Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator för spel och musik - hjälp önskas!

Permalänk

Dator för spel och musik - hjälp önskas!

Hej!

Jag är en anspråkslös figur som inte har många glädjeämnen här i livet annat än att spela lite spel och när andan faller på knåpa lite i Cubase och Adobe. Jag känner att min gamle slitvarg från 2009 har gjort sig förtjänt av att gå i pension (ska bli ren musikdator för hantering av äldre ej uppdaterade programvaror och filer) och jag behöver således söka mig ut i den kommersiella snårskogen igen för första gången på över tio år. Jag är helt lost. Jag tycker att jag har gjort ett ärligt försök att läsa på och leta här bland trådarna på forumet, men så fort jag tror mig ha en uns koll på läget så dyker någon ny info upp som gör mig osäker. Prestandan kanske räcker men det har rapporterats strul på si och den komponenten och det här är sista generationen på den och den prylen så det är inget smart köp om man vill kunna uppgradera etc. Ni förstår säkert vad jag menar. Det känns väldigt svårt att vara en "smart" konsument i dessa tider.

Vad jag önskar: Komma billigt undan. Känna mig köplycklig. Ha tillräckligt bra grejer för att aldrig behöva känna mig irriterad över dubbla laddningstiderna jämt emot mina polare. Ha en helt smärtfri arbetsupplevelse framför allt i Cubase PRO 11 eller andra jämförbara DAWs. Får gärna vara begagnat om det är ett "smart" köp. Har en del miljöångest så finns det överhuvudtaget hållbarhetstänk att sälla sig till så gör jag gärna det; är det möjligt att klämma en ny dator på ytterligare 12 år undrar jag milt?

Mvh Robban den hugmälde

Permalänk
Medlem

Brukar gå att få tag på hyfsat nybyggda begagnade datorer med bra specs för rimliga summor. Skulle titta runt lite på det först!

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genererare:

Hej!

Jag är en anspråkslös figur som inte har många glädjeämnen här i livet annat än att spela lite spel och när andan faller på knåpa lite i Cubase och Adobe. Jag känner att min gamle slitvarg från 2009 har gjort sig förtjänt av att gå i pension (ska bli ren musikdator för hantering av äldre ej uppdaterade programvaror och filer) och jag behöver således söka mig ut i den kommersiella snårskogen igen för första gången på över tio år. Jag är helt lost. Jag tycker att jag har gjort ett ärligt försök att läsa på och leta här bland trådarna på forumet, men så fort jag tror mig ha en uns koll på läget så dyker någon ny info upp som gör mig osäker. Prestandan kanske räcker men det har rapporterats strul på si och den komponenten och det här är sista generationen på den och den prylen så det är inget smart köp om man vill kunna uppgradera etc. Ni förstår säkert vad jag menar. Det känns väldigt svårt att vara en "smart" konsument i dessa tider.

Vad jag önskar: Komma billigt undan. Känna mig köplycklig. Ha tillräckligt bra grejer för att aldrig behöva känna mig irriterad över dubbla laddningstiderna jämt emot mina polare. Ha en helt smärtfri arbetsupplevelse framför allt i Cubase PRO 11 eller andra jämförbara DAWs. Får gärna vara begagnat om det är ett "smart" köp. Har en del miljöångest så finns det överhuvudtaget hållbarhetstänk att sälla sig till så gör jag gärna det; är det möjligt att klämma en ny dator på ytterligare 12 år undrar jag milt?

Mvh Robban den hugmälde

Vad är din max budget?

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Vad är din max budget?

Max är väl runt 20000 lakan, men då måste jag vara jävligt övertygad om att det absolut nödvändigt. Annars hade jag hoppats på mellan 10 till 15 - runt 15 med dagsaktuella prylar och runt 10 för äldre men fortfarande totalt relevanta komponenter - och gå på rekommendationerna här vad som är vettigast så att säga. Viktigast är egentligen att min datorstandard går från att vara gårgårgårgårgårgårgårgårgår .. gårdagens generation till att bli hipp och ball (i alla fall någolunda) igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genererare:

Max är väl runt 20000 lakan, men då måste jag vara jävligt övertygad om att det absolut nödvändigt. Annars hade jag hoppats på mellan 10 till 15 - runt 15 med dagsaktuella prylar och runt 10 för äldre men fortfarande totalt relevanta komponenter - och gå på rekommendationerna här vad som är vettigast så att säga. Viktigast är egentligen att min datorstandard går från att vara gårgårgårgårgårgårgårgårgår .. gårdagens generation till att bli hipp och ball (i alla fall någolunda) igen.

Vet inte hur mycket hemma du är med att pula ihop egen burk men med tanke på prisnivåerna
på grafikdelen är det inte stor skillnad mot en färdig lösning med tanke på att saker kan gå snett
när man bygger ihop själv och det kan vara ett helvete att hitta felet.
Vid färdig lösning packar man bara ner den och åker tillbaka ifall nåt strular.
Finns ju en hel del att köpa för ca 15 lakan.

