Permalänk
Medlem

Problem efter sammanslagningen med HDCP

Hej Allihop!

Slänger in denna frågan i denna tråden då den kanske kan hjälpa fler i framtiden.

Nu är det såhär att min kära gamla Mormor har haft Com Hem i urminnes tider, sedan förra veckan så har hon haft ett något mystiskt problem som kommit på sistone. Hon får nämligen detta felmeddelande när hon sätter på en SD-kanal:

"Programmet kan inte visas via hdmi-anslutning, eftersom din TV inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla från HDMI-kabel och anslut SCART- eller komposit video-anslutning för att titta på programmet med standardupplösning."

Problemet i korthet är att hon får bild på SD-kanalerna i ungefär 1 sekund, sedan kommer ovan felmeddelande upp. HD-kanalerna fungerar utan problem, dock svårt att ändra en 90-årings beteende "Vill jag se på ettan så trycker jag på knappen där det står 1".
Det jag har testat är att återställa både TV samt Box, bytt HDMI-kablar, testat HDMI 1 & 2, samt bytt till en ny originalbox från Tele2. Har gått igenom alla inställningar och trixat med upplösning osv. utan någon framgång. Försökte uppgradera firmware i TV:n, dock utan framgång.

Jag har varit i kontakt med Tele2 som skyller på Samsung (TV-tillverkaren) samt Samsung (som skyller på Tele2). Klassiker såklart, där man får prata med någon som inte har en aning om vad de pratar om tyvärr. "Har du testat att starta om boxen", ungefär den nivån..

Ingenting var ändrat på plats hos Mormor rent hårdvarumässigt när problemen startade, utan problemet dök upp efter ha fungerat "i alla år".

Hon har Tele2:s egna box.
Sen har hon en Samsung T28E310EX som TV.

Har läst igenom tråden där @laxpudding gått igenom HDCP-protokollet och kan väl konstatera att det inte är en "Hi-end TV" hon sitter och kollar på. Men trots allt märkligt att det börjar krångla i samband med övergången.. Har de ändrat på något i sändningen utan att de vill erkänna det?

Någon som har idéer på vad man kan tänkas göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hej Allihop!

Slänger in denna frågan i denna tråden då den kanske kan hjälpa fler i framtiden.

Nu är det såhär att min kära gamla Mormor har haft Com Hem i urminnes tider, sedan förra veckan så har hon haft ett något mystiskt problem som kommit på sistone. Hon får nämligen detta felmeddelande när hon sätter på en SD-kanal:

"Programmet kan inte visas via hdmi-anslutning, eftersom din TV inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla från HDMI-kabel och anslut SCART- eller komposit video-anslutning för att titta på programmet med standardupplösning."

Problemet i korthet är att hon får bild på SD-kanalerna i ungefär 1 sekund, sedan kommer ovan felmeddelande upp. HD-kanalerna fungerar utan problem, dock svårt att ändra en 90-årings beteende "Vill jag se på ettan så trycker jag på knappen där det står 1".
Det jag har testat är att återställa både TV samt Box, bytt HDMI-kablar, testat HDMI 1 & 2, samt bytt till en ny originalbox från Tele2. Har gått igenom alla inställningar och trixat med upplösning osv. utan någon framgång. Försökte uppgradera firmware i TV:n, dock utan framgång.

Jag har varit i kontakt med Tele2 som skyller på Samsung (TV-tillverkaren) samt Samsung (som skyller på Tele2). Klassiker såklart, där man får prata med någon som inte har en aning om vad de pratar om tyvärr. "Har du testat att starta om boxen", ungefär den nivån..

Ingenting var ändrat på plats hos Mormor rent hårdvarumässigt när problemen startade, utan problemet dök upp efter ha fungerat "i alla år".

Hon har Tele2:s egna box.
Sen har hon en Samsung T28E310EX som TV.

Har läst igenom tråden där @laxpudding gått igenom HDCP-protokollet och kan väl konstatera att det inte är en "Hi-end TV" hon sitter och kollar på. Men trots allt märkligt att det börjar krångla i samband med övergången.. Har de ändrat på något i sändningen utan att de vill erkänna det?

Någon som har idéer på vad man kan tänkas göra?

Tack på förhand!

Kass kundsupport helt klart. Tele2 lurade skiten av morsan när hon skulle beställa bredband också, hon trodde hon fick en bättre deal, men i själva verket fick hon en sämre deal och dessutom betala en massa avgifter.

Är det ett alternativ att göra sig av med boxen och köra med en modul i TV:n?

En annan lösning, om man ska tro Why HDCP Causes Errors on Your HDTV, and How to Fix It, är att köpa en billig HDMI splitter som ignorerar HDCP: You can imagine, given our love for clever and thoughtful solutions to the problems that plague people, how absurd we find it that the solution to a problem which shouldn’t even exist is “buy an out-of-spec device that ignores the faulty protocol.”

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kass kundsupport helt klart. Tele2 lurade skiten av morsan när hon skulle beställa bredband också, hon trodde hon fick en bättre deal, men i själva verket fick hon en sämre deal och dessutom betala en massa avgifter.

Är det ett alternativ att göra sig av med boxen och köra med en modul i TV:n?

En annan lösning, om man ska tro Why HDCP Causes Errors on Your HDTV, and How to Fix It, är att köpa en billig HDMI splitter som ignorerar HDCP: You can imagine, given our love for clever and thoughtful solutions to the problems that plague people, how absurd we find it that the solution to a problem which shouldn’t even exist is “buy an out-of-spec device that ignores the faulty protocol.”

Hej och tack för ett fin-fint svar!
Modul i TV:n får vi tyvärr utesluta då "det alltid ska vara som det varit".

Däremot idén med splittern var ju klockren! Det ska jag verkligen undersöka närmre!
Har du kanske tom. en länk till en passande splitter från en svensk återförsäljare som skulle kunna göra jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Däremot idén med splittern var ju klockren! Det ska jag verkligen undersöka närmre!
Har du kanske tom. en länk till en passande splitter från en svensk återförsäljare som skulle kunna göra jobbet?

Jag har ingen personlig erfarenhet av det så jag kan inte rekommendera någon. Amazon.se verkar ha ett urval billiga enheter, då kanske kan prova någon där. Eller kolla om den dom pratar om i artikeln går att hitta inom EU.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har ingen personlig erfarenhet av det så jag kan inte rekommendera någon. Amazon.se verkar ha ett urval billiga enheter, då kanske kan prova någon där. Eller kolla om den dom pratar om i artikeln går att hitta inom EU.

Okej, jag förstår!
Jag kikar runt och återkopplar när jag testat framöver!
Tack för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Smack Jack:

Hon har Tele2:s egna box.
Sen har hon en Samsung T28E310EX som TV.

Det är alltid källan som begär HDCP och att det fungerar med HD-kanalerna men inte SD-kanalerna tyder ännu starkare på att felet är boxen. Det brukar annars vara det omvända problemet där en ny TV får problem med en gammal box. Den gamla boxen misslyckas tolka den metadata TV:n skickar ut om moderna funktioner som inte existerade när boxen tillverkades.

Här är det en snart 10 år gammal TV med en nyare box? Skulle se efter om det finns inställningar i boxen som kan tänkas påverka hur den kommunicerar med TV:n. Men när du testat det mesta skulle jag säga att ni är i chip-inkompatibilitetslimbo. Ny TV eller annan box är svaret. Eller om du tycker det är värt det: fippla med någon form av EDID-manipulation, likt Dr HDMI eller liknande där man ändrar hur TV:n identifierar sig för boxen: https://hdfury.com/product/dr-hdmi/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är alltid källan som begär HDCP och att det fungerar med HD-kanalerna men inte SD-kanalerna tyder ännu starkare på att felet är boxen. Det brukar annars vara det omvända problemet där en ny TV får problem med en gammal box. Den gamla boxen misslyckas tolka den metadata TV:n skickar ut om moderna funktioner som inte existerade när boxen tillverkades.

