Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag tycker det är relevant att diskutera Max "jag skiter i alla andra bilar på banan" körning eftersom det har indirekt med incidenten att göra. Om du förväntar dig att den andra bilen alltid ger sig kommer det smälla tillslut.

Om diskussionen är huruvida det var sannolikt att de här två förr eller senare skulle köra ihop så är det klart relevant. Om diskussionen däremot är vem som orsakade just denna kollision är det inte särskilt relevant vad som hänt tidigare.

Det är dock två olika diskussioner, så det gäller nog att vara lite tydlig där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om diskussionen är huruvida det var sannolikt att de här två förr eller senare skulle köra ihop så är det klart relevant. Om diskussionen däremot är vem som orsakade just denna kollision är det inte särskilt relevant vad som hänt tidigare.

Det är dock två olika diskussioner, så det gäller nog att vara lite tydlig där.

Jag tänkte att vi skriver om incidenten, F1 och allt som hör till.

Men för att förtydliga tycker jag det är högst relevant att titta på hur förarna vanligen beter sig i wheel mot wheel racing.

Permalänk
Medlem

Hm... måste klaga lite på Hamilton idag i kvalet.
Han körde lite väl sakta innan sista varvet, så verstappens däck kallnade nog, och Perez missade att ens få påbörja sitt sista varv.

Känns lite som Hamilton ville säkra sin position

edit: Verkar som Romain Grosjean är inne lite på samma sak https://twitter.com/RGrosjean/status/1421473671865147393

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hm... måste klaga lite på Hamilton idag i kvalet.
Han körde lite väl sakta innan sista varvet, så verstappens däck kallnade nog, och Perez missade att ens få påbörja sitt sista varv.

Känns lite som Hamilton ville säkra sin position

Jo, det såg ju onekligen ut som att Mercedes bara ville säkerställa att det andra försöket inte blev av på riktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hm... måste klaga lite på Hamilton idag i kvalet.
Han körde lite väl sakta innan sista varvet, så verstappens däck kallnade nog, och Perez missade att ens få påbörja sitt sista varv.

Känns lite som Hamilton ville säkra sin position

edit: Verkar som Romain Grosjean är inne lite på samma sak https://twitter.com/RGrosjean/status/1421473671865147393

Ja han har väl insett att han måste förstöra Verstappens outlap eller knuffa honom av banan för att slå honom 😝

Permalänk
Medlem

Ja, såg ni att han blev utbuad efter kvalet? Svarade med att han inte bryr sig, och att det bara gör honom mer taggad.

Trodde faktiskt de hade den där regeln om att inte köra onödigt långsamt? För Hamilton stod ju istort sett nästan still, och däcken verkade ha blivit så kalla att han låste upp däcken också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ham var ju riktigt ful mot Ros under de där åren de hade rivalitet också. Men han kommer ju undan med det om och om igen då britterna styr f1-media. Men verkar komma fram lite mer nu då det är svårare att maskera. Ver är klart mer omtyckt än Ros så det finns folk som biter tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, såg ni att han blev utbuad efter kvalet? Svarade med att han inte bryr sig, och att det bara gör honom mer taggad.

Trodde faktiskt de hade den där regeln om att inte köra onödigt långsamt? För Hamilton stod ju istort sett nästan still, och däcken verkade ha blivit så kalla att han låste upp däcken också.

Jo, regeln existerar ju, men de har väl förmodligen tillräckligt bra koll för att se till att han inte är så långsam att han faktiskt bryter mot den.

Däremot kan man ju tycka saker om att bara åka ut på banan för att vara i vägen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, regeln existerar ju, men de har väl förmodligen tillräckligt bra koll för att se till att han inte är så långsam att han faktiskt bryter mot den.

Däremot kan man ju tycka saker om att bara åka ut på banan för att vara i vägen...

Osportsligt beteende brukar finnas regler mot i alla sporter. Men knappast att de kan straffa allas favorit för sådant...

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om kvalet men det var längesen jag såg fram emot Ungerns GP så mycket som jag gör nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Ja han har väl insett att han måste förstöra Verstappens outlap eller knuffa honom av banan för att slå honom 😝

Verstappen har en ratt och gaspedal och lätt kunnat köra om honom, han får skylla sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Verstappen har en ratt och gaspedal och lätt kunnat köra om honom, han får skylla sig själv

Problemet är att kör han om så får han upp gummirester på hjulen och det vill man inte inför ett potentiellt polevarv.
Att redbull inte planerade bättre och åkte ut framför merca får dom stå för själva.

Ser verkligen fram emot racet imorgon

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Verstappen har en ratt och gaspedal och lätt kunnat köra om honom, han får skylla sig själv

Skrivet av Microapple:

Problemet är att kör han om så får han upp gummirester på hjulen och det vill man inte inför ett potentiellt polevarv.
Att redbull inte planerade bättre och åkte ut framför merca får dom stå för själva.

Ser verkligen fram emot racet imorgon

Ja, precis. Det fanns väl ingen fullgod lösning i situationen som uppstod.

Det är nog mer att Redbull bör se till att inte köra ut direkt efter Mercedes i tidspressade kvalsituationer...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Det fanns väl ingen fullgod lösning i situationen som uppstod.

Det är nog mer att Redbull bör se till att inte köra ut direkt efter Mercedes i tidspressade kvalsituationer...

Det kan ju också vara ett spel för gallerierna.

Man bör ha i åtanke att Red Bull med avsikt valde att starta på soft, och med den extra fart i början som de mjukare däcken borde ge, så kan man väl kosta på sig 2 placeringar för att i utbyte smutsa ner Hamiltons och Mercedes rykte än mera.

Kanske tänker lite väl konspiratoriskt nu, men jag skulle ärligt talat inte blir värst förvånad om Helmut Marko tänkte likadant.

Permalänk
Medlem

Det var osportsligt tycker jag av Hamilton men det är ju fullt tillåtet och det var väl redbulls fel att dom åkte ut så pass sent. Christian Horner verkar ta det med ro iallafall
https://twitter.com/autosport/status/1421477899425796099?s=19

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Det kan ju också vara ett spel för gallerierna.

Man bör ha i åtanke att Red Bull med avsikt valde att starta på soft, och med den extra fart i början som de mjukare däcken borde ge, så kan man väl kosta på sig 2 placeringar för att i utbyte smutsa ner Hamiltons och Mercedes rykte än mera.

Kanske tänker lite väl konspiratoriskt nu, men jag skulle ärligt talat inte blir värst förvånad om Helmut Marko tänkte likadant.

Man vinner dock varken race eller mästerskap på att motståndaren har ett smutsigt rykte (hur vida spridd den åsikten ens blir), så jag är skeptisk till att det ses som sådär väldigt positivt.
Möjligen då om situationerna som uppstår ger så väldigt mycket uppmärksamhet att det är bättre oavsett resultat...

Om något så såg väl Redbull aningen naiva ut, till synes helt inställda på att Mercedes skulle köra om det. Så det såg väl inte helt bra ut för någon sida; tjuv- och rackarspel från ena sidan och viss naivitet från andra sidan.

Jag tycker väl i grund och botten mest att det är trist när de inte kör om det utan håller på med sånt där istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

(outlap 2021)
Hamilton bromsar av någon anledning i sista kurvan innan startrakan och sista varvet ska påbörjas, och är nere i 89km/h,
https://www.youtube.com/watch?v=rGbQ4LZgVZg

(polelap 2020)
medans han förra året höll som långsammast 151km/h genom samma kurva.
https://youtu.be/gM60DhTXhVA?t=359

Jag vet att man kör lite långsammare på outlap, men sista kurvan håller man rätt hastighet i eftersom den påverkar varvtiden

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

(outlap 2021)
Hamilton bromsar av någon anledning i sista kurvan innan startrakan och sista varvet ska påbörjas, och är nere i 89km/h,
https://www.youtube.com/watch?v=rGbQ4LZgVZg

(polelap 2020)
medans han förra året höll som långsammast 151km/h genom samma kurva.
https://youtu.be/gM60DhTXhVA?t=359

Jag vet att man kör lite långsammare på outlap, men sista kurvan håller man rätt hastighet i eftersom den påverkar varvtiden

Det är ju helt klart att Hamilton medvetet kör långsamt för att förstöra för Red Bull men det är ju i slutändan ändå Red Bull som får skylla sig själva då dom åkte ut så sent. Man kan diskutera om det ska vara tillåtet att göra så men Hamilton bröt ju inte mot några regler. Jag hade hellre sett att man körde om pole istället för att tramsa på det viset men det är en del av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Det kan ju också vara ett spel för gallerierna.

Man bör ha i åtanke att Red Bull med avsikt valde att starta på soft, och med den extra fart i början som de mjukare däcken borde ge, så kan man väl kosta på sig 2 placeringar för att i utbyte smutsa ner Hamiltons och Mercedes rykte än mera.

Kanske tänker lite väl konspiratoriskt nu, men jag skulle ärligt talat inte blir värst förvånad om Helmut Marko tänkte likadant.

Ja, lite konspiratoriskt

Man kan inte kosta på sig placeringar när man ser ut att vara långsammare och banan är dessutom svår att köra om på.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det är ju helt klart att Hamilton medvetet kör långsamt för att förstöra för Red Bull men det är ju i slutändan ändå Red Bull som får skylla sig själva då dom åkte ut så sent. Man kan diskutera om det ska vara tillåtet att göra så men Hamilton bröt ju inte mot några regler. Jag hade hellre sett att man körde om pole istället för att tramsa på det viset men det är en del av spelet.

