Permalänk
Medlem

Bredband2 vs Bahnhof vs Ownit

Jag skaffade en gång i tiden bredband via fiber från Tele2, som sedan gått över till Telenor och med tiden har de även höjt avgiften i omgångar.
Det hadn funkat väldigt bra så jag har inte brytt mig så mycket men nu tycker jag att avgiften blivit lite väl hög och funderar på att byta. Det nät som finns där jag bor är "Framtidens bredband", iTUX (Göteborg om det nu skulle finnas någonannastans åxå).

Vad är era åsikter om dessa leverantörer? De har priser som ligger hyfsat nära varandra, även om Bredband 2 är billigast, och alla skulle innebära en rätt stor sänkning så priset dessa emellan spelar inte så stor roll. Om någon skulle vara stabilare osv är det värt att betala några kronor extra för.

Bonusfråga: Visst kan jag fortsätta ha Telenor som TV-leverantör även om jag byter bredbandsleverantör?

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof genom Framtidens Bredband. Har haft väldigt få problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har också Bahnhof via Framtidens Bredband och det har fungerat bra.

Tänk på att t.ex Bredband2 ska ha betalt per kvartal. Jag tror du kan ändra det till månatlig e-faktura men då ska dom ha 10kr per månad för det.

Så det kan vara värt att kolla upp om det finns såna dolda avgifter

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Jag har också Bahnhof via Framtidens Bredband och det har fungerat bra.

Tänk på att t.ex Bredband2 ska ha betalt per kvartal. Jag tror du kan ändra det till månatlig e-faktura men då ska dom ha 10kr per månad för det.

Så det kan vara värt att kolla upp om det finns såna dolda avgifter

På deras sida står det inget om det. Bara att autogiro och e-faktura kostar 0kr. Menar du att det är en sån sak man blir varse om man kontaktar deras kundtjänst och byter till månatlig betalning istället?
Nu är det visserligen inget problem att betala kvartalsvis även om månadsvis såklart är att föredra.

Permalänk
Medlem

Har haft bredband2 sen vi fick fiber för 3,5 år sedan och det var varit väldigt bra. Under corona året 2020 gav dem oss en gratis uppgradering till 500/500 då fler var hemma samtidigt, en trevlig bonus. Har varit enstaka gånger som nätet har strulat eller legat nere men det är väl något man kan räkna med oavsett leverantör.

För mig som spelar mycket cs har pingen varit väldigt bra, deras trafik går via sthlm så pingen är väldigt låg (5-10 ms) när servern är i norden. Vissa av polarna som har telia osv ligger oftast högre på 15+ ms. Inget man antagligen märker i praktiken men värt att nämna. Bor utanför GBG.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

är i helt annat ort men vi har inte haft problem med bredbandet.. med varken bahnhof eller bredband2 men nu när jag har netatonce so upplever jag att det är lite långsam trots att det är 250mbits.. jag hade 100mbits innan. Den enda klagomål jag har med bahnhof är att när jag skulle säga upp det dom fimpade den ungefär direkt.. och på helgen.. jag var wtf.. det skulle ta ju ungefär en månad.. men nu när alla operatör är ungefär lika dant kanske dax o gå tebax.. eller först kikar till BB2 ett år framåt

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

På deras sida står det inget om det. Bara att autogiro och e-faktura kostar 0kr. Menar du att det är en sån sak man blir varse om man kontaktar deras kundtjänst och byter till månatlig betalning istället?
Nu är det visserligen inget problem att betala kvartalsvis även om månadsvis såklart är att föredra.

https://www.bredbandsval.se/blogg/skaffa-e-faktura-foer-bredb...

"För exempelvis Bredband2 så innebär e-faktura att det dras var 3:e månad istället för varje månad. Vill du ha e-faktura hos Bredband2 och att det dras pengar varje månad kostar det 10 kr/månad."

Det är bl.a. vad jag hittade när jag själv funderade på att byta.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Bredband2 är ett skämt. Försökte tvinga mig betala en faktura på 6000:- som vi fick 2 år efter vi hade flyttat från stället där vi hade det aktiverat..

