Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Inte lika illa som Spa 1998

https://www.youtube.com/watch?v=o02s_g5AUUE för er som inte sett den starten

Kraschparty. Men i alla fall inte lika illa som Monza '78.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Vettel kan riskera att åka på en diskvalificering då han endast hade 300ml bränsle kvar till bränsleprovet (krävs 1L).

https://www.skysports.com/f1/news/24182/12370317/hungarian-gp...

EDIT:
Vettel förlorar andraplatsen och det betyder att Hamilton blir tvåa.

https://the-race.com/formula-1/vettel-stripped-of-second-plac...

Först en reprimand för en regnbågströja, sen diskad för något han själv inte riktigt kan rå för. Vilken sugig kväll. Men Vettel är väl så pass rutinerad att han inte tar det personligt iaf. Men ändå... Roligare debriefingmöten har han nog haft.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Oavsiktliga incidenter som resultat av hård racing är en del av sporten. Sluta lajva att Bottas gjorde det med flit. Alla vet att det inte är så.

Bränslefrågan förtjänar straff eftersom alla vet vad som gäller och vilka konsekvenserna blir i förväg. Här finns ingen godtycklighet eller bedömning. Det är regelboken rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Oavsiktliga incidenter som resultat av hård racing är en del av sporten. Sluta lajva att Bottas gjorde det med flit. Alla vet att det inte är så.

Bränslefrågan förtjänar straff eftersom alla vet vad som gäller och vilka konsekvenserna blir i förväg. Här finns ingen godtycklighet eller bedömning. Det är regelboken rakt av

Sluta lajva? Du menar att man aldrig skulle medvetet krasha in i någon i Formula 1?
Det är liksom tävlingsmänniskor vi pratar om.

Minns inte riktigt, men 1997 var väl då Schumacher blev diskvalificerad för att medvetet försökt preja av motståndare av banan tex för att försöka vinna VM.

Säger inte att Bottas gjorde det med flit, för det kan vi aldrig veta (även om alla tydligen vet), men det har liksom hänt förr.

Jag förstår att man vill ha 1 liter för att ha lite i reserv ifall man behöver göra om ett prov, så om man då har 3dl bensin så är jag ganska säker på att det borde gå att analysera. Givetvis kan man bestraffas, men DQ var i högsta laget.

edit: I kvalet 2012 hade Hamilton för lite bränsle kvar för att kunna ta sig tillbaka till depån.
Hans straff blev att starta längst bak i loppet. Så jag tycker DQ för Vettel var alldeles för hårt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sluta lajva? Du menar att man aldrig skulle medvetet krasha in i någon i Formula 1?
Det är liksom tävlingsmänniskor vi pratar om.

Minns inte riktigt, men 1997 var väl då Schumacher blev diskvalificerad för att medvetet försökt preja av motståndare av banan tex för att försöka vinna VM.

Säger inte att Bottas gjorde det med flit, för det kan vi aldrig veta (även om alla tydligen vet), men det har liksom hänt förr.

Jag förstår att man vill ha 1 liter för att ha lite i reserv ifall man behöver göra om ett prov, så om man då har 3dl bensin så är jag ganska säker på att det borde gå att analysera. Givetvis kan man bestraffas, men DQ var i högsta laget.

edit: I kvalet 2012 hade Hamilton för lite bränsle kvar för att kunna ta sig tillbaka till depån.
Hans straff blev att starta längst bak i loppet. Så jag tycker DQ för Vettel var alldeles för hårt.

Så reglerna borde inte efterföljas? Mindre än 1 liter kvar = DSQ, solklart.

Nej, Bottas kraschade inte in i någon med vilje, eftersom kostnaderna för reparationer påverkar utrymmet för vidareutveckling negativt. Att man ska behöva skriva allt i klartext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så reglerna borde inte efterföljas? Mindre än 1 liter kvar = DSQ, solklart.

Nej, Bottas kraschade inte in i någon med vilje, eftersom kostnaderna för reparationer påverkar utrymmet för vidareutveckling negativt. Att man ska behöva skriva allt i klartext.

