3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Från vad jag har läst så tror jag inte många har varit nöjda med hur Elgiganten har betett sig över denna situationen, många som sagt att dom inte fått någon info genom kundservice och datum som sträcker sig till slutet av året osv. Komplett är nog den enda som har faktiskt brytt sig om att sina kunder ska bli nöjda eftersom dom erbjudit folk uppgraderingar till "bättre" modeller osv som dom går i förlust på, så för min del så vet jag vem jag ska beställa från i framtiden.

Det enda jag kan säga om din situation är att det verkar ju lossna rejält på grafikkort nu så det hade inte förvånat mig om du får det inom en månad, eller så kan man hoppas iallafall!

Fast de har ju skyfflat in Gundam edition 3080 till pre builts. Men visst, de har skött sig bäst av de 3 stora. Jag förväntar mig inte nåt från Elgiganten då de inte är deras område direkt.
Webhallen verkar inte ha ringt någon för att uppgradera/byta artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Komplett äger ju Webhallen så dom samarbetar nog med inköpen gissar jag?

Hur som helst.
Jag bokade ett Gigabyte 3080 Eagle på Webhallen oktober förra året... och senast den produktsidan blev uppdaterad är i början av april. Kanske skulle ha bokat på Komplett istället.

Hade egentligen inte tänk att skaffa ett nytt grafikkort förra året men så köpte jag en 4K TV (från webhallen) och insåg att mitt gtx1660 inte orkade med så många spel i 4K Är glad jag gjorde bokningen iaf om det nu ska ta 1 år att få tag i grafikkort man vill ha.

Komplett skrev här på forumet om just det där med Webhallen: #19124684
"Komplett & Webhallen delar inte lager eller inköp, även om vi ingår i samma koncern."

Skrivet av Ryssfemma:

Fast de har ju skyfflat in Gundam edition 3080 till pre builts. Men visst, de har skött sig bäst av de 3 stora. Jag förväntar mig inte nåt från Elgiganten då de inte är deras område direkt.
Webhallen verkar inte ha ringt någon för att uppgradera/byta artikel.

Verkar ju som Komplett är klara med förbokningar kan man tro med tanke på dom hade något 10 eller 100-tal 3080 kort i lager denna veckan, så kanske är därför dom har gått till pre-builts?
Sen när det gäller Webhallen, du har rätt. Jag tror att dom vet att det inte lönar sig i längden att beta av dom beställningarna så snabbt så möjligt för inköpspriserna kommer gå ner, så verkar mer som dom låtsas som ingenting hänt

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Känns ju rent spontant som att vissa kommer få vänta ända tills RTX 5000 serien på sina kort i den gör takten. Om dom ens får dom alls. Fan vilken soppa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Btw. Har det nånsin funnits en liknande brist genom historien på detta sätt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas Webhallen uppdaterar nu på torsdag. Då blir det 1 månad sedan senaste uppdateringen.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Btw. Har det nånsin funnits en liknande brist genom historien på detta sätt?

Absolut, t.ex. Ferrari har cirka 18 månaders leveranstid och det är nog många produkter som har lång leveranstid p.g.a. att antalet köpare överstiger tillverkningskapaciteten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, t.ex. Ferrari har cirka 18 månaders leveranstid och det är nog många produkter som har lång leveranstid p.g.a. att antalet köpare överstiger tillverkningskapaciteten.

Hmmm ja. Markanden är verkligen känslig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Komplett skrev här på forumet om just det där med Webhallen: #19124684
"Komplett & Webhallen delar inte lager eller inköp, även om vi ingår i samma koncern."

Verkar ju som Komplett är klara med förbokningar kan man tro med tanke på dom hade något 10 eller 100-tal 3080 kort i lager denna veckan, så kanske är därför dom har gått till pre-builts?
Sen när det gäller Webhallen, du har rätt. Jag tror att dom vet att det inte lönar sig i längden att beta av dom beställningarna så snabbt så möjligt för inköpspriserna kommer gå ner, så verkar mer som dom låtsas som ingenting hänt

Jag hoppas verkligen inte att Komplett känner att dom är klara med sina förbokningar då jag inte fått min ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING beställd 19/09/2020 21:53 ännu.

