Problem efter sammanslagningen med HDCP
Hej Allihop!
Slänger in denna frågan i denna tråden då den kanske kan hjälpa fler i framtiden.
Nu är det såhär att min kära gamla Mormor har haft Com Hem i urminnes tider, sedan förra veckan så har hon haft ett något mystiskt problem som kommit på sistone. Hon får nämligen detta felmeddelande när hon sätter på en SD-kanal:
"Programmet kan inte visas via hdmi-anslutning, eftersom din TV inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla från HDMI-kabel och anslut SCART- eller komposit video-anslutning för att titta på programmet med standardupplösning."
Problemet i korthet är att hon får bild på SD-kanalerna i ungefär 1 sekund, sedan kommer ovan felmeddelande upp. HD-kanalerna fungerar utan problem, dock svårt att ändra en 90-årings beteende "Vill jag se på ettan så trycker jag på knappen där det står 1".
Det jag har testat är att återställa både TV samt Box, bytt HDMI-kablar, testat HDMI 1 & 2, samt bytt till en ny originalbox från Tele2. Har gått igenom alla inställningar och trixat med upplösning osv. utan någon framgång. Försökte uppgradera firmware i TV:n, dock utan framgång.
Jag har varit i kontakt med Tele2 som skyller på Samsung (TV-tillverkaren) samt Samsung (som skyller på Tele2). Klassiker såklart, där man får prata med någon som inte har en aning om vad de pratar om tyvärr. "Har du testat att starta om boxen", ungefär den nivån..
Ingenting var ändrat på plats hos Mormor rent hårdvarumässigt när problemen startade, utan problemet dök upp efter ha fungerat "i alla år".
Hon har Tele2:s egna box.
Sen har hon en Samsung T28E310EX som TV.
Har läst igenom tråden där @laxpudding gått igenom HDCP-protokollet och kan väl konstatera att det inte är en "Hi-end TV" hon sitter och kollar på. Men trots allt märkligt att det börjar krångla i samband med övergången.. Har de ändrat på något i sändningen utan att de vill erkänna det?
Någon som har idéer på vad man kan tänkas göra?
Tack på förhand!