Finns DP (hane) till HDMI (hona) -adapter för 4k @ 120hz?

Permalänk
Medlem

Finns DP (hane) till HDMI (hona) -adapter för 4k @ 120hz?

Hej,

Jag kanske hoppas på för mycket här, men min monitor som jag använder till min PS5:a kan inte leverera 120hz via HDMI (Acer Predator XB271HU) och därför tänkte jag om det kanske gick att köra DP från skärmen och konvertera det till en HDMI som stödjer 4k @ 120hz? Tycktes mig se på Reddit att detta fanns, men jag hittar inte en enda att köpa när jag kollar på det.

Känner att min okunnighet säkert står i vägen här, haha. Letar jag efter spöken på vinden eller finns detta att hitta?

Tack på förhand och ha en go kväll!
Mvh Crazy 😁

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp det finns! https://www.amazon.com/Club-3D-DisplayPort1-4-Adapter-CAC-108...

edit: "Svensk" åf: https://www.proshop.se/Skaermkabel/Club-3D-video-adapter-Disp...

edit2: @giplet har rätt, dessa går åt "fel håll", köp inte dessa för det här ändamålet om du hittar den här tråden via sökfunktionen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte. Du blandar ihop in och utgångar. Signalen går från utgången på PS5 till ingången på skärmen. Du vill koppla en kabel från HDMI till DP. Detta fungerar inte. Ovänt funkar dock och därför finns det kablar från DP till HDMI att köpa. Det är kanske det du läst om. Men de fungerar som sagt inte i ditt fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förstår inte 100% frågan, många kablar som "konverterar" är envägs och skiljer på sändare/mottagare tror jag. Är möjligt att @Printscreen förslag fungerar, eller så kanske denna fungerar. Notera att den är begränsad till 60hz i 4K, men kanske finns liknande med bättre stöd? Äger en själv, skulle inte rekommendera den jag länkade då den inte är 100% tillförlitlig.

Är medveten om att det blir ett konstigt förslag, "köp inte denna" men är ändå en start punkt om du vill leta vidare.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns inte. Du blandar ihop in och utgångar. Signalen går från utgången på PS5 till ingången på skärmen. Du vill koppla en kabel från HDMI till DP. Detta fungerar inte. Ovänt funkar dock och därför finns det kablar från DP till HDMI att köpa. Det är kanske det du läst om. Men de fungerar som sagt inte i ditt fall.

Skrivet av Thestar19:

Förstår inte 100% frågan, många kablar som "konverterar" är envägs och skiljer på sändare/mottagare tror jag. Är möjligt att @Printscreen förslag fungerar, eller så kanske denna fungerar. Notera att den är begränsad till 60hz i 4K, men kanske finns liknande med bättre stöd? Äger en själv, skulle inte rekommendera den jag länkade då den inte är 100% tillförlitlig.

Är medveten om att det blir ett konstigt förslag, "köp inte denna" men är ändå en start punkt om du vill leta vidare.

Tack för svaren! Jag insåg dock snabbt hur mina kunskaper svek mig. Hade inte en tanke på signalriktningar.. Och sen tänkte jag även lite fel gällande upplösningen. Eftersom jag spelar i 1080p på en 1440p-skärm, så är ju inte ens 4K relevant. Förväxlade spelupplösning och output-upplösning.

Så vad jag behöver är egentligen endast 1080p @ 120, vilket jag tyvärr inte får via vanlig HDMI.

Dock så hittade jag denna posten på Reddit som snackar om liknande saker som du länkade @Thestar19. Är det isåfall det enda alternativet att köra något sådant?

Tack igen!!

Edit: Jag har försökt få igång 120 Hz via olika guider - både officiella och inofficiella - utan några framgångar.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Crazy:

Så vad jag behöver är egentligen endast 1080p @ 120, vilket jag tyvärr inte får via vanlig HDMI.

Konstigt, "vanlig" hdmi klarar ju 1080p120hz, är det något med VRR/freesync som gör att det krävs hdmi 2.1 eller så?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Printscreen:

Konstigt, "vanlig" hdmi klarar ju 1080p120hz, är det något med VRR/freesync som gör att det krävs hdmi 2.1 eller så?

TS skärm använder en klassisk G-Sync-modul med medvetet mopedstrypt HDMI som klarar max 60 Hz. Även om modulen faktiskt klarar de nödvändiga 9 Gbps som räcker för 1080p/120 väljer Nvidia att strypa till 60 Hz. Detta är en av de största svagheterna med G-sync-modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TS skärm använder en klassisk G-Sync-modul med medvetet mopedstrypt HDMI som klarar max 60 Hz. Även om modulen faktiskt klarar de nödvändiga 9 Gbps som räcker för 1080p/120 väljer Nvidia att strypa till 60 Hz. Detta är en av de största svagheterna med G-sync-modulen.

Och just detta är så sjukt synd då denna skärm är ett av mina bästa teknikköp någonsin. Jag rentav älskar den! Dock hade jag aldrig räknat med att behöva använda HDMI för något mer än 60 hz, utan jag trodde att framtiden låg med den oändliga DisplayPort.

Skulle dock dess två i kombination lyckas med att få fram 120 hz i 1080p via DP? Vet att det har lyckats för andra skärmar, men jag hittar väldigt lite om just Acer och denna typ av lösning.

Den här i kombination med denna.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Crazy:

Och just detta är så sjukt synd då denna skärm är ett av mina bästa teknikköp någonsin. Jag rentav älskar den! Dock hade jag aldrig räknat med att behöva använda HDMI för något mer än 60 hz, utan jag trodde att framtiden låg med den oändliga DisplayPort.

Skulle dock dess två i kombination lyckas med att få fram 120 hz i 1080p via DP? Vet att det har lyckats för andra skärmar, men jag hittar väldigt lite om just Acer och denna typ av lösning.

Den här i kombination med denna.

Kanske att det fungerar och att omvandlaren kan ge dig 1080p/120 till skärmen. Grundproblemet är dock att du med PS5 främst vill nå 4K-upplösning och jag tror inte din gamla skärm tar emot 4K och skalar ned. Då måste du köra 1080p eftersom PS5 inte ger ut 1440p (funktionen har diskuterats) och du vill antagligen inte köra 1080p-signal till en 1440p-skärm eftersom skalning är sämsta tänkbara, något du lätt kan testa själv.

Du har tyvärr helt enkelt fel skärm för en PS5:a