Verkar som att dom har byt ut lite Non OC till OC kort med men jag har personligen inte hört något från dom angående några erbjudanden på en uppgradering med försänkt pris eller så, vilket jag säkert hade tagit vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPuppy94:

Jag hoppas verkligen inte att Komplett känner att dom är klara med sina förbokningar då jag inte fått min ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING beställd 19/09/2020 21:53 ännu.

Verkar som att dom har byt ut lite Non OC till OC kort med men jag har personligen inte hört något från dom angående några erbjudanden på en uppgradering med försänkt pris eller så, vilket jag säkert hade tagit vid det här laget.

Ah, det kanske bara är så att dom är klara med dom billigare/mindre populära modellerna då? Vet ej, kanske @Komplett kan förtydliga?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av MrPuppy94:

Jag hoppas verkligen inte att Komplett känner att dom är klara med sina förbokningar då jag inte fått min ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING beställd 19/09/2020 21:53 ännu.

Verkar som att dom har byt ut lite Non OC till OC kort med men jag har personligen inte hört något från dom angående några erbjudanden på en uppgradering med försänkt pris eller så, vilket jag säkert hade tagit vid det här laget.

Skrivet av shenaswift:

Ah, det kanske bara är så att dom är klara med dom billigare/mindre populära modellerna då? Vet ej, kanske @Komplett kan förtydliga?

Tjabba!

Vi är absolut inte klara med all backlog på 3080- och icke OC-modellerna utan arbetet med att se till att tidigare beställningar kan fyllas fortsätter för vår del. Däremot allokerades en tidigare leverans av billigare 3080-modeller helt riktigt till webbförsäljning p.g.a. lite för snabba fingrar och erbjöds därför inte till de som t.ex. beställt icke-OC.

Vår ambition är dock fortsatt att erbjuda andra modeller till de som väntat en längre tid.

Vänligen, Noa

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tjabba!

Vi är absolut inte klara med all backlog på 3080- och icke OC-modellerna utan arbetet med att se till att tidigare beställningar kan fyllas fortsätter för vår del. Däremot allokerades en tidigare leverans av billigare 3080-modeller helt riktigt till webbförsäljning p.g.a. lite för snabba fingrar och erbjöds därför inte till de som t.ex. beställt icke-OC.

Vår ambition är dock fortsatt att erbjuda andra modeller till de som väntat en längre tid.

Vänligen, Noa

Hey,

Filtrerar man ”på lager” för RTX 3080-kort på eran sida så dyker det upp ett gäng tillgängliga, dock så finns bara ”meddela mig”-knappen där. Men gör man konfigurering av komplett-PC så finns kort tillgängliga. Varför görs inte dessa i första hand tillgängliga för de som fortfarande inte fått sina kort?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey,

Filtrerar man ”på lager” för RTX 3080-kort på eran sida så dyker det upp ett gäng tillgängliga, dock så finns bara ”meddela mig”-knappen där. Men gör man konfigurering av komplett-PC så finns kort tillgängliga. Varför görs inte dessa i första hand tillgängliga för de som fortfarande inte fått sina kort?
Mvh

Är inte det kort som köpt för pre-built? Alltså nåt i stil med OEM-kort som saknar en del emballage som bör ingå om man köper ett "normalt" kort. Det är inte samma produkt som används om jag minns rätt. Lite som med processorer. Har ett specielt namn det där och tillverkare/butiker som Komplett, Webhallen och Inet får egentligen inte sälja kort som köpts för dessa burkar som vanliga kort på markaden. Tvärtom skall gå bra dock.

Jag kan ha fel, så någon från branschen kanske kan förtydliga.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kl är inte 14:00 ännu ens och korten som var på väg in i lager är redan slut. Vilket skämt Proshop är.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ha fått in en drös kort i det högre prissegmentet idag.

https://www.webhallen.com/se/category/4684-GeForce-GTXRTX?pag...

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/fIq46xm

Efter 10 månaders väntan,från komplett, RTX 3090 TUF OC (blev uppgraderad från non-oc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

https://imgur.com/fIq46xm

Efter 10 månaders väntan,från komplett, RTX 3090 TUF OC (blev uppgraderad från non-oc)

Kul! Grattis.
Berätta gärna hur 3090 TUF kortet funkar för dig och vilka temperaturer det ger på GPU, VRAM etc.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

@webhallen ngn update på ASUS EKWB GeForce RTX 3080 10GB? Verkar som att ni har fått in max 2-3 stycken av dessa sen release.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Beställde ett Asus TUF 3080 Non-OC 26/9 från NetOnNet, någon annan som väntar på det? Börjar närma sig årsdagen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Är inte det kort som köpt för pre-built? Alltså nåt i stil med OEM-kort som saknar en del emballage som bör ingå om man köper ett "normalt" kort. Det är inte samma produkt som används om jag minns rätt. Lite som med processorer. Har ett specielt namn det där och tillverkare/butiker som Komplett, Webhallen och Inet får egentligen inte sälja kort som köpts för dessa burkar som vanliga kort på markaden. Tvärtom skall gå bra dock.

Jag kan ha fel, så någon från branschen kanske kan förtydliga.

Om det är så så är det förståeligt men borde då inte synas i vanliga sökningar heller?

Och jag var i kontakt med deras kundservice som sa att dessa var undanlagda för Komplett-PC och därför inte kunde säljas separat ”i dagsläget”.

Men jag kan i alla fall tycka att de borde användas till befintliga bokningar/ ersättningskort till bokningar. Kanske..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

https://imgur.com/fIq46xm

Efter 10 månaders väntan,från komplett, RTX 3090 TUF OC (blev uppgraderad från non-oc)

Grattis, vad kostade det dig om man får fråga?

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

12.990 idag vid 14. Inte så blodigt alls med tanke på priserna som varit på sistone. Bara 3 kort dock...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Grattis, vad kostade det dig om man får fråga?

16.800kr, releasedagen, introduktionspris

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Kul! Grattis.
Berätta gärna hur 3090 TUF kortet funkar för dig och vilka temperaturer det ger på GPU, VRAM etc.

70 grader på GPU, vram inte en aning, det föser bort värme värre än dem flesta element jag hållit handen på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

12.990 idag vid 14. Inte så blodigt alls med tanke på priserna som varit på sistone. Bara 3 kort dock...

Jag såg köp knappen men fick felmeddelande när den hamnade i kundkorgen, så de tog slut på mindre än en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

12.990 idag vid 14. Inte så blodigt alls med tanke på priserna som varit på sistone. Bara 3 kort dock...

Jag försökte hugga ett sånt men även om jag hann se och trycka på köpknappen så var det redan slut. Refreshade som en galning från 5 sekunder innan. Behöver väl en bot om man ska handla där

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag försökte hugga ett sånt men även om jag hann se och trycka på köpknappen så var det redan slut. Refreshade som en galning från 5 sekunder innan. Behöver väl en bot om man ska handla där

Samma här, såg köpknappen, men det var redan slut innan jag han komma till kundkorgen, trots att jag spammade F5 i typ 30 sek innan köpknappen kom fram.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

man märkte hur det blev segare att refresha 13:59 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

70 grader på GPU, vram inte en aning, det föser bort värme värre än dem flesta element jag hållit handen på iaf.

Ladda bara ner gratisprogrammet GPU-Z så får du alla fakta om ditt kort

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Nyfiken om det är någon som fått kort från "mindre" aktörer som t.ex. g4g, elektronikwebben eller alina

Permalänk
Inaktiv

Får vi se hur fort 3080 för 14490 ryker. 17 stycken på webblager och några i olika butiker. Till och med 3060Ti finns i lager på Webbis.