FIA tänjde ju på reglerna så det knakade i de 2 senaste racen.
Så varför inte kunna göra det nu?
Och Merca verkar ju inte kunna få kännbara straff i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

FIA tänjde ju på reglerna så det knakade i de 2 senaste racen.
Så varför inte kunna göra det nu?
Och Merca verkar ju inte kunna få kännbara straff i år.

Jaså, berätta gärna hur de tänjde på reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så reglerna borde inte efterföljas? Mindre än 1 liter kvar = DSQ, solklart.

Nej, Bottas kraschade inte in i någon med vilje, eftersom kostnaderna för reparationer påverkar utrymmet för vidareutveckling negativt. Att man ska behöva skriva allt i klartext.

Att komma 2a i mästerskapen betyder en förlust på 200 miljoner kronor mot att komma etta om jag inte minns fel.
Med tanke på att bottas chassi nog klarade sig så är det kanske 20 mille i reparationer om ens det.
Så det kan löna sig att krasha Red Bulls bilar.

Skönt att du skriver i klartext så vi korkade människor förstår.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Att komma 2a i mästerskapen betyder en förlust på 200 miljoner kronor mot att komma etta om jag inte minns fel.
Med tanke på att bottas chassi nog klarade sig så är det kanske 20 mille i reparationer om ens det.
Så det kan löna sig att krasha Red Bulls bilar.

Skönt att du skriver i klartext så vi korkade människor förstår.

Har man följt motorsport mer än några veckor så vet man att incidenter sker hela tiden, regn eller inte. Att en incident sker i T1 när man inte haft någon regnkörning alls på banan innan starten är väldigt väntat. Att så många bilar påverkades var, faktiskt, ren otur.

Eller tror du att briefingen innan lät såhär: "Valtteri, se till att få en riktigt dålig start, men bara såpass dålig att du hamnar bakom en McLaren, kör sedan in i den bakifrån så att den i sin tur åker in i en Red Bull som eventuellt befinner sig på utsidan av den - men bara precis så hårt att den undviker Lewis med några decimeter - och så att du med trasig framdämpning och därmed utan styrning åker in i den andra Red Bullen, bra, tack, kör hårt".

As per my last email: trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har man följt motorsport mer än några veckor så vet man att incidenter sker hela tiden, regn eller inte. Att en incident sker i T1 när man inte haft någon regnkörning alls på banan innan starten är väldigt väntat. Att så många bilar påverkades var, faktiskt, ren otur.

Eller tror du att briefingen innan lät såhär: "Valtteri, se till att få en riktigt dålig start, men bara såpass dålig att du hamnar bakom en McLaren, kör sedan in i den bakifrån så att den i sin tur åker in i en Red Bull som eventuellt befinner sig på utsidan av den - men bara precis så hårt att den undviker Lewis med några decimeter - och så att du med trasig framdämpning och därmed utan styrning åker in i den andra Red Bullen, bra, tack, kör hårt".

As per my last email: trams.

Om Bottas planerade dominoeffekten in i två RB bilar utan att ta ut Hamilton är han världens bästa F1 förare.

Permalänk
Medlem

Att ens spekulera i huruvida Bottas kraschade med flit är, med all respekt, i mitt tycke befängt. Har ni ens sett hans onboard från händelsen? Han har inte speciellt mycket sikt åt nåt håll med allt vatten som sprayar upp, speciellt när Norris lägger sig framför. Hur ska han ens kunna se eller sikta in sig på nån? Såg ni hur nära han var att plocka Hamilton också? I en sån situation har han inte mycket kontroll alls. Det som hände var olyckligt för många och ett resultat av Bottas felbedömning, ingen konspiration. Såna här saker händer titt som tätt och är bara att gilla läget.