Det går att anta att det är orsaken, men vi vet inte med 100% säkerhet att det var orsaken, så det är spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det går att anta att det är orsaken, men vi vet inte med 100% säkerhet att det var orsaken, så det är spekulation.

Jag tycker det är helt uppenbart att så är fallet. Lewis bromsar så mycket att han låser hjulet på sista kurvan innan sitt varv och kör 2 sekunder långsammare på sitt sista varv, i syfte att lämna mer turbulent luft för Max att köra i.

Permalänk

"Perez crash into Hamilton", "No further action" - FIA

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/ov83hh/outlap_time...

Säg vad man vill om Hamilton men RB får skylla sig själva som skickar ut Max och Checo efter Mercedes.

Permalänk

Trist att det inte är "må bäste man/team vinna" utan "Må det team som har bäst komprimiss av att vara bra OCH förstöra för andra vinna". Jag önskar att teamen fokuserade 100% på sig själva och inte på att lägga fällben på motståndaren var den bästa taktiken (men jag vet att det är naivt tänkt...)

Hursomhelst - Om man skal vara VÄLDIGT konspiratoriskt så handlar ju F1 egentligen om om vilken energidryck du skall dricka eller vilket premiumbilmärke du skall köra, och ur det perspektivet så tror jag att Merc drog en nitlott då dom tappar en del stjärnglans på Hamiltons beteende....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle1024:

Trist att det inte är "må bäste man/team vinna" utan "Må det team som har bäst komprimiss av att vara bra OCH förstöra för andra vinna". Jag önskar att teamen fokuserade 100% på sig själva och inte på att lägga fällben på motståndaren var den bästa taktiken (men jag vet att det är naivt tänkt...)

Hursomhelst - Om man skal vara VÄLDIGT konspiratoriskt så handlar ju F1 egentligen om om vilken energidryck du skall dricka eller vilket premiumbilmärke du skall köra, och ur det perspektivet så tror jag att Merc drog en nitlott då dom tappar en del stjärnglans på Hamiltons beteende....

Faast, jag är fortfarande sugen på en Mercedes GLC....

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gäsp..! Åt diverse konspirationsteorier hit o dit osv.

Verstappen plockar Bottas snabbt imorrn, sedan blir det eventuellt hård racing mellan Ham och Verstappen. Risken är dock stor att Ham hinner dra iväg och skapa en hållbar lucka.

Hoppas det blir actionpackat imorrn... så vi har lite underhållning att semestra på, medan vi väntar på Spa 27/8. Sitta och läsa endast om F1-statistik hit och dit i en hel månad, är ju värre än extra mjölade Mariekex på tungan.

70varv och sedan ytterligare 12 race kvar efter Ungerns GP. 300p dvs från första platser efter uppehållet. It aint over until the fat lady sings(?!) -- eller vad nu Vettel brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Gäsp..! Åt diverse konspirationsteorier hit o dit osv.

Verstappen plockar Bottas snabbt imorrn, sedan blir det eventuellt hård racing mellan Ham och Verstappen. Risken är dock stor att Ham hinner dra iväg och skapa en hållbar lucka.

Hoppas det blir actionpackat imorrn... så vi har lite underhållning att semestra på, medan vi väntar på Spa 27/8. Sitta och läsa endast om F1-statistik hit och dit i en hel månad, är ju värre än extra mjölade Mariekex på tungan.

70varv och sedan ytterligare 12 race kvar efter Ungerns GP. 300p dvs från första platser efter uppehållet. It aint over until the fat lady sings(?!) -- eller vad nu Vettel brukar säga.

Ja starten kommer att bli väldigt avgörande imorgon. Om Red Bull kan utnyttja sina däck och komma förbi i början blir det spännande hur länge däcken håller. Och vilken strategi man kör. Eventuellt lägger sig Checo bakom och spar sina däck för ett stopp men det känns optimistiskt att klara sig på ett stop även för däckmästaren Checo. Väldigt udda tycker jag att man valde att köra båda bilar med dom röda däcken, jag antar att dom har en väl uttänkt plan för det.

Permalänk
Medlem

Vi får se om RB bett Perez att råka köra in i Hamilton av misstag

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jahupp nu blir man rädd merca utvecklat sönder red bull.

Förstår inte diskussionen om Lewis cockblockade eller inte. Han körde 15km/h genom depån låg inte på pit limiter som man gör 99 ggr av 100. Finns inga starkare bevis på vad planen var.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi får se om RB bett Perez att råka köra in i Hamilton av misstag

FIA har ju satt prejudikat för vad straffet blir, 10s tidstillägg.