Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem

Ändå imponerande att få in ca RX460-prestanda i ett handhållet format! Tråkigt att den väger mycket mer än switch, men ändå en lovande sak. Undrar hur spelstödet faktiskt kommer se ut eftersom långt från alla har stöd för Linux idag...

Sjukt taggad på att se recensioner, men inte alls redo att boka en

Permalänk

Ingen OLED skärm, bara någon sunkig LCD, pass

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thursday:

Jag hoppas det funkar, älskar nya prylar, men jag tror dessvärre inte det kommer göra det. Styrkan med exempelvis Switch är ju att man får själva konsolupplevelsen och enkelt gör den portabel, men via Steam Link har man ju redan alla sina Steam-spel på mer eller mindre valfri enhet i huset.

Vad som också krävs i regel är bra, exklusiva upplevelser, vilket är både rätt svårt och dyrt att producera. Nintendo lever ju på sådant, men frågan är om man får något unikt alls genom att köpa en Steam Deck. Det går inte att jämföra prestanda osv rakt av, eftersom du måste köpa en Switch om du vill kunna spela BOTW, Super Mario Odyssey, nya Metroid osv osv.

Men som sagt, vi får väl se vad som händer, blir intressant att följa.

Hmmm, du har en poäng där. Undrar om man hade ”tjänat” på att släppa en ultramegabudgetmodell som enbart fungerar som en steamlink med kontroll? 🤔

Jag hade nog kunnat hoppa på det tåget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Mycket imponerande! Roligt att den kör Arch Linux med KDE i grunden, jag kör samma på min dator. Med sina öppna lösningar märks det att Valve bryr sig betydligt mer om sina konsumenter än konkurrenterna.

Lite märkligt att de har fått in RDNA2 medan AMD valde Vega för de kommande 5600G/5700G...

Varför är de märkligt? Är precis samma sak med xbox och playstation juuh, där är de också rdna 2 och zen 2 AMD väljer nog helt enkelt att spara den kombon till "skreddarsydda" kretsar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dock detta "Snabbladdning på 45 watt kan göras genom USB Type-C-anslutningen på toppen av konsolen."

Att ha laddning på ovansidan.. Är nog något som kommer vara en dealbreaker för många =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

den är 1500kr billigare i usa jämfört med eu :/

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HazZarD:

den är 1500kr billigare i usa jämfört med eu :/

Är det inte utan ”tax”?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NordhNet:

Är det inte utan ”tax”?

Det är korrekt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av OverKill69:

Ingen OLED skärm, bara någon sunkig LCD, pass

Såg det också, riktigt tradigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det inte utan ”tax”?

Precis, man får inte med någon tax ifall man köper den i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar hur öppen eller nedstängd den kommer vara även om det låter lovande.
Hade varit bra om det vore möjligt att använda Heroic Games Launcher för Epic spel.

Ni som har Nintendo Switch vad får ni för verklig batteritid när ni spelar?

3-4 timmar med en Switch Lite. (Lite mer med en ”stor”.)
Som har lite drygt en fjärdedel så stort batteri, så Steam Deck verkar dra fyra-fem gånger så mycket ström som Switchen. (Själva SoCen kanske till och med mer eftersom skärm och nätverk borde vara likartade).

Så det här är en annan typ av lösning - mycket större
och tyngre, dyrare, inga joy-cons för lokal multiplayer eller Just Dance/Ring Fit Adventure/osv.

Men å andra sidan är mitt spelbibliotek på Steam tillgängligt. Och inte behöva betala för att ha tillgång till nätspel……

Det är jättekul att se Valve försöka, och det finns definitivt en publik av PC-användare som har Steam och redan kör Switch för att det är en bra kombo. Åtminstone en del av dem är nog intresserade. Och den konkurrerar väl med low-mid end gaming laptops. Lägre prestanda, men lättare och billigare.

Hoppas den säljer bra nog för att bli ett komplement på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, du har en poäng där. Undrar om man hade ”tjänat” på att släppa en ultramegabudgetmodell som enbart fungerar som en steamlink med kontroll? 🤔

Jag hade nog kunnat hoppa på det tåget

Jag vet faktiskt inte, hela konceptet känns väldigt niche. Det attraherar nog inte barnfamiljer i någon större utsträckning, IT-nerds som hänger här är så klart nyfikna, men jag vet inte vad som skulle locka den breda massan.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Ingen OLED skärm, bara någon sunkig LCD, pass

Tycker också det är lite märkligt men det görs ju riktigt bra LCD idag, fast de drar väl mer?

Skrivet av norrby89:

Dock detta "Snabbladdning på 45 watt kan göras genom USB Type-C-anslutningen på toppen av konsolen."

Att ha laddning på ovansidan.. Är nog något som kommer vara en dealbreaker för många =/

Var skulle den annars vara?

Känns intressant. Med linux och mantle får man nog ut rätt bra kräm, trots att det ser klent ut på pappret.

Detta är absolut inte en produkt man ska köpa direkt.

Kan också tänkas att Gen 2 blir något betydligt bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nihilist71:

Det absolut bästa med den här nyheten är att innovation lever i allra högsta grad, att det inte bara är windows, xbox, nintendo och ps5 som gäller.

Kul att se att steam/valve fortsätter med hårdvarusatsningar trots att dom kanske inte lyckats till 100% med tidigare försök.

Ingen innovation direkt, GPD Win i olika versioner har funnits i flera år. Sedan Aya Neo förstås:

Men håller med om att det är bra att de fortsätter försöka. Steammachines var dött redan första dagen, de läste av kunderna fel där. Steamdeck ser ut att kunna vara iallafall delvis subventionerad, vilket Steammachines delvis föll på, vilket gör att fler kommer köpa och fortfarande betala tillbaks kostnaden för konsollen i butiken. Inte för att Valve är direkt fattig med 30% av allt.

Skrivet av Smasher89:

Sugen, frågan är om det inte är rätt läge att köpa aktier i valve nu, om den håller vad den lovar så kan den ju plocka marknadsandelar som bara den. (kollade upp, privatägt så verkar inte gå att köpa andelar).

Lego, Valve och SpaceX är bland de icke-publika företag jag själv helst skulle vilja äga. Föredrar helt klart att göra med publikt noterade företag men det är ju den vägen de valt att gå tyvärr.

Skrivet av xealo:

Ytterst tveksam till att det här kommer bli någon större succé.

Valve saknar ett bra utbud av exklusiv mjukvara för motivering av hårdvaruköp, det räcker inte att bara ha bättre specs än konkurrenten när det gäller handhållna konsoler.

Portabelt spelande i olika former är stort, många vuxna kombinerar PC för stationärt spelande och Switch för portabelt. Steammachines var ett stort misslyckande men denna gång ser Valve ut att ha tänkt rätt.

Vem vet, kanske får Apple att göra en M1 handheld också, även om jag tror de inbillar sig att spel på iPhone och iPad skulle vara så mycket bättre. Men M1 i en handheld hade varit fint.

Skrivet av NordhNet:

Den det intressant ut för mig.
Jag är inte så oroad över prestandan då de spel som inte går att driva med konsolen kommer streamas istället. Helt okej för mitt behov.

Det som är lite ”make or break” för mig är kontrollerna så det ska bli intressant att se testerna på den sen

Kontrollerna är jag osäker på också. Man ser på ett ställe en kvinna hålla i och använda kontrollen. Som närmare 2 meter lång man med större händer så är jag lite osäker på om den inte är för liten. Men Switch Lite, till och med, fungerar bra i timmar så kanske inget bekymmer för mig. Hade gillat om kontrollerna var socklade så man kunde flytta om de efter behov. En del tredjepartskontroller har stöd för detta till och med.

Skrivet av Northbane:

2-8h batteritid är väl ändå mer än vad Nintendo Switch erbjuder? Priset är också i likhet med Nintendo Switch för instegsmodellen, vilket också återspeglar Switchen:s lagringsutrymme. Varför skulle man inte ta med sig den till sommarstugan, bussen, tåget eller nån annanstans?

Visst, Windows-spel kan komma att få problem, nu var det ett tag sen jag testade SteamOS, men alla native Linux-spel flöt på bra och det var 0 strul med att köra dem. Testade Proton när stödet släpptes initialt, det var väl lite hit & miss då, men antar att det blivit bättre med tiden.

Var inte så neggig, det är ju kul att de gör något "annorlunda" istället

Den där batteritiden klarar OG Switch utan problem, och de nya revisionerna och modellerna har längre tid.

Men jag tycker ändå det är en acceptabel kompromiss, x86 processorer är mer tungdrivna men mjukvarukompatibiliteten man istället får kan iallafall delvis motivera detta.

Men ja... tänk om den hade haft en M1 SoC.

Skrivet av SollieFoto:

Jag vill så gärna att den här ska vara bra, använder min switch extremt mycket just för att jag kan använda den där jag är.
Har köpt en drös spel på nytt igen bara för att kunna spela på språng eller helt enkelt inte på TVn.
Min switch har bara vart kopplad till min TV 2-3ggr någonsin.

Så OM det här fungerar bra nog så skulle det antagligen passa mig perfekt, men vågar inte helt in mig på att förboka utan att ha petat på den IRL. Så det blir nog att vänta tills efter release.

Samma här, blivit en del dubbeldipp åt bägge håll. Denna om den fungerar tillräckligt bra kommer nog användas rejält.

Skrivet av NordhNet:

Hmmm, du har en poäng där. Undrar om man hade ”tjänat” på att släppa en ultramegabudgetmodell som enbart fungerar som en steamlink med kontroll? 🤔

Jag hade nog kunnat hoppa på det tåget

Är väl det den "billigaste" modellen med 64GB eMMC är avsedd för egentligen. Blir helt beroende av ett stort minneskort för att kunna använda den till några halvmoderna spel ens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OverKill69:

Ingen OLED skärm, bara någon sunkig LCD, pass

Lite synd att panelen inte klarar säg 120Hz med VRR iallafall. Men med tanke på den panel de valt så känns det som att de fick ett bra pris på dom.

Fullt acceptabelt för min del men hade gärna sett att det fanns ett tillval med bättre skärm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Efter lite googlande och läst Redditörers matte baserat på rykten, Renoir-APU:er och Vega-baserade APU:er så verkar tummen mellan pekfingret prestandan landa mellan GTX 1050Ti – 1060.

Med andra ord ett kliv upp från det 1050 2GB i laptopen jag har idag, och förbannat bra mycket mer prestanda än den där jäkla Switchen som samlat damm i över ett år nu För att inte tala om att jag faktiskt kan koppla BT lurar till denna sak, vilket är mer än vad jag kan göra till Switchen...

Ser ut som att jag kommer lägga en reservation på €549 modellen i alla fall tillsvidare. Även om jag inte kommer spela senaste DOOM i 200+ FPS på den så lär jag förmodligen nyttja den mer än Switchen då jag har bra många spel (framförallt JRPG's) på Steam som skulle vara trevligt att ligga i sängen eller sitta på bussen o spela

Jag tror att 1050 ti-1060 är lite väl optimistiskt. Tittar man på grafikdelen i Ryzen 4750G med 8 cu Vega på 2100 MHz så ligger den med normalt minne på runt 50% av 1050 ti. Med optimerat minne närmare 75%.

Då är grafikdelen i Steam Deck lägre klockat och har klart lägre strömbudget, men RDNA2 är ju förstås effektivare än Vega. Jag skulle inte vara förvånad om det hamnar nånstans rätt nära 4750G med väloptimerat minne, så runt 75% av 1050 Ti.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Ingen OLED skärm, bara någon sunkig LCD, pass

Något som är bra är att Valve låter vem som helst bygga en egen handheld baserad på Steam Deck (eller SteamOS 3.0), så om denna når en hyfsad försäljning låter det inte osannolikt att fler tillverkare släpper bättre hårdvara än denna..

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Något som är bra är att Valve låter vem som helst bygga en egen handheld baserad på Steam Deck (eller SteamOS 3.0), så om denna når en hyfsad försäljning låter det inte osannolikt att fler tillverkare släpper bättre hårdvara än denna..

Ganska smart, man låter andra göra det kostsamma att sourca komponenter, betala för tillverkning och leveranser och liknande när man sedan själv kan ta 30% per sålt spel.

Intressant att se vad som dyker upp, finns helt klart förbättringspotentioal här.

Permalänk
Medlem

En portabel PC som är kompatibel med ens tusentals titlar stora steambibliotek, mycket kraftfullare än en Switch och går att skräddarsy precis som en vanlig PC? Ingen tvekan om att denna blir en succé, särskilt med tanke på priset som är så mycket billigare än konkurrensen. Vill man kan man ladda ner andra spelplattformar eller installera Windows på den, det är en vanlig PC, inte låst på nåt sätt. Ironiskt nog kan den troligen emulera Switch-spel i högre upplösning än Switch själv, lol.

Sen har den massa moderna funktioner och det går att koppla alla möjliga kontroller till den. Givet köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Givet att 6700XT har 40CU @ 2500MHz
Denna har 8CU @ 1200-ish?

Så ca 10% av prestandan...

Känns lite klent kan jag tycka. Känns mer som något för äldre spel är min känsla.

Kommer den ens slå en 1050 mobil gpu eller en hyfsad integrerad krets?

Priset är ju dock rätt, och de kommer kunna optimera specifikt för chippet i dessa... tänker dock att gen2 om den blir av kommer vara mer attraktiv

10% bör räcka till runt 30 fps med höga grafikinställningar (1280x800 är ~12% av 4k).
Om detta är vid dockning är det osäkert om ens låga inställningar kommer räcka för 60fps i portabelt läge i nyare spel.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Ingen innovation direkt, GPD Win i olika versioner har funnits i flera år. Sedan Aya Neo förstås:

GPD Win och Aya Neo är ju dock inte direkt jämförbara, det här är en custom-krets med RDNA2, som är likt vad som sitter i en modern spelkonsol. GPD Win och Aya Neo är bara helt vanliga CPU:er med Intel integrerad grafik alternativt AMD integrerad Vega-grafik. Innovationen hos GPD Win och Aya Neo har varit att marknadsföra de här potatisarna som spelsystem.

Det här är något helt annat med faktiskt kraft bakom. Får man anta, vi får se på riktiga benchmarks...

Man kan kalla det för Apple-innovation. Ta ett koncept någon försökt göra tidigare men faktiskt göra det bättre och ta det till en bredare marknad. Vi får se om de lyckats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

GPD Win och Aya Neo är ju dock inte direkt jämförbara, det här är en custom-krets med RDNA2, som är likt vad som sitter i en modern spelkonsol. GPD Win och Aya Neo är bara helt vanliga CPU:er med Intel integrerad grafik alternativt AMD integrerad Vega-grafik. Innovationen hos GPD Win och Aya Neo har varit att marknadsföra de här potatisarna som spelsystem.

Det här är något helt annat med faktiskt kraft bakom. Får man anta, vi får se på riktiga benchmarks...

Man kan kalla det för Apple-innovation. Ta ett koncept någon försökt göra tidigare men faktiskt göra det bättre och ta det till en bredare marknad. Vi får se om de lyckats.

För att sammanfatta så är innovation lika urvattnat som "stilren" och andra icke-ord.

Fortfarande jämförbart, huruvida kretsarna sitter separat eller i samma krets är ingen innovation, sånt har gjorts länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

För att sammanfatta så är innovation lika urvattnat som "stilren" och andra icke-ord.

Fortfarande jämförbart, huruvida kretsarna sitter separat eller i samma krets är ingen innovation, sånt har gjorts länge.

Alltså, du missförstår min poäng: Det handlar inte om hur kretsarna är uppbyggda, det här är alltså kisel som är avsett för spel, vilket gör detta till en riktig handhållen spelkonsoll, till skillnad från GPD Win och Aya Neo som är nerkrympta laptops med integrerad grafik som hjälpligt kan köra gamla spel eller med potatisgrafik.

Det handlar också väldigt mycket om en "plug and play"-upplevelse till skillnad från GPD Win och Aya Neo som, igen, i princip är nerkrympta Windows-laptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Alltså, du missförstår min poäng: Det handlar inte om hur kretsarna är uppbyggda, det här är alltså kisel som är avsett för spel, vilket gör detta till en riktig handhållen spelkonsoll, till skillnad från GPD Win och Aya Neo som är nerkrympta laptops med integrerad grafik som hjälpligt kan köra gamla spel eller med potatisgrafik.

Det handlar också väldigt mycket om en "plug and play"-upplevelse till skillnad från GPD Win och Aya Neo som, igen, i princip är nerkrympta Windows-laptops.

Fortfarande inte en innovation i mitt tycke men fine.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Fortfarande inte en innovation i mitt tycke men fine.

Vad är din definition av innovation, då?

Permalänk

När man räknar in hur de gått för Valves andra sidoprojekt så blir detta ett big no no för min del. De verkar behandla de mesta som en snabb cash n grab än något de vill förvalta och optimera över tid. Får hoppas det är annorlunda här för de kan bli ett riktigt lovande projekt om de verkligen försöker.

Permalänk
Medlem

Är kanske inga jättestora problem att få in emulatorer som Dolphin och köra Nintendospel på den, samt även alla PC spel man har på Steam då. Fräck mojäng, men jag har för lite tid utan min dator för att motivera ett köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osterlichtenich:

När man räknar in hur de gått för Valves andra sidoprojekt så blir detta ett big no no för min del. De verkar behandla de mesta som en snabb cash n grab än något de vill förvalta och optimera över tid. Får hoppas det är annorlunda här för de kan bli ett riktigt lovande projekt om de verkligen försöker.

Varför spelar det någon roll om de "förvaltar" grejerna? Jag har en Steam Controller och en Steam Link hemma som fortfarande funkar hur bra som helst, synd att det bara är 1080p bara, annars är jag nöjd. Jag påverkas inte alls av att de inte säljer dessa längre, funkar fortfarande lika bra som när jag köpte dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det var en dyr manick.... tveksamt lite minne på minsta..64gb är ju ett skämt för 2021....

Är nog främst avses för home streaming eller för de som redan har ett större SD-kort och expanderar utrymme själv?

Permalänk
Medlem

Om det blir någorlunda görbart att byta disken (ej limmat chassi) så blir det helt klart intressant. Om den nu kommer att gå att få tag på.