Kraschen är jättetråkig för titelmatchen. Jag hade gärna sett att Max fick behålla ledningen för att sätta press på Mercedes. Men tråkigast tycker jag nog det var för Norris. Han har verkligen varit duktig denna säsongen och han fick en fenomenal start igår. Det hade varit kul att se hur han hade klarat av resten av loppet om Bottas inte kraschat in i honom.

I övrigt var det ett intressant lopp med många lustigheter, som att Hamilton står ensam vid restart 😁 har det nånsin hänt innan? En sak jag inte hängde med på var varför Russel var tvungen att lämna tillbaka platserna under pitstopen innan omstarten? Var det enbart för att det var ett ”formationlap” och inte riktigt race just då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

I övrigt var det ett intressant lopp med många lustigheter, som att Hamilton står ensam vid restart 😁 har det nånsin hänt innan? En sak jag inte hängde med på var varför Russel var tvungen att lämna tillbaka platserna under pitstopen innan omstarten? Var det enbart för att det var ett ”formationlap” och inte riktigt race just då?

Eftersom hans pitbox är längst ned i pit lane kunde han, efter sitt stopp, komma med fart och köra om alla andra i "kön" på insidan eftersom han kunde köra bredvid den faktiska pitlanen och komma med fart till grönljuset. Syns bra här, 2:00: https://www.youtube.com/watch?v=a2kkuQS_gXk

Permalänk
Medlem

Bottas gjorde det inte avsiktligt, men det var en grov missbedöming innan första kurvan i blött underlag. Både han och Stroll borde fått minst 10 platsers nedflyttning.

Permalänk
Medlem

Valterri its james.. redbull are the target. ..Valterri its james, what happend?? "i hit the target" Valterri its toto.. good boy!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Eftersom hans pitbox är längst ned i pit lane kunde han, efter sitt stopp, komma med fart och köra om alla andra i "kön" på insidan eftersom han kunde köra bredvid den faktiska pitlanen och komma med fart till grönljuset. Syns bra här, 2:00: https://www.youtube.com/watch?v=a2kkuQS_gXk

Jo så långt hängde jag med. Hur det gick till fattar jag, det var mest varför han var tvungen att lämna tillbaka platserna han tjänade? I normala fall är ju det han var med om precis det man hoppas ska hända för att tjäna några platser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo så långt hängde jag med. Hur det gick till fattar jag, det var mest varför han var tvungen att lämna tillbaka platserna han tjänade? I normala fall är ju det han var med om precis det man hoppas ska hända för att tjäna några platser.

Det ansågs inte fair helt enkelt, hade varit en annan sak om det var grönt ljus från början. Tvivlar på att det finns någon klar regel för detta, utan det är en bedömning FIA gör under racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo så långt hängde jag med. Hur det gick till fattar jag, det var mest varför han var tvungen att lämna tillbaka platserna han tjänade? I normala fall är ju det han var med om precis det man hoppas ska hända för att tjäna några platser.

Så som han gjorde är ju lite som att de startar på grid så åker han och ställer sig jämte 1an och 2an på en egen liten plats.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det ansågs inte fair helt enkelt, hade varit en annan sak om det var grönt ljus från början. Tvivlar på att det finns någon klar regel för detta, utan det är en bedömning FIA gör under racet.

Det finns regler, han skulle starta på "rätt" plats räknat från fast lane. Dvs klämt sig ut vid rätt lucka men det blir också lite knepigt när det blir grönt i depån. Vad jag såg bestraffades han väl inte för det utan han fick återta sin position?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Det finns regler, han skulle starta på "rätt" plats räknat från fast lane. Dvs klämt sig ut vid rätt lucka men det blir också lite knepigt när det blir grönt i depån. Vad jag såg bestraffades han väl inte för det utan han fick återta sin position?

