3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Testade lite snabbt och lyckades få 82 mhs vid ett tillfälle. Majnar inte själv på kortet men man vill ju veta så att andrahandsvärdet står sig.

Dom bör ligga runt 90+ mhs tror jag men LHR ska ju vara capad halvägs så det verkar inte vara LHR.

Ska inte LHR vara tydligt uppmärkt på kartongen enligt Nvidias direktiv?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

De såldes inte som LHR och då ska de inte vara det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ska inte LHR vara tydligt uppmärkt på kartongen enligt Nvidias direktiv?

Jo, det ska det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

3080 Suprim X på Inet har nu utgått. Tror det var sista batchen utan LHR.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Hittade på den här om någon vill chansa att få tag i ett 3080.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Grafikkorten är fortfarande ungefär dubbelt så dyra som de borde vara sett till prestanda. 3060 borde t.ex. kosta runt 3000 kr.
Om ingen tillät sig bli blåst och köpte till överpriser skulle priserna normaliserats här. Men så tänker inte de flesta, de vill bara ha sin pryl direkt. Det är därför priserna kan skena som de gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Grafikkorten är fortfarande ungefär dubbelt så dyra som de borde vara sett till prestanda. 3060 borde t.ex. kosta runt 3000 kr.
Om ingen tillät sig bli blåst och köpte till överpriser skulle priserna normaliserats här. Men så tänker inte de flesta, de vill bara ha sin pryl direkt. Det är därför priserna kan skena som de gjort.

Problemet är att folk har cash att spendera.

Under Covid så har människor isolerat sig själva, ätit ute mindre, gått på krogen mindre. I vissa stater har man också delat ut helikopterpengar så konsumtionen hålls uppe (t ex stimulus i USA). Gissa vad en datornörd som i övrigt inte har finansiella problem kan använda 20 000 på?

En utebliven semesterresa innebär ytterligare 20 000 att bränna. Därtill har börsen gått galet bra för de av oss som investerat sina sparpengar där.

Att då betala 3000 utöver MSRP på ett grafikkort blir lite av ett ”fuck it - jag vill spela NU!”

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Tror folk köper ändå. Jag har uppfattat saken som så att sverige aldrig någonsin tidigare haft så mycket små lån och krediter som nu vilket torde vara ett tecken på allmän köphysteri. Det är väl precis som ovan säger dock att folk ska ha alla sina leksaker nu, nu, nu, nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag inväntade ett Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB AORUS MASTER ifrån inet var då plats nr 7 i kö... Kollade upp det i slutet av maj och sedan kollade jag återigen med kundtjänsten på inet innan semestern och samma sak då plats nr 7 och kunde ej uppge när nästa kommer in i laget.

Sedan började jag bli galen gjorde det typiska köpte hem ett 3080 ti asus rog kort ifrån webhallen fick hem det under ett dygn men har kvar min beställning kvar på inet på 3080 ändå eftersom ville gärna ha just det kortet och beställningen gjorde jag 1-11-2021 så gått och hoppas efter månader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aunron:

Jag inväntade ett Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB AORUS MASTER ifrån inet var då plats nr 7 i kö... Kollade upp det i slutet av maj och sedan kollade jag återigen med kundtjänsten på inet innan semestern och samma sak då plats nr 7 och kunde ej uppge när nästa kommer in i laget.

Sedan började jag bli galen gjorde det typiska köpte hem ett 3080 ti asus rog kort ifrån webhallen fick hem det under ett dygn men har kvar min beställning kvar på inet på 3080 ändå eftersom ville gärna ha just det kortet och beställningen gjorde jag 1-11-2021 så gått och hoppas efter månader..

Du har oturen att du valde ett av de mest sällsynta varianterna av just 3080. Situationen kanske avspeglas bra i dessa länkar från Amazon:

https://www.amazon.se/EVGA-Geforce-Gaming-24G-P5-3987-KR-Graf... 3090 FTW Ultra

Ditt kort 3080 Aouros Master: https://www.amazon.se/Gigabyte-GeForce-MASTER-V2-grafikkort/d...

Som synes är ditt kort 3000 Kr dyrare än ett bra 3090 Kort. Absurt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Du har oturen att du valde ett av de mest sällsynta varianterna av just 3080. Situationen kanske avspeglas bra i dessa länkar från Amazon:

https://www.amazon.se/EVGA-Geforce-Gaming-24G-P5-3987-KR-Graf... 3090 FTW Ultra

Ditt kort 3080 Aouros Master: https://www.amazon.se/Gigabyte-GeForce-MASTER-V2-grafikkort/d...

Som synes är ditt kort 3000 Kr dyrare än ett bra 3090 Kort. Absurt!

Aa jag vet om det men är rätt nöjd för stund försöker inte tänka på kostade då är det inte lika roligt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Testade lite snabbt och lyckades få 82 mhs vid ett tillfälle. Majnar inte själv på kortet men man vill ju veta så att andrahandsvärdet står sig.

Dom bör ligga runt 90+ mhs tror jag men LHR ska ju vara capad halvägs så det verkar inte vara LHR.

Du säger att du inte minar men du har miningprogramvara? Mm okej.

Ärligt talat köp korten för gaming och miningkort för mining. Så fort svensken kanske kan tjäna en extra krona så blir det sån sjuk hysteri. Skaffa jobb istället.

Hoppas all crypto crashar så ni inte tjänar en enda spänn extra på era non lhr kort bla bla bla. Det finns ju en klar anledning till att dessa typer av kort introducerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aunron:

Aa jag vet om det men är rätt nöjd för stund försöker inte tänka på kostade då är det inte lika roligt haha

Hur presterar kortet? Vad har du för core clocks i 4K och tung content? 3D mark?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undesired_hero:

Du säger att du inte minar men du har miningprogramvara? Mm okej.

Ärligt talat köp korten för gaming och miningkort för mining. Så fort svensken kanske kan tjäna en extra krona så blir det sån sjuk hysteri. Skaffa jobb istället.

Hoppas all crypto crashar så ni inte tjänar en enda spänn extra på era non lhr kort bla bla bla. Det finns ju en klar anledning till att dessa typer av kort introducerades.

Yes, fick kortet igår och ville kontrollera om det var LHR eller vanligt pga andrahandsvärdet. Köpte en helt ny burk men du kanske var för snabb att svara utan att läsa vad jag faktiskt skrev.

Gick in på nicehash och tog mig 3 minuter att sätta igång att testa. Det gick utmärkt.

Jag har jobbat 10 år med fast anställning utan utbildning och är idag 28. Driver ett företag dessutom.

Låter som att någon har en lite inskränkt verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Du säger att du inte minar men du har miningprogramvara? Mm okej.

Ärligt talat köp korten för gaming och miningkort för mining. Så fort svensken kanske kan tjäna en extra krona så blir det sån sjuk hysteri. Skaffa jobb istället.

Hoppas all crypto crashar så ni inte tjänar en enda spänn extra på era non lhr kort bla bla bla. Det finns ju en klar anledning till att dessa typer av kort introducerades.

Han ska väl kunna mina med de kortet utan att du ska ha något att säga om de egentligen.
Perfekt möjlighet för privatpersoner att sänka inköpspriset under en inflation då allt stiger i pris. Att gpu’er kostar mycket beror inte bara på mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Hur presterar kortet? Vad har du för core clocks i 4K och tung content? 3D mark?

Har ej testat 4k ännu med i 3d mark har jag
( NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Graphics score 19 217 AMD Ryzen 9 3900X CPU score 10 034 )

Phanteks Enthoo EVOLV ATX Antracitgrå

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI

ASUS ROG Strix 1000, 1000W PSU

NZXT Kraken X62 280mm

G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z

Spelar mest nu New World med temps på 75 grader på cpu 65 på Gpu med fps allt ifrån i städer har jag 50 - 70 fps men i värden med några player / ai har jag 120 fps om den info är ok

Permalänk
Medlem

Fått mitt Suprim X RTX 3080 nu.
Är detta normala poäng i 3D Mark Time Spy

Graphics score: 16 825

Btw, finns det typ inte en samlingstråd för 3d mark poäng?
Hittade ingen nu när jag sökte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Fått mitt Suprim X RTX 3080 nu.
Är detta normala poäng i 3D Mark Time Spy

Graphics score: 16 825

Btw, finns det typ inte en samlingstråd för 3d mark poäng?
Hittade ingen nu när jag sökte.

Det finns:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1435077-3dmark-time-sp...

Det kan hända att du får högre resultat om du ändrar energisparfunktionen i nvidias kontrollpanel till att föredra maximal prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det finns:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1435077-3dmark-time-sp...

Det kan hända att du får högre resultat om du ändrar energisparfunktionen i nvidias kontrollpanel till att föredra maximal prestanda.

Jag swappade bara kort egentligen.
Ut med 1080 och in med 3080.
Borde jag köra DDU typ eller vad mer?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag swappade bara kort egentligen.
Ut med 1080 och in med 3080.
Borde jag köra DDU typ eller vad mer?

Ja det är ju klokt att installera om drivrutinerna för att utesluta den variabeln.
Windows energiläge kan man behöva ändra på med till bästa prestanda.

Men vad jag kan se så har folk både fått lägre och högre score än vad du har.
Man kan behöva undervolta samtidigt som man har en hög frekvens för att få ut mer prestanda den vägen i Msi Afterburner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Fick samma känns bra hoppas det kommer fler LHR kort så priserna går ner för alla

Har sätt några som sagt att dom fick samtal och mail och så från dom angående detta.
Själv fick jag en hjärtattack när jag gick in på @webhallen och kollade min order och tryckte på kortet som vanligt för att se kön och blev mött med "Produkten finns ej", då som bytt min liggande Order från X Trio till Z Trio under natten för ett par veckor sedan

Vet däremot ej om det är LHR eller inte på den som dom visar mig på min Order

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimbeijer:

Fått mitt Suprim X RTX 3080 nu.
Är detta normala poäng i 3D Mark Time Spy

Graphics score: 16 825

Btw, finns det typ inte en samlingstråd för 3d mark poäng?
Hittade ingen nu när jag sökte.

Efter jag kört DDU och rensat upp lite gammalt så blev det så här istället.

Graphics score: 17 429

Helt ok ökning. Men lite fundersam blir jag ändå när det är ett så pass fint kort som Suprim X 3080.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Efter jag kört DDU och rensat upp lite gammalt så blev det så här istället.

Graphics score: 17 429

Helt ok ökning. Men lite fundersam blir jag ändå när det är ett så pass fint kort som Suprim X 3080.

3080 Suprim X kommer med Silent bios igång. Du kan ändra detta på kortet till gaming bios (en liten switch lite till höger).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Do we expect 3080Ti price to come down further anytime soon ? Looks like the price drop has halted.

Thinking of getting the below -

https://www.komplett.se/product/1186873/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Do we expect 3080Ti price to come down further anytime soon ? Looks like the price drop has halted.

Thinking of getting the below -

https://www.komplett.se/product/1186873/datorutrustning/dator...

Prices will probably continue downward slowly but if you want a card in the near future I wouldn't worry too much. I'd consider more if you want exactly the 3080Ti. We did have a bunch of 3080 available for around 13k just a couple of days ago, and I think that's a much better deal. This is the first time I have seen stock of 3080 around at "resonable" prices with stocks lasting a day or two, so I think it's actually plausible to get hold of a 3080 in a store relatively regularly from now on.

Permalänk
Medlem

https://www.computersalg.se/i/7189342/gigabyte-gv-n3080turbo-... .. 12k

Nvidia är så sköna! Tror att joakim von anka har styr dem i hemlighet. Snart kommer säkert youtube klippet om den riktiga poolen med goldmynt!

https://www.youtube.com/watch?v=9da01Cz3bjk

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

https://www.computersalg.se/i/7189342/gigabyte-gv-n3080turbo-... .. 12k

Nvidia är så sköna! Tror att joakim von anka har styr dem i hemlighet. Snart kommer säkert youtube klippet om den riktiga poolen med goldmynt!

https://www.youtube.com/watch?v=9da01Cz3bjk

En del källor hävdar att Nvidia inte höjt priset på GPU:er och VRAM till AIBs särskilt mycket (de övriga komponenter som krävs för att bygga ett grafikkort har dock ökat kraftigt i pris). Tvärt om var det en av anledningarna till att Nvidia släppte 3070 Ti och 3080 Ti med ett betydligt högre satt MSRP.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

3080 Suprim X kommer med Silent bios igång. Du kan ändra detta på kortet till gaming bios (en liten switch lite till höger).

Redan ändrat. 😞

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Du säger att du inte minar men du har miningprogramvara? Mm okej.

Ärligt talat köp korten för gaming och miningkort för mining. Så fort svensken kanske kan tjäna en extra krona så blir det sån sjuk hysteri. Skaffa jobb istället.

Hoppas all crypto crashar så ni inte tjänar en enda spänn extra på era non lhr kort bla bla bla. Det finns ju en klar anledning till att dessa typer av kort introducerades.

Intressant då jag hittade en annons på tradera med samma nickname som du har på sweclockers där du försöker sälja ett 3080 Ti från Asus, gick inte så bra med scalpingen efter att priserna gick ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Do we expect 3080Ti price to come down further anytime soon ? Looks like the price drop has halted.

Thinking of getting the below -

https://www.komplett.se/product/1186873/datorutrustning/dator...

There's been quite a few below that price, specifically Gigabyte cards for 16990 and Zotac cards for even less. They do sell out pretty fast though so it helps if you're actively looking for them.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Du säger att du inte minar men du har miningprogramvara? Mm okej.

Ärligt talat köp korten för gaming och miningkort för mining. Så fort svensken kanske kan tjäna en extra krona så blir det sån sjuk hysteri. Skaffa jobb istället.

Hoppas all crypto crashar så ni inte tjänar en enda spänn extra på era non lhr kort bla bla bla. Det finns ju en klar anledning till att dessa typer av kort introducerades.

"Skaffa jobb istället" så har du själv ett kort du köpt för 12900 ute till försäljning på tradera för 16000kr xD gj