3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Steffe:

Den dagen ser man fram emot 😝
Dessvärre är den nog några månader bort, vem vet, man kanske hinner fira ett år om inget mirakel inträffar 😎

Om vi kör lite quick maffs, (Om vi räknar antal kort som kommit in som motsvarar din köplats så är du 2 månader ifrån )
Teorin funkar då förutsatt att vi har samma takt de kommande 2 månaderna då

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Om vi kör lite quick maffs, (Om vi räknar antal kort som kommit in som motsvarar din köplats så är du 2 månader ifrån )
Teorin funkar då förutsatt att vi har samma takt de kommande 2 månaderna då

/Patrik

Håller tummarna Bristen på leveranser sista 3 veckorna kastar ju lite grus i beräkningarna dock misstänker jag?
Kul med lite uppdatering oavsett, det tackar vi för 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Steffe:

Håller tummarna Bristen på leveranser sista 3 veckorna kastar ju lite grus i beräkningarna dock misstänker jag?
Kul med lite uppdatering oavsett, det tackar vi för 😜

Yes, senaste veckorna har vart väldigt torra, så hoppas hoppas det börjar rulla på lite jämnare nu

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nä, alla priser korrigeras innan de skickas. Behöver inte vara grafikkort, har vi beställt en *insert random pryl* som av någon anledning har skenat i pris så får vi valet att antingen korrigera priset eller avbeställa ordern.

/Patrik

Samtidigt höjer återförsäljare priset på gammalt trots att de inköpt för gamla priser.

Det hände exempelvis för två år sen då återförsäljare trissade på priset när priserna steg förra miningboomen, och då var det på lager som beställts för lägre pris. Så gör hela branschen, stiger dollarn exempelvis så justerar man priset på gammalt lager också.

Detsamma gäller när priserna på minnen skenade. Det respekterar jag då det trots allt då de vinstdrivande, men ni vet hur ni täcker eventuella ”förluster” som sker nu med att leverera till kunder som beställt på release.

Detta är också nåt för många att tänka på som jätte gärna vill rationalisera en situation där återförsäljare avbryter dessa orders.
Det är inte återförsäljare som är offer i detta som vissa försöker få de att låta som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Samtidigt höjer återförsäljare priset på gammalt trots att de inköpt för gamla priser.

Det hände exempelvis för två år sen då återförsäljare trissade på priset när priserna steg förra miningboomen, och då var det på lager som beställts för lägre pris. Så gör hela branschen, stiger dollarn exempelvis så justerar man priset på gammalt lager också.

Detsamma gäller när priserna på minnen skenade. Det respekterar jag då det trots allt då de vinstdrivande, men ni vet hur ni täcker eventuella ”förluster” som sker nu med att leverera till kunder som beställt på release.

Ja, oftast är det absolut så. Har dock varit med om fall där jag köpte sista exemplaret av ett kit ram 2017 för 4499 kr som sedan direkt gick upp till 5200 kr när de kom in i lager igen, högst sannolikt för att inköpspriset ökat. Förmodligen har var det inte en tillräckligt populär produkt för att ha konstant koll på.

Efterfrågan och prisökningen nu är dock inte riktigt jämförbar med någon tidigare situation. Tusentals ordrar där man gör några tusenlappars förlust på varje order är knappast normalt. Samtidigt har man inte kunnat sälja de volymer av exempelvis Ryzen 5000-serien som marknaden efterfrågade heller (och därmed troligen inte lika mycket av övriga tillhörande komponenter), vilket hade kunnat kompensera för vinstbortfall på andra segment. Det blir intressant att titta på siffrorna för omsättning och vinst för 2021 för de olika återförsäljarna sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ryssfemma:

Samtidigt höjer återförsäljare priset på gammalt trots att de inköpt för gamla priser.

Det hände exempelvis för två år sen då återförsäljare trissade på priset när priserna steg förra miningboomen, och då var det på lager som beställts för lägre pris. Så gör hela branschen, stiger dollarn exempelvis så justerar man priset på gammalt lager också.

Detsamma gäller när priserna på minnen skenade. Det respekterar jag då det trots allt då de vinstdrivande, men ni vet hur ni täcker eventuella ”förluster” som sker nu med att leverera till kunder som beställt på release.

Detta är också nåt för många att tänka på som jätte gärna vill rationalisera en situation där återförsäljare avbryter dessa orders.
Det är inte återförsäljare som är offer i detta som vissa försöker få de att låta som.

Vill förtydliga mitt förra inlägg men om vi bokar säg 100 grafikkort för 3000kr i september 2020 och denna order ligger öppen fram till idag juni 2021, men nu kostar dom 5000kr, då är det 5000kr vi betalar oavsett betalningsform då faktureringen sker när produkterna lämnar leverantörens lager.

Edit:
Den enda gången gamla priser höjs med gamla inköpspriser är när dyrare lager köps/är inkommande för att möta nya priset, sen när var hur prisjustering sker är tbh vår ensak, vi är ingen välgörenhet heller?

Vill även tillägga att skenar priser som de gör i RAM brister som ett exempel så måste alla priser höjas för att vi ej ska översälja det lager vi har, är vi för billiga på marknaden så töms våra lager över en natt och vi kan ha hundratals orders till minusmarginal, gnuggar vi på lite allokering från tillverkare på det (max antal per orderomgång) så kan det dröja veckor innan dessa hundratals orders är fyllda (då är priset troligen högre för varje gång vi beställer nytt också).

Allt handlar inte om att blåsa kunder, vi måste få överleva också.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Vill förtydliga mitt förra inlägg men om vi bokar säg 100 grafikkort för 3000kr i september 2020 och denna order ligger öppen fram till idag juni 2021, men nu kostar dom 5000kr, då är det 5000kr vi betalar oavsett betalningsform då faktureringen sker när produkterna lämnar leverantörens lager.

Edit:
Den enda gången gamla priser höjs med gamla inköpspriser är när dyrare lager köps/är inkommande för att möta nya priset, sen när var hur prisjustering sker är tbh vår ensak, vi är ingen välgörenhet heller?

Vill även tillägga att skenar priser som de gör i RAM brister som ett exempel så måste alla priser höjas för att vi ej ska översälja det lager vi har, är vi för billiga på marknaden så töms våra lager över en natt och vi kan ha hundratals orders till minusmarginal, gnuggar vi på lite allokering från tillverkare på det (max antal per orderomgång) så kan det dröja veckor innan dessa hundratals orders är fyllda (då är priset troligen högre för varje gång vi beställer nytt också).

Allt handlar inte om att blåsa kunder, vi måste få överleva också.

/Patrik

Skönt med förtydligande. Killgissar att sälja lösa 3080 är en förlustaffär för de flesta ÅF. Då den enorma backloggen som blev när det samtidigt levererades väldigt få kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skönt med förtydligande. Killgissar att sälja lösa 3080 är en förlustaffär för de flesta ÅF. Då den enorma backloggen som blev när det samtidigt levererades väldigt få kort.

Skulle också tro det.
Sitter själv med en order av en komplett pc i delar. Tycker dock Inet har skött sig ypperligt då de låtit mig fritt ändra i lagd order när det kommit erbjudanden samt reducerat priser på redan lagda artiklar när/om de sjunkit i pris. Har sparat in ungefär 3 500+ på att vänta på GPU.

Ta det onda med det goda, I guess.

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför det konmit mindre leveranser nu dom sista veckorna beror det på TI har kommit eller nått annat?

Man vågar ju inte hoppas på ett 3080 innan midsommar, men hade ju varit en blöt dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Nån som vet varför det konmit mindre leveranser nu dom sista veckorna beror det på TI har kommit eller nått annat?

Man vågar ju inte hoppas på ett 3080 innan midsommar, men hade ju varit en blöt dröm.

Ska sluta tillverkas och övergå till LHR-versionen har jag för mig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Om vi kör lite quick maffs, (Om vi räknar antal kort som kommit in som motsvarar din köplats så är du 2 månader ifrån )
Teorin funkar då förutsatt att vi har samma takt de kommande 2 månaderna då

/Patrik

Har försökt köra lite Quick maffs själv. Men då man inte vet antal inkommande kort vs avbeställningar så blir de lite svårt.. Sen så kommer man ju inte ens ihåg hur siffrorna såg ut i början längre

Möjligt att få en ungefärlig estimate på ett 3080 tuf Non-OC beställt 20e september runt klockan 15?
Inget jag kommer att ställa in mig på, men så man kanske kan börja planera partyt inför Dagen D

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Vill förtydliga mitt förra inlägg men om vi bokar säg 100 grafikkort för 3000kr i september 2020 och denna order ligger öppen fram till idag juni 2021, men nu kostar dom 5000kr, då är det 5000kr vi betalar oavsett betalningsform då faktureringen sker när produkterna lämnar leverantörens lager.

Edit:
Den enda gången gamla priser höjs med gamla inköpspriser är när dyrare lager köps/är inkommande för att möta nya priset, sen när var hur prisjustering sker är tbh vår ensak, vi är ingen välgörenhet heller?

Vill även tillägga att skenar priser som de gör i RAM brister som ett exempel så måste alla priser höjas för att vi ej ska översälja det lager vi har, är vi för billiga på marknaden så töms våra lager över en natt och vi kan ha hundratals orders till minusmarginal, gnuggar vi på lite allokering från tillverkare på det (max antal per orderomgång) så kan det dröja veckor innan dessa hundratals orders är fyllda (då är priset troligen högre för varje gång vi beställer nytt också).

Allt handlar inte om att blåsa kunder, vi måste få överleva också.

/Patrik

Cool, tack för förtydligandet!
Hur är det med intro/release rabatten?
Tar inte nvidia den på redan lagda ordrar?

Permalänk
Medlem

Finns det någon som fått ett kort från @netonnet i närtid? Dvs efter lanseringsdagen?
Dom känns lite som en udda fågel som slår på stora trumman när det kommer till reklam och hemsida, men när det sedan gäller leverans och support så är dom något sämre än valfri Aliexpress-säljare i det nedre segmentet av skalan.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Webhallen
Skrivet av HumbleGamer:

Cool, tack för förtydligandet!
Hur är det med intro/release rabatten?
Tar inte nvidia den på redan lagda ordrar?

Vill förtydliga once and for all, Nvidia betalar inte ut ett öre till oss.

Det är 100% tillverkarna som ger stöd på intro-produkter och regler är efter hur tillverkarna sätter reglerna.

Nu har jag inte jobbat med intropriser sedan i höstas men då var det såhär.

Asus: intropris på allt bokat inom en period.
MSI: intropris på det lager vi hade vid launch.
Gigabyte: intropris på ett bestämt antal kort.

Vi märkte efter detta vilket av dessa system som funkade bäst, därmed har endast Asus fått vara med och erbjuda intropriser efter det.
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Vill förtydliga mitt förra inlägg men om vi bokar säg 100 grafikkort för 3000kr i september 2020 och denna order ligger öppen fram till idag juni 2021, men nu kostar dom 5000kr, då är det 5000kr vi betalar oavsett betalningsform då faktureringen sker när produkterna lämnar leverantörens lager.

Edit:
Den enda gången gamla priser höjs med gamla inköpspriser är när dyrare lager köps/är inkommande för att möta nya priset, sen när var hur prisjustering sker är tbh vår ensak, vi är ingen välgörenhet heller?

Vill även tillägga att skenar priser som de gör i RAM brister som ett exempel så måste alla priser höjas för att vi ej ska översälja det lager vi har, är vi för billiga på marknaden så töms våra lager över en natt och vi kan ha hundratals orders till minusmarginal, gnuggar vi på lite allokering från tillverkare på det (max antal per orderomgång) så kan det dröja veckor innan dessa hundratals orders är fyllda (då är priset troligen högre för varje gång vi beställer nytt också).

Allt handlar inte om att blåsa kunder, vi måste få överleva också.

/Patrik

fast nu har ni sålt en produkt till ett pris sen får ni väl lösa det med leverantör eller tillverkare ? kan väl knappast bli kundens problem eller ?

får väl hoppas att du inte köper mark och ett hus tex , för när huset sedan levereras får du då valet att betala 20% mer för ngn prishöjning pga efterfrågan på plastmatta det är helt ok även fast du har köpt huset till ett fast pris och sedan även väntat en evighet på leverans ? eller ska volvo börja höjja priset EFTER man köpt bilen om någon del går upp i pris under produktion med ?

har man slutit ett avtal ska det hållas

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon322047:

fast nu har ni sålt en produkt till ett pris sen får ni väl lösa det med leverantör eller tillverkare ? kan väl knappast bli kundens problem eller ?

får väl hoppas att du inte köper mark och ett hus tex , för när huset sedan levereras får du då valet att betala 20% mer för ngn prishöjning pga efterfrågan på plastmatta det är helt ok även fast du har köpt huset till ett fast pris och sedan även väntat en evighet på leverans ? eller ska volvo börja höjja priset EFTER man köpt bilen om någon del går upp i pris under produktion med ?

har man slutit ett avtal ska det hållas

Vi levererar kort från 17e september fortfarande till kundens bokade pris. Vi har inte kommunicerat något annat heller.
Edit: menar på mitt citat då att vi går back på kort som blev bokade då.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Asus: intropris på allt bokat inom en period.
MSI: intropris på det lager vi hade vid launch.
Gigabyte: intropris på ett bestämt antal kort.

Vi märkte efter detta vilket av dessa system som funkade bäst, därmed har endast Asus fått vara med och erbjuda intropriser efter det.
/Patrik

Hade varit intressant att få veta om detta har varit en vinnande taktik för Asus. Kan bara anta att de har med råge fler bokningar på deras kort än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Är så less på att fortfarande vänta på mitt 3080 tuf som jag beställde i oktober förra året från elgiganten för 7990kr. Inte heller vill de berätta någonting om köplatser, leveranser osv. Önskar jag hade beställt fler kort från flera olika butiker än att betala sjuka priser på grafikkort idag. 3070ti säljs för 11k och har betydligt sämre prestanda. Helt sjukt. Hade gärna köpt ett 3080 för runt 12k nu men inte mer. Inte hinner man f5a sidor för att kontrollera lagerstatus. Finns ett kort i lager måste man ju spamma köpknappen för att ens få en uns chans att få igenom en beställning.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Bakwetu:

Med det menar du att t ex TUF och TUF OC har ett högre pris för er när ni nu får in dem eller menar du ersättningsmodeller av kort? Hålls inte de priserna ni en gång i höstas har beställt dem från Asus?

Både ja & ja. Alla våra inköpspriser har skenat iväg sedan lanseringen. Så de leveranser till kund som vi uppfyller nu, oavsett tillverkare, går vi back på. Som sagt tidigare ersätter vi TUF med TUF OC, där har vi direkt en prisökning oavsett om priserna stått still eller som nu; skjutit i höjden. För de fall där vi ersätter andra kort från ex: Gigabyte med kort från MSI så är det också en prisökning då inköps- och -marknadspriserna gått upp sedan lansering och det tillfälle då kund beställde.

Som @Webhallen beskrivit så justeras priserna löpande för ÅF och det är inte till vår fördel. Och för att förtydliga då frågan kommer upp ibland. Komplett & Webhallen delar inte lager eller inköp, även om vi ingår i samma koncern.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis kan man säga följande:

1. Alla ÅF går back på korten de levererar till intropriset efter att den perioden passerats (möjligen med undantag för ASUS TUF-korten där ASUS sägs leverera till utlovat pris för beställningar lagda inom kampanjperioden). Inköpspriserna för ÅF justeras upp vid leverans, oavsett när ÅF lade sin order.

2. ÅF höjer inte priserna på redan lagda kundordrar. Har inte åtminstone inte sett något sådant fall.

3. Vad som gällde för intropriserna fanns tydligt dokumenterat åtminstone på Webhallen vid release, och har länkats i denna tråd flera gånger tidigare (bland annat en screenshot av mig minst två gånger).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Att tillåta kunder att lägga massa beställningar man inte kan täcka betyder ju också att man har tagit en kalkylerad risk. I det flesta fall är det väl värt det, att få in kunderna före konkurrenten istället för att gardera sig mot leveransproblem.

Nu är det ju ett nytt läge där man väl fullgarderar sig, säkjknappen är bara öppen någon sekund, men just övergångsfasen var väl 3080 introduktionen och man blev tagen på sängen då.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Vill förtydliga once and for all, Nvidia betalar inte ut ett öre till oss.

Det är 100% tillverkarna som ger stöd på intro-produkter och regler är efter hur tillverkarna sätter reglerna.

Nu har jag inte jobbat med intropriser sedan i höstas men då var det såhär.

Asus: intropris på allt bokat inom en period.
MSI: intropris på det lager vi hade vid launch.
Gigabyte: intropris på ett bestämt antal kort.

Vi märkte efter detta vilket av dessa system som funkade bäst, därmed har endast Asus fått vara med och erbjuda intropriser efter det.
/Patrik

Cool, tack för förtydlingandet.

Det jag tar med mig från detta är att jag kommer nog framöver endast handla Asusprylar framöver. Och tack vare Webhallens och kompletts närvaro och hantering av denna situation kommer det va mina GOTO ställen att handla på framöver. Även Asus Davids närvaro talar mycke för hur alla ni värderar PR mot kund och det har jag lärt mig värdet av.

Gjorde misstaget att handla från elgiganten för att det är bara dom som har butik i Västerås. Men det misstaget gör jag inte igen. Väntar sen 26e september.

Stort tack till er tre företag och individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

Cool, tack för förtydlingandet.

Det jag tar med mig från detta är att jag kommer nog framöver endast handla Asusprylar framöver. Och tack vare Webhallens och kompletts närvaro och hantering av denna situation kommer det va mina GOTO ställen att handla på framöver. Även Asus Davids närvaro talar mycke för hur alla ni värderar PR mot kund och det har jag lärt mig värdet av.

Gjorde misstaget att handla från elgiganten för att det är bara dom som har butik i Västerås. Men det misstaget gör jag inte igen. Väntar sen 26e september.

Stort tack till er tre företag och individer.

+1 på den.. Netonnet här, Men dom får inte en spänn av mig igen!

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Inaktiv

kan inte annat än hålla med gällande webhallen primärt som skött sig ypperligt medans netonnet är ett rent skämt och skall bojkottas framöver .... gällande kompletts oändliga datumändringar på kort får dom helt klart underkänt med dessvärre .

att folk ens handlar eller överväger elgiganten är en gåta , finns nog inget värre man kan hitta gällande support kundservice mm , livslång bojkott av dom sedan många år oavsett pris är det inte värt strulet vid tex en reparation .

fast nu handlar väl tråden om kort iofs , fint att ni förtydligade svaren samt håller priserna som sig bör .

Permalänk
Skrivet av HumbleGamer:

Cool, tack för förtydlingandet.

Det jag tar med mig från detta är att jag kommer nog framöver endast handla Asusprylar framöver. Och tack vare Webhallens och kompletts närvaro och hantering av denna situation kommer det va mina GOTO ställen att handla på framöver. Även Asus Davids närvaro talar mycke för hur alla ni värderar PR mot kund och det har jag lärt mig värdet av.

Gjorde misstaget att handla från elgiganten för att det är bara dom som har butik i Västerås. Men det misstaget gör jag inte igen. Väntar sen 26e september.

Stort tack till er tre företag och individer.

Man har verkligen lärt sig mycket från den här krisen. Innan tänkte man ju bara att det är klicka på butiken längst upp på prisjakt och klicka köp så är det klart. Nu kommer man ju definitivt inte sitta och fundera på nån hundralapp +/- vid lanseringen av t.ex 4080, utan antagligen göra sitt bästa för att ha en beställning på någon av INET/Komplett/Webhallen asap istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Samtidigt höjer återförsäljare priset på gammalt trots att de inköpt för gamla priser.

Det hände exempelvis för två år sen då återförsäljare trissade på priset när priserna steg förra miningboomen, och då var det på lager som beställts för lägre pris. Så gör hela branschen, stiger dollarn exempelvis så justerar man priset på gammalt lager också.

Detsamma gäller när priserna på minnen skenade. Det respekterar jag då det trots allt då de vinstdrivande, men ni vet hur ni täcker eventuella ”förluster” som sker nu med att leverera till kunder som beställt på release.

Detta är också nåt för många att tänka på som jätte gärna vill rationalisera en situation där återförsäljare avbryter dessa orders.
Det är inte återförsäljare som är offer i detta som vissa försöker få de att låta som.

"Vissa" lär ju vara såklart jag, och nej de är inga offer. Men de är inte heller vinnare. Samma sak gäller kunder. Det finns inga vinnare i en bristsituation, och du säger en hel del saker som inte stämmer så du kanske ska lugna dig nu med att lägga ord i andras mun.

Men ja, en situation där återförsäljare avbryter orders hade varit bättre tycker jag. Om man gjorde det för 7-8 månader sen, nu är det försent och då måste man givetvis kompensera priserna så att man inte går med förlust vilket de uppenbarligen gör på de som såldes vid launch. Det är inget konstigt med det och är som sig bör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

"Vissa" lär ju vara såklart jag, och nej de är inga offer. Men de är inte heller vinnare. Samma sak gäller kunder. Det finns inga vinnare i en bristsituation, och du säger en hel del saker som inte stämmer så du kanske ska lugna dig nu med att lägga ord i andras mun.

Men ja, en situation där återförsäljare avbryter orders hade varit bättre tycker jag. Om man gjorde det för 7-8 månader sen, nu är det försent och då måste man givetvis kompensera priserna så att man inte går med förlust vilket de uppenbarligen gör på de som såldes vid launch. Det är inget konstigt med det och är som sig bör.

Troligen så är det därför Komplett väljer att gå i förlust, så dom kan beta av deras beställningar så dom sedan kan sälja för full pris

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

kan inte annat än hålla med gällande webhallen primärt som skött sig ypperligt medans netonnet är ett rent skämt och skall bojkottas framöver .... gällande kompletts oändliga datumändringar på kort får dom helt klart underkänt med dessvärre .

Det är inte Kompletts fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

kan inte annat än hålla med gällande webhallen primärt som skött sig ypperligt medans netonnet är ett rent skämt och skall bojkottas framöver .... gällande kompletts oändliga datumändringar på kort får dom helt klart underkänt med dessvärre .

att folk ens handlar eller överväger elgiganten är en gåta , finns nog inget värre man kan hitta gällande support kundservice mm , livslång bojkott av dom sedan många år oavsett pris är det inte värt strulet vid tex en reparation .

fast nu handlar väl tråden om kort iofs , fint att ni förtydligade svaren samt håller priserna som sig bör .

Datumändringarna är ju knappast Kompletts fel. De delar med sig av den antagna leveransdatum som även är obekräftad.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av shenaswift:

Troligen så är det därför Komplett väljer att gå i förlust, så dom kan beta av deras beställningar så dom sedan kan sälja för full pris

Vi vill leverera alla beställningar som kommit till oss och uppfylla vårt åtagande om leverans när kunder anförtrott oss med sin beställning. Givetvis kommer vi börja sälja grafikkort till marknadspriser så snart vi betat av våra orderköer. Men det är inte så att vi kommer tälja guld med kniv. Det har konstaterats i många inlägg och trådar på detta ämne, att det inte är återförsäljarledet som drivit upp priserna och tjänar stora pengar under rådande situation.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram