Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Avstängd

Mineral Olja Kylning -> Frågor

Har några frågor angående Mineral Oil cooling som jag hoppas någon kan svara på.

Ändamålet är att använda det till en Miner senare, med förhoppning om bättre TEMP men framför allt tystare miljö.

Fråga 1: Funkar vilken Mineral Olja som helst? Så länge det står Mineral Olja?

Fråga 2: Hur ofta bör man byta ut oljan?

Fråga 3: Hur länge kan man använda oljan innan den börjar bli ledande? Vet ni om det finns ett fast värde på när vätska allmänt börjar bli ledande? Vet att det finns mätare för att mäta "Conductivness" men hittade inget om vilka värden.

Fråga 4: Hur stort bör aggregaten vara? Aluminium, järn, koppar? För låt oss säga en Antmienr S19j Pro

Ja jag vet vintern är på väg och lönar sig inte riktigt, men jag tänker på ljudnivån....

Permalänk
Medlem

Vill inte på något sätt avskräcka dig från ditt projekt, men tänk på att andrahandsvärdet på komponenterna du kyler med mineralolja i princip är noll. Plasten som används brukar brytas ner och då lätt gå sönder vid hantering efter att den legat i oljan ett tag. Ingen kommer heller vilja hantera delarna om du inte helt lyckas få bort oljan, vilket är ganska jobbigt vad jag förstår.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

1, Ingen aning men gissar på att det är en del skillnad dels på hur "ren" den är från början och hur bra den löser upp skit/damm/etc som hamnar i oljan (vilket är det som gör att oljan blir ledande till slut).
2, Den bör bytas innan den blir för ledande!

3, Det beror ju på många olika saker!
Först oljan i sig hur "ren" är den från start (kan nog skilja sig mycket här).
Sen miljön kan tex damm ta sig in? Värme spelar säkert en roll med, samt solljus gissar jag kan ha en del med saken att göra med.
Ska det användas nån pump? vilket en del oljebads pc jag läst om med snabbare komponenter behövt, det kan säkert spela en roll i oljans livstid med.
Mängden olja har troligen en stor betydelse med, dvs ju mer desto längre tid tar det för den att bli ledande.

4, ??? menar du nätagg? och menar du med alu/koppar/järn vad kärnan i spoolen/arna i nätagget är gjort av?
Och stort? Ett bättre ord om du menar kraften det kan skicka ut och inte den fysiska storleken är nog hur kraftigt bör det vara/hur många watt bör det vara på.
Men tycker det verkar som Antmienr S19j Pro redan har ett nätagg som du bara behöver plugga in 240volts kabeln i?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

en annan anledning till att fundera på att inte göra det är väl att mineraloljan har en tendens att få kretskorten att börja delaminera/lösas upp vilket ev kan korta ned livstiden ganska mycket.

sen är frågan om det verkligen gör så stor skillnad oljan är mer trögvärmd vilket gör att du ev kommer ha högre temps men jämnare, samma anledning som man ofta använder olja i radiatorer.

sen måste du ha någon form av kylning till oljan för att hålla tempen i shack så den inte skenar iväg.

t.ex ett vattensystem utan kylblock med en eller flera radiatorer med fäktar i badet som cirkulerar olja genom kylaren och en eller flera utanför badet med lyftkylning för att få ur värmen ur oljan.

personligen tror jag projektet är lite gå över ån efter vatten jämfört med att köra direktvatten men visst funkar gör det nog med fördelen att du inte behöver demontera några kylare på komponenterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men menar du oljebad eller köra med kylblock?

Rent krasst så kommer inga komponenter i kontakt med oljan om du kör med kylblock så den frågan är ju inte aktuell där, om inte för ev spill då. Antar då att du syftar på att köra oljebad?

