3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av mrz1360100:

Hur många av er känner att det faktiskt är värt det att lägga pengar på ett 3080/3090 nu när DLSS börjar sippra ut bland spel? Nu har jag själv inte testat det men vad jag ska förstå det, enligt LTT och liknande kanaler, ska det vara relativt svårt att se någon skillnad. Jag känner att jag kanske börjar snegla åt 3070 nu istället faktiskt!

Väldigt nöjd med mitt 3070, men det som oroar är 8GB VRAM. Med DLSS/FSR och framtida DirectStorage hoppas jag att det inte behövs mer än så på ett tag för att hålla sig på höga grafikinställningar utan att hela VRAMet används.

Permalänk
Skrivet av snowscar91:

Väldigt nöjd med mitt 3070, men det som oroar är 8GB VRAM. Med DLSS/FSR och framtida DirectStorage hoppas jag att det inte behövs mer än så på ett tag för att hålla sig på höga grafikinställningar utan att hela VRAMet används.

Jo jag förstår inte riktigt varför jag är så kräsen och måste ha ett 3080 eller högre. Jag har verkligen ett 1060 nu och det mesta är en upgrade. Jo, 8gb VRAM är kanske i lägre laget.. 10gb hade suttit fint, så hade de kört det på 3070 ti hade jag nog klippt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrz1360100:

Hur många av er känner att det faktiskt är värt det att lägga pengar på ett 3080/3090 nu när DLSS börjar sippra ut bland spel? Nu har jag själv inte testat det men vad jag ska förstå det, enligt LTT och liknande kanaler, ska det vara relativt svårt att se någon skillnad. Jag känner att jag kanske börjar snegla åt 3070 nu istället faktiskt!

Beror på titeln, testade Rdr2 igår med dlss på quality, och det fanns väldigt mycket artefakter och uppenbar uppskärpning.

Sen, när man väl spelar så var det kanske inte hela världen.
Det är bättre än det mjuka resultatet TAA gav, men det är absolut inte osynligt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Beror på titeln, testade Rdr2 igår med dlss på quality, och det fanns väldigt mycket artefakter och uppenbar uppskärpning.

Sen, när man väl spelar så var det kanske inte hela världen.
Det är bättre än det mjuka resultatet TAA gav, men det är absolut inte osynligt.

MM och samtidigt är DLSS utrullat i väldigt begränsade former. I tex BF5 fungerar DLSS riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrz1360100:

Hur många av er känner att det faktiskt är värt det att lägga pengar på ett 3080/3090 nu när DLSS börjar sippra ut bland spel? Nu har jag själv inte testat det men vad jag ska förstå det, enligt LTT och liknande kanaler, ska det vara relativt svårt att se någon skillnad. Jag känner att jag kanske börjar snegla åt 3070 nu istället faktiskt!

Jag skulle inte betala nuvarande priser för ett 3080, men i början var de ju billigare än vad 3070 är nu. Det var i princip så att du fick ut nästan lika många procent prestanda som andelen priset ökade, om jag minns rätt. Med andra ord en bra deal för mig som konsument.

Gick också från ett 1080 Ti så då vill man ju ha en lite större prestandaökning om det ska vara värt det. Egentligen uppgraderade jag mest för att priserna på andrahandsmarknaden var så bra i förhållande till priset jag betalde för mitt nya kort (intropriset).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Klickade nästan på köp på ett FTW3 men...är det någon här som handlat från CUBS computer warehouse London tidigare?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Trogna kunder och trogna miljonärer är nog två helt olika saker dock... inga små pengar man måste spendera för att komma upp i nivå 17.

Så extremt svårt är det faktiskt inte att gå upp i nivå, även med små medel om man bara har tålamod. Varje vecka får man en Supply Drop som kan ge bra med poäng. Inte för att jag aktivt öppnar en just varenda vecka, men om man bara vill så. Jag är i alla fall snart i nivå 12 och har nog inte spenderat mer än 15k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Klickade nästan på köp på ett FTW3 men...är det någon här som handlat från CUBS computer warehouse London tidigare?

vet ej. jag har inte iaf men det måsta vara legit då Amzaon har öppet köp och följer andra svenska e-handel regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Klickade nästan på köp på ett FTW3 men...är det någon här som handlat från CUBS computer warehouse London tidigare?

https://pc-konsulten.se/produkt/evga-rtx-3080-ftw3-ultra/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Klickade nästan på köp på ett FTW3 men...är det någon här som handlat från CUBS computer warehouse London tidigare?

Borde vara risk för att du åker på att betala 25% moms på det där priset också, med tanke på Brexit.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett ord:
B:R:E:X:I:T

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kul med mods som rensar inlägg i smyg.
Tråden heter faktiskt 3080/3090 och inte 3080Ti, som inte ens de är brist på.

Medan jag håller med dig, så är det antagligen pga att du skrev i endast tips-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Medan jag håller med dig, så är det antagligen pga att du skrev i endast tips-tråden.

Bara onödigt gnäll.. vad spelar det för roll ens? bara skrolla vidare. Skit bra att dom tipsar, ett exempel är när 3080ti kostade 12900 på webhallen. Tror många som såg det är glada att det skrevs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Bara onödigt gnäll.. vad spelar det för roll ens? bara skrolla vidare. Skit bra att dom tipsar, ett exempel är när 3080ti kostade 12900 på webhallen. Tror många som såg det är glada att det skrevs ut.

Dock är det ju självklart att han syftar på majoriteten av gångerna när folk "tipsar" om grafikkort med helt ointressant pris, men jo lite onödigt att skriva i tips tråden.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Någon som handlat av multitech eller compliq och vet om de är pålitliga? Ser att de har 16 st 3080 gaming z trio lhr i lager.
https://shop.compliq.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-p/c/p...
https://webshop.multitech.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-...

Permalänk
Medlem

Finns en rtx 3090 gainward phantom inne på elgiganten i västerås för 22k retur ex. där nu, men behöver ej den själv. Kan casha ut den i värsta fall till nån vid behov..(bor i eskilstuna)

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotaspelare69:

Någon som handlat av multitech eller compliq och vet om de är pålitliga? Ser att de har 16 st 3080 gaming z trio lhr i lager.
https://shop.compliq.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-p/c/p...
https://webshop.multitech.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-...

Multitech Data har funnits i Örebro i bra många år och är vad jag vet pålitliga. Handlat där nån enstaka gång, dock några år sen. Har inte hört nåt negativt, har dock lite blandade omdömen när man kikar på prisjakt och liknande ställen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan få tag på ett nytt MSI Suprime X 3080 för 10400:-
Vill egentligen ha ett Strix.

Men vilket av korten är bäst? Och är det ett rimligt pris att betala?

Är väl typ omöjligt att hitta ett Strix ändå?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Kan få tag på ett nytt MSI Suprime X 3080 för 10400:-
Vill egentligen ha ett Strix.

Men vilket av korten är bäst? Och är det ett rimligt pris att betala?

Är väl typ omöjligt att hitta ett Strix ändå?

Om du inte vill ha SUPRIM X för 10400:- så köper jag den :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Om du inte vill ha SUPRIM X för 10400:- så köper jag den :^)

Ska ha dig i åtanke 🙂
Men vad skiljer dessa kort åt? Och är det ett bra pris?
Vad får man ge i butik annars?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ska ha dig i åtanke 🙂
Men vad skiljer dessa kort åt? Och är det ett bra pris?
Vad får man ge i butik annars?

Problemet är att de inte finns att köpa i butik.
Får du tag i Supremen och du vet att det inte är någon som försöker blåsa dig så ta det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Problemet är att de inte finns att köpa i butik.
Får du tag i Supremen och du vet att det inte är någon som försöker blåsa dig så ta det.

Det är en butik typ. Men ett retur ex.
Så inga garantier finns. Men obruten förpackning.
Frågan är väl om man tror att man kan hitta ett Strix eller Suprime för samma peng eller billigare inom 2-3 månader typ. Vill sitta säkert till Bf 2032.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Det är en butik typ. Men ett retur ex.
Så inga garantier finns. Men obruten förpackning.
Frågan är väl om man tror att man kan hitta ett Strix eller Suprime för samma peng eller billigare inom 2-3 månader typ. Vill sitta säkert till Bf 2032.

Jag tror du kan lugnt köpa det. Jag försöker köpa ett 3080 här i forum och kan inte ens hitta ett för 12k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Om du inte vill ha SUPRIM X för 10400:- så köper jag den :^)

Alltså jag köper SUPRIM X lätt för 10400 av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Det är en butik typ. Men ett retur ex.
Så inga garantier finns. Men obruten förpackning.
Frågan är väl om man tror att man kan hitta ett Strix eller Suprime för samma peng eller billigare inom 2-3 månader typ. Vill sitta säkert till Bf 2032.

Returvaror brukar ju ha samma garanti som andra varor.
Men dubbelkolla för säkerhets skull.
Jag skulle inte chansat på att priset eller tillgången förbättras för ett strix.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ska ha dig i åtanke 🙂
Men vad skiljer dessa kort åt? Och är det ett bra pris?
Vad får man ge i butik annars?

Enkelt sammanfattat så har Strix kortet högre tak i sin energibudget vilket teoretiskt möjliggör högre överklockning. Detta är dock mest för om du ska vattenkyla grafikkortet, vid luftkylning är nog skillnaden i maxprestandan minimal.

Suprimkortet har en rätt enorm kyllösning och är förmodligen det tystaste luftkylda kortet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ska ha dig i åtanke 🙂
Men vad skiljer dessa kort åt? Och är det ett bra pris?
Vad får man ge i butik annars?

Det skiljer inte särskilt mycket. ROG STRIX är "bättre" men kommer bli svårt att märka någon skillnad. Jag letar endast efter ett SUPRIM X p.g.a estetiska skäl.
Priset är definitivt bra om man tittar på dagens priser. Butikspriserna är galna men det spelar ju mindre roll då dom inte går att köpa överhuvudtaget. Om jag var du hade jag huggit på erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Enkelt sammanfattat så har Strix kortet högre tak i sin energibudget vilket teoretiskt möjliggör högre överklockning. Detta är dock mest för om du ska vattenkyla grafikkortet, vid luftkylning är nog maxprestandan minimal.

Suprimkortet har en rätt enorm kyllösning och är förmodligen det tystaste luftkylda kortet.

Helt enig. Har ett Strix kort själv fast 3090 OC. Tog av den kylaren direkt och monterat på ett EK-Vattenblock. Blev som dag och natt på klockfrekvenserna.

SuprimX har en vän till mig fast 3090. Han är supernöjd och det går tyst och relativt svalt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Helt enig. Har ett Strix kort själv fast 3090 OC. Tog av den kylaren direkt och monterat på ett EK-Vattenblock. Blev som dag och natt på klockfrekvenserna.

SuprimX har en vän till mig fast 3090. Han är supernöjd och det går tyst och relativt svalt.

Hur länge kan du boosta till max frekvens med EK blocket och din 3090 strix OC ?

Permalänk
Hedersmedlem

***Hör 3080TI-lagerstatus hemma i 3080/3090 i lager-tråden?***

Jag postade följande uppmaning i 3080/3090 i lager-tråden:

Skrivet av Kent:

Iom. att RTX 3080 TI ej är en bristvara hör sådana tips ej hemma här. Hittar ni ett bra erbjudande på 3080TI är ni såklart välkomna att tipsa om det i Dagens Fynd - tipstråden.

Givetvis är det inte alla som håller med om detta beslut så jag tänkte vi kunde rösta (använd gilla-funktionen) om det i inläggen härunder Omröstningen avslutas imorgon kl. 22:00.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...