Nä nåt straff blev det inte som tur var. Det var svårt att inte tycka synd om honom när han såg ut att ta ledningen när det var solklart att Hamilton också måste pitta direkt och plötsligt droppar Russel flera platser 🤦🏻‍♂️ Inte nu igen liksom 😁 kul att både han och Latifi fick poäng iallafall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Vettel diskad och av med sin andra plats , pga för lite bränsle kvar i tanken, då var det ju bränsle att ta prov på, tycker detta börjar bli betalsport åt the MERCS , Sen gnällde hamilton o racet att det var galet att lägga sig i inne filen i en hög hastighets kurva det var farligt över radion ropar han, genom sig själv känner man andra då eller vad gjorde han i COPS på silverstone. tyycker Hamilton har blivet lite av en DIVA, nä hoppas på verstappen detta år,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Vettel diskad och av med sin andra plats , pga för lite bränsle kvar i tanken, då var det ju bränsle att ta prov på, tycker detta börjar bli betalsport åt the MERCS , Sen gnällde hamilton o racet att det var galet att lägga sig i inne filen i en hög hastighets kurva det var farligt över radion ropar han, genom sig själv känner man andra då eller vad gjorde han i COPS på silverstone. tyycker Hamilton har blivet lite av en DIVA, nä hoppas på verstappen detta år,

Hamilton har alltid varit en diva, när det inte går lätt för han då dvs. Om man kollar racen 2009-2013 då det inte alltid gick lätt för Mclaren så hör man han i radion konstant gnälla. Detta har folk glömt sedan Mercedes varit så dominant de senaste 6-7 åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eventuell diskussion om huruvida det Bottas gjorde var medvetet eller inte är egentligen helt irrelevant, det handlar mest om att straffen till någon mån borde baseras på konsekvenserna.

Det Hamilton gjorde på Silverstone borde naturligtvis resulterat i diskvalificering och poängavdrag för både honom och Mercedes. Istället får han +10s i snabbaste bilen på banan undantaget den han tog ur racet. Det får inte löna sig att ta ut motståndare, då är sporten död. Hamilton visste mycket väl att han var tvungen att kunna hålla sin linje där, annars skulle det få katastrofala följder. Ändå väljer han att placera bilen där, understyr in i Verstappen och det får mer eller mindre ingen påföljd. Medvetet eller inte så är konsekvenserna de samma.

Visste Bottas att det kunde resultera i poängavdrag för honom och Mercedes i söndags hade han kanske bromsat några meter tidigare och så hade varken Red Bull, Norris eller publiken blivit rånade. Att misstag görs är en del av sporten, självklart, men straffen måste vara utformade så att de har en avskräckande effekt. Just nu känns balansen helt off, där det istället kan löna sig rikligt att krascha ut motståndare. Medvetet eller ej.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Hellre det än regelrace som hämmar all form av racing och främjar parad. Det senare gynnar bara de starkaste bilarna.

Förstår inte att det klagas på att toppbilar kraschar varann. Någon som tyckte Ungerns gp blev tråkigare för att bilar rejsade varann i starten och vi fick se bilar som paraderar i front rejsa mittfältet istället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Eventuell diskussion om huruvida det Bottas gjorde var medvetet eller inte är egentligen helt irrelevant, det handlar mest om att straffen till någon mån borde baseras på konsekvenserna.

Det Hamilton gjorde på Silverstone borde naturligtvis resulterat i diskvalificering och poängavdrag för både honom och Mercedes. Istället får han +10s i snabbaste bilen på banan undantaget den han tog ur racet. Det får inte löna sig att ta ut motståndare, då är sporten död. Hamilton visste mycket väl att han var tvungen att kunna hålla sin linje där, annars skulle det få katastrofala följder. Ändå väljer han att placera bilen där, understyr in i Verstappen och det får mer eller mindre ingen påföljd. Medvetet eller inte så är konsekvenserna de samma.

Visste Bottas att det kunde resultera i poängavdrag för honom och Mercedes i söndags hade han kanske bromsat några meter tidigare och så hade varken Red Bull, Norris eller publiken blivit rånade. Att misstag görs är en del av sporten, självklart, men straffen måste vara utformade så att de har en avskräckande effekt. Just nu känns balansen helt off, där det istället kan löna sig rikligt att krascha ut motståndare. Medvetet eller ej.

