SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som använder GameBook? Själv gick jag över till den efter att använd Hole19 i 2 säsonger.
Anledningen är den mer detaljerade statistiken där man kan ange vilken sida av green man missa, antal chippar samt längden på första putten som gör att man får en mer detaljerad puttstatistik att basera sin träning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Någon mer som använder GameBook? Själv gick jag över till den efter att använd Hole19 i 2 säsonger.
Anledningen är den mer detaljerade statistiken där man kan ange vilken sida av green man missa, antal chippar samt längden på första putten som gör att man får en mer detaljerad puttstatistik att basera sin träning på.

Jag hade velat använda något sådant men är för lat måste jag nog påstå. Statistik är ju annars väldigt roligt! 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Någon mer som använder GameBook? Själv gick jag över till den efter att använd Hole19 i 2 säsonger.
Anledningen är den mer detaljerade statistiken där man kan ange vilken sida av green man missa, antal chippar samt längden på första putten som gör att man får en mer detaljerad puttstatistik att basera sin träning på.

Kör Hole19 (gratis) just nu. Betalar du på gamebook för den statistiken? Saknar att kunna ange riktning för missade inspel i hole19 så det låter ju bra.

Tycker dock de gånger jag använt gamebook att det varit hopplöst långsamt interface, laggar när man scrollar etc. På en s8 och en s20...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChipZ:

Kör Hole19 (gratis) just nu. Betalar du på gamebook för den statistiken? Saknar att kunna ange riktning för missade inspel i hole19 så det låter ju bra.

Tycker dock de gånger jag använt gamebook att det varit hopplöst långsamt interface, laggar när man scrollar etc. På en s8 och en s20...

Jag betalar 45 kr/mån för den statistiken. Hole19 betalar man 79 kr/mån och då kan du inte ange riktning på missade inspel. Bara missade inspel.

Använder en Iphone 6S och gränssnittet är snabbt där.

Permalänk
Inaktiv

Tränar på chip and run

Permalänk
Medlem

Inne i ett sånt sjukt märkligt stim. Träffar knappt en fairway, vare sig jag slår driver, hybrid eller ett långt järn från tee så är jag nästan aldrig på ett bra ställe, dagens 18 håls runda träffade jag 3 fairways... men jag lyckas nästan alltid rädda upp det.

Igår hade jag 3 utslag out of bounds eller som inte gick att hitta ens. Två av gångerna gjorde jag par på andra bollen så jag fick 1p på min dubbel.
Ett annat hål var jag tvungen att droppa då jag hamnade vänster i vattenhinder, drog en grym järn 7 från 158m in mot green efter dropp och gjorde en-putt par.

Kämpade som ett djur och lyckades komma in på 35p, 14,7 i HCP resultat efter bland annat en birdie på 17 hålet. Självklart efter att ha missat green och chippade i den...

Jag KÄNNER verkligen att jag spänner mig på tee när jag ska driva ner mot bollen, jag vet vad jag gör för fel men jag blir inte av med det!!! Sitter ju bara i huvudet, får fortsätta kriga på så släpper det förhoppningsvis.
I början av säsongen så satt drivern som en smäck men då hade jag problem på green, det är så sjukt mycket upp och ner med golf

Hur som, från 15,8 i HCP i början av säsongen till 14,5 HCP nu. Målet är fortfarande 12 HCP innan min tredje säsong är över!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Tja. Har precis tagit upp golfen igen och blir inte riktigt klok på HCP systemet, jag har hittills registrerat 3 rundor och när jag började låg jag på 35 efter första 27,3 och efter andra 23,7 och efter dagens som för övrigt var fantastisk för mig så landade jag på 12,3. Kan det verkligen stämma eller har jag gjort något riktigt galet?

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Tja. Har precis tagit upp golfen igen och blir inte riktigt klok på HCP systemet, jag har hittills registrerat 3 rundor och när jag började låg jag på 35 efter första 27,3 och efter andra 23,7 och efter dagens som för övrigt var fantastisk för mig så landade jag på 12,3. Kan det verkligen stämma eller har jag gjort något riktigt galet?

Låter som det blivit något galet vid sista registreringen, såvida du du inte sköt under par på banan
Kontakta din klubb så hjälper dom dig rätta till det.