Slutade med ARN och dom fick glatt betala tillbaka dom där pengarna.. (var tvungen att lägga ut för fakturan tills vidare)

Permalänk
Medlem

Har haft Bredband2 och har nu Bahnhof som jag är nöjd med. Bredband2 höjde hela tiden priset på mitt abonnemang och sen om man kollade vad det skulle kosta att teckna nytt så var priset det samma som innan. Verkar dock vara rätt vanligt att ISPer höjer priset på ett abonnemang för att hålla kvar gamla kunder på det priset för att sen sänka priset för de som tecknar nytt. Skrev själv en tråd och frågade om det för nästan 10 år sedan https://www.sweclockers.com/forum/trad/1121321-bredband2-elle...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

https://www.bredbandsval.se/blogg/skaffa-e-faktura-foer-bredb...

"För exempelvis Bredband2 så innebär e-faktura att det dras var 3:e månad istället för varje månad. Vill du ha e-faktura hos Bredband2 och att det dras pengar varje månad kostar det 10 kr/månad."

Det är bl.a. vad jag hittade när jag själv funderade på att byta.

Tittar på mitt eget abbonemang på ownit. De angivna priserna skiljer ca 50 kr idag.
Körde en stund på 100 och där skiljer sig priset ca 60 kr.
Bredbandsval har antagligen väldigt gamla priser i sina uppgifter. Kan vara anledning att kolla lite mer innan man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Bredband2 är ett skämt. Försökte tvinga mig betala en faktura på 6000:- som vi fick 2 år efter vi hade flyttat från stället där vi hade det aktiverat..

Slutade med ARN och dom fick glatt betala tillbaka dom där pengarna.. (var tvungen att lägga ut för fakturan tills vidare)

För min del så lämnade jag Bredband2 för deras skumma villkor.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har jag också haft. Men övergav dom när de inte ville göra någon support bara för att de ville ha in nya ändrade villkor i samband med att jag lagt ett supportärende utan att ändra i sina villkor. Skumt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

https://www.bredbandsval.se/blogg/skaffa-e-faktura-foer-bredb...

"För exempelvis Bredband2 så innebär e-faktura att det dras var 3:e månad istället för varje månad. Vill du ha e-faktura hos Bredband2 och att det dras pengar varje månad kostar det 10 kr/månad."

Det är bl.a. vad jag hittade när jag själv funderade på att byta.

Okej, då vet jag iaf var informationen kommer från. Får väl fråga ang. det om det blir aktuellt. Annars får man väl betala kvartalsvis bara...

Skrivet av abki:

För min del så lämnade jag Bredband2 för deras skumma villkor.

Vad i deras villkor är det som du tänker på mer specifikt? Jag har inte lusläst dem (ännu) men det ser ut att vara väldigt likt vad jag har sett för andra tjänster såsom bredband, (mobil)telefoni och TV och liknande från de flesta andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Okej, då vet jag iaf var informationen kommer från. Får väl fråga ang. det om det blir aktuellt. Annars får man väl betala kvartalsvis bara...

Vad i deras villkor är det som du tänker på mer specifikt? Jag har inte lusläst dem (ännu) men det ser ut att vara väldigt likt vad jag har sett för andra tjänster såsom bredband, (mobil)telefoni och TV och liknande från de flesta andra företag.

Här har vi ett exempel nedan.
Bredband2 ska alltid ha ersättning för sitt jobb om det varit en felanmälan och felet ligger i kundens ansvarsområde.
Bredband2 ersätter väldigt lite om ens något alls men enbart om felet uppkommit genom vårdslöshet av bredban2. Om något underbolag till Bredband2 orsakat skadan så verkar det som att man aldrig kan få ersättning. Det är ett oseriöst bolag som bara friskriver sig från i princip allt.
Man kan missa en bra affär som kunnat ge några hundra tusen utan att få annat än ovett i ersättning. För att få ersättning ska man i princip vara utan internet i minst 10 dagar. Då får man bara igen vad bredband2 tar i avgift.(Pkt 6.1)
(Nu var det inte just det här som gjorde att jag lämnade dom men de har många exempel på oseriösa villkor. Tror bara Bahnhof kan klå dom, åtminstone för ett par år sen)