F1 har väl alltid handlat om pengar, hitta loopholes i reglerna, scheming och politik GoT style osv osv. Bra racing hittar man först långt ner på listan, tyvärr.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hellre det än regelrace som hämmar all form av racing och främjar parad. Det senare gynnar bara de starkaste bilarna.

Förstår inte att det klagas på att toppbilar kraschar varann. Någon som tyckte Ungerns gp blev tråkigare för att bilar rejsade varann i starten och vi fick se bilar som paraderar i front rejsa mittfältet istället.

Det är ju en separat fråga och har mycket att göra med dirty air, något som förhoppningsvis blir bättre det nya reglementet. Hade gärna sett att prestandaskillnaderna jämnades ut mer också, men det sitter långt inne av förklarliga skäl.

Jag tycker tvärtom att hårdare bestraffningar skulle gynna racing. Det är ju inte reglerna som ska förändras (både Hamilton och Bottas blev ju bestraffade) utan det är påföljderna. Jag menar, vad ska avskräcka Hamilton att göra exakt samma sak nästa gång? I värsta fall tar han ut både sig själv och Verstappen i den situationen och poängställningen är den samma. I bästa fall, som det nu blev, tar han ut Verstappen helt och hållet, kör vidare med +10s och vinner racet. Då finns det liksom ingen nackdel med att göra det, medvetet eller ej. Så kan det inte vara.

Man kanske tycker att det är mer underhållande med destruction derby, men är det racing man vill se borde man rimligtvis vara positivt till strängare påföljder IMO.

Skrivet av kriggus:

F1 har väl alltid handlat om pengar, hitta loopholes i reglerna, scheming och politik GoT style osv osv. Bra racing hittar man först långt ner på listan, tyvärr.

Jovisst, tyvärr är det väl så. Hindrar ju dock inte att man kan få drömma om bättre racing Tycker det finns en viss charm i loopholes, underdogs m.m. men att det ska löna sig att krascha ut motståndare är bara mög.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ju en separat fråga och har mycket att göra med dirty air, något som förhoppningsvis blir bättre det nya reglementet. Hade gärna sett att prestandaskillnaderna jämnades ut mer också, men det sitter långt inne av förklarliga skäl.

Jag tycker tvärtom att hårdare bestraffningar skulle gynna racing. Det är ju inte reglerna som ska förändras (både Hamilton och Bottas blev ju bestraffade) utan det är påföljderna. Jag menar, vad ska avskräcka Hamilton att göra exakt samma sak nästa gång? I värsta fall tar han ut både sig själv och Verstappen i den situationen och poängställningen är den samma. I bästa fall, som det nu blev, tar han ut Verstappen helt och hållet, kör vidare med +10s och vinner racet. Då finns det liksom ingen nackdel med att göra det, medvetet eller ej. Så kan det inte vara.

Man kanske tycker att det är mer underhållande med destruction derby, men är det racing man vill se borde man rimligtvis vara positivt till strängare påföljder IMO.

Jovisst, tyvärr är det väl så. Hindrar ju dock inte att man kan få drömma om bättre racing Tycker det finns en viss charm i loopholes, underdogs m.m. men att det ska löna sig att krascha ut motståndare är bara mög.

Du motsäger dig ju lite här. Hamilton skulle inte ha rejsat Max i ditt scenario säger du med de hårdare reglerna utan skulle ha backat av trots att han absolut var tillräckligt långt uppe för att utmana Max om kurvan. Alla racing förare är medvetna om insida vs utsida. Max tog ju en risk där han ägde ju inte på något sätt apex heller. Men hade han ansetts orsaka olyckan men Hamilton således som nu kunnat fortsätta så skulle det bli en mildare bestraffning?

Ärligt talat så hade Max klarat sig bättre så hade det nog bedömts som en ren race incident.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du motsäger dig ju lite här. Hamilton skulle inte ha rejsat Max i ditt scenario säger du med de hårdare reglerna utan skulle ha backat av trots att han absolut var tillräckligt långt uppe för att utmana Max om kurvan. Alla racing förare är medvetna om insida vs utsida. Max tog ju en risk där han ägde ju inte på något sätt apex heller. Men hade han ansetts orsaka olyckan men Hamilton således som nu kunnat fortsätta så skulle det bli en mildare bestraffning?