I korthet så funkar det nya hcp systemet som så att det tittar på dom senaste 20 rundorna och tar snittet av dom 8 bästa.
Har man inte 20 rundor registrerade så finns det en tabell dom följer för att räkna fram ett hcp fram till du har 20 reggade rundor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter som det blivit något galet vid sista registreringen, såvida du du inte sköt under par på banan
Kontakta din klubb så hjälper dom dig rätta till det.

I korthet så funkar det nya hcp systemet som så att det tittar på dom senaste 20 rundorna och tar snittet av dom 8 bästa.
Har man inte 20 rundor registrerade så finns det en tabell dom följer för att räkna fram ett hcp fram till du har 20 reggade rundor.

Alright då hänger jag med. Jag använder mig av golf GameBook för att räkna slagen och enligt och resultatet blev 13 under par. Banan jag spelar på har bara 12 hål och när jag registrerar så räknar de upp de sista 6 hålen. Det är bara att fortsätta nöta till jag har mina 20 rundor så bör det rätta till sig med snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Tja. Har precis tagit upp golfen igen och blir inte riktigt klok på HCP systemet, jag har hittills registrerat 3 rundor och när jag började låg jag på 35 efter första 27,3 och efter andra 23,7 och efter dagens som för övrigt var fantastisk för mig så landade jag på 12,3. Kan det verkligen stämma eller har jag gjort något riktigt galet?

Såhär ser systemet ut när man inte reggat 20 rundor.

Har du reggat 3st rundor så är ditt handicap 2 slag lägre än din bästa runda.

Har du 12,3 borde din senaste runda haft hcp-resultatet 14.3. Du borde på din tredje runda ha spelat ihop ca 33 poäng på de 12 hålen du spelade.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Såhär ser systemet ut när man inte reggat 20 rundor.

https://i.imgur.com/iv1ZwBf.png

Har du reggat 3st rundor så är ditt handicap 2 slag lägre än din bästa runda.

Har du 12,3 borde din senaste runda haft hcp-resultatet 14.3. Du borde på din tredje runda ha spelat ihop ca 33 poäng på de 12 hålen du spelade.

Det stämmer bra det. Jag blev bara helt paff då mitt mål var att ta mig till 18hcp. För övrigt så spelade jag extremt bra idag med ett snitt på 1,9 puttar och extremt stabilt inom 100m från green, mina utslag lämnade däremot mycket att önska

Permalänk

Tips till er som har bra avstånd till Örebro. Lanna Lodge har erbjudande där man spelar för 250kr efter kl 18.00 hela juli. Jag spelade där igår, helt fantastisk bana av högsta klass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Inne i ett sånt sjukt märkligt stim. Träffar knappt en fairway, vare sig jag slår driver, hybrid eller ett långt järn från tee så är jag nästan aldrig på ett bra ställe, dagens 18 håls runda träffade jag 3 fairways... men jag lyckas nästan alltid rädda upp det.

Igår hade jag 3 utslag out of bounds eller som inte gick att hitta ens. Två av gångerna gjorde jag par på andra bollen så jag fick 1p på min dubbel.
Ett annat hål var jag tvungen att droppa då jag hamnade vänster i vattenhinder, drog en grym järn 7 från 158m in mot green efter dropp och gjorde en-putt par.

Kämpade som ett djur och lyckades komma in på 35p, 14,7 i HCP resultat efter bland annat en birdie på 17 hålet. Självklart efter att ha missat green och chippade i den...

Jag KÄNNER verkligen att jag spänner mig på tee när jag ska driva ner mot bollen, jag vet vad jag gör för fel men jag blir inte av med det!!! Sitter ju bara i huvudet, får fortsätta kriga på så släpper det förhoppningsvis.
I början av säsongen så satt drivern som en smäck men då hade jag problem på green, det är så sjukt mycket upp och ner med golf

Hur som, från 15,8 i HCP i början av säsongen till 14,5 HCP nu. Målet är fortfarande 12 HCP innan min tredje säsong är över!

12 HCP efter säsong 3, jo tjena.. Då har man känsla för golf.
Jag har 26,6 efter halva andra nu, och kommer jag under 20 efter nästa år så är jag jävligt glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

12 HCP efter säsong 3, jo tjena.. Då har man känsla för golf.
Jag har 26,6 efter halva andra nu, och kommer jag under 20 efter nästa år så är jag jävligt glad!

Det är väl precis som med alla andra bollsporter? Har man lite bollkänsla sen innan kommer man ganska långt.
Jag har hyffsat lätt för bollsporter. Är duglig i det mesta utan att briljera. Själv gick jag ganska raskt ner till 20 i hcp efter ca två säsonger. Men sen tog det lite stopp för mig.
Allt du behöver är kanske nån lite detalj som du inte tänkt på, så går slagen kanske längre och rakare än innan. Då droppar hcp ganska fort. Tre ronder senare kan du vara på ditt mål skulle jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

12 HCP efter säsong 3, jo tjena.. Då har man känsla för golf.
Jag har 26,6 efter halva andra nu, och kommer jag under 20 efter nästa år så är jag jävligt glad!

Haha jag är ju inte på 12 än, hade inte förvånat mig om jag träffat någon slags platå nu faktiskt. 12 är ju målet, om jag når det eller inte vågar jag inte säga

Ser att du är från Gnosjö förresten, spelar du på Isaberg? Jag är medlem där

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är väl precis som med alla andra bollsporter? Har man lite bollkänsla sen innan kommer man ganska långt.
Jag har hyffsat lätt för bollsporter. Är duglig i det mesta utan att briljera. Själv gick jag ganska raskt ner till 20 i hcp efter ca två säsonger. Men sen tog det lite stopp för mig.
Allt du behöver är kanske nån lite detalj som du inte tänkt på, så går slagen kanske längre och rakare än innan. Då droppar hcp ganska fort. Tre ronder senare kan du vara på ditt mål skulle jag tror.

Tror det med, jag vet så usel i fotboll att jag fick ställa mig i mål och när det vankades innebandy hamnade jag i tredjekedjan. Men visst, det här lossnat lite i golfen också när man "kommer underfund" med lite detaljer och saker börjar hitta in i muskelminnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha jag är ju inte på 12 än, hade inte förvånat mig om jag träffat någon slags platå nu faktiskt. 12 är ju målet, om jag når det eller inte vågar jag inte säga

Ser att du är från Gnosjö förresten, spelar du på Isaberg? Jag är medlem där

Det kommer säkert!

Låter bekant, jag tror vi har pratat om det förr? Men ja, Isaberg såklart. Ska ut på västra imorgon och slå ner några bollar i Nissan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Tror det med, jag vet så usel i fotboll att jag fick ställa mig i mål och när det vankades innebandy hamnade jag i tredjekedjan. Men visst, det här lossnat lite i golfen också när man "kommer underfund" med lite detaljer och saker börjar hitta in i muskelminnet.

3 saker som spelar roll när man börjar med golfen.

  1. Bollkänsla

  2. Ålder

  3. Mängden man spelar

Sonen tog sitt gröna kort när han var 10-11 och sen blev det inte mer.
Tog upp den igen vid 20 års åldern och efter 3 säsonger var han nere på singel hcp, där har det dock börjat plana ut och det har mycket med spelmängden att göra.

Dock kan man alltid börja med golf oavsett var i åldern man är och även oavsett dom 2 andra punkterna.
Man får bara vara beredd på att det tar lite längre tid att komma ner i hcp, men man kan ha roligt med golf ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man får bara vara beredd på att det tar lite längre tid att komma ner i hcp, men man kan ha roligt med golf ändå

Absolut! Det bästa med golf är ju att man inte behöver vara bra för att ha roligt
Och en annan floskel jag hörde att golf är en hobby och det behöver man inte vara bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Absolut! Det bästa med golf är ju att man inte behöver vara bra för att ha roligt
Och en annan floskel jag hörde att golf är en hobby och det behöver man inte vara bra på.

En annan rolig grej med golf är ju att oavsett hur dålig rundan är. Så kan ett bra slag vända allt till något positivt. Man kanske sänker en 20-meters putt, chippar i utifrån, limmar flag från en fairwaybunker eller driver foregreen. Det är ju dom slagen man tar med sig från rundan. 1 bra slag av 100 typ.
Sen minns man ju dom riktigt udda fadäserna. Som tex när jag femputtade för en trippel.

Permalänk
Medlem

Har ni med stenhårda och utbrända fairways på era respektive banor? Stenhårt är kanske att ta i, men det rullar på oerhört bra. På vissa hål får man tänka både 2 och kanske 3 klubbor kortare om man har hinder mitt i fairway.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Har ni med stenhårda och utbrända fairways på era respektive banor? Stenhårt är kanske att ta i, men det rullar på oerhört bra. På vissa hål får man tänka både 2 och kanske 3 klubbor kortare om man har hinder mitt i fairway.

Jo, på Söderby är det snustorra fairways. Men det ska komma en hel del regn dom närmaste dagarna så förväntar mig att dom blir gröna snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har ni med stenhårda och utbrända fairways på era respektive banor? Stenhårt är kanske att ta i, men det rullar på oerhört bra. På vissa hål får man tänka både 2 och kanske 3 klubbor kortare om man har hinder mitt i fairway.

På Vallda är det så det skall vara 300 meters-drives är inget jag lyckas med annars

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv

Igår var det regnigt, så passade på att köra träning inomhus på Indoor Golf Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Igår var det regnigt, så passade på att köra träning inomhus på Indoor Golf Uppsala.
https://www.youtube.com/watch?v=OJ_Nu1eGXqk

Ja igår var det så regnigt att vi fick avbryta efter 6 hål, gick inte att spela vidare ens när det värsta slutade.
Vatten ÖVERALLT!

Permalänk
Medlem

Spelade en tävling i onsdags på hemmabanan. På fjärde hålet kom åskan och regnet.
Vi fick kura under träden i ca 40 minuter som ovädret varade. Det kom någonstans mellan 15 och 25 mm regn på den stunden. Trots det så tycker jag att banan sög åt sig vattnet bra.
Vi fick dock lägesförbättring över hela banans klippta ytor och för vattenskador i bunkrarna. Men jag såg faktiskt inga bekymmer (där jag slog mina slag ifrån (inte fairway)).

Tänkte direkt när vi fick beskedet om lägesförbättringen att, jaha då blir det sjukt låg score idag. Gav upp lite där när jag låg fem back efter sju hål. Men med facit i hand så kunde jag gett det chansen sista nio som jag brukar spela bättre. Gick på mitt hcp in sista sju hålen, med lite koncentration hade jag kunnat ta flera slag. Men känslan i kroppen var redan att det inte spelade så stor roll. Vinnarscoren blev tre under par "bara".

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har idag ett järnset, ping i3 o-size. 4-SW. Spelar kring 12-13hcp. Jag spelar inte jättemycket varje år men tänkte ändå att det är dags att gå ifrån mina ärvda klubbor till något nytt som är anpassat till mig. Så jag provslog Titleist nya T200 och T100 igår, och T200 verkar helt klart trevliga klubbor. Stiff stålskaft som minskar höjden enligt killen där. Jag slår högt nog ändå.
Så tanken är då 5-PW + 48. Sen får jag komplettera med en 52 och 56 graders wedge senare. Det skulle innebära det mest kompletta golfset jag någonsin ägt.

Är det någon annan som har testat den nya T200 järnklubban? Vad är era tankar kring den?

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag har idag ett järnset, ping i3 o-size. 4-SW. Spelar kring 12-13hcp. Jag spelar inte jättemycket varje år men tänkte ändå att det är dags att gå ifrån mina ärvda klubbor till något nytt som är anpassat till mig. Så jag provslog Titleist nya T200 och T100 igår, och T200 verkar helt klart trevliga klubbor. Stiff stålskaft som minskar höjden enligt killen där. Jag slår högt nog ändå.
Så tanken är då 5-PW + 48. Sen får jag komplettera med en 52 och 56 graders wedge senare. Det skulle innebära det mest kompletta golfset jag någonsin ägt.

Är det någon annan som har testat den nya T200 järnklubban? Vad är era tankar kring den?

Har inte hunnit testa den ännu, men skall göra det.
Har tidigare spelat AP3 som skall vara en föregångare och den var helt ok, nya T200 sägs dock vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte testat nya T200, däremot har jag testat förra årets modell några gånger och gillade den verkligen. De och Srixon ZX5/ZX7 ligger i topp på vill ha-listan, bägge var trevligare än Mizunos liknande i mitt tycke.
Med det sagt så bytte jag mina gamla Callaway XR mot Mavrik Pro denna säsong, de kostade hälften av Tileistjärnen och var tillräckligt "nära" i känsla så förnuftet fick vinna.

Permalänk
Medlem

Köpt ny driver på rean, vädret har varit absolut perfekt hela veckan, dressningen och luftningen av greenerna som gjordes för två veckor sen har kommit ner fint och greenerna är i kanonskick, och jag har haft semester. Men!
Lider nått otroligt av min onda rygg så det har inte blivit en enda runda. Så dålig timing.