Nätadapter som kan förse mer ampere än enheten är tillverkad för?

Permalänk
Medlem

Nätadapter som kan förse mer ampere än enheten är tillverkad för?

Hej,

Jag har en gammal extern hårddisk från Western Digital, som ser ut så här. Jag tror jag köpte den runt 2012, så den har några år på nacken. Trots att den är så gammal så har den fram tills nyligen fungerat alldeles utmärkt. Vad som har hänt är att den helt enkelt inte går igång när jag kopplar in den i vägguttaget, och efter lite huvudbry och undersökning kunde jag tyvärr konstatera att sladden till nätadaptern har gått sönder.

Jag tänkte att det ju är billigare att köpa en ny nätadapter än en ny extern hårddisk, men jag är osäker på vad som är tillåtet i fysikens värld?

På nätadaptern jag har står det:

Input:
100-240V
50-60 Hz
0.5A Max

Output:
12V --- 1.5A

Jag hittar ingen nätadapter med exakt samma specifikationer, då jag endast kan hitta sådana som tillför 1 max ampere, istället för 0.5 max ampere. Spelar detta någon roll?

Tack på förhand!
Mvh / seriegubben

Permalänk
Medlem

Det enda som är relevant är att nätadaptern minst kan ge det som enheten kräver. Det är enheten som drar, inte nätadapter som trycker in. Om enheten drar 0.5 A så ger nätadaptern 0.5 A.

Det som är viktigt är att spänningen som nätadaptern ger matchar vad enheten behöver. Vill enheten ha 12 V så ska det vara 12 V. Är det 6 V så ska det vara 6 V. Det är också viktigt att det är likström (DC) om det är det enheten vill ha.

Polariteten i kontakten är också en faktor. Plus och minus måste vara på rätt ställe. T ex kan mitten (hålet) vara plus och utsidan (pinnen) vara minus. Men det kan också vara tvärt om. En del nätadaptrar har så att man kan vända kontakten för att få rätt polaritet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det enda som spelar någon roll i det här sammanhanget är att den nya kan leverera minst 1.5A ut vid 12V, samt givetvis att kontakten har rätt storlek och polaritet.

EDIT: För långsam ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det enda som är relevant är att nätadaptern minst kan ge det som enheten kräver. Det är enheten som drar, inte nätadapter som trycker in. Om enheten drar 0.5 A så ger nätadaptern 0.5 A.

Gott, tack för svaret. Då kan jag med lugnt sinne köpa en nätadapter med 1 max ampere. Kostar inte mer än 100 kr, så det blir ju billigare än en ny hårddisk. Hoppas att den externa hårddisken inte klappar ihop snart dock.

Permalänk
Medlem

En nätdel levererar så många ampere som enheten drar, aldrig mer. Så du vill ha en nätadapter som har rätt sorts kontakt, och kan leverera minst 1.5A ström med 12V spänning.

Permalänk
Medlem

Ta en bild på informationsrutan på originalnätadaptern du har till hårddisken, och lägg upp bilden här i tråden. Då kan vi lättare hjälpa till med tips. Ta gärna också en bild på själva kontakten, och mät längd (metalldelen) och diameter (ytter, metalldelen) på den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det enda som spelar någon roll i det här sammanhanget är att den nya kan leverera minst 1.5A ut vid 12V, samt givetvis att kontakten har rätt storlek och polaritet.

EDIT: För långsam ...

Det här är dock intressant. Jag tog ett kort på nätadaptern:

Är det här en "normal", standardiserad polaritet? På en av Deltaco's produkter på Webhallen står det "polaritet: plus i mitten". Överensstämmer detta med min numera trasiga adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det här är dock intressant. Jag tog ett kort på nätadaptern:

https://i.imgur.com/Vewmjor.jpg

Är det här en "normal", standardiserad polaritet? På en av Deltaco's produkter på Webhallen står det "polaritet: plus i mitten". Överensstämmer detta med min numera trasiga adapter?

Ja, på din bild är plus i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det här är dock intressant. Jag tog ett kort på nätadaptern:

https://i.imgur.com/Vewmjor.jpg

Är det här en "normal", standardiserad polaritet? På en av Deltaco's produkter på Webhallen står det "polaritet: plus i mitten". Överensstämmer detta med min numera trasiga adapter?