Kollar man på bilar så sitter det ofta oljekylare där, gjorda i aluminium, likadant pressade slangar som tål olja. Går det inte att ta komponenter därifrån och göra något roligt utav?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Vill inte på något sätt avskräcka dig från ditt projekt, men tänk på att andrahandsvärdet på komponenterna du kyler med mineralolja i princip är noll. Plasten som används brukar brytas ner och då lätt gå sönder vid hantering efter att den legat i oljan ett tag. Ingen kommer heller vilja hantera delarna om du inte helt lyckas få bort oljan, vilket är ganska jobbigt vad jag förstår.

Förstår detta, stämmer mycket bra. Men vad är det som är problemet med "plasten", kommer den brutas ner mycket så att det påverkar vätskans effekt?

Jag har sätt att det finns andra lösningar också istället för olja, M3 företaget hade en egen vätska som inte är ledande. Men dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

1, Ingen aning men gissar på att det är en del skillnad dels på hur "ren" den är från början och hur bra den löser upp skit/damm/etc som hamnar i oljan (vilket är det som gör att oljan blir ledande till slut).
2, Den bör bytas innan den blir för ledande!

3, Det beror ju på många olika saker!
Först oljan i sig hur "ren" är den från start (kan nog skilja sig mycket här).
Sen miljön kan tex damm ta sig in? Värme spelar säkert en roll med, samt solljus gissar jag kan ha en del med saken att göra med.
Ska det användas nån pump? vilket en del oljebads pc jag läst om med snabbare komponenter behövt, det kan säkert spela en roll i oljans livstid med.
Mängden olja har troligen en stor betydelse med, dvs ju mer desto längre tid tar det för den att bli ledande.

4, ??? menar du nätagg? och menar du med alu/koppar/järn vad kärnan i spoolen/arna i nätagget är gjort av?
Och stort? Ett bättre ord om du menar kraften det kan skicka ut och inte den fysiska storleken är nog hur kraftigt bör det vara/hur många watt bör det vara på.
Men tycker det verkar som Antmienr S19j Pro redan har ett nätagg som du bara behöver plugga in 240volts kabeln i?

Hej tack för ditt svar.

Jag va helt trög på fråga 4, jag menar "Radiator" för att kyla ner oljan.

Jag kommer ju så klart isolera där jag ska ha den, ska inte vara i en öppen miljö, allt kommer vara slutet och stängt så att säga. Men tänkte mer på hur länge innan oljans effekt avtar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

en annan anledning till att fundera på att inte göra det är väl att mineraloljan har en tendens att få kretskorten att börja delaminera/lösas upp vilket ev kan korta ned livstiden ganska mycket.

sen är frågan om det verkligen gör så stor skillnad oljan är mer trögvärmd vilket gör att du ev kommer ha högre temps men jämnare, samma anledning som man ofta använder olja i radiatorer.

sen måste du ha någon form av kylning till oljan för att hålla tempen i shack så den inte skenar iväg.

t.ex ett vattensystem utan kylblock med en eller flera radiatorer med fäktar i badet som cirkulerar olja genom kylaren och en eller flera utanför badet med lyftkylning för att få ur värmen ur oljan.

personligen tror jag projektet är lite gå över ån efter vatten jämfört med att köra direktvatten men visst funkar gör det nog med fördelen att du inte behöver demontera några kylare på komponenterna.

Finns det bättre alternativ än Mineral Olja då, något som inte är olja och ledande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Dum fråga kanske, men menar du oljebad eller köra med kylblock?

Rent krasst så kommer inga komponenter i kontakt med oljan om du kör med kylblock så den frågan är ju inte aktuell där, om inte för ev spill då. Antar då att du syftar på att köra oljebad?

Kollar man på bilar så sitter det ofta oljekylare där, gjorda i aluminium, likadant pressade slangar som tål olja. Går det inte att ta komponenter därifrån och göra något roligt utav?

Vet ej vad du menar med kylblock. Jag tänkte köpa akvarium (glas) och använda en vattenpump till akvarium och slangar som ska gå till en radiator som kyls ner via fläkt, och en radiator som ska gå in i en liten hink med "kylarvätska och annat som gör kallt".

Så på min fråga innan angående radiator, om det ska va järn, aluminium, koppar och så vidare. Vilket är bäst för att minska att det blir ledande.

Permalänk
Skrivet av saigon:

Dum fråga kanske, men menar du oljebad eller köra med kylblock?

Rent krasst så kommer inga komponenter i kontakt med oljan om du kör med kylblock så den frågan är ju inte aktuell där, om inte för ev spill då. Antar då att du syftar på att köra oljebad?

Kollar man på bilar så sitter det ofta oljekylare där, gjorda i aluminium, likadant pressade slangar som tål olja. Går det inte att ta komponenter därifrån och göra något roligt utav?

ska du köra med olja i en kylslinga så kvittar det typ vad du använder för olja sålänge den inte angriper matrialen i kylslingan och kvittar då om den är elektriskt ledande.

men då kan man lika gärna köra vatten då det är effetivare på värmeförflyttning pga dess inte äns nära thermiska resistans och både värms och kyls lättare jämfört med olja.

Skrivet av Eros:

Vet ej vad du menar med kylblock. Jag tänkte köpa akvarium (glas) och använda en vattenpump till akvarium och slangar som ska gå till en radiator som kyls ner via fläkt, och en radiator som ska gå in i en liten hink med "kylarvätska och annat som gör kallt".

Så på min fråga innan angående radiator, om det ska va järn, aluminium, koppar och så vidare. Vilket är bäst för att minska att det blir ledande.

tror att det kvittar då alla släpper ifrån sig partiklar i liten mån men koppar eller aliminium är nog att föredra då järn är relativt dåligt material för värmeledning.

sen vet jag inte om man ska välja det ena eller det andra för att inte provocera fram galvanisk korrotion kylare brukar va alu eller kromad koppar så tippar att du ska välja efter vad du har för material i kylarna som kommer va i akvariet då de troligen kommer vara majoriteten av metallen i akvariet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Förstår detta, stämmer mycket bra. Men vad är det som är problemet med "plasten", kommer den brutas ner mycket så att det påverkar vätskans effekt?

Jag har sätt att det finns andra lösningar också istället för olja, M3 företaget hade en egen vätska som inte är ledande. Men dyrare.

Jag har tyvärr dålig koll på vad som händer med plasten rent kemiskt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eros:

Men vad är det som är problemet med "plasten", kommer den brutas ner mycket så att det påverkar vätskans effekt?

Plaster kan både brytas ner och hårdna av olja beroende på hur kemin kombineras och påverkan på oljan är troligen det mista problemet, skadad isolering och "mekaniska" skador som kan uppstå lär ge problem långt innan oljans kylförmåga påverkats på nått påtagligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske får lite tips och trix här.
https://www.youtube.com/watch?v=OlkGFoYOdr0

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Eros:

Finns det bättre alternativ än Mineral Olja då, något som inte är olja och ledande?

ne olja är väl det ända jag kommer på såhär på rak arm.

möjligen transformatorolja men då snackar vi nog ett par tusen spänn minst bara i olja per dunk och kan vara svårt att hitta som privatperson.

men även den ska bytas regelbundet men den är iaf ämnad för att ha elektronik typ i och har ingen koll på hur kretskort reagerar på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ne olja är väl det ända jag kommer på såhär på rak arm.

möjligen transformatorolja men då snackar vi nog ett par tusen spänn minst bara i olja per dunk och kan vara svårt att hitta som privatperson.

men även den ska bytas regelbundet men den är iaf ämnad för att ha elektronik typ i och har ingen koll på hur kretskort reagerar på det.

Dom flesta oljor som inte leder har en grund i mineralolja.
Trafon till Electron beamen på jobb så ska oljan bara ut vart tionde år, den är där bara för att isolera.

HP Indigos digitala pressar har flytande färger där en avart av mineralolja används som transportör av pigmentet.
Den har något lägre viskositet än vatten men ogillar att värmas upp över 70 grader.
Som en kul grej slängde vi ner en NUC i en balja o det fungerade hur fint som helst.
Dock ger den sig på mjukare plaster.

Så ren mineralolja är nog lättast och billigast om du vill köra vidare på det spåret.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Vet ej vad du menar med kylblock. Jag tänkte köpa akvarium (glas) och använda en vattenpump till akvarium och slangar som ska gå till en radiator som kyls ner via fläkt, och en radiator som ska gå in i en liten hink med "kylarvätska och annat som gör kallt".

Så på min fråga innan angående radiator, om det ska va järn, aluminium, koppar och så vidare. Vilket är bäst för att minska att det blir ledande.

De här planerna tycker jag du ska lägga på hyllan, för ett akvarium fyllt med brandfarlig olja är inget man bör eller ens får ha hemma i bostaden om det är tillräckligt många liter.

Det man kan göra är att använda 3M Fluorinert eller Novec som kylmedium, då dessa inte utgör någon brandrisk. Men det kommer att bli dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

De här planerna tycker jag du ska lägga på hyllan, för ett akvarium fyllt med brandfarlig olja är inget man bör eller ens får ha hemma i bostaden om det är tillräckligt många liter.

Det man kan göra är att använda 3M Fluorinert eller Novec som kylmedium, då dessa inte utgör någon brandrisk. Men det kommer att bli dyrt.

Mineralolja har en flampunkt långt över 100 grader så den anses inte vara brandfarlig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

De här planerna tycker jag du ska lägga på hyllan, för ett akvarium fyllt med brandfarlig olja är inget man bör eller ens får ha hemma i bostaden om det är tillräckligt många liter.

Det man kan göra är att använda 3M Fluorinert eller Novec som kylmedium, då dessa inte utgör någon brandrisk. Men det kommer att bli dyrt.

Det är exakt den vätskan jag tänkte på innan också, från 3M, men är detta då Olja eller vatten liknande? Sätt att det är extremt dyrt med denna av nån anledning.

Permalänk
Avstängd

Fick så många svar så jag kan citera alla, är jätte tacksam för all hjälp jag fick.

Tänker nu någon som skrev att Vatten var bättre, fast då ej ledande vatten. I så fall, destillerat vatten? Bör detta funka? Då det inte innhåller några metaler, utan är "Rent" vatten så att säga, sen hur fårt detta blir ledande jämfört med Mineral Olja vet jag ej.

Har någon kanske testat detta innan som jag har missat?

Permalänk
Medlem

Så att jag inte missförstår dig nu, du vill alltså sänka ned din miner i olja?

Permalänk
Medlem

Det är så här han vill göra så klart: https://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator

Gäller bara vara medveten om att det inte är praktiskt eller effektivt. Men kul så klart!

Plasten i kretskortet kan bli spröd så räkna inte med att använda prylarna nån annanstans efter ett år eller så. Kan säkerligen rulla på i flertalet år i oljebadet och kanske även med lite tur om man bestämmer för att ta ut sakerna efter en tid. Men man bör väl vara medveten om att risken för att grejerna blir skörare vid hantering eller får andra problem är större än i en traditionell setup.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

När du svarar på flera olika inlägg samtidigt så använd citera flera knappen istället för citera knappen då hamnar allt i en o samma post.

Vattenbad vs oljebad?
Vatten tar ju åt sig värmen bättre vilket är ett plus men nackdelen är att det orsakar rost/oxidering/galvanisk korrosion (vet ej om mineralolja orsakar galvanisk korrosion).