"3.5 Om felsökningen visar att felet inte har orsakats av Bredband2
och Kunden skäligen kunnat anta att fel fanns i Kundens
utrustning, eller att någon annan omständighet utanför
Bredband2:s kontroll förelåg, äger Bredband2 rätt att debitera
Kunden dess skäliga kostnader för felsökning enligt Bredband2:s
vid var tid gällande prislista. Bredband2 har även rätt till ersättning
enligt prislistan för support som inte rör support av Tjänsten och
för utnyttjad tid utöver den support som Kunden har rätt till enligt
Avtalet. Prislistan finns tillgänglig på Hemsidan och kan även
begäras via Kundtjänsten

7.1 Kunden har, med de begränsningar som följer av dessa allmänna
villkor, endast rätt till ersättning för skada som Bredband2 genom
vårdslöshet förorsakat Kunden vid tillhandahållande av Tjänsten.
Bredband2 ansvarar inte för indirekta förluster, t ex förlorad vinst,
minskad produktion, utebliven nytta av avtal eller andra
följdskador. Bredband2 ansvarar inte heller för skada eller förlust i
händelse av fördröjning, avbrott, utebliven eller felaktig leverans
av data eller information eller förlust av data eller information, eller
omständighet av liknande slag

7.4 Såvida inte annat anges särskilt i Avtalet, skall Kunden ersätta
Bredband2 den skada som Kunden, eller annan för vilken Kunden
ansvarar, av vårdslöshet orsakar Bredband2. "

Permalänk

Hej! Har precis flyttat till en lägenhet som har Framtidens Bredband och valde Bahnhof som operatör. Läst att många haft svajiga pingtider och låg hastighet. Hur ser det ut nu? Tyckte mig läsa att det varit årets operatör några år i rad och det låter ju bra. Någon som har Framtidens Bredband som kan säga hur det ser ut med latenser och hastigheter?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej! Har precis flyttat till en lägenhet som har Framtidens Bredband och valde Bahnhof som operatör. Läst att många haft svajiga pingtider och låg hastighet. Hur ser det ut nu? Tyckte mig läsa att det varit årets operatör några år i rad och det låter ju bra. Någon som har Framtidens Bredband som kan säga hur det ser ut med latenser och hastigheter?

Jag har utifrån denhär tråden valt att byta till Bahnhof men inte fått den nya tjänsten ännu (uppsägningstid) så jag kan inte uttala mig om dem ännu. Men Framtidens Bredbands (iTUX) nät har, för mig, funkat bra iaf.

Jag har haft Framtidens Bredband sedan 2012. Skaffade först tjänst från Tele2 som sedan övergick i Bredbandsbolaget och sedan har det blivit Telenor. Det är samma abonnemang jag haft men det har skiftat bolag pga uppköp osv.
När jag precis skaffat tjänsten strulade det en del men de skickade en tekniker som mätte fibern i min lägenhet och kom fram till att det var en skada på den och fibern samt "mediabox" (eller var de kallar den) byttes då ut.
Sedan dess har jag i princip inte haft någon nertid som jag har märkt av. Någon timme nån gång men väldigt problemfritt. Jag har aldrig haft några problem att få ut den hastighet som jag "ska ha". Jag har haft 100/100 och brukar typiskt få ut 98/98, om jag skulle försöka att uppskatta ett genomsnitt. Pingtiderna varierar såklart beroende på vem/vilken server man pingar men generellt har brukar det sällan ligga högre än 10ms.

Om det blir lika bra och problemfritt med Bahnhof återstår förstås att se men det går ju alltid att byta leverantör om det blir strul.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag har utifrån denhär tråden valt att byta till Bahnhof men inte fått den nya tjänsten ännu (uppsägningstid) så jag kan inte uttala mig om dem ännu. Men Framtidens Bredbands (iTUX) nät har, för mig, funkat bra iaf.

