Trådlöst nätverkskort - kan jag använda m2 kort?

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort - kan jag använda m2 kort?

Vi behöver wifi och bluetooth. Det billigaste alternativet verkar vara ett m2 kort, tex detta för 139kr.
https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/Wi-Fi-6-AX2...

Det verkar dock som att det finns olika sorters m2 portar. Om jag förstår det rätt behöver jag en m2 e-key. Detta moderkort verkar ha en sån plats ("1 x M.2 socket (Key E)").
https://www.komplett.se/product/1179776/datorutrustning/dator...

Betyder det att alla m2 wifi kort passar? Kortet jag länkade ovan säger tex "M.2 2230 / M.2 1216" så det är lite förvirrande och jag vet inte om det betyder att det finns olika portar för dessa kort

Permalänk
Medlem

Det finns olika storlekar på M.2 kort och det är inte alla kort som passar i alla datorer - beroende på tillgängligt utrymme och plats för skruvar och sånt.

M.2 2230 säger att kortet är 22mm brett och 30mm långt.
M.2 1216 säger att kortet är 12mm brett och 16mm långt.

Ett enskilt kort kan uppenbarligen inte ha två olika storlekar samtidigt, så någonting är konstigt med den websidan du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Vi behöver wifi och bluetooth. Det billigaste alternativet verkar vara ett m2 kort, tex detta för 139kr.
https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/Wi-Fi-6-AX2...

Det verkar dock som att det finns olika sorters m2 portar. Om jag förstår det rätt behöver jag en m2 e-key. Detta moderkort verkar ha en sån plats ("1 x M.2 socket (Key E)").
https://www.komplett.se/product/1179776/datorutrustning/dator...

Betyder det att alla m2 wifi kort passar? Kortet jag länkade ovan säger tex "M.2 2230 / M.2 1216" så det är lite förvirrande och jag vet inte om det betyder att det finns olika portar för dessa kort

jag tror det där kortet endast är för laptop

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag tror det där kortet endast är för laptop

Så vad för kort är det jag behöver till en stationär dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns olika storlekar på M.2 kort och det är inte alla kort som passar i alla datorer - beroende på tillgängligt utrymme och plats för skruvar och sånt.

Hur vet jag vad som passar? Moderkortet i första posten är ATX. Är det M.2 2230 jag behöver? Eller har jag missförstått och alla dessa kort är bara till laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Hur vet jag vad som passar? Moderkortet i första posten är ATX. Är det M.2 2230 jag behöver? Eller har jag missförstått och alla dessa kort är bara till laptops?

Titta i manualen för moderkortet så bör du se vilka som passar. Alla kort med rätt Key och rätt dimensioner ska fungera.

Nej, om moderkortet har rätt port (eller du köpt en adapter) fungerar de utmärkt även för stationära datorer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Titta i manualen för moderkortet så bör du se vilka som passar. Alla kort med rätt Key och rätt dimensioner ska fungera.

Nej, om moderkortet har rätt port (eller du köpt en adapter) fungerar de utmärkt även för stationära datorer.

Nja, det är sådan information som borde stå i manualen. I det här fallet verkar det inte stå vilka dimensioner på kort som passar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av fruXo:

Hur vet jag vad som passar? Moderkortet i första posten är ATX. Är det M.2 2230 jag behöver? Eller har jag missförstått och alla dessa kort är bara till laptops?

...för att göra saken värre så har tillverkare iibland "gjort ett bröllop" mellan kort och dator så att t.ex. vissa bärbara kan bara ta vissa kort genom att ha en vit-lista i BIOS på tillåtna VID/PID. Enklast är att köpa USB-anslutet, då vet man att det kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nja, det är sådan information som borde stå i manualen. I det här fallet verkar det inte stå vilka dimensioner på kort som passar.

Då är det enklast att lägga upp en bild så kan vi lista ut vilken som passar. Normalt lär det dock vara samma som de flesta laptops.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa USB dongle bara?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför inte köpa USB dongle bara?

Känns smidigare och bättre att köpa ett kort som sitter inne i datorn än en utvändig usb? Så funkar det ju för både wifi och bluetooth. Borde bli bättre prestation också. Blir väl samma som en laptop, och jag har inte haft några problem med laptopen.

Skrivet av blunden:

Då är det enklast att lägga upp en bild så kan vi lista ut vilken som passar. Normalt lär det dock vara samma som de flesta laptops.

Det är moderkortet i första posten

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kanske? Då slipper du mycket huvudbry och får antenner med också.

https://www.webhallen.com/se/product/320489-TP-Link-Archer-TX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ett sånt här kanske? Då slipper du mycket huvudbry och får antenner med också.

https://www.webhallen.com/se/product/320489-TP-Link-Archer-TX...

Jo visst det är säkert bättre, men var väl mest att det kostade 3 gånger så mycket också. Jag trodde inte det skulle vara något problem att köpa ett m2 kort istället, visste inte att det skulle vara så bökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Känns smidigare och bättre att köpa ett kort som sitter inne i datorn än en utvändig usb? Så funkar det ju för både wifi och bluetooth. Borde bli bättre prestation också. Blir väl samma som en laptop, och jag har inte haft några problem med laptopen.

USB-varianterna är ofta sämre så det är vettigt att välja en M.2-variant.

Skrivet av fruXo:

Jo visst det är säkert bättre, men var väl mest att det kostade 3 gånger så mycket också. Jag trodde inte det skulle vara något problem att köpa ett m2 kort istället, visste inte att det skulle vara så bökigt.

Tittar man på moderkortet ser det ut som du ska ha ett 2230. Därmed borde det du länkade fungera. I värsta fall får du returnera det inom 14 dagar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q