Här är det en snart 10 år gammal TV med en nyare box? Skulle se efter om det finns inställningar i boxen som kan tänkas påverka hur den kommunicerar med TV:n. Men när du testat det mesta skulle jag säga att ni är i chip-inkompatibilitetslimbo. Ny TV eller annan box är svaret. Eller om du tycker det är värt det: fippla med någon form av EDID-manipulation, likt Dr HDMI eller liknande där man ändrar hur TV:n identifierar sig för TV:n: https://hdfury.com/product/dr-hdmi/

Tack Thomas!

Bra svar som alltid. Ja, exakt, en gammal TV med en nyare box är det vi talar om.
Jag skall kika in Dr HDMI, tack för tipset! 👍

Önskar dig en trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Nån som kör comhem play på datorn via webläsaren Chrome som upplever att uppspelningen inte startar när man väljer en tv kanal (Linjär-TV)?
Har ublock origin som adblocker, funkar inte alls med adblockern igång, och enbart ibland när den är avstängd. Funkar bra i Safari däremot.

Permalänk
Skrivet av Klubban:

Nån som kör comhem play på datorn via webläsaren Chrome som upplever att uppspelningen inte startar när man väljer en tv kanal (Linjär-TV)?
Har ublock origin som adblocker, funkar inte alls med adblockern igång, och enbart ibland när den är avstängd. Funkar bra i Safari däremot.

Sitter i detta nu och kör ComHem Play via Chrome utan problem.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Sitter i detta nu och kör ComHem Play via Chrome utan problem.

Hmm, märkligt att jag har sådana problem då.
Jag har en iMac som sovrums tv och en MacBook pro och det är samma problem på båda. Kom ungefär i samband med att Tele2 tog över

Permalänk
Medlem

Hittar ingen dedikerad Tele2-tråd, så ställer frågan här istället:

Någon som hört eller sett nån info kring hur operatörerna numera gör med IP-loggning? Comhem och Tele2 har tidigare haft ganska olika uppfattningar om vad som är krav enligt lag där Tele2 slog på stora trumman 2009-2010 och sa att de inte tänkte spara någon loggning om IP-tilldelning alls för att följa i Bahnhofs fotspår. Nu vid sammanslagning är ju frågan vad de kommer ta för ställning.

Det har varit tyst kring detta väldigt länge, och frågan är om folk slutat bry sig, och om operatörerna har ändrat sig i smyg. Alla operatörer jag tittat på är extremt vaga i sina integritetspolicys, och det ser ut som att flera sparar sån data i 6-24 månader numera.

Permalänk
Medlem

Jag är 100% säker på att de sparar DHCP-loggar i flera månader, och kan knyta dessa till enskilt modem & kundnummer. Något annat vore märkligt. Sen hur vidare de lämnar ut detta så fort någon kommer med en jurist-titel och är stöddig, det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimnord:

Hittar ingen dedikerad Tele2-tråd, så ställer frågan här istället:

Någon som hört eller sett nån info kring hur operatörerna numera gör med IP-loggning? Comhem och Tele2 har tidigare haft ganska olika uppfattningar om vad som är krav enligt lag där Tele2 slog på stora trumman 2009-2010 och sa att de inte tänkte spara någon loggning om IP-tilldelning alls för att följa i Bahnhofs fotspår. Nu vid sammanslagning är ju frågan vad de kommer ta för ställning.

Det har varit tyst kring detta väldigt länge, och frågan är om folk slutat bry sig, och om operatörerna har ändrat sig i smyg. Alla operatörer jag tittat på är extremt vaga i sina integritetspolicys, och det ser ut som att flera sparar sån data i 6-24 månader numera.

Ingen sammanslagning, Tele2 köpte upp Comhem och la det i sin "portfolio" över bolag att sälja tjänster via, samt att ledningen nu till större del består av personer från Tele2 sidan, samt att nya loggan är Tele2, så är jag rätt säker på att Tele2's värderingar tar över från Comhem's gällande den frågan. Comhem var den som blev uppköpt, Tele2 är nya ägaren. Så det är rimligt att anta att det går åt Tele2's håll.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ingen sammanslagning, Tele2 köpte upp Comhem och la det i sin "portfolio" över bolag att sälja tjänster via, samt att ledningen nu till större del består av personer från Tele2 sidan, samt att nya loggan är Tele2, så är jag rätt säker på att Tele2's värderingar tar över från Comhem's gällande den frågan. Comhem var den som blev uppköpt, Tele2 är nya ägaren. Så det är rimligt att anta att det går åt Tele2's håll.

Troligen gör man minsta möjliga för att följa lagen då, vilket jag tror är att lagra uppgifter i 6 månader.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Endast jag som har problem med att nå OVHs nät för tillfället?

Fungerar utan problem att nå alla sidor på alla enheter om jag går över till VPN eller stänger av wifi på mobilen.
Har redan pratat med deras support runt lunch men har inte hört något sen dess.

Här kommer en traceroute på en exempelsida, men alla hamnar i samma loop.
Ibland är det be1/ae1 servrarna och ibland be2/ae2.

Tracing route to proof.ovh.net [188.165.12.106] over a maximum of 30 hops: 1 1 ms <1 ms <1 ms AX58U.local [192.168.50.1] 2 1 ms 1 ms 1 ms 88.83.157.30 3 3 ms 2 ms 2 ms se-host-80-89-163-56.oresundskraft.net [80.89.163.56] 4 * * * Request timed out. 5 5 ms 2 ms 1 ms 83.255.251.96 6 4 ms 4 ms 5 ms hs-bbr-1-be200.net.comhem.se [213.200.169.202] 7 * * * Request timed out. 8 4 ms 4 ms 3 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 9 * * * Request timed out. 10 4 ms 4 ms 4 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44] 11 * * * Request timed out. 12 79 ms 9 ms 8 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 13 * * * Request timed out. 14 5 ms 5 ms 5 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44] 15 * * * Request timed out. 16 5 ms 5 ms 5 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 17 * * * Request timed out. 18 6 ms 6 ms 6 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44] 19 * * * Request timed out. 20 13 ms 17 ms 11 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 21 * * * Request timed out. 22 7 ms 7 ms 6 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44] 23 * * * Request timed out. 24 7 ms 7 ms 7 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 25 * * * Request timed out. 26 8 ms 7 ms 8 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44] 27 * * * Request timed out. 28 8 ms 8 ms 8 ms cph-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.23] 29 * * * Request timed out. 30 9 ms 8 ms 8 ms lm1-peer-1-be1.net.comhem.se [213.200.168.44]

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Helt klart någon routing-loop. Kan bero på någon störning som gör att det routas runt till det når TTL. Studsar mellan Köpenhamn och Limhamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Helt klart någon routing-loop. Kan bero på någon störning som gör att det routas runt till det når TTL. Studsar mellan Köpenhamn och Limhamn.

Jo, problemet försvann över natten.
Rolig konversation med deras support dock, tog 45 minuter att lägga upp en felanmälan för personerna som svarar telefon har ingen möjlighet att hoppa över deras steg.
Kommer aldrig göra det igen, så om detta händer en gång till så kommer jag byta leverantör istället för att felanmäla.

Rolig apropå.
Betalar för tillfället 0:- i månaden för 500/100 eftersom deras säljare inte kunde se att vår förening har rabatt även via stadsnätet.
Jag ringde och frågade om det vid två tillfällen eftersom hemsidan visade rabatten och blev vid båda tillfällena lovad att de skulle undersöka och återkomma. Kan ju själv gissa hur det gick med det.

Så vid mellandagarna när jag ringde och skulle säga upp mitt coax även utan föreningens rabatt så fick jag 300:- rabatt av säljaren, men sen fick jag även föreningens 250:- rabatt automatiskt. Dysfunktionell organisation.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Jo, problemet försvann över natten.
Rolig konversation med deras support dock, tog 45 minuter att lägga upp en felanmälan för personerna som svarar telefon har ingen möjlighet att hoppa över deras steg.
Kommer aldrig göra det igen, så om detta händer en gång till så kommer jag byta leverantör istället för att felanmäla.

Hade samma erfarenhet av deras support när jag ringde och felanmälde för några månader sedan. De var helt tvungna att gå genom sin lilla checklista innan de kunde säga att de såg en störning på orten där jag bor. Jag blev helt paff. Kunde de inte inlett med detta? Rakt otrevlig var människan också. Sjukt inkompetent kundsupport.

Hade jag haft ett annat val ('koaxfiber'-hus) så hade jag bytt då och där.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om vad denna 10G teknik är? Docsis 4.0? https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Någon som har en aning om vad denna 10G teknik är? Docsis 4.0? https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Snabbare koax om jag fattat det rätt , 10Gb/s , har inget med xG och mobilnät att göra.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Någon som har en aning om vad denna 10G teknik är? Docsis 4.0? https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

De har väl hållt på att bygga ut det under några år redan. Infon har funnits på Comhem sajten sen 2019 har jag för mig. De lär testa detta också hos vissa, men inte hört om någon som har mer info t.ex. vilka kapaciteter etc som kommer erbjudas. Vet inte när de tänker köra igång tjänsten officiellt. Det kommer sannolikt bli som förut då att vissa har möjlighet till nya högre kapaciteter men inte alla. De som inte har det får vänta till det är uppgraderat i ens fastighet. Som när de började erbjuda 1-1,2Gbit hastighet dök inte upp hos mig förrän senare.

Är antagligen kopplat till Docsis uppgraderingar också som du nämnde och nya modem för vissa. Mitt klarar inte 1,2Gbit t.ex. så lär knappast klara de nya kapaciteterna heller.

Permalänk
Medlem

Ja det är en ny DOCSiS-teknik helt enkelt som möjliggör snabbare hastigheter rent generellt. Den stora fördelen är att den möjliggör mycket bättre upstream! Men det hänger på om operatören väljer att kanal-planera enligt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det är en ny DOCSiS-teknik helt enkelt som möjliggör snabbare hastigheter rent generellt. Den stora fördelen är att den möjliggör mycket bättre upstream! Men det hänger på om operatören väljer att kanal-planera enligt det.

Man får hoppas att Tele2 erbjuder det till gamla Comhem-kunderna. Samtidigt är det säkert en chans för dem att ta ut extra betalt för högre upphastigheter.

Det står även i FAQ längst ner "Ja, efter uppgraderingen kommer det vara möjligt att få symmetriska hastigheter, vilket innebär likvärdig ned- och uppladdningshastighet."

Permalänk
Medlem

symmetriska hastigheter är ju inte så viktigt personligen, tycker latency problemet med docsis är värre.

Permalänk
Medlem

Det går hand i hand med symmetri-problemet.

Eftersom upstream-kanalerna delas dynamiskt mellan många användare så driver det till svarstiderna.

Permalänk
Medlem

Är det någon som blivit uppgraderad till ett 10G-hus?

https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man loggar in i Comhems Wifi Hub C2 (Sagemcom)?

Jag har provat default-lösenord som "password", "admin" "0000" och så vidare men kommer inte in.
Hittar heller inget om lösenordet i manualen.

Wifi funkar men det lösenordet är inte heller något som jag kan använda för att logga in i routerns admin.

Permalänk
Skrivet av Rillo:

Är det någon som vet hur man loggar in i Comhems Wifi Hub C2 (Sagemcom)?

Jag har provat default-lösenord som "password", "admin" "0000" och så vidare men kommer inte in.
Hittar heller inget om lösenordet i manualen.

Wifi funkar men det lösenordet är inte heller något som jag kan använda för att logga in i routerns admin.

På min C2 står inloggningsuppgifterna till routern på baksidan på klisterlappen, antar att du kikat där? 😁

Permalänk
Medlem

Ja de unika lösenord för alla de där "wifi hubbarna". De gamla var det default-login på.

Permalänk
Medlem

Mitt internet försvann för 1 dag sen pga åskväder. Routern står som offline på tele2 och jag kan inte logga in på den. Jag får wifi signal men kan inte logga in både via wifi eller kabel. Det kommer ingenting när jag skriver 192.168.0.1 i webbläsaren. Tror ni att routern har gått sönder?