Jag har haft Framtidens Bredband sedan 2012. Skaffade först tjänst från Tele2 som sedan övergick i Bredbandsbolaget och sedan har det blivit Telenor. Det är samma abonnemang jag haft men det har skiftat bolag pga uppköp osv.
När jag precis skaffat tjänsten strulade det en del men de skickade en tekniker som mätte fibern i min lägenhet och kom fram till att det var en skada på den och fibern samt "mediabox" (eller var de kallar den) byttes då ut.
Sedan dess har jag i princip inte haft någon nertid som jag har märkt av. Någon timme nån gång men väldigt problemfritt. Jag har aldrig haft några problem att få ut den hastighet som jag "ska ha". Jag har haft 100/100 och brukar typiskt få ut 98/98, om jag skulle försöka att uppskatta ett genomsnitt. Pingtiderna varierar såklart beroende på vem/vilken server man pingar men generellt har brukar det sällan ligga högre än 10ms.

Om det blir lika bra och problemfritt med Bahnhof återstår förstås att se men det går ju alltid att byta leverantör om det blir strul.

Har haft lite olika operatörer inom Framtiden innan. Alltid fungerat relativt bra. Spelar mest CS och sådana titlar och pingen har i stort sett varit stabil hela tiden. Enda gången det var problem var när de grävde utanför kåken och grävde av fibern men det kan man ju inte lasta sin operatör för.

100/100 känns som en bra sweetspot mellan pris/prestanda. Lite sugen att fläska på 500/500 men då kostar det mer än det smakar för mina behov. Hade Ownit för några år sedan och då svajade det tyvärr under några månader, tror det var kapacitetsbrist eller något för på kvällarna stack hastigheten ner till under 50 mbit och pingen blev väldigt hög. (40 - 70 ms)

Får Bahnhof nu i början på september så man får se hur det fungerar då, men gillar att de står upp för din integritet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Här har vi ett exempel nedan.

Man kan missa en bra affär som kunnat ge några hundra tusen utan att få annat än ovett i ersättning. För att få ersättning ska man i princip vara utan internet i minst 10 dagar. Då får man bara igen vad bredband2 tar i avgift.(Pkt 6.1)
(Nu var det inte just det här som gjorde att jag lämnade dom men de har många exempel på oseriösa villkor. Tror bara Bahnhof kan klå dom, åtminstone för ett par år sen)

Det är nog väldigt ovanligt att ISP:er ersätter förlorad inkomst vid bredbandsproblem för privatkunder. I så fall måste man i regel ha ett företagsabonnemang där priset blir därefter. För ca 10 år sedan var det många sura nätpokerspelare och daytraders som skulle ha tusenlappar för att deras internet oväntat gick ner under pågående hemmaverksamhet men de kanske har professionaliserats med tiden.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Det är nog väldigt ovanligt att ISP:er ersätter förlorad inkomst vid bredbandsproblem för privatkunder. I så fall måste man i regel ha ett företagsabonnemang där priset blir därefter. För ca 10 år sedan var det många sura nätpokerspelare och daytraders som skulle ha tusenlappar för att deras internet oväntat gick ner under pågående hemmaverksamhet men de kanske har professionaliserats med tiden.

förståelig men att dom kräver ersättning för felsökning ör WTF moment för mig.. inte att jag har haft sånt problem men kommer att sluta direkt om jag får ett sådant problem.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

förståelig men att dom kräver ersättning för felsökning ör WTF moment för mig.. inte att jag har haft sånt problem men kommer att sluta direkt om jag får ett sådant problem.

Där är det stor skillnad mellan operatörer vet jag, vissa har en hemlig avgift som kan gälla lite vad som helst, typ "oj oj du har klippt gräset för nära fibern det blir 3000 kr innan jag ens kopplar in mätinstrumentet" som man först får veta på plats. Andra har mer klara riktlinjer, något i stil med 500 kr avgift om kablarna i lägenheten du själv har kopplat in har skadats, t.ex. nätverkskabeln mellan datorn och routern. Men ja jag tycker nog att avgifterna borde slopas, det är få människor som tar ledigt från jobbet för att sitta hemma medan en tekniker rotar i deras uttag om det inte behövs. Det är ju liksom sista utvägen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag skaffade en gång i tiden bredband via fiber från Tele2, som sedan gått över till Telenor och med tiden har de även höjt avgiften i omgångar.
Det hadn funkat väldigt bra så jag har inte brytt mig så mycket men nu tycker jag att avgiften blivit lite väl hög och funderar på att byta. Det nät som finns där jag bor är "Framtidens bredband", iTUX (Göteborg om det nu skulle finnas någonannastans åxå).

Vad är era åsikter om dessa leverantörer? De har priser som ligger hyfsat nära varandra, även om Bredband 2 är billigast, och alla skulle innebära en rätt stor sänkning så priset dessa emellan spelar inte så stor roll. Om någon skulle vara stabilare osv är det värt att betala några kronor extra för.

Bonusfråga: Visst kan jag fortsätta ha Telenor som TV-leverantör även om jag byter bredbandsleverantör?

Jag har haft både bahnhof och ownit och kan bara kommentera kring dessa.
Bahnohof och ownit var väldigt bra i början när de inte var speciellt stora. Kön till support var kort och de var väldigt duktiga.
På senare år har det varit timslånga köer till både bahnhof och Ownit när man vill ha hjälp.

Bahnhof hade dessutom (för 2-3 år sedan) kapacitetsproblem på kvällarna mellan 19-00 när de flesta använde nätet. Kan mycket väl vara löst.

Dock skulle jag försiktigt rekommendera Ownit. Men kö-tider till support kan bli långa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kollade upp mitt abbonemang med Bredband2 för några månader sen och blev lite förvånad att de som tecknade nya abbonemang fick ett bättre pris än det pris jag haft i flera år. Breband2 hade helt sonika sänkt priset för nya kunder utan att sänka priset för befintliga kunder.
När jag sa upp mitt abbonemang försökte de fakturera 3 månader i stället för 1 månad vilket var uppsägningstiden.
Kontaktade dem om att fakturan var fel och de sa att de skulle justera det men så skedde inte utan jag fick en påminnelse. Ringde dem igen och de skulle lösa saken. Fick sen inkasso på den felaktiga fakturan och de gjorde en kreditkoll på mig i stället för att justera det de gjort fel. Ringe och skällde ut deras kundtjänst och några dagar senare var frågan till slut löst.

tjänsten var helt felfri under de år jag hade bredband med dem men jag kommer aldrig använda dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toks:

Kollade upp mitt abbonemang med Bredband2 för några månader sen och blev lite förvånad att de som tecknade nya abbonemang fick ett bättre pris än det pris jag haft i flera år. Breband2 hade helt sonika sänkt priset för nya kunder utan att sänka priset för befintliga kunder.
När jag sa upp mitt abbonemang försökte de fakturera 3 månader i stället för 1 månad vilket var uppsägningstiden.
Kontaktade dem om att fakturan var fel och de sa att de skulle justera det men så skedde inte utan jag fick en påminnelse. Ringde dem igen och de skulle lösa saken. Fick sen inkasso på den felaktiga fakturan och de gjorde en kreditkoll på mig i stället för att justera det de gjort fel. Ringe och skällde ut deras kundtjänst och några dagar senare var frågan till slut löst.

tjänsten var helt felfri under de år jag hade bredband med dem men jag kommer aldrig använda dem igen.

Så gör alla bolagen, de kan sänka priset, men gör det bara för nya kunder eller kunder som hör av sig.
Bara när det höjs, så höjs det för alla ;).

Har ringt flera ggr till Bahnhof och justerat ner mitt pris genom åren när jag sett att de har sänkt priset på sin 100/100 tjänst.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW