DRM-skydd orsakar sämre prestanda i Resident Evil Village

Permalänk
Melding Plague

DRM-skydd orsakar sämre prestanda i Resident Evil Village

Problem med hoppande bildfrekvens i PC-versionen av spelet försvinner när DRM-skydd från Capcom och Denuvo avlägsnas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Och som vanligt är det laglydiga användare som drabbas.

Samma med folk som faktiskt köper filmer på DVD/Bluray;
"PIRATKOPIERA INTE DEN HÄR FILMEN DIN RÖV!" - "Nej, jag har ju köpt den, varför skriker du åt mig? Jag har ju gjort rätt!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Och återigen får piraterna en bättre upplevelse...

Jag har dock varken köpt eller spelat just REV dock. Försöker undvika allt med Denuvo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Verkar ju extra smart att DRMet triggas av saker som att "avfryra ens vapen" och orsaka prestandadippar då...
Smidigt uttänkt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att man tar bort DRM efter att spelet ändå blivit crackat? Känns som den bästa kompromissen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Verkar ju extra smart att DRMet triggas av saker som att "avfryra ens vapen" och orsaka prestandadippar då...
Smidigt uttänkt.

Precis min tanke också. Varför inte kolla efter en cutscene eller då man öppnar en dörr?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Timergu:

Hur vanligt är det att man tar bort DRM efter att spelet ändå blivit crackat? Känns som den bästa kompromissen.

På Capcoms tidigare spel så har DRM-skyddet plockats bort efter cirka 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Hur vanligt är det att man tar bort DRM efter att spelet ändå blivit crackat? Känns som den bästa kompromissen.

Problemet är att det ofta är crackat innan-releasedagen. Alternativt för dem tuffaste nötterna så har ju dem knäckts inom 1-2 månader.

Grejen är att då har 50% redan spelat igenom det och gjort reviews.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UndaC:

Verkar ju extra smart att DRMet triggas av saker som att "avfryra ens vapen" och orsaka prestandadippar då...
Smidigt uttänkt.

if "fire weapon" then "tank performance"

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara första gången i världshistorien nått sånt här hänt 🙄

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Och som vanligt är det laglydiga användare som drabbas.

Samma med folk som faktiskt köper filmer på DVD/Bluray;
"PIRATKOPIERA INTE DEN HÄR FILMEN DIN RÖV!" - "Nej, jag har ju köpt den, varför skriker du åt mig? Jag har ju gjort rätt!"

Ja är väll som de mesta i livet, de som bryter lagen och kommer undan får oftast bättre liv än average personer som följer lagen. Bara kolla på stora företag som bryter lagar och regler hela tiden och får minimum böter som värst.

Permalänk
Medlem

Såg precis videon. Inte första och absolut inte sista gången det händer.

Väldigt tråkigt att vara betalande kund idag när det sköts så dåligt. Man får väl hoppas att Capcom plockar bort DRM:et nu när det är crackat ändå? 90% av försäljningen sker väl första veckan ändå förutom vissa undantag kanske. Detta är ytterliggare en anledning till att inte förboka spel längre.

Permalänk
Medlem

Aha, säkerligen det här som orsakar stutters så fort en fiende dör? Var ju ju iofs rätt smidigt vid första genomspelningen, man sparade rätt mycket ammo på att sluta skjuta så fort spelet frös till.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Undrar om det skulle hjälpa mjukvaruvärlden om vi införde en universell lag kring rättigheterna i spel.
Låt spelen ha ett visst DRM skydd, som baseras på typ uppkoppling mot steam, två år från lansering eller något. Därefter kan det förlängas ett år i taget så länge spelet får nytt innehåll, men inte för bara patchar. När tiden har tickat ut så skickas det ut en patch där spelet blir av med online-kravet men att någon form av "vi gör det åtminstonde krångligt att pirata"-DRM läggs in; vilket/hur vet jag ej.
Nästa steg; när spelet anses vara "övergivet", t.ex. när spelet inte fått vanliga patchar på ytterigare ett år, så tas all DRM bort.
Om spelet har en online-komponent som är en stor del av spelet, typ som Halo blev, många CoD-spel, eller OG WoW så släpps antingen en open source server man kan koppla sig till eller källkod för att någon ska kunna skriva den åt en.
Och slutligen, efter ytterligare något år så släpps källkoden. Självklart med "Non-commercial" krav.

Vad är då mina anledningar till detta?
* Många bra spel går inte att spela längre pga nedlagda serverar eller nya OS som inte längre lirar med spelet. Ta typ OG WoW. Länge fanns piratserverar man kunde spela på, men dessa blev nedstängda av Blizzard på löpande band och de som inte ville spela expansionerna blev lämnade till sitt öde.
* OpenSource har visat sig vara lönsamt för många företag, väldigt många mjukvaror som du använder dagligen har OpenSource kod, och det känns inte mer än rätt att även spel kan ta samma väg - åtminstonde efter några år.
* Många fler spel kommer troligen komma av detta då fler kan utveckla spel baserat på andras kod. Jag är en av dom som har svårt med den traditionella skolan där man lär sig funktioner och glosor - att läsa annans kod hjälper mig bra mycket mer och har gjort mig till den utvecklaren jag är idag.
* Företagen har redan tjänat sina pengar på spelet och har dom övergivit spelet så kommer dom inte tjäna något mer på det, inte mer än marginellt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är att det ofta är crackat innan-releasedagen. Alternativt för dem tuffaste nötterna så har ju dem knäckts inom 1-2 månader.

Grejen är att då har 50% redan spelat igenom det och gjort reviews.

Det var en himla massa år sedan spel faktiskt blev crackade innan release. 10 år sedan kanske? Mer?

Nu för tiden använder spel Steamworks eller släpps på t.ex. Epic och allt är krypterat. Det är inte förrän vid release som krypteringsnyckeln släpps och låter användare packa upp filerna. Inget spel har blivit crackat innan release sedan dess (enstaka undantag där spel t.ex. skickats ut utan kryptering någon enstaka gång på t.ex. Origin finns).

Kopieringsskydd idag används mestadels för att hindra folk att piratkopiera spelet första veckorna - då spelen säljer som mest. Allt utöver det är en bonus för spelutgivarna.

Många tar dessutom bort deras DRM i efterhand. Capcom har gjort det tidigare på flera spel, men har även lagt in det igen vid ny DLC (Devil May Cry 5 är ett exempel - Denuvo togs bort, lades sedan till nåt år senare när dom släppte ny DLC).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det var en himla massa år sedan spel faktiskt blev crackade innan release. 10 år sedan kanske? Mer?

Nu för tiden använder spel Steamworks eller släpps på t.ex. Epic och allt är krypterat. Det är inte förrän vid release som krypteringsnyckeln släpps och låter användare packa upp filerna. Inget spel har blivit crackat innan release sedan dess (enstaka undantag där spel t.ex. skickats ut utan kryptering någon enstaka gång på t.ex. Origin finns).

Kopieringsskydd idag används mestadels för att hindra folk att piratkopiera spelet första veckorna - då spelen säljer som mest. Allt utöver det är en bonus för spelutgivarna.

Många tar dessutom bort deras DRM i efterhand. Capcom har gjort det tidigare på flera spel, men har även lagt in det igen vid ny DLC (Devil May Cry 5 är ett exempel - Denuvo togs bort, lades sedan till nåt år senare när dom släppte ny DLC).

Well det är mycket möjligt. Det var minst 10 år sedan jag faktiskt crackade ett spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat igenom det 5-6 gånger på alla svårigheter och aldrig känt ens det minsta stuttering.

Körde på driver 461.72

Permalänk
Medlem

Trist när de är så desperata att stoppa pirater så det går ut över kunderna som betalar för sig. Inte första gången det händer och det lär ju, tyvärr, inte vara sista heller. Kan de göra det snyggt så betalande kunder inte märker det, kör på. Men när det går ut över betalande kunder anser jag att häxjakten gått för långt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Trist när de är så desperata att stoppa pirater så det går ut över kunderna som betalar för sig. Inte första gången det händer och det lär ju, tyvärr, inte vara sista heller. Kan de göra det snyggt så betalande kunder inte märker det, kör på. Men när det går ut över betalande kunder anser jag att häxjakten gått för långt.

Inte sällan piraterna får trojaner eller bitcoin miners inbakade i releaserna, så valet är mellan pest eller kolera.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Trist när de är så desperata att stoppa pirater så det går ut över kunderna som betalar för sig. Inte första gången det händer och det lär ju, tyvärr, inte vara sista heller. Kan de göra det snyggt så betalande kunder inte märker det, kör på. Men när det går ut över betalande kunder anser jag att häxjakten gått för långt.

Speciellt när spelet ÄNDÅ blivit crackat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

MVG har en bra video om just detta https://youtu.be/-ig4dqozB1I
Capcom vill sälja så mycket som det går innan de tar bort skyddet. Därför väntr man alltid med att köpa spel.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Inte sällan piraterna får trojaner eller bitcoin miners inbakade i releaserna, så valet är mellan pest eller kolera.

Har du något sådant exempel??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Inte sällan piraterna får trojaner eller bitcoin miners inbakade i releaserna, så valet är mellan pest eller kolera.

Det där tror jag är en vandringssägen, jag har aldrig hört talats om en specifik person som drabbats och kan inte se någon av releasegrupperna offra sin trovärdighet för något liknande. Om det hänt så är det en isolerad händelse.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

MVG har en bra video om just detta https://youtu.be/-ig4dqozB1I
Capcom vill sälja så mycket som det går innan de tar bort skyddet. Därför väntr man alltid med att köpa spel.

Där dessutom framgår att det är Capcoms skydd som gör det, inte Denuvo, som faktiskt är i full effekt fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det där tror jag är en vandringssägen, jag har aldrig hört talats om en specifik person som drabbats och kan inte se någon av releasegrupperna offra sin trovärdighet för något liknande. Om det hänt så är det en isolerad händelse.

Är inte releasegrupperna som gör fel, utan alla andra som paketerar om så fort det lämnar "scenen".

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är att det ofta är crackat innan-releasedagen. Alternativt för dem tuffaste nötterna så har ju dem knäckts inom 1-2 månader.

Grejen är att då har 50% redan spelat igenom det och gjort reviews.

Och med reviews som noterar att spelet förlorar poäng för att det är ryckigt eller har konstiga artefakter så förlorar spelutvecklarna köpare. Ingen vill köpa ett spel med soppig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Det är sedan tidigare bevisat att denuvos drm påverkar prestandan negativt. Hur mycket det påverkar i detta fall vet vi inte men hursom så är denuvo pesten och hoppas vi slipper se skiten i framtiden. Drm fria spel säljer väldigt bra och jag hoppas fler spelutvecklare vågar ta steget till att släppa drm fria spel.

Skrivet av Steffe:

Där dessutom framgår att det är Capcoms skydd som gör det, inte Denuvo, som faktiskt är i full effekt fortfarande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det här har vi länge vetat om, att Denuvo ger sämre spelprestanda.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det är sedan tidigare bevisat att denuvos drm påverkar prestandan negativt. Hur mycket det påverkar i detta fall vet vi inte men hursom så är denuvo pesten och hoppas vi slipper se skiten i framtiden. Drm fria spel säljer väldigt bra och jag hoppas fler spelutvecklare vågar ta steget till att släppa drm fria spel.

Jo, det är jag med på. Bara att många av problemen försvann när Capcoms del av skyddet inaktiverades (i åtminstone det här fallet).

Jag vore lycklig om vi kunde bli av med samtliga DRM, så jag försvarar inte Denuvo ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i