Driftstörningar drabbar stora delar av internet

Permalänk
Melding Plague

Driftstörningar drabbar stora delar av internet

Uppdatering: driftstörningen berodde på CDN-leverantören Akamai som nu löst problemet och alla tjänster är återställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

COOP 2.0

Permalänk
Medlem

Zalando.no är också offline... Men det kan ju vara en tillfällighet.
Edit: homedepot är också offline. Vad är den gemensamma faktorn här?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har problem att nå DN.SE från firefox och chrome men det funkar i edge....

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Zalando.no är också offline... Men det kan ju vara en tillfällighet.
Edit: homedepot är också offline. Vad är den gemensamma faktorn här?

Även IKEA, för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag får i varje fall detta felmeddelande.
Service Unavailable - DNS failure

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Slack är också nere, SweClockers känns ovanligt segt för mig men är uppenbarligen inte nere i alla fall.

Någon verkar ha snubblat på internetsladden i atlanten typ?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Slack är också nere, SweClockers känns ovanligt segt för mig men är uppenbarligen inte nere i alla fall.

Någon verkar ha snubblat på internetsladden i atlanten typ?

Ubåten snubblade

Permalänk
Medlem

nu funkar det igen med DN och steam har fungerat hela tiden, känns som ett större DNS fel..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Damn, ännu en cacheproxyleverantör som är nere. Det var ju inte längesen Cloudflare hade globala problem.

Permalänk

Skrämmande hur alla verkar lägga stora delar av sina tjänster på en och samma tjänst/leverantör...

Permalänk
Medlem

Nästa Coop?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Damn, ännu en cacheproxyleverantör som är nere. Det var ju inte längesen Cloudflare hade globala problem.

Vad jag hört så tog de alla banker i Nederländerna med sig. XD

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Såg det här på inet så Qliro kanske också är drabbat?
"För närvarande har vår betalpartner Qliro tekniska problem."

Börjar ju kännas som det inte är det är det smartaste att lägga ut all drift hos några få leverantörer.
Edit: Tänker dock inte ändra mig det är ju så enkelt att få "allt" hos en och samma, och man vet ju hur allt funkar till nästa projekt så varför välja något annat. ;P

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadazi:

Såg det här på inet så Qliro kanske också är drabbat?
"För närvarande har vår betalpartner Qliro tekniska problem."

Börjar ju kännas som det inte är det är det smartaste att lägga ut all drift hos några få leverantörer.
Edit: Tänker dock inte ändra mig det är ju så enkelt att få "allt" hos en och samma, och man vet ju hur allt funkar till nästa projekt så varför välja något annat. ;P

Akamai driftar inte, de kör CDN och DNS. Tanken är ju att de ska införa redundans och förhindra sånt här, men det blir så mycket sårbarare när de går ner.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Akamai driftar inte, de kör CDN och DNS. Tanken är ju att de ska införa redundans och förhindra sånt här, men det blir så mycket sårbarare när de går ner.

Dessutom blir dom ett väldigt attraktivt mål att hacka

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Slack är också nere, SweClockers känns ovanligt segt för mig men är uppenbarligen inte nere i alla fall.

Någon verkar ha snubblat på internetsladden i atlanten typ?

Sweclockers var nere igår tisdags förmiddag, bekräftades då av "is it down?".
Idag flyter det dock fint.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sweclockers var nere igår tisdags förmiddag, bekräftades då av "is it down?".
Idag flyter det dock fint.

Vi hade lite problem med vår hosting men de verkar lösta nu. Sidan går också ner för underhållen en timme natten till måndag för att säkerställa att just detta problemet inte drabbas oss igen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

steamgames.com var nere också men det gick fortfarande att spela spelen. Funkar nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/Akamai/status/1418257652660985858

Citat:

We are continuing to monitor the situation and can confirm this was not a result of a cyberattack on the Akamai platform.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fick lära mig idag att inga appar fungerar på playstation 5 om psn är nere. Så fort psn dog kunde man inte längre starta ex youtube eller netflix.

Känns som en sjukt orimlig begränsning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fick lära mig idag att inga appar fungerar på playstation 5 om psn är nere. Så fort psn dog kunde man inte längre starta ex youtube eller netflix.

Känns som en sjukt orimlig begränsning.

Vänta bara till den dagen då din bil kör in till kanten och stannar när nästa CDN är nere.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sidan går också ner för underhållen en timme natten till måndag för att säkerställa att just detta problemet inte drabbas oss igen.

Är det varje vecka som detta sker eller är det bara nu mot måndag?
mvh

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fick lära mig idag att inga appar fungerar på playstation 5 om psn är nere. Så fort psn dog kunde man inte längre starta ex youtube eller netflix.

Känns som en sjukt orimlig begränsning.

Det videostabiliseringsprogram jag kör med till min Gopro/racedrönare kräver internetanslutning. Dyker deras servrar så kan jag inte stabilisera någon video alls.

Det *enda* det gör är att kolla om där finns en ny version på servrarna.
Gör det grymt jobbigt att använda på resande fot med.
Det är inte ens ett särskilt dyrt program.

Always online borde vara olagligt om det inte faktiskt är relevant :<

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RVX:

Är det varje vecka som detta sker eller är det bara nu mot måndag?
mvh

Det här är ett underhåll specifikt för att lösa problemen vi upplevt senaste veckan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det här är ett underhåll specifikt för att lösa problemen vi upplevt senaste veckan.

Ok, tack för klargörandet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Phod:

Vänta bara till den dagen då din bil kör in till kanten och stannar när nästa CDN är nere.

Stannar? Bilen kör väl på i konstant hastighet tills den krockar med något, t.ex. ett hus?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Fick lära mig idag att inga appar fungerar på playstation 5 om psn är nere. Så fort psn dog kunde man inte längre starta ex youtube eller netflix.

Känns som en sjukt orimlig begränsning.

Den där skiten händer på Xbox också. Xbox live låg nere och jag kunde inte starta youtube. Hur skumt som helst. Jag tror att det är en Store-grej, dvs den vill kolla om du "äger" programmet vid uppstart, så du inte kan starta spel du inte längre äger. Samma koll går kanske för gratisappar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Någon verkar ha snubblat på internetsladden i atlanten typ?

Tur var väl det! Liksom, vad är oddsen för att den skulle råkat stoppas in i hårddisken ännu en gång? 😮