LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Tar ju i o för sig bara nån sekund o logga in på wifi:et.

Skrivet av Lagerlöf:

Finns väl inget negativt med att ha WIFI igång?

Ser ingen anledning att ge internet till en maskin jag inte har full kontroll över, samt kommer inte använda mig av någon som helst funktion på den som kräver internet...

Undrar bara varför LG inte har just 48" firmware på sin hemsida.. Får väl kontakta dom och fråga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ser ingen anledning att ge internet till en maskin jag inte har full kontroll över, samt kommer inte använda mig av någon som helst funktion på den som kräver internet...

Undrar bara varför LG inte har just 48" firmware på sin hemsida.. Får väl kontakta dom och fråga

https://www.lg.com/se/support/software-firmware?

filen är samma till cx/gx/wx 48-77

sök på tex. oled55cx & läs referens, varför 48 inte finns att söka är konstigt... men som sagt samma fw

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ser ingen anledning att ge internet till en maskin jag inte har full kontroll över, samt kommer inte använda mig av någon som helst funktion på den som kräver internet...

Undrar bara varför LG inte har just 48" firmware på sin hemsida.. Får väl kontakta dom och fråga

Du kan ju logga in på nätverket, uppdatera TVn och sen ta bort nätverket igen? Det tar ju högst 5 minuter och är ju helt klart smidigast.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har äntligen beställt en LG 65GX från elgiganten, fick ett toppenpris på den. Först beställde jag CX modellen men dom tappade bort min order så fick GX för samma pris. Betalade 15500kr, riktigt bra deal. Hoppas man blir nöjd med den när jag får den nästa vecka.
Någon som vet om den är lätt att sätta upp på väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Har äntligen beställt en LG 65GX från elgiganten, fick ett toppenpris på den. Först beställde jag CX modellen men dom tappade bort min order så fick GX för samma pris. Betalade 15500kr, riktigt bra deal. Hoppas man blir nöjd med den när jag får den nästa vecka.
Någon som vet om den är lätt att sätta upp på väggen?

Jag satte upp min för ett par veckor sedan, gick rätt smidigt. Går att räta upp tvn i efterhand om fästet inte skulle bli 100% rakt. Se dock till att kablarna ligger helt platt i den inbyggda kabelkanalen innan du sätter upp den på väggen, lite eltejp för att hålla allt på plats kan vara en bra idé. Släng dit en HDMI-kabel extra om du tror den kommer behövas i framtiden så slipper du fippla med det senare. Ligger kablarna det minsta snett så kommer tvn inte sitta helt platt mot väggen och det är bökigt deluxe att fixa i efterhand.. Se till att få med IR-förlängaren som medföljer också, det var enda sättet att få fjärren till min Nvidia Shield att kunna väcka tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag satte upp min för ett par veckor sedan, gick rätt smidigt. Går att räta upp tvn i efterhand om fästet inte skulle bli 100% rakt. Se dock till att kablarna ligger helt platt i den inbyggda kabelkanalen innan du sätter upp den på väggen, lite eltejp för att hålla allt på plats kan vara en bra idé. Släng dit en HDMI-kabel extra om du tror den kommer behövas i framtiden så slipper du fippla med det senare. Ligger kablarna det minsta snett så kommer tvn inte sitta helt platt mot väggen och det är bökigt deluxe att fixa i efterhand.. Se till att få med IR-förlängaren som medföljer också, det var enda sättet att få fjärren till min Nvidia Shield att kunna väcka tvn.

Tack för alla tips. Hur många skruvar satta du fast fästet med i väggen? Jag har betongvägg, tror du det räcker med 4st då eller ska man ha fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Tack för alla tips. Hur många skruvar satta du fast fästet med i väggen? Jag har betongvägg, tror du det räcker med 4st då eller ska man ha fler?

Satte upp den i en betongvägg jag med, använde alla skruvar som medföljde (6 eller 8 tror jag). Kändes dock som att 4 skulle räcka gott och väl, skulle antagligen kunna hänga upp en mindre bil i mitt fäste utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Satte upp den i en betongvägg jag med, använde alla skruvar som medföljde (6 eller 8 tror jag). Kändes dock som att 4 skulle räcka gott och väl, skulle antagligen kunna hänga upp en mindre bil i mitt fäste utan problem

Okej tack. Kanske lika man sätter upp den med alla skruvar för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Hur rengör ni era Oled-skärmar, finns väldigt många olika "rengöringskit" på nätet. Jag läste dock någonstans att det är rekommenderat att använda destillerat vatten?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hur rengör ni era Oled-skärmar, finns väldigt många olika "rengöringskit" på nätet. Jag läste dock någonstans att det är rekommenderat att använda destillerat vatten?

Ytterst lite destillerat vatten med nån mikrofiberduk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ytterst lite destillerat vatten med nån mikrofiberduk.

var får man destillerat vatten ifrån

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

var får man destillerat vatten ifrån

Biltema, AC:n, Torktumlaren..

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten man köper är numera för det mesta avjoniserat vatten.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har nu packat upp min LG OLED GX 65. Jag kan inte hitta täckpanelerna till kablarna på baksidan :X Ni som köpt GX modellen, fick ni med panelerna? Var fanns dom? Det finns inga i frigolitbitarna eller i någon låda.
TVn verkar inte vara en retur, allt är obrutet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har nu packat upp min LG OLED GX 65. Jag kan inte hitta täckpanelerna till kablarna på baksidan :X Ni som köpt GX modellen, fick ni med panelerna? Var fanns dom? Det finns inga i frigolitbitarna eller i någon låda.
TVn verkar inte vara en retur, allt är obrutet.

Nope fick inte med några paneler jag heller, kan vara så att de bara medföljer på 77". Verkar så efter lite bild-googling iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Destillerat vatten man köper är numera för det mesta avjoniserat vatten.

Det stämmer, skall se om jag kan få tag i en flaska.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har nu packat upp min LG OLED GX 65. Jag kan inte hitta täckpanelerna till kablarna på baksidan :X Ni som köpt GX modellen, fick ni med panelerna? Var fanns dom? Det finns inga i frigolitbitarna eller i någon låda.
TVn verkar inte vara en retur, allt är obrutet.

Fick heller inte med nåt sånt, vad ska man med det till?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det stämmer, skall se om jag kan få tag i en flaska.

OKQ8 m.m. https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/tillbehor-batterie...

Permalänk
Medlem

Det här med ”Posterization” är det något man helt enkelt får lära sig att leva med när det kommer till Oled-skärmar) Märker det själv främst när jag spelar t.ex. Doom Eternal på min PS5. Fick tipset om att slå på ”Smooth Gradation” och det hjälper förvisso en del men suddar samtidigt ut vissa finare detaljer. Hör inte så mycket prat om detta men det är definitivt något som jag inte lagt märke till på de otaliga LCD-apparater jag haft genom åren.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det här med ”Posterization” är det något man helt enkelt får lära sig att leva med när det kommer till Oled-skärmar) Märker det själv främst när jag spelar t.ex. Doom Eternal på min PS5. Fick tipset om att slå på ”Smooth Gradation” och det hjälper förvisso en del men suddar samtidigt ut vissa finare detaljer. Hör inte så mycket prat om detta men det är definitivt något som jag inte lagt märke till på de otaliga LCD-apparater jag haft genom åren.

I vilket sammanhang?
Hmm, om det är i extrema mörka områden så kanske det vara på den nivån att det är något du kanske får leva med...
(åtminstone vad jag läst så kan det blir grynighet/blockighet i "near black" i vissa lägen men borde vara rätt minimalt på en CX)
Men om du har något generellt problem lite överallt så låter det som en inställningsmiss i TV:n eller på datorn. (eller möjligen någon hårdvarubegränsning så du inte får ut HDMI 2.1?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I vilket sammanhang?
Hmm, om det är i extrema mörka områden så kanske det vara på den nivån att det är något du kanske får leva med...
(åtminstone vad jag läst så kan det blir grynighet/blockighet i "near black" i vissa lägen men borde vara rätt minimalt på en CX)
Men om du har något generellt problem lite överallt så låter det som en inställningsmiss i TV:n eller på datorn. (eller möjligen någon hårdvarubegränsning så du inte får ut HDMI 2.1?)

Jag skulle vilja beskriva det som en tydlig ”färggradering” där det inte är en mjuk övergång mellan ljusa och mörka färger (eller tvärtom) utan där man ser varje steg. Hittade en bild där man ser fenomenet tydligt samt en video på Youtube där han pratar om det och visar det. Jag har precis genomgått en ögonoperation och ser lite ”för skarpt” under några veckor tills ögonen vant sig, andra kanske inte lägger märke till detta (eller stör sig på det) på samma sätt som jag

https://ibb.co/4S66LWk

https://youtu.be/1x2TJI347-M

Uppdatering: testade att köra HDMI2/PS5 i PC-mode som föreslås i videon ovan men det är fortfarande en hel del Posterization, mest tydligt i spel som Doom Eternal.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag skulle vilja beskriva det som en tydlig ”färggradering” där det inte är en mjuk övergång mellan ljusa och mörka färger (eller tvärtom) utan där man ser varje steg. Hittade en bild där man ser fenomenet tydligt samt en video på Youtube där han pratar om det och visar det. Jag har precis genomgått en ögonoperation och ser lite ”för skarpt” under några veckor tills ögonen vant sig, andra kanske inte lägger märke till detta (eller stör sig på det) på samma sätt som jag

https://ibb.co/4S66LWk

https://youtu.be/1x2TJI347-M

Uppdatering: testade att köra HDMI2/PS5 i PC-mode som föreslås i videon ovan men det är fortfarande en hel del Posterization, mest tydligt i spel som Doom Eternal.

Emilakered hade problem med banding för sin nya tv. Något som enligt LG kunde gå över med tiden för nya tv apparater. Vill dock minnas att Emil inte hade den turen med sin tv och fick bytt panelen tillslut.

Kolla tillbaka i tråden på sida 2 där kan du se lite bilder Emil tog och använda som jämförelse med din egna tv. Kan mycket möjligt va att du ser för skarpt efter din ögonoperation och att det är ett övergående problem för din tv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Så var det där med "bandning" igen – två helt olika saker med helt olika orsaker:

Posterisering med tydliga steg i nyanser i färggraderingar. Beror på brister i källmaterialet (vanligast orsaken) men också på brister i TV:n i hur den återger nyanser. Vilket kan förstärkas av olika bildinställningar. Kan delvis arbetas bort, men vissa apparater kommer helt enkelt posterisera mer än andra. Förmodar att det är vad @Izak80 stör sig på. Då är LG:s OLED det svagare valet jämfört med Sonys och Panasonics alternativ.

Ojämnheter i bildpanelen som yttrar sig som en fast struktur i bilden. Beror på kvalitetsbrister i paneltillverkningen och där är Emils första panel har det ganska typiska vertikala ojämna banden nära svart som främst varit ett OLED-problem. Har blivit ovanligare men är fortfarande något av ett lotteri. Finns många varianter på dessa fenomen. Och ofta ser man begrepp som DSE, "Dirty Screen Effect". Detta är inget man kan få bort eftersom det är en fysisk begränsning där panelen inte är uniform i hur den alstrar ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så var det där med "bandning" igen – två helt olika saker med helt olika orsaker:

Posterisering med tydliga steg i nyanser i färggraderingar. Beror på brister i källmaterialet (vanligast orsaken) men också på brister i TV:n i hur den återger nyanser. Vilket kan förstärkas av olika bildinställningar. Kan delvis arbetas bort, men vissa apparater kommer helt enkelt posterisera mer än andra. Förmodar att det är vad @Izak80 stör sig på. Då är LG:s OLED det svagare valet jämfört med Sonys och Panasonics alternativ.

Ojämnheter i bildpanelen som yttrar sig som en fast struktur i bilden. Beror på kvalitetsbrister i paneltillverkningen och där är Emils första panel har det ganska typiska vertikala ojämna banden nära svart som främst varit ett OLED-problem. Har blivit ovanligare men är fortfarande något av ett lotteri. Finns många varianter på dessa fenomen. Och ofta ser man begrepp som DSE, "Dirty Screen Effect". Detta är inget man kan få bort eftersom det är en fysisk begränsning där panelen inte är uniform i hur den alstrar ljus.

Angående posteriseringen, finns det nått bra material där man kan testa sig runt o kika på det? Min CX känns som den har väldiga band på diverse saker hit o dit. Men som du säger kan det ju bero på filmen/serien. Så tänkte om det finns nån bra testvideo eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Angående posteriseringen, finns det nått bra material där man kan testa sig runt o kika på det? Min CX känns som den har väldiga band på diverse saker hit o dit. Men som du säger kan det ju bero på filmen/serien. Så tänkte om det finns nån bra testvideo eller liknande.

Bästa är testbilder särskilt framtagen för ändamålet, likt Spears&munsil UHD HDR Benchmark: http://spearsandmunsil.com/products/

Både testbilder och framför allt showreelen med alla landskapsbilder har mängder av foto som avslöjar posterisering. Kräver en UHD-BD-spelare.

Finns också testmönster att tanka ned likt Bill Wetzel:s mönster, särskilt wipe-mönstren: https://www.murideo.com/test-pattern-library.html

Rekommenderar UHD-3840x2160-mönstren och de går att köra genom en uppspelning som klarar .png vilket kan fungera med USB-sticka direkt i TV:n. Då kan man jämföra med andra källor och signalkedjor. Dock inte garanterat att TV:ns mediaspelare är felfri för dessa kan ha diverse hyss för sig, inklusive ladda bildinställningar som skapar mer posterisering eller gör andra fel, likt klipper eller skiftar nivåer. Responsen på en testbild kan vara annorlunda jämfört med om testbilden körs korrekt genom exempelvis en signalgenerator. Men det fungerar för att testa sig fram vad olika inställningar gör med bilden även om man aldrig kan dra någon absolut slutsats.

Vet att Nvidia Shield klarade dessa rätt när jag testade senast för några år sedan. Det är i sådana fall en bättre lösning än TV:ns inbyggda mediaspelare. Tänk på att externa boxar också har sina inställningar som kan trigga posterisering.

Online och strömmat är sällan lämpade då kompressionen oftast adderar posterisering och kvaliteten på själva strömmen kan variera. En TV som posteriserar mycket kan göra situationen värre, men man vet inte riktigt var problemen börjar eller slutar med strömmat material.

Permalänk
Medlem

Mycket bra förklarat @Laxpudding då har du förtydligat fenomenen och jag har lärt mig något nytt.

Permalänk
Medlem

Inga döda pixlar vad jag sett på min CX55. Däremot har jag ibland funderat lite om jag hittat en död pixel, men sedan när jag går närmre försvinner den döda pixeln. Har kommit fram till att det måste vara damm. I guess några döda pixlar inte skulle spela roll så länge man inte bor i ett kliniskt rent hem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så var det där med "bandning" igen – två helt olika saker med helt olika orsaker:

Posterisering med tydliga steg i nyanser i färggraderingar. Beror på brister i källmaterialet (vanligast orsaken) men också på brister i TV:n i hur den återger nyanser. Vilket kan förstärkas av olika bildinställningar. Kan delvis arbetas bort, men vissa apparater kommer helt enkelt posterisera mer än andra. Förmodar att det är vad @Izak80 stör sig på. Då är LG:s OLED det svagare valet jämfört med Sonys och Panasonics alternativ.

Det är detta fenomen jag syftar på, syns tydligast i visst material på Youtube men även i spel (t.ex. Doom Eternal). Jag har förstått att detta är något man helt enkelt får leva med när det kommer till OLED men det kan också vara intressant att ta med i diskussionen LCD vs. OLED då jag inte upplevt detta på någon av mina tidigare "apparater" som alla varit LED. Att det kan skilja sig mellan olika OLED av samma märke, där vissa kan uppvisa detta mer eller mindre, kan vara bra att känna till då jag så här i efterhand kanske hade bytt några gånger tills jag fick ett ex. som led mindre av detta. Inget jätteproblem men kommer man som jag från en Sony XG95 så är det definitivt något man lägger märke till. Varför jag berörde det är därför att det när det kommer till OLED pratas en hel del om "Vertical Banding" men knappt något om "Posterization", jag fick leta en hel del innan jag förstod vad det handlade om.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

Det är detta fenomen jag syftar på, syns tydligast i visst material på Youtube men även i spel (t.ex. Doom Eternal). Jag har förstått att detta är något man helt enkelt får leva med när det kommer till OLED men det kan också vara intressant att ta med i diskussionen LCD vs. OLED då jag inte upplevt detta på någon av mina tidigare "apparater" som alla varit LED.

Med LCD-modeller kan posterisering vara ännu vanligare och ännu värre eftersom det finns så många LCD-modeller av sämre kvalitet. Så du kan mycket väl haft problem innan. Men det är först nu du är medveten om fenomenet för att du bytt TV och ser det med "nya ögon" därför att felen yttrar sig på annat sätt än vad du var omedvetet van med innan.

Detta är inget alltså OLED-specifikt utan modell- och kvalitetsspecifikt. Som skrivet har du inte samma nivå av posterisering hos Sonys och Panasonic OLED-apparater eftersom de har bättre metoder för att bemöta problemet. LG:s OLED är TV:n som vinner på funktioner, spelfinesser och prisnivå. Men inte har det sista lilla i bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med LCD-modeller kan posterisering vara ännu vanligare och ännu värre eftersom det finns så många LCD-modeller av sämre kvalitet. Så du kan mycket väl haft problem innan. Men det är först nu du är medveten om fenomenet för att du bytt TV och ser det med "nya ögon" därför att felen yttrar sig på annat sätt än vad du var omedvetet van med innan.

Detta är inget alltså OLED-specifikt utan modell- och kvalitetsspecifikt. Som skrivet har du inte samma nivå av posterisering hos Sonys och Panasonic OLED-apparater eftersom de har bättre metoder för att bemöta problemet. LG:s OLED är TV:n som vinner på funktioner, spelfinesser och prisnivå. Men inte har det sista lilla i bildkvalitet.

Ok, tack då vet jag, då var mitt antagande fel helt enkelt.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |