Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem

Coolt att Valve gör en "PC-lik" konsoll
(håller med nihilist71 att bara att innovationen lever är värd en klapp på axeln till Valve!)

... fast jag undrar hur mycket de tappar på att köra RDNA2 och Zen2?
Bärbart är inte min grej i vilket fall, men OM jag var det så skulle jag nog vara rätt skeptisk till att köpa den med redan "last-gen" teknik...

Och jag undrar hur mycket man "tappar" på att köra Linux när det gäller kompatibilitet/prestanda?
Funkar Linux om man vill kunna köra precis vilket spel som helst på Steam utan buggar eller tappad prestanda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

det var en dyr manick.... tveksamt lite minne på minsta..64gb är ju ett skämt för 2021....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

tveksamt lite minne på minsta..64gb är ju ett skämt för 2021....

Sant ärligt talat, men å andra sidan är 16gig RAM rätt imponerande!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Givet att 6700XT har 40CU @ 2500MHz
Denna har 8CU @ 1200-ish?

Så ca 10% av prestandan...

Känns lite klent kan jag tycka. Känns mer som något för äldre spel är min känsla.

Kommer den ens slå en 1050 mobil gpu eller en hyfsad integrerad krets?

Priset är ju dock rätt, och de kommer kunna optimera specifikt för chippet i dessa... tänker dock att gen2 om den blir av kommer vara mer attraktiv

Nä, något prestandamonster är det ju inte, men tänker ändå att det borde klaffa dugligt med det låga pixelantalet. Återstår att se vilken typ av strömbudget som APU:n har att arbeta med i batteridrivet läge.

I jämförelse med Nintendo Switch är det ju ett rejält uppsving i alla fall, både CPU- och GPU-mässigt.

Permalänk

Sugen, frågan är om det inte är rätt läge att köpa aktier i valve nu, om den håller vad den lovar så kan den ju plocka marknadsandelar som bara den. (kollade upp, privatägt så verkar inte gå att köpa andelar).

Dock lite mer än dubbla vikten jämfört med switch, så frågan är ju hur länge man fysiskt orkar spela med en sådan, switchen i sig kan vara "ganska tung", dock bredare så kan säkert lägga den i knät och lira med. Antar steamOS har offline mode?
Lite otydligt vad som menas med:
"Exclusive carrying case
Exclusive Steam Community profile bundle
Exclusive virtual keyboard theme"
speciellt nr 2 och 3.

Permalänk
Medlem

Tycker två till åtta timmar batteritid lät lite? Fast är väl ungefär vad man får från en gaming laptop utan sladd i.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en sådan här, tycker det verkar lysande!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det kommer inte vara kul att uppdatera de här maskinerna. Om allt ska skötas av OSet så kommer man väl springa på dom klassiska "Linux på desktop"-problemen som alltid dyker upp för gemene man.

Inte en chans att de kommer kunna paketera GPU-drivare, uppdatera steamklienten och göra övriga OS-uppdateringar som spel kommer kräva, utan att det kommer kajka ihop. Ska man då sitta och fabriksåterställa sin enhet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Tycker två till åtta timmar batteritid lät lite? Fast är väl ungefär vad man får från en gaming laptop utan sladd i.

Man ska vara glad om man får över en timmes speltid på en laptop.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur öppen eller nedstängd den kommer vara även om det låter lovande.
Hade varit bra om det vore möjligt att använda Heroic Games Launcher för Epic spel.

Ni som har Nintendo Switch vad får ni för verklig batteritid när ni spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag vet inte jag. Känns som att de isåfall skulle behöva manuellt verifiera all PKGBUILDs innan de släpps. Kan nog bli lite struligt om en opålitlig person slänger upp nåt och ger sig själv rootaccess till alla Steam Decks som sålts.

På samma sätt som du inte installerar random .exe filer på din Windows maskin så får man ha lite tungan rätt i mun när man kör ner saker från AUR eller en PKGBUILD. Själva bygget kör i fake root men installerar du applikationen så ger du systemrättigheter för den att installera sig till /etc/ eller var den nu skall ligga. Finns rating system och Trusted Users som paketerar saker för AUR dock kommer det alltid finnas risk som med allt annat. Valve lär snarare nyttja för att själva kunna lägga in sina egna om inte via egna repos.

Skrivet av Printscreen:

Det kommer inte vara kul att uppdatera de här maskinerna. Om allt ska skötas av OSet så kommer man väl springa på dom klassiska "Linux på desktop"-problemen som alltid dyker upp för gemene man.

Inte en chans att de kommer kunna paketera GPU-drivare, uppdatera steamklienten och göra övriga OS-uppdateringar som spel kommer kräva, utan att det kommer kajka ihop. Ska man då sitta och fabriksåterställa sin enhet?

Felfritt lär det inte vara, vilket stöd den kommer ha finns på protondb. Spelen kommer uppdateras automatiskt via steam då Valve har satsat mycket på containers där varje spel har alla egna systemfiler som behövs för att köras. Resten kommer följa med Linux och Linux-firmware dvs tillsammans med system antingen via Arch egna repos eller via derivat, dock ser jag inget problem med det. Är nog anledningen till varför de valde AMD GPU inte Nvidia. Valve har investerat en del pengar i AMD's drivrutiner sen ett par år tillbaka. Även Intels för den delen.

https://steamcommunity.com/games/221410/announcements/detail/...

Skrivet av Snubb1:

Jag undrar hur öppen eller nedstängd den kommer vara även om det låter lovande.
Hade varit bra om det vore möjligt att använda Heroic Games Launcher för Epic spel.

Ni som har Nintendo Switch vad får ni för verklig batteritid när ni spelar?

Mycket beror på spel till spel. Zelda BOTW klarar sig runt 2.5-3h på OG Switch

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Tycker två till åtta timmar batteritid lät lite? Fast är väl ungefär vad man får från en gaming laptop utan sladd i.

Låter fullt normalt, jämfört med andra bärbara enheter.

Permalänk
Medlem

Det är en bärbar steam dator med inbygda kontroller, inte en consol.

med det sagt är Switch samma sak bara med ett slutet system.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå syftet med den här produkten. Stor, dyr, dålig batteritid. Inget som man slänger ned i väskan och tar med sig direkt. Det är alltså meningen att man ska sitta hemma i soffan och spela samma spel som man redan har på sin PC i två timmar tills batteriet tar slut. På en 7" skärm.

Sen så kommer det knappast bli någon "it just works"-upplevelse med Linux och Proton.

Tror detta blir en flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det var en dyr manick.... tveksamt lite minne på minsta..64gb är ju ett skämt för 2021....

*Lagringsutrymme

"Minne" i 95% av fallen refererar till RAM/Primärminne/Arbetsminne/Internminne

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sando:

Det beror mycket på vad du spelar, men prestandan är ju lite lägre än de bättre APU:n som finns. Det lär väl innebära runt 30-45 fps i 720p medium i moderna spel. Lite framöver så förhoppningsvis 30.

Skrivet av medbor:

Givet att 6700XT har 40CU @ 2500MHz
Denna har 8CU @ 1200-ish?

Så ca 10% av prestandan...

Känns lite klent kan jag tycka. Känns mer som något för äldre spel är min känsla.

Kommer den ens slå en 1050 mobil gpu eller en hyfsad integrerad krets?

Priset är ju dock rätt, och de kommer kunna optimera specifikt för chippet i dessa... tänker dock att gen2 om den blir av kommer vara mer attraktiv

Efter lite googlande och läst Redditörers matte baserat på rykten, Renoir-APU:er och Vega-baserade APU:er så verkar tummen mellan pekfingret prestandan landa mellan GTX 1050Ti – 1060.

Med andra ord ett kliv upp från det 1050 2GB i laptopen jag har idag, och förbannat bra mycket mer prestanda än den där jäkla Switchen som samlat damm i över ett år nu För att inte tala om att jag faktiskt kan koppla BT lurar till denna sak, vilket är mer än vad jag kan göra till Switchen...

Ser ut som att jag kommer lägga en reservation på €549 modellen i alla fall tillsvidare. Även om jag inte kommer spela senaste DOOM i 200+ FPS på den så lär jag förmodligen nyttja den mer än Switchen då jag har bra många spel (framförallt JRPG's) på Steam som skulle vara trevligt att ligga i sängen eller sitta på bussen o spela

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Var inte så dyr som jag trodde den skulle bli. speciellt då många mobiler kostar närmare dubbelt så mycket....
Och denna kan i mina ögon mycket mer. Ända som saknas är en m.2 slot så man själv hade kunnat uppgradera hårddisken

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksam till att det här kommer bli någon större succé.

Valve saknar ett bra utbud av exklusiv mjukvara för motivering av hårdvaruköp, det räcker inte att bara ha bättre specs än konkurrenten när det gäller handhållna konsoler.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ChristofferC:

Jag har svårt att förstå syftet med den här produkten. Stor, dyr, dålig batteritid. Inget som man slänger ned i väskan och tar med sig direkt. Det är alltså meningen att man ska sitta hemma i soffan och spela samma spel som man redan har på sin PC i två timmar tills batteriet tar slut. På en 7" skärm.

Sen så kommer det knappast bli någon "it just works"-upplevelse med Linux och Proton.

Tror detta blir en flopp.

Finns en stor marknad för denna produkt ärligt talat..

Kolla hur många enheter av Switch som Nintendo skeppat, eller alla små Windows-handhelds som säljer slut som smör så fort deras Indigogo/kickstarter-kampanjer kör igång. Instegsmodellen med 64GB lagring är ca. 600kr dyrare än nya Switch-OLED, men har tiofaldig mer prestanda under huven, även den dyraste modellen om €679 med 512GB NVMe lagring är fortfarande billigare än de flesta Windows-handhelds jag nämnde tidigare också (och igen, mer prestanda utöver billigare prislapp).

Vad gäller batteritiden är väl ett spann om 2 – 8 timmar inte dåligt? Är mer eller mindre i linje med vad en Switch klarar (får knappt ut 2 ½ ‑ 3 timmar på en Switch om man spelar krävande spel). Sedan vet jag inte vad för små väskor folk går runt med, men själv har jag en sådan här

Skrivet av xealo:

Ytterst tveksam till att det här kommer bli någon större succé.

Valve saknar ett bra utbud av exklusiv mjukvara för motivering av hårdvaruköp, det räcker inte att bara ha bättre specs än konkurrenten när det gäller handhållna konsoler.

Räcker inte hela Steam-katalogen som utbud?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har personligen svårt att se att denna kommer bli en storsäljare.
Försöker hitta klientelet och det känns som det typ bara är ett fåtal kanske som vill ha "PC-spel" på en bärbar enhet.
Barnfamilj som vill köpa till barnen osv kommer ju med största säkerhet köpa nintendo.

Återstår att se, jag tror det kommer bli en flopp om man ser 1 års försäljning.
Kul att de vågar försöka iaf.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Den det intressant ut för mig.
Jag är inte så oroad över prestandan då de spel som inte går att driva med konsolen kommer streamas istället. Helt okej för mitt behov.

Det som är lite ”make or break” för mig är kontrollerna så det ska bli intressant att se testerna på den sen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Lite otydligt vad som menas med:
"Exclusive carrying case
Exclusive Steam Community profile bundle
Exclusive virtual keyboard theme"
speciellt nr 2 och 3.

Steam klienten har funktioner för att personalisera ens profil/avatar etc. nuförtiden och det är antagligen någon sånt exklusivt tema som de pratar om.
Virtual keyboard theme lär ju också bara vara ett annat skin/tema på deras virtual keyboard (som man använder och skriva med genom touchscreenen på steam decken)

Så inget speciellt viktigt kan du nog rätt säkert anta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag har svårt att förstå syftet med den här produkten. Stor, dyr, dålig batteritid. Inget som man slänger ned i väskan och tar med sig direkt. Det är alltså meningen att man ska sitta hemma i soffan och spela samma spel som man redan har på sin PC i två timmar tills batteriet tar slut. På en 7" skärm.

Sen så kommer det knappast bli någon "it just works"-upplevelse med Linux och Proton.

Tror detta blir en flopp.

2-8h batteritid är väl ändå mer än vad Nintendo Switch erbjuder? Priset är också i likhet med Nintendo Switch för instegsmodellen, vilket också återspeglar Switchen:s lagringsutrymme. Varför skulle man inte ta med sig den till sommarstugan, bussen, tåget eller nån annanstans?

Visst, Windows-spel kan komma att få problem, nu var det ett tag sen jag testade SteamOS, men alla native Linux-spel flöt på bra och det var 0 strul med att köra dem. Testade Proton när stödet släpptes initialt, det var väl lite hit & miss då, men antar att det blivit bättre med tiden.

Var inte så neggig, det är ju kul att de gör något "annorlunda" istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Räcker inte hela Steam-katalogen som utbud?

Han skrev väl om exklusivt innehåll, det kan man ju inte hävda att steam katalogen är...

Annars kommer det ju att bli problem för denna att bli någon succe, med det sagt kan den nog sälja hyffsat iallafall.
Men om man jämför med swich som är i samma kategori maskiner så kan man konstatera att det är många kompromisser man måste göra när man tillverkar en bärbar spel konsol.
De flesta som läser SweClockers vet vilka de är så ingen ide att gå in på dem, däremot kan man konstatera att Nintendo har kontroll på all mjukvara som släpps till sin konsol och de flesta optimeras för deras hårdvara. Ändå ser prestandan ut som den gör, hur Valve ska få detta att fungera med Steam biblioteket är för mig en gåta.
Kanske bara släppa en del av Steam katalogen och optimera eftersom...
Det kommer säkert fungera hyfssat för de som vet vad de håller på med, men ska det bli en succe måste det nå Nintendo nivå av användar vänlighet, vilket jag har svårt att se hur de ska lyckas med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Absolut intresserad av den här - ska följas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Orisons:

Han skrev väl om exklusivt innehåll, det kan man ju inte hävda att steam katalogen är...

Annars kommer det ju att bli problem för denna att bli någon succe, med det sagt kan den nog sälja hyffsat iallafall.
Men om man jämför med swich som är i samma kategori maskiner så kan man konstatera att det är många kompromisser man måste göra när man tillverkar en bärbar spel konsol.
De flesta som läser SweClockers vet vilka de är så ingen ide att gå in på dem, däremot kan man konstatera att Nintendo har kontroll på all mjukvara som släpps till sin konsol och de flesta optimeras för deras hårdvara. Ändå ser prestandan ut som den gör, hur Valve ska få detta att fungera med Steam biblioteket är för mig en gåta.
Kanske bara släppa en del av Steam katalogen och optimera eftersom...
Det kommer säkert fungera hyfssat för de som vet vad de håller på med, men ska det bli en succe måste det nå Nintendo nivå av användar vänlighet, vilket jag har svårt att se hur de ska lyckas med.

Om något har väl PC (indirekt Steam) flest "exklusiva titlar" om man ska kolla på det ur den aspekten?
Ser inte någon starta upp World of Warcraft, Deep Rock Galactic eller Grim Dawn på sin Switch eller PlayStation om man säger så (tog bara några exempel)

Nu tror inte jag heller att Steam Deck kommer bli någon mainstream-succé likt Switch, men tror ärligt talat inte det är Valves initiala mål här heller om man läser igenom deras promo-material. Det verkar inte ens som att Steam Deck är tillverkad än med tanke på lanseringsdatumet och hur det ordat FAQ:n kring reservationsavgift och bokning.

Kan inte svara för prestandan heller hur det kommer te sig då RDNA2 specifikt inte finns "ute i det vilda" på APU:er än i fullo mig veterligen Kom på att Series S och X använder 20st respektive 52st RDNA2 CU:s. Tummen mellan pekfingret-prestanda pekar då mot 1050Ti – 1060 prestanda rent teoretiskt för GPU-delen, sedan Zen2 för CPU:n (vilket båda är mil över vad Switchen har – Mer specifikt åtminstone x4 prestanda på GPU delen kontra Switch).

Proton har fungerat riktigt bra på Linux senaste tiden, enda spelen mig veterligen som inte går att lira är APEX Legends eller dylikt som använder anti-fusk som i stil med Easy Anti-Cheat. M.a.o. borde singleplayer-spel eller co-op spel fungera ypperligt sett till den låga upplösningen på skärmen i handhållet läge.

EDIT:
Läste lite mer på Valves hemsida (mer specifikt mjukvara), de verkar ha skräddarsytt Proton ännu mer —
"For Deck, we're vastly improving Proton's game compatibility and support for anti-cheat solutions by working directly with the vendors."
M.a.o. kanske det till och med går att lira spel framöver som använder bl.a. Easy anti-cheat mm

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Cool idé.
Jag tror dock inte detta kommer slå, tror mer på ett liknande öde som för deras steam machines. Dvs denna kommer falla i glömska inom en inte alltför snar framtid.
Får se om jag har rätt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det funkar, älskar nya prylar, men jag tror dessvärre inte det kommer göra det. Styrkan med exempelvis Switch är ju att man får själva konsolupplevelsen och enkelt gör den portabel, men via Steam Link har man ju redan alla sina Steam-spel på mer eller mindre valfri enhet i huset.

Vad som också krävs i regel är bra, exklusiva upplevelser, vilket är både rätt svårt och dyrt att producera. Nintendo lever ju på sådant, men frågan är om man får något unikt alls genom att köpa en Steam Deck. Det går inte att jämföra prestanda osv rakt av, eftersom du måste köpa en Switch om du vill kunna spela BOTW, Super Mario Odyssey, nya Metroid osv osv.

Men som sagt, vi får väl se vad som händer, blir intressant att följa.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Läste "Med systemkrets signerad AMD och löfven"

Permalänk

Jag vill så gärna att den här ska vara bra, använder min switch extremt mycket just för att jag kan använda den där jag är.
Har köpt en drös spel på nytt igen bara för att kunna spela på språng eller helt enkelt inte på TVn.
Min switch har bara vart kopplad till min TV 2-3ggr någonsin.

Så OM det här fungerar bra nog så skulle det antagligen passa mig perfekt, men vågar inte helt in mig på att förboka utan att ha petat på den IRL. Så det blir nog att vänta tills efter release.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....