Ja det stämmer och det är också mig veterligen vanligast polaritet. Dubbelkolla storleken också, men jag tror inte jag stött på en enda extern som inte har den vanliga 5,5x2,1mm-storleken (yttre/inre diameter) på kontakten. Har haft/slaktat ett antal olika Seagate och Western Digital genom åren.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ta en bild på informationsrutan på originalnätadaptern du har till hårddisken, och lägg upp bilden här i tråden. Då kan vi lättare hjälpa till med tips. Ta gärna också en bild på själva kontakten, och mät längd (metalldelen) och diameter (ytter, metalldelen) på den.

Yes box!

Skrivet av dlq84:

Ja, på din bild är plus i mitten.

Skrivet av fragande:

Ja det stämmer och det är också mig veterligen vanligast polaritet. Dubbelkolla storleken också, men jag tror inte jag stött på en enda extern som inte har den vanliga 5,5x2,1mm-storleken (yttre/inre diameter) på kontakten. Har haft/slaktat ett antal olika Seagate och Western Digital genom åren.

Gott mos! Jag mätte dock kontakten på lite olika sätt, men kunde inte hitta detta mått? Jag mäter nog fel!

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen standard för det här med polaritet, men plus i mitten verkar vara vanligare.
De flesta prylar är skyddade mot användning av fel polaritet, men om de inte är det kan de förstöras. Polariteten är alltså oerhört viktig.
Jag jobbade under många år på en välkänd butikskedja och det gick inte att vända polariteten på de nätdelar för bärbara datorer vi sålde. Det hände mer än en gång att kunder inte tittade efter/lyssnade tillräckligt noga och köpte en nätdel med fel polaritet för sin dator. Och tyvärr var det några få av dessa datorer som saknade skyddet mot polvändning och gick upp i rök.

Storleken på mittstiftet är avgörande och det är inte alltid så lätt att mäta det. Om det hål i stickproppen som ska få kontakt med mittstiftet i din hårddisk är för stort finns det risk att hårddisken inte funkar eller att det glappar. Testa noga genom att bara koppla in den nya nätdelen utan att ansluta hårddisken till datorn och vicka försiktigt på stickproppen för att se att det inte glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Gott, tack för svaret. Då kan jag med lugnt sinne köpa en nätadapter med 1 max ampere. Kostar inte mer än 100 kr, så det blir ju billigare än en ny hårddisk. Hoppas att den externa hårddisken inte klappar ihop snart dock.

Du ska titta på utströmmen! 12V 1,5A är det som gäller som flera andra skrivit men känner att det behöver markeras extra.
Som de andra sagt så måste utspänningen vara 12V och för att vara säker på att den ska funka så minst 1,5A utström. Och sedan också det med polaritet på kontakten som andra också skrivit.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felidae:

Hej,

Jag har en gammal extern hårddisk från Western Digital, som ser ut så här. Jag tror jag köpte den runt 2012, så den har några år på nacken. Trots att den är så gammal så har den fram tills nyligen fungerat alldeles utmärkt. Vad som har hänt är att den helt enkelt inte går igång när jag kopplar in den i vägguttaget, och efter lite huvudbry och undersökning kunde jag tyvärr konstatera att sladden till nätadaptern har gått sönder.

Jag tänkte att det ju är billigare att köpa en ny nätadapter än en ny extern hårddisk, men jag är osäker på vad som är tillåtet i fysikens värld?

På nätadaptern jag har står det:

Input:
100-240V
50-60 Hz
0.5A Max

Output:
12V --- 1.5A

Jag hittar ingen nätadapter med exakt samma specifikationer, då jag endast kan hitta sådana som tillför 1 max ampere, istället för 0.5 max ampere. Spelar detta någon roll?

Tack på förhand!
Mvh / seriegubben

Märkningen säger att nätdelen maximalt kan dra 0,5A från elnätet och att den ger ut 12V och maximalt 1,5A.

Är kabeln trasig är det inte så svårt att klippa bort en bit runt skadan och sedan skarva ihop den, att löda eller använda en skruvad skarv ("sockerbit") fungerar bra elektriskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det stämmer och det är också mig veterligen vanligast polaritet. Dubbelkolla storleken också, men jag tror inte jag stött på en enda extern som inte har den vanliga 5,5x2,1mm-storleken (yttre/inre diameter) på kontakten. Har haft/slaktat ett antal olika Seagate och Western Digital genom åren.

Haha, jag är utomordentligt korkad! De mått jag tog inledningsvis på själva adaptern är ju inte särskilt hjälpsamma!

Jag ser att ytterdiametern på min kontakt är 5 mm, men det är klart att jag kanske inte riktigt ser den där .5 mm. Förhoppningsvis så tillverkar man i princip bara 5.5 mm? Själva innerdiametern av kontakten var bra mycket svårare att mäta, men jag kom fram till ca 3 mm, så då kanske det är rimligt att det i själva verket är 2.1 mm? Det bästa vore nog om jag traskar ner med adaptern till typ Webhallen och frågar om man inte kan jämföra kontakten innan man köper produkten.

Skrivet av ChipZ:

Du ska titta på utströmmen! 12V 1,5A är det som gäller som flera andra skrivit men känner att det behöver markeras extra.
Som de andra sagt så måste utspänningen vara 12V och för att vara säker på att den ska funka så minst 1,5A utström. Och sedan också det med polaritet på kontakten som andra också skrivit.

Yes, 1.5A får det bli!

Skrivet av mrqaffe:

Märkningen säger att nätdelen maximalt kan dra 0,5A från elnätet och att den ger ut 12V och maximalt 1,5A.

Är kabeln trasig är det inte så svårt att klippa bort en bit runt skadan och sedan skarva ihop den, att löda eller använda en skruvad skarv ("sockerbit") fungerar bra elektriskt.

Jag kan alltid testa att trycka dit en sockerbit, men lödning är verkligen någonting jag borde kunna göra. Måste man köpa en dyr lödmaskin, eller räcker det med en för några hundralappar, tror du?

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felidae:

Jag ser att ytterdiametern på min kontakt är 5 mm, men det är klart att jag kanske inte riktigt ser den där .5 mm. Förhoppningsvis så tillverkar man i princip bara 5.5 mm? Själva innerdiametern av kontakten var bra mycket svårare att mäta, men jag kom fram till ca 3 mm, så då kanske det är rimligt att det i själva verket är 2.1 mm? Det bästa vore nog om jag traskar ner med adaptern till typ Webhallen och frågar om man inte kan jämföra kontakten innan man köper produkten.

Det är inte ovanligt att man kan hitta information om stickproppens storlek på nätet för att kunna köpa rätt direkt.
Vad exakt heter din hårddiskmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det är inte ovanligt att man kan hitta information om stickproppens storlek på nätet för att kunna köpa rätt direkt.
Vad exakt heter din hårddiskmodell?

Det är sant — klok tanke!

Produkten tycks heta "WD Elements 1 TB USB 2.0 Desktop External Hard Drive WDBAAU0010HBK-01". Den sistnämnda siffran är åtminstone vad enhetens "part number" återger.

Jag kanske ska slänga iväg ett mejl till Western Digital och fråga dem direkt, för att vara säker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felidae:

Haha, jag är utomordentligt korkad! De mått jag tog inledningsvis på själva adaptern är ju inte särskilt hjälpsamma!

Jag ser att ytterdiametern på min kontakt är 5 mm, men det är klart att jag kanske inte riktigt ser den där .5 mm. Förhoppningsvis så tillverkar man i princip bara 5.5 mm? Själva innerdiametern av kontakten var bra mycket svårare att mäta, men jag kom fram till ca 3 mm, så då kanske det är rimligt att det i själva verket är 2.1 mm? Det bästa vore nog om jag traskar ner med adaptern till typ Webhallen och frågar om man inte kan jämföra kontakten innan man köper produkten.

Yes, 1.5A får det bli!

Jag kan alltid testa att trycka dit en sockerbit, men lödning är verkligen någonting jag borde kunna göra. Måste man köpa en dyr lödmaskin, eller räcker det med en för några hundralappar, tror du?

Tack för hjälpen alla!

För några hundra kan du få en lite bättre lödpenna eller en enkel lödstation och ska du inte ha det för annat än lite hobbysaker lär det duga, ska du hålla på med mer avancerade saker och/eller löda mycket är det dock en fördel att ha en ordentlig lödstation med hög effekt och bättre tempstyrning.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07BSB8GMT/ref=sr_1_45?dchild=1...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felidae:

Det är sant — klok tanke!

Produkten tycks heta "WD Elements 1 TB USB 2.0 Desktop External Hard Drive WDBAAU0010HBK-01". Den sistnämnda siffran är åtminstone vad enhetens "part number" återger.

Jag kanske ska slänga iväg ett mejl till Western Digital och fråga dem direkt, för att vara säker.

En snabb webbsökning på ”wdbaau0010hbk-01 power supply” visar ett flertal reservnätdelar, men tyvärr ingen från WD själva.
Den information som oftast dyker upp är 5,5 mm ytterdiameter och 2,1 mm stifthål. Vissa nätdelar har en stickpropp med hål som verkar passa både 2,1- och 2,5 mm-stift och det är inte ovanligt att stickproppen har ett par små fjädrande metallbleck på insidan av hålet för att passa närliggande storlekar.

En annan variant är att bara flytta hårddisken till ett tomt kabinett med fungerande nätdel. De går att köpa lösa, men med tanke på hur många här på Swec som ”shuckar” (plockar ut diskar ur) externa hårddiskar för att använda i NAS:ar borde det väl finnas någon här som har ett sådant kabinett till övers?

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

En snabb webbsökning på ”wdbaau0010hbk-01 power supply” visar ett flertal reservnätdelar, men tyvärr ingen från WD själva.
Den information som oftast dyker upp är 5,5 mm ytterdiameter och 2,1 mm stifthål. Vissa nätdelar har en stickpropp med hål som verkar passa både 2,1- och 2,5 mm-stift och det är inte ovanligt att stickproppen har ett par små fjädrande metallbleck på insidan av hålet för att passa närliggande storlekar.

En annan variant är att bara flytta hårddisken till ett tomt kabinett med fungerande nätdel. De går att köpa lösa, men med tanke på hur många här på Swec som ”shuckar” (plockar ut diskar ur) externa hårddiskar för att använda i NAS:ar borde det väl finnas någon här som har ett sådant kabinett till övers?

Lycka till!

Tack för din hjälp!

Jag var precis nere hos Webhallen och fick testa en av deras nätadaptrar från Deltaco. Måttet på adapterns stifthål är 5.5x2.1mm, och den var är stor! Jag måste alltså ha en mindre storlek, men frågan är vilken? Som du säger så finns ingen information om adaptrarna från WD själva, och återförsäljarna av de adaptrar du nämner har inte heller någon information på dimensionerna. Jag kontaktade WD själv, och fick svaret att de själva inte heller vet, ens när jag frågar dem direkt!

Jag känner att jag blir galen. Hur tusan är det ens möjligt att ett så känt och stort företag inte känner till något så fundamentalt till deras produkter? Nog för att hårddisken är gammal nu, med runt 10 år på nacken, men de listar den fortfarande på deras hemsida, och jag minns att den var populär när jag köpte den, så nog borde vital information om den finnas tillgänglig än idag, kan man tycka.

Nåja, det är som det är. Lära mig att löda lär jag inte göra än på ett tag, och det kanske är dags att köpa en ny extern hårddisk efter ett decennium ändå. Jag vill dock ändå passa på att fråga er vilken storlek ni tror det krävs för att stifthålet ska passa, om 2.1mm är för stort, och jag med ögonmått tror att den är 2mm? Är det verkligen rimligt att den istället är 1.7mm, som jag ser många återförsäljare sälja som minsta mått efter 2.1mm?

Kan ni rekommendera någon extern hårddisk som inte behöver vara särskilt portabel förresten? Står sig WD fortfarande bra mot konkurrensen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Köp en sådan här och flytta över hårddisken så slipper du krånglet med att leta efter passande nätdel:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/harddis...
Den har ett bra pris och det finns säkert något chassi som är ännu billigare, men det här är inga storsäljare längre så förvänta dig inga priskrig ...

Jag vet inte hur datorvan du är, men det brukar vara busenkelt att montera hårddisken i det nya chassit.