Här har du en med senaste generationen Intel processor och senaste generationens Nvidia 3060 grafikkort.
Den tror jag kommer tillgodose dina behov ganska mer än väl under många år. Och då har du lite cash kvar
till en fin skärm kanske och några bärs
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

/S

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Vet inte hur mycket hemma du är med att pula ihop egen burk men med tanke på prisnivåerna
på grafikdelen är det inte stor skillnad mot en färdig lösning med tanke på att saker kan gå snett
när man bygger ihop själv och det kan vara ett helvete att hitta felet.
Vid färdig lösning packar man bara ner den och åker tillbaka ifall nåt strular.
Finns ju en hel del att köpa för ca 15 lakan.

Här har du en med senaste generationen Intel processor och senaste generationens Nvidia 3060 grafikkort.
Den tror jag kommer tillgodose dina behov ganska mer än väl under många år. Och då har du lite cash kvar
till en fin skärm kanske och några bärs
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

/S

Fan va schyrre, tackar ödmjukast för hjälpen! Blir definitivt några finöl vid invigningstillfället!

Permalänk

Någon fråga bara så här efter ett natts kontemplation. Det står ju inte spec'at exakt vilken GPU det rör sig om, men när jag slå på deras billigaste GeForce3600RTX så anger produktspecifikationen att kortet vill en PSU på minst 550w. Datorn i fråga levereras med ett 400w agg om jag kan läsa rätt. Vad är det jag inte fattar här? För inte kan väl Elgiganten sälja datorer som det är alldeles för lite kräm i? (Eller?) Sen undrar jag även från det smått konsumentfilosofiska hållet om det finns några klara nackdelar med ett hp-moderkort. Finns inga kundrecensioner och det är snålt med info överlag online. Om jag nu applicerar hållbarhetstänket här; kommer jag kunna växa med den här maskinen?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilket musikprogram du kör, men många har multicore stöd.
Köper man t.ex. en Ryzen 3600 eller 5600 får man en bra allround CPU med stark flertrådig prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genererare:

Någon fråga bara så här efter ett natts kontemplation. Det står ju inte spec'at exakt vilken GPU det rör sig om, men när jag slå på deras billigaste GeForce3600RTX så anger produktspecifikationen att kortet vill en PSU på minst 550w. Datorn i fråga levereras med ett 400w agg om jag kan läsa rätt. Vad är det jag inte fattar här? För inte kan väl Elgiganten sälja datorer som det är alldeles för lite kräm i? (Eller?) Sen undrar jag även från det smått konsumentfilosofiska hållet om det finns några klara nackdelar med ett hp-moderkort. Finns inga kundrecensioner och det är snålt med info överlag online. Om jag nu applicerar hållbarhetstänket här; kommer jag kunna växa med den här maskinen?

Har HP satt i 400W så ska det räcka.
Ska du växa med datorn. Ja då antar jag att du vill kunna byta CPU, minne och grafikkort med tiden.
Det kan jag tyvärr inte garantera då jag inte har just den datorn
CPU eller minne bör inte vara några problem dock.
Vad gäller grafikkort så funker nog det med för det mesta men dem kan ibland ha
sina egna hittepå fästen och dylika lösningar av konstruktion inne i lådan så man inte kan stoppa
in vad som helst.

Åk ner till en butik och kika

/S

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu vet jag inte vilket musikprogram du kör, men många har multicore stöd.
Köper man t.ex. en Ryzen 3600 eller 5600 får man en bra allround CPU med stark flertrådig prestanda.

Cubase 7 för tillfället men det ska uppdateras till 11 med ny dator är det tänkt.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Har HP satt i 400W så ska det räcka.
Ska du växa med datorn. Ja då antar jag att du vill kunna byta CPU, minne och grafikkort med tiden.
Det kan jag tyvärr inte garantera då jag inte har just den datorn
CPU eller minne bör inte vara några problem dock.
Vad gäller grafikkort så funker nog det med för det mesta men dem kan ibland ha
sina egna hittepå fästen och dylika lösningar av konstruktion inne i lådan så man inte kan stoppa
in vad som helst.

Åk ner till en butik och kika

/S

Blev den här istället; https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil... , mest för att den finns i lager (när jag beställde den). Det är ju i stort sett samma dator förutom att SSDn är mindre vilket inte gör så mycket och att det är en AMD R5 5600-processor i stället (vilket ju verkar vara lite tomejto, tomato om jag har fattat benchmarktesterna jag har kollat på). Tack för tipset! Hittade faktiskt en annan tråd om den här burken där folk bekräftar att det verkar vara ett bra köp för pengen, så det känns fan rätt så gött att chansa på!