Galvanisk korrosion är när olika metaller i samma vätska (vet oj om alla vätskor gör detta dock) helt enkelt flyttar metall partiklar från en metall till en annan.
Detta är ju troligen mindre bra för hur lång tid det tar innan vattnet blir ledande dvs det går troligen rätt fort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Fick så många svar så jag kan citera alla, är jätte tacksam för all hjälp jag fick.

Tänker nu någon som skrev att Vatten var bättre, fast då ej ledande vatten. I så fall, destillerat vatten? Bör detta funka? Då det inte innhåller några metaler, utan är "Rent" vatten så att säga, sen hur fårt detta blir ledande jämfört med Mineral Olja vet jag ej.

Har någon kanske testat detta innan som jag har missat?

Destillerat vatten är bara aningen ledande men det kommer lösa upp föroreningar på korten (no-clean flussmedel tex) o annat samt kommer ta upp koldioxid från luften så blir mer ledande med tiden.

Dvs kan funka ett tag med kommer ändå bli korrosion med tiden, så skulle inte rekommendera det.

Citat:

Kenneth W. Pratt
National Institute of Standards and Technology
Deionizing systems use a mixture of cation and anion exchange resins (usually in a mixed bed). These resins exchange cations and anions in the source water for H+ and OH-, respectively. The H+ and OH- combine to form H2O, leaving only the residual H+ and OH- produced by autodissociation (autoprotolysis), H2O = H+ + OH-; the equilibrium constant of this reaction = 1 x 10^-14 at 25 °C. So the pH of deionized (DI) water is close to 7 **at delivery** and the electrolytic conductivity is about 0.055 µS/cm (corresponds to resistivity ~18 MΩ cm, hence the - technically incorrect, as the units are incorrect - term "18 megohm" water). However, this is true only if the DI water **has not** been in contact with atmospheric CO2. If it is in equilibrium with atmospheric CO2, the conductivity is on the order of 1 µS/cm (resistivity ~1 MΩ cm) and the pH is ~5,6 , both owing to dissociation of the dissolved CO2 to H+ and HCO3-. DI (or any other CO2-free-) water avidly takes up atmospheric CO2 and rapidly approaches the equilibrated values of pH and conductivity. For this reason, conductivity sensors in DI systems are located immediately following the last resin bed (column) and the water is continuously circulated, so that the conductivity value is obtained before the water has a chance to take up any CO2.
Distillation relies on phase separation to eliminate the dissolved ions (which remain in the pot). However, the steam is in contact with the atmosphere, and distilled water generally has electrolytic conductivity and pH values simliar to those of DI water that has equilibrated with the atmosphere (i.e., pH 5.6 and conductivity 1 µS/cm). Distillation systems can only remove CO2 if elaborate measures are taken to avoid contact with the atmosphere (e.g., flushing with pure N2 and blanketing the product H2O with N2).
DI systems do not remove molecular species (e.g. sugar, most other organics) from the product water. However, many commercial systems include an activated charcoal (or similar) column that removes many organics. Distillation will remove nonvolatile molecular species, but not volatile ones (they distill over with the steam).
Note that DI systems do not remove dissolved O2, as it is a molecular species.
The same dissociation reactions occur in both distilled and DI water. DI resins can "bleed" organics, although many of these will be taken up by the activated charcoal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

När du svarar på flera olika inlägg samtidigt så använd citera flera knappen istället för citera knappen då hamnar allt i en o samma post.

Vattenbad vs oljebad?
Vatten tar ju åt sig värmen bättre vilket är ett plus men nackdelen är att det orsakar rost/oxidering/galvanisk korrosion (vet ej om mineralolja orsakar galvanisk korrosion).

Galvanisk korrosion är när olika metaller i samma vätska (vet oj om alla vätskor gör detta dock) helt enkelt flyttar metall partiklar från en metall till en annan.
Detta är ju troligen mindre bra för hur lång tid det tar innan vattnet blir ledande dvs det går troligen rätt fort.

Okej, Sorry förstår nu varför Citera Flera + Finns där!

Ja, precis det jag tänkte på också. Men att Mineral Olja inte blir så snabbt ledande kanske är för att den konsetens mässigt är mer tät. Eftersom vi snackar om metaler som flytter i vattnet. Kanske man man dopa ner såna små magneter som drar till sig alla magneter från vattnet, såna små starka magneter som jag inte minns vad den hete. Jag får testa detta helt enkelt och se vad som händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Destillerat vatten är bara aningen ledande men det kommer lösa upp föroreningar på korten (no-clean flussmedel tex) o annat samt kommer ta upp koldioxid från luften så blir mer ledande med tiden.

Dvs kan funka ett tag med kommer ändå bli korrosion med tiden, så skulle inte rekommendera det.

Hur länge tror du jag skulle kunna använda Destillerat vatten? En månad? I så fall är det bara bytta ut vattnet, om man sedan gör det själv med en Destillator så blir det inte dyrt.

Tänkte själv mäta med en Conductive tester, men måste förstå vid vilka värden vattnet börjar bli ledande, har inte än hittat dessa siffror.

Permalänk
Skrivet av Eros:

Okej, Sorry förstår nu varför Citera Flera + Finns där!

Ja, precis det jag tänkte på också. Men att Mineral Olja inte blir så snabbt ledande kanske är för att den konsetens mässigt är mer tät. Eftersom vi snackar om metaler som flytter i vattnet. Kanske man man dopa ner såna små magneter som drar till sig alla magneter från vattnet, såna små starka magneter som jag inte minns vad den hete. Jag får testa detta helt enkelt och se vad som händer.

inte bara metaller som kommer göra oljan elektriskt ledande utan almänt minneraler av olika slag som kommer hamna i tanken från luften kommer förr eller senare göra att oljan blir sakta medn säkert elektriskt ledande om än väldigt sakta.

typ samma anledning till att destilerat vatten i rent format knappt leder ström alls men häll i en matsked salt i det och du har typ hundradubblat ledningsförmågan i vattnet utan att tillsätta några metaller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Har några frågor angående Mineral Oil cooling som jag hoppas någon kan svara på.

Ändamålet är att använda det till en Miner senare, med förhoppning om bättre TEMP men framför allt tystare miljö.

Fråga 1: Funkar vilken Mineral Olja som helst? Så länge det står Mineral Olja?

Fråga 2: Hur ofta bör man byta ut oljan?

Fråga 3: Hur länge kan man använda oljan innan den börjar bli ledande? Vet ni om det finns ett fast värde på när vätska allmänt börjar bli ledande? Vet att det finns mätare för att mäta "Conductivness" men hittade inget om vilka värden.

Fråga 4: Hur stort bör aggregaten vara? Aluminium, järn, koppar? För låt oss säga en Antmienr S19j Pro

Ja jag vet vintern är på väg och lönar sig inte riktigt, men jag tänker på ljudnivån....

Det här kommer inte vara särskilt praktiskt och du lär knappast få några bra temperaturer bara för att du kyler med olja.
Sikta på bra luftkylare istället eller vattenkylning.

Ska du hålla på med sånt här så ska du se det som ett projekt i sig och inget som du ska använda som permanent kylning för att få ner ljudnivån. Det är ovanligt att kyla på det här sättet av en anledning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Eros:

Men att Mineral Olja inte blir så snabbt ledande kanske är för att den konsetens mässigt är mer tät. Eftersom vi snackar om metaler som flytter i vattnet. Kanske man man dopa ner såna små magneter som drar till sig alla magneter från vattnet, såna små starka magneter som jag inte minns vad den hete. Jag får testa detta helt enkelt och se vad som händer.

Nu är du ute på väldigt tunn is. Det är inte metaller i sig som gör en vätska ledande utan joner. Vanligt bordssalt (Natriumklorid) exempelvis kommer i vatten delas upp i två separata joner, positivt laddade Natriumjoner (Na+) och negativt laddade kloridjoner (Cl-) vilka möjliggör för vattnet att leda elektroner. Många andra föreningar kommer på samma sätt delas upp i joner. Komponenterna du sänkt ner i oljan kommer över tid tillföra joner på detta sätt, lådan du bygger i gör det (beroende på materialval) kanske också, dina händer tillför en hel hög salter och andra ämnen, är lådan öppen upptill kommer föroreningar dimpa ner i den, det är fullt möjligt att själva oljan kommer joniseras över tid tack vare sådant som du inte kan råda över (kosmisk strålning exempelvis). Att plutta i magneter kommer inte ha någon positiv effekt - du kommer snarast förorena oljan än mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Mineralolja har en flampunkt långt över 100 grader så den anses inte vara brandfarlig.

En flampunkt runt 140 grader verkar vara vanligast, så då är det tillåtet att ha hemma. Dock fortfarande brännbart och detta är inget man vill få demonstrerat i sin bostad om man har ex. 20 liter i en tank.

Skrivet av Eros:

Det är exakt den vätskan jag tänkte på innan också, från 3M, men är detta då Olja eller vatten liknande? Sätt att det är extremt dyrt med denna av nån anledning.

Novec 7100 eller 649 (1230) verkar vara de vanligaste rekommendationerna för tvåfas elektronikkylning (1230 är samma sak som 649 men med lägre renhet och egentligen avsett som brandsläckningsvätska). Novec 7100 är metoxi nonafluorbutan med en kokpunkt på 61 grader och en densitet på 1,52 g/cm3 och Novec 649/1230 är perfluoro(2-methyl-3-pentanone) med en kokpunkt på 49,2 grader och densitet på 1,61 g/cm3.

Novec vätskor är alltså fluorerade kolföreningar, likt kolväten men istället för väte så innehåller de fluor. De är alltså varken oljor eller vatten och uppför sig inte likadant som olja eller vatten. Om du sänker ned elektronik i Novec och sedan tar upp elektroniken så kommer vätskan att rinna av och sedan blir delarna nästan omgående helt torra utan något kladd eller behov av rengöring. Novec gillar inte heller att lösa upp andra saker som ex. plaster; lika löser lika och Novec är helt olikt allt du hittar i en dator.

En video som demonstrerar lite egenskaper hos Novec:
https://www.youtube.com/watch?v=cR4Mutf1kQg

Billigaste alternativet verkar vara kinakopior på Novec 1230 som går att köpa via Alibaba:
https://www.alibaba.com/product-detail/Perfluoro-2-methyl-3-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Hur länge tror du jag skulle kunna använda Destillerat vatten? En månad? I så fall är det bara bytta ut vattnet, om man sedan gör det själv med en Destillator så blir det inte dyrt.

Tänkte själv mäta med en Conductive tester, men måste förstå vid vilka värden vattnet börjar bli ledande, har inte än hittat dessa siffror.

Hur länge beror helt på hur stora skador korten tål. Vattnet är ju ledande direkt, men bara lite 18 MOhm-cm enligt tidigare inlägg, sen kommer luftens CO2 att lösas upp i vattnet om luften får komma åt och då går det ned till 1 MOhm-cm dvs leder 18 gånger bättre. Det kanske tar en dag att nå dit. Sen korroderar sakta spänningsförande ledare, det kanske håller en månad innan kortet ger upp. Det ligger åtminstone 12V på vissa ställen medan galvanisk korrosion oftast ligger under 1V potentialskillnad. Och kommer det ned lite salt i vattnet så blir det ännu mera ledande.

I anläggningar med transformatorolja så har man en avfuktare (typ kiselgel som bytes vid behov) vid expansionskärlet så man inte ska få in fukt/kondens i oljan. Sen löser olja inte salter speciellt bra så inte lika illa om det kommer lite salt i olja som i vatten.