Ärligt talat så hade Max klarat sig bättre så hade det nog bedömts som en ren race incident.

Det är inte alls det jag säger. Han kan visst utmana, men båda har rätt till sin linje genom kurvan i den situationen eftersom Hamilton aldrig är före. Hamilton lyckas dock inte hålla sin utan missar sin apex grovt och understyr ut i Verstappens linje. Det ligger ett enormt ansvar på inre bil i den situationen. Verstappen försöker inte blocka Hamiltons apex, det fanns gott om utrymme som synes på on-board.

Hamilton ansågs ha felat och får +10s. Det är där jag protesterar, inte mot reglerna i sig. Rimligtvis är det minst diskvalifikation som gäller så att det inte kan löna sig att göra så, medvetet eller ej.

Ja, jag tycker att konsekvenserna på något vis borde spela in på bestraffningen. Hade det t.ex. varit en låghastighetskurva och Hamilton understyrt in i Verstappen men utan skador och båda hade kunnat fortsätta med bibehållna positioner så tycker jag det ska bestraffas, om alls, mildare än manövern i Copse. Konsekvensen samt risken man utsätter den andra föraren för borde rimligtvis spela in.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är inte alls det jag säger. Han kan visst utmana, men båda har rätt till sin linje genom kurvan i den situationen eftersom Hamilton aldrig är före. Hamilton lyckas dock inte hålla sin utan missar sin apex grovt och understyr ut i Verstappens linje. Det ligger ett enormt ansvar på inre bil i den situationen. Verstappen försöker inte blocka Hamiltons apex, det fanns gott om utrymme som synes på on-board.

Hamilton ansågs ha felat och får +10s. Det är där jag protesterar, inte mot reglerna i sig. Rimligtvis är det minst diskvalifikation som gäller så att det inte kan löna sig att göra så, medvetet eller ej.

Ja, jag tycker att konsekvenserna på något vis borde spela in på bestraffningen. Hade det t.ex. varit en låghastighetskurva och Hamilton understyrt in i Verstappen men utan skador och båda hade kunnat fortsätta med bibehållna positioner så tycker jag det ska bestraffas, om alls, mildare än manövern i Copse. Konsekvensen samt risken man utsätter den andra föraren för borde rimligtvis spela in.

Nä han kan ju inte utmana för anses han det minsta lilla skyldig så ska han diskas om andra bilen får tillräckligt mycket skada. Då är det säkra alternativet försöka köra om i depå.

Sen gör man idiotmanövrar det kurvor det inte går köra om på brukar det bestraffas hårdare men det är fullt möjligt att köra om i cops

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä han kan ju inte utmana för anses han det minsta lilla skyldig så ska han diskas om andra bilen får tillräckligt mycket skada. Då är det säkra alternativet försöka köra om i depå.

Sen gör man idiotmanövrar det kurvor det inte går köra om på brukar det bestraffas hårdare men det är fullt möjligt att köra om i cops

Minsta lilla? Alltså ja, gör han i den situationen ett så stort misstag och kraschar in i bilen på utsidan, tar den ur racet samt själv kör vidare utan skador bör han diskas. Tar han den risken och gör det misstaget får han också rimligtvis ta konsekvenserna. Det vore väl det rättvisa i sammanhanget? Dvs. både Hamilton och Verstappen 0p. Hur förstör det racing menar du?

Annars är det ju mer eller mindre fritt fram att göra sådan manövrar, säga "hoppsan" och ta +10s. Intention går ju sällan eller aldrig att avgöra.

Det var ju en idiotmanöver på det sättet att han inte försäkrade sig om att han kunde hålla sin linje i den situationen. Försöker man köra om i den situationen får man vara jääääävligt säker på det och ha marginaler.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti