Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Du menar microsoft spywere 365 office edition hihihi
Nej jag har ingen licens för office 365 så webbvarianten kan jag inte nyttja.. Jag börja bojkotta microsoft när de vart avundsjuka på apple och googles framgångar i att hamstra användardata så de tog efter de jättarna. Det var det som var orsaken till att jag skaffa linux för att inte sitta med opachat win7 när jag inte kunde gå över till 10an

Webversionen av Office är väl gratis. Men det är klart, en bojkott är en bojkott och då gäller den förstås även gratis saker, annars är det ingen bojkott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du menar microsoft spywere 365 office edition hihihi
Nej jag har ingen licens för office 365 så webbvarianten kan jag inte nyttja.. Jag börja bojkotta microsoft när de vart avundsjuka på apple och googles framgångar i att hamstra användardata så de tog efter de jättarna. Det var det som var orsaken till att jag skaffa linux för att inte sitta med opachat win7 när jag inte kunde gå över till 10an

Du behöver ingen licens för att köra det i webbläsaren, tror man måste ha ms-konto dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Webversionen av Office är väl gratis. Men det är klart, en bojkott är en bojkott och då gäller den förstås även gratis saker, annars är det ingen bojkott.

Precis annars blir det ju som att säga att man är vegetarian men äter kyckling.

Skrivet av Json_81:

Du behöver ingen licens för att köra det i webbläsaren, tror man måste ha ms-konto dock.

Jo jag såg det då jag kika av ren nyfikenhet... på 90talet hade jag en @ msn.com adress.. sedan när det någon gång runt 2010-2014 gjordes om till microsoft konto inför att de började utveckla 10an, nu med facit i handen.. då slutade jag använda den adressen o satte vidarebefordra mailen till mitt vanliga betalda mailkonto.. Sedan logga jag in på skoj för två år sedan på min msn mail.. då hade jag fått ett meddelande att på grund av inaktivitet så är mitt microsoftkonto till mailadressen raderat.. Så jag har en msn adress men inget konto.. det är ganska kul.

Men jag kommer aldrig skaffa konton hos microsoft, google, apple, amazon eller facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Precis annars blir det ju som att säga att man är vegetarian men äter kyckling.

Jo jag såg det då jag kika av ren nyfikenhet... på 90talet hade jag en @ msn.com adress.. sedan när det någon gång runt 2010-2014 gjordes om till microsoft konto inför att de började utveckla 10an, nu med facit i handen.. då slutade jag använda den adressen o satte vidarebefordra mailen till mitt vanliga betalda mailkonto.. Sedan logga jag in på skoj för två år sedan på min msn mail.. då hade jag fått ett meddelande att på grund av inaktivitet så är mitt microsoftkonto till mailadressen raderat.. Så jag har en msn adress men inget konto.. det är ganska kul.

Men jag kommer aldrig skaffa konton hos microsoft, google, apple, amazon eller facebook.

Jag förstår dock inte en sak. Microsoft har tagit bort din Hotmail, men du kan fortfarande använda den i MSN? Eller har jag fått solsting efter solandet i går?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Jag förstår dock inte en sak. Microsoft har tagit bort din Hotmail, men du kan fortfarande använda den i MSN? Eller har jag fått solsting efter solandet i går?

Nej min @ msn.com e-mail adress är fortfarande kvar och jag kan logga in på den.. Men det finns inget aktivt microsoft konto till den adressen som onedrive o allt annat det innebär..
Så försöker jag logga in på någon microsoft sida med den mailadressen så får jag felmeddelande att det finns inget sådant microsoftkonto.
neee inte solsting... bara värmeslag. *hihi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nej min @ msn.com e-mail adress är fortfarande kvar och jag kan logga in på den.. Men det finns inget aktivt microsoft konto till den adressen som onedrive o allt annat det innebär..
Så försöker jag logga in på någon microsoft sida med den mailadressen så får jag felmeddelande att det finns inget sådant microsoftkonto.
neee inte solsting... bara värmeslag. *hihi*

Jaha. Då hänger jag med i svängarna Tyckte väl att det lät lite mysko först, haha!

Haha, ja, det också xD

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Jaha. Då hänger jag med i svängarna Tyckte väl att det lät lite mysko först, haha!

Haha, ja, det också xD

Hela världen är väl mysko generellt, så man blir ju knappt förvånad av något nu mer haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hela världen är väl mysko generellt, så man blir ju knappt förvånad av något nu mer haha

Haha, ja, men precis! Skitbra förresten att du inte vill använda till exempel Google och Facebook något mer! Själv är jag tyvärr fast hos Google i det exemplet, på grund av gamla Gmails som jag har konton länkade till -.- Måste fixa till de först innan jag kan göra en komplett de-Googling.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Haha, ja, men precis! Skitbra förresten att du inte vill använda till exempel Google och Facebook något mer! Själv är jag tyvärr fast hos Google i det exemplet, på grund av gamla Gmails som jag har konton länkade till -.- Måste fixa till de först innan jag kan göra en komplett de-Googling.

Har man nytta av IT-jättarna och vill använda deras gratistjänster emot att betala med sin data, så är det okej
Det är bara jag som försöker driva integritetsfrågan, att min data är min data och jag väljer själv vad och när jag vill dela med mig utav det.
Ska inte staten få avlyssna oss utan domstolsbeslut, så ska attan inte företag få göra det samma heller utan domstolsbeslut... och ska företagen få avlyssna oss, så ska myndigheterna få göra det samma på lika villkor.. rättvisa tror jag det kallas. *hihi*

Sedan är det konsumenterna som har makten över företagen.
Tänk om hela världens facebook användare vägra använda facebook om de inte slutar med datainsamling.. Facebook skulle hamna i läget att välja konkurs eller anpassa sig för att få tillbaka användarna.
Så den dagen alla börjar morra på riktigt om integritet, så är det möjligt... Men så länge folk tycker det är okej att övervakas så kommer företagen aldrig sluta med det, för det är det som de tjänar de riktigt stora pengarna på.
Riktad reklam har högre inkomst än på gamla hederliga tiden där företag köpte in reklamplats på olika sajter.

Så jag bojkottar de fem stora och jag betalar hellre för en e-mailtjänst än att ha en gratis där de får in intäkterna på att ha mig som produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Har man nytta av IT-jättarna och vill använda deras gratistjänster emot att betala med sin data, så är det okej
Det är bara jag som försöker driva integritetsfrågan, att min data är min data och jag väljer själv vad och när jag vill dela med mig utav det.
Ska inte staten få avlyssna oss utan domstolsbeslut, så ska attan inte företag få göra det samma heller utan domstolsbeslut... och ska företagen få avlyssna oss, så ska myndigheterna få göra det samma på lika villkor.. rättvisa tror jag det kallas. *hihi*

Sedan är det konsumenterna som har makten över företagen.
Tänk om hela världens facebook användare vägra använda facebook om de inte slutar med datainsamling.. Facebook skulle hamna i läget att välja konkurs eller anpassa sig för att få tillbaka användarna.
Så den dagen alla börjar morra på riktigt om integritet, så är det möjligt... Men så länge folk tycker det är okej att övervakas så kommer företagen aldrig sluta med det, för det är det som de tjänar de riktigt stora pengarna på.
Riktad reklam har högre inkomst än på gamla hederliga tiden där företag köpte in reklamplats på olika sajter.

Så jag bojkottar de fem stora och jag betalar hellre för en e-mailtjänst än att ha en gratis där de får in intäkterna på att ha mig som produkt.

Jag håller med dig helt och hållet! Själv blev jag mer och mer mån om min integritet, när jag började använda Linux under 2016. Började även då att läsa igenom det allra viktigaste i integritetspolicys, nämligen vad de hämtar och lagrar. En del företag lagrar ju en hel del onödiga saker. Skrev ett blogginlägg om det förra månaden.

Ja, det hade varit helt underbart om allt fler blev mån om sin integritet. Jag har själv tänkt skapa en webbsida som visar vad som faktiskt händer under huven hos till exempel Facebook. Men det har inte blivit av än xD

Japp! Jag ger gärna posteo.de pengar för att ha min e-post där. Funderar ibland på att köpa en till Raspberry Pi 4 och ha den som en mailserver (till exempel poste.io), men måste tänka på det först. Finns ju så himla många fördelar med att ha allt hos till exempel posteo.de, men även många fördelar med att ha en egen mailserver.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Funderar ibland på att köpa en till Raspberry Pi 4 och ha den som en mailserver

Om du vill köra en mailserver som du faktiskt vågar använda för att hosta din primära adress vill du ha något driftsäkert och du vill ha bra backuper.

Tänk på att email i sig inte är ett säkert protokoll, så det här är en typisk grej som man kan lägga hos Linode eller Digital Ocean om man inte redan har en bra infrastruktur hemma, och troligen komma billigare undan än elräkningen för en server med förutsättningarna för bra uppetid. Trafiken in och ut TLS-krypteras ändå, och genom att själv hosta maillagring och spamfilter slipper du ha Google och Microsoft rotande i (din sida av) dina konversationer. Men lura inte dig själv: alla andra kör gsuite eller o365 så vill du undvika ”övervakning” är inte email rätt verktyg.

EDIT: Och just det: Utan företagsabbonemang är din utgående epost från en hemmahostad mailserver TLS-krypterad till din ISP: De reläar all utgående epost och har - om de vill - full inblick i vad du skickar till vem.

Missförstå mig rätt: jag är helt för decentralisering och hostar själv min egen mailserver, men ha som sagt inga illusioner om mailens integritet på vägen mellan dig och din motpart.

Permalänk
Medlem

Har du satt upp mailservern manuellt eller använt installationer som mail-in-a-box eller iRedMail?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Har du satt upp mailservern manuellt eller använt installationer som mail-in-a-box eller iRedMail?

Manuellt med lite initial-hjälp: Baserade min config på https://workaround.org/ispmail.
Har generellt sett tröttnat på andras färdiga lösningar när jag ska köra något jag ska underhålla utan supportavtal: Jag vill själv förstå och ha kontroll på vad mina servrar gör.

Permalänk
Avstängd

Satt lite under förra veckan och pysslade med Single GPU Passthrough med mitt system. Har försökt innan men aldrig fått det att fungera riktigt som det skulle, har fått med ett dedikerat grafikkort att fungera till QEMU innan men då har man inte kunnat använda grafikkortet på sin host/Linux.

Men efter att ha läst igenom följande sajter/tips:

https://github.com/QaidVoid/Complete-Single-GPU-Passthroug
https://github.com/joeknock90/Single-GPU-Passthrough

Så bestämde jag mig för att ge det ett till försök, drog in Arch och installerade en behaglig Desktop Environment. Gick igenom punkt för punkt noga, såg lite videos och läste vad andra kunde ha för tips. Det är en del personligt/individuellt också beroende på vad för system/komponenter etc man har så man får oftast knåpa och filura en del själv. Men efter en del svordomar och en del timmar så fick jag det att fungera precis som det skulle. Har full tillgång till mitt dedikerade grafikkort i Linux hosten vilket är Arch i mitt fall och även att den passerar grafikkortet till valfri VM som jag startar upp vilket är Windows 10 i mitt fall då jag vill kunna köra lite spel som inte fungerar genom Wine/Proton pågrundav Easy Anti Cheat eller liknande.

För de som står och funderar på att gå över till Linux kanske detta är till någon form av hjälp, är smidigare än dual boot i mitt tycke när man väl fått det att fungera.

Permalänk
Skrivet av Greed:

Satt lite under förra veckan och pysslade med Single GPU Passthrough med mitt system.

Coolt litet projekt. Har själv ingen nytta av den sortens virtualisering - jag spelar inget som inte funkar i Linux - men jättekul att det verkar funka, om än med vissa quirks.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan igen på er
Jag funderar på att lägga in dualboot på en dator till en som inte kan något om datorer.. vare sig windows, macOS eller Linux..
Vet ni om det finns något linuxprogram som är motsvarighet till windows program "Fästisar"? det är som små postit lappar som sitter på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan igen på er
Jag funderar på att lägga in dualboot på en dator till en som inte kan något om datorer.. vare sig windows, macOS eller Linux..
Vet ni om det finns något linuxprogram som är motsvarighet till windows program "Fästisar"? det är som små postit lappar som sitter på skrivbordet.

Inget jag provat/använt själv, men hittade ett program som heter xpad (https://launchpad.net/xpad). Den finns i ubuntu/debian repo och installeras enkelt via sudo apt install xpad.

Lite kort info om xpad på denna länk: https://www.debugpoint.com/2015/01/xpad-a-simple-sticky-note-...

Edit: Korrigerat trasig länk till xpad

Korrigerat trasig länk till xpad
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan igen på er

Det finns inbyggt i KDE Plasma. 😊

https://www.reddit.com/r/kde/comments/ii3emw/kde_tip_keep_not...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis bytt från Windows 10 på min laptop till Fedora.
Gjorde övergången då jag börjat tröttna på mängden e-waste som sker och att Windows11 ville "hjälpa till" med detta.

Har en dator som bara är 4 år men som redan är för gammal för windows 11 då den har en 7th gen i sig.

Än så länge fungerar det bra! Kommer nog byta på stationära datorn med om jag kan få de få spel jag fortfarande kör att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan igen på er

https://wiki.gnome.org/Apps/Tomboy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Inget jag provat/använt själv, men hittade ett program som heter xpad (Länk: https://launchpad.net/xpad). Den finns i ubuntu/debian repo och installeras enkelt via sudo apt install xpad.

Lite kort info om xpad på denna länk: https://www.debugpoint.com/2015/01/xpad-a-simple-sticky-note-...

Skrivet av Lembritt:

Supertack för tipsen

Länken https://launchpad.net/xpad fungerade inte, men det gjorde inget då andra länken fungera

Det ska bli intressant o se hur en icke datorkunnig kan lära sig använda Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Supertack för tipsen

Länken https://launchpad.net/xpad fungerade inte, men det gjorde inget då andra länken fungera

Det ska bli intressant o se hur en icke datorkunnig kan lära sig använda Linux

Kanske läge att smälla upp en webcam o köra en livesändning 😅?

Skämt o sido - kan bli intressant och höra hur det går oavsett, både för dig som support och användaren.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Kanske läge att smälla upp en webcam o köra en livesändning 😅?

Skämt o sido - kan bli intressant och höra hur det går oavsett, både för dig som support och användaren.

Jaa, jag tror oxå det kan bli intressant... och jag tror ärligt talat att det inte blir större problem, mer än att de får lära sig att utseendet är lite skillnad, som att gå från XP till Win7.. starta datorn och stänga av är ju typish samma som i windows, bara att det är 10cm skillnad mellan stänga av ikonen
Starta webbläsare är ju samma och jag introducerade Firefox till dem när IE11 slutade uppdateras.. så det blir firefox igen.. så det blir ju likvärdigt.. Bank-id användes inte mer än via smartphone, så det är inga hinder heller, då det blir samma sak i Linux.. inget MSoffice användes heller och som PDF reader hade de Foxit reader.. finns ju i linux oxå... För att titta på bilder hade de windows inbyggda viewer Så det får ju bli någon snarlik enkel jag väljer där.. Spel var inget som nyttjades..
Så ärligt talat tror jag att det kommer gå lätt att lära ut den lilla nyansskillnaden, då inget handlar om operativsystems kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jaa, jag tror oxå det kan bli intressant... och jag tror ärligt talat att det inte blir större problem, mer än att de får lära sig att utseendet är lite skillnad, som att gå från XP till Win7.. starta datorn och stänga av är ju typish samma som i windows, bara att det är 10cm skillnad mellan stänga av ikonen
Starta webbläsare är ju samma och jag introducerade Firefox till dem när IE11 slutade uppdateras.. så det blir firefox igen.. så det blir ju likvärdigt.. Bank-id användes inte mer än via smartphone, så det är inga hinder heller, då det blir samma sak i Linux.. inget MSoffice användes heller och som PDF reader hade de Foxit reader.. finns ju i linux oxå... För att titta på bilder hade de windows inbyggda viewer Så det får ju bli någon snarlik enkel jag väljer där.. Spel var inget som nyttjades..
Så ärligt talat tror jag att det kommer gå lätt att lära ut den lilla nyansskillnaden, då inget handlar om operativsystems kunskap.

Låter som ett utmärkt startläge för er båda. Ska bli spännande att höra fortsättningen 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Hej!
Gjorde övergången då jag börjat tröttna på mängden e-waste som sker och att Windows11 ville "hjälpa till" med detta.

Har en dator som bara är 4 år men som redan är för gammal för windows 11 då den har en 7th gen i sig.

Än så länge fungerar det bra! Kommer nog byta på stationära datorn med om jag kan få de få spel jag fortfarande kör att fungera.

Har personligen haft god erfarenhet av proton som Steam har för att få spel att fungera på Linux. Det var lite trial-and-error innan jag hittade rätt, men det tog inte så lång tid. Kika på https://www.protondb.com/ om de spel du gillar finns med och vilken status dom har.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Låter som ett utmärkt startläge för er båda. Ska bli spännande att höra fortsättningen 👍

Jag lovar att återkomma med fortsättningen
För min del blir det inte värre än jag supportat folk i windows sedan 90talet och även varit lärarassistent och vickat för läraren när han var sjuk för de som ska ta så kallat datorkörkort.. Så det är nog bara äpplen o päron i skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldhissla:

Hej!

Skrivet av Farsan Baloo:

Har personligen haft god erfarenhet av proton som Steam har för att få spel att fungera på Linux. Det var lite trial-and-error innan jag hittade rätt, men det tog inte så lång tid. Kika på https://www.protondb.com/ om de spel du gillar finns med och vilken status dom har.

Jag quotar er båda för att det ska bli sammanhängande det ni pratar om

Jag kan inget om spel då jag sluta med spel i början av 00talet
Men hur stor är risken egentligen att det kommer in virus i datorn för att man spelar spel?

att jag frågar är att jag tänker lite såhär.. varför försöka komplicera med att få windowsspel att fungera i linux, om man kan dualboota med exempel win7/8/10 och strunta i om det är EOL, då man bara ska ha den för spel... Det är ju inget känsligt så att säga och risken att bli hackad... jaa den är minimal även om det finns sårbarheter i ett ouppdaterat OS... för när man sedan bootar in i linux så är man säker igen för bank o allt man pysslar med

En fråga/undran då jag bara är allmänt nyfiken

La till lite i en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag lovar att återkomma med fortsättningen
För min del blir det inte värre än jag supportat folk i windows sedan 90talet och även varit lärarassistent och vickat för läraren när han var sjuk för de som ska ta så kallat datorkörkort.. Så det är nog bara äpplen o päron i skillnad

Tills dom läser att man ska köra rm -rf * som root i / katalogen🤣. Måste testa det någon dag i nån VM bara för att se om det verkligen fungerar. Får testa om det räcker med sudo också.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Tills dom läser att man ska köra rm -rf * som root i / katalogen🤣. Måste testa det någon dag i nån VM bara för att se om det verkligen fungerar. Får testa om det räcker med sudo också.

hahaha... Fast de som inte kan något är experter på att sabba windows oxå.... så det är ju ingen skillnad *hahahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag quotar er båda för att det ska bli sammanhängande det ni pratar om

Jag kan inget om spel då jag sluta med spel i början av 00talet
Men hur stor är risken egentligen att det kommer in virus i datorn för att man spelar spel?

att jag frågar är att jag tänker lite såhär.. varför försöka komplicera med att få windowsspel att fungera i linux, om man kan dualboota med exempel win7/8/10 och strunta i om det är EOL, då man bara ska ha den för spel... Det är ju inget känsligt så att säga och risken att bli hackad... jaa den är minimal även om det finns sårbarheter i ett ouppdaterat OS... för när man sedan bootar in i linux så är man säker igen för bank o allt man pysslar med

En fråga/undran då jag bara är allmänt nyfiken

Bra fråga faktiskt.
Nu är jag ingen expert på detta, så det är bara min egen teori som kommer fram. Jag tror att virus skrivna för Windows får svårt att göra skada i ett Linux system. Visst, kör man Wine så kanske den lyckas med något och möjligen saboterar Wine installationen, raderar filer den kommer åt i Wine men inte mer än så gissar jag på.

Den största risken med virus via spel tror jag kan vara om man tankar hem en knäckt version, en crack, någon skum mod eller liknande så kanske det kan komma med lite oönskade gäster. Med det är inget som lite Gevalia inte kan lösa Övrigt så tror jag risken är minimal att få nån objuden via Steam eller de övriga stora speldistributörerna.

För min egen del så föredrar jag att köra 100% av något OS och undvika dualboot. Är det inte möjligt att köra 100% p.g.a. spel eller annat program, så är jag inte emot dualboot alls. Det enda som kan störa mig lite grann är det extra utrymme som krävs. Visst, det är alltid möjligt att köpa större lagring, men det var något jag skulle gjort utan att blinka för en sådär 5-10 år sen, men inte idag

Visa signatur