ADHD-spärren till polisyrket tas bort

Permalänk
Medlem

ADHD-spärren till polisyrket tas bort

Personer med adhd och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska inte längre vara diskvalificerade från att komma in på Polisutbildningen. I stället ska varje fall bedömas individuellt.

Myndigheten har beslutat att ändra antagningsreglerna redan från mitten av augusti när polisprövningen öppnar igen. En sökande som svarar ja på frågan gällande diagnosen adhd, add, mbd, damp, Aspergers syndrom, autism eller Tourettes syndrom ska inte längre diskvalificeras från antagningen. I stället ska den sökande gå vidare till prövningen hos Plikt- och prövningsverket och få en individuell bedömning.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt hur en person med Aspergers eller Autism ska kunna jobba som Polis (alltså en polis som är ute på fältet då). Jobbar själv med en med en som har mild Aspergers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Ser inte riktigt hur en person med Aspergers eller Autism ska kunna jobba som Polis (alltså en polis som är ute på fältet då). Jobbar själv med en med en som har mild Aspergers.

Det är därför det skall göras en individuell bedömning.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

"Vad kan gå fel"...
Ärligt talat, vad fan är det för fel på dagens samhälle när man inte kan kräva vissa fysiska och psykiska krav på vissa tjänster, utan alla ska med. Är vi så jvla ängsliga att vi hellre accepterar folk i kritiska tjänster som inte till fullo kan utföra sin roll, än att ha hårda krav på fysik och psykisk styrka?
Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

"Vad kan gå fel"...
Ärligt talat, vad fan är det för fel på dagens samhälle när man inte kan kräva vissa fysiska och psykiska krav på vissa tjänster, utan alla ska med. Är vi så jvla ängsliga att vi hellre accepterar folk i kritiska tjänster som inte till fullo kan utföra sin roll, än att ha hårda krav på fysik och psykisk styrka?
Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Fast det är ju inte samma sak, det är en bedömning som sker. dvs det enda som är slopat är att man inte är automatiskt diskvalificerad om man har diagnosen bara.

EDIT:
Det är nog mer än en som har odiagnoserat som sedan blivit polis

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

"Vad kan gå fel"...
Ärligt talat, vad fan är det för fel på dagens samhälle när man inte kan kräva vissa fysiska och psykiska krav på vissa tjänster, utan alla ska med. Är vi så jvla ängsliga att vi hellre accepterar folk i kritiska tjänster som inte till fullo kan utföra sin roll, än att ha hårda krav på fysik och psykisk styrka?
Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Vet inte om du är trött eller inte kan läsa, men det ska bedömas individuellt. Alla som har ADHD har inte lika grov ADHD. Autism är en väldigt bred term. De flesta som har något form av lätt autism eller ADHD märker du inte av alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

*bort/mod*

Jag håller delvis med om att det måste ställas högre krav, visst ska vissa få en chans men det måste finnas gränser till vad som är lämpligt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju inte samma sak, det är en bedömning som sker. dvs det enda som är slopat är att man inte är automatiskt diskvalificerad om man har diagnosen bara.

EDIT:
Det är nog mer än en som har odiagnoserat som sedan blivit polis

Tror inte du har någon erfarenhet av Aspergers eller Autism då.

Permalänk
Medlem

Det här känns mer som en förändring av juridiska skäl, snarare än praktiska. Dvs har jag svårt att tro att detta skulle leda till en svärm av poliser som lider av tourettes men att man som arbetsgivare kanske inte får banna en hel skara människor rakt av. Alla dessa diagnoser ser helt olika ut från person till person så det är väl rimligt att man inte säger "ADHD? Nej tack!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju inte samma sak, det är en bedömning som sker. dvs det enda som är slopat är att man inte är automatiskt diskvalificerad om man har diagnosen bara.

EDIT:
Det är nog mer än en som har odiagnoserat som sedan blivit polis

Precis som du säger, huvudämnet är ju att man inte automatiskt diskvalificeras utan att det bedöms individuellt, även om du har en diagnos kan du vara lämplig i yrket. Sen får man väl använda sitt logiska tänkande att någon som bor på en gruppbostad exempelvis inte kommer att vara kvalificerad för yrket om man ska behöva förklara det så tydligt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet inte om du är trött eller inte kan läsa, men det ska bedömas individuellt. Alla som har ADHD har inte lika grov ADHD. Autism är en väldigt bred term. De flesta som har något form av lätt autism eller ADHD märker du inte av alls.

Mild/lätt Aspergers/Autism är ngt du märker på en person väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju inte samma sak, det är en bedömning som sker. dvs det enda som är slopat är att man inte är automatiskt diskvalificerad om man har diagnosen bara.

EDIT:
Det är nog mer än en som har odiagnoserat som sedan blivit polis

Väldigt många skulle jag säga. Bland pojkar uppskattas 7-9% uppfylla kriterierna för ADHD, och med tanke på yrkesbilden så är väljer antagligen en oproportionerligt stor andel just det yrket.

Bra att det bedöms individuellt. Flera av diagnoserna i fråga är ju otroligt breda, och en person med ADHD kan ha helt annan kompetens än en annan person med samma diagnos.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Tror inte du har någon erfarenhet av Aspergers eller Autism då.

Jo det har jag men klart att din erfarenhet är den enda, alla är som du ser dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Tror inte du har någon erfarenhet av Aspergers eller Autism då.

Man skulle snarare kunna tänka sig att det är du som inte har någon kunskap eller erfarenhet av området då det finns ett stort spektra inom autism.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet inte om du är trött eller inte kan läsa, men det ska bedömas individuellt. Alla som har ADHD har inte lika grov ADHD. Autism är en väldigt bred term. De flesta som har något form av lätt autism eller ADHD märker du inte av alls.

Tack. Någon som förstår.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Poliser med ADHD, men utan diagnos, finns det i mängder. Detta kommer inte att göra nån skillnad i fält. Alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poliser med ADHD, men utan diagnos, finns det i mängder. Detta kommer inte att göra nån skillnad i fält. Alls.

Precis så, det finns en uppsjö av odiagnostiserade poliser i samhället. Förr i tiden med speciellt den äldre generationen gjordes det sällan om några utredningar alls. Och därav har dom ju ”på papper” ingen diagnos.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poliser med ADHD, men utan diagnos, finns det i mängder. Detta kommer inte att göra nån skillnad i fält. Alls.

Håller med. Det enda detta kommer ändra är att det ger möjligheter för personer som har diagnoser en möjlighet att få vara med. Folk verkar ju också ha svårt att fatta att inte alla poliser jobbar i ingripandeverksamhet. Finns massor med poliser som jobbar bakom kulisserna och gör allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag håller delvis med om att det måste ställas högre krav, visst ska vissa få en chans men det måste finnas gränser till vad som är lämpligt.

Ja absolut, det är självklart! Det är ju därför det blir en bedömning på varje enskild individ och ansökan. Många kommer säkert sållas bort. Men flera kommer säkert komma in, som inte ens fick en chans innan.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ryeshack:

Mild/lätt Aspergers/Autism är ngt du märker på en person väldigt snabbt.

Vill du dela med dig av vad du har för erfarenhet som gör dig så lämplig att bedöma vad som är lämpligt?

Hur bedöms personer som har kort stubin? Som har narcissistiska drag? Som är dåliga på att kommunicera? Personlighetsdrag är inte alltid så enkla att man kan kryssa i en låda och låta det säga allt om en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Håller med. Det enda detta kommer ändra är att det ger möjligheter för personer som har diagnoser en möjlighet att få vara med. Folk verkar ju också ha svårt att fatta att inte alla poliser jobbar i ingripandeverksamhet. Finns massor med poliser som jobbar bakom kulisserna och gör allt möjligt.

Exakt, polisyrket är otroligt brett med allt från utredning till kriminaltekniker

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Faktum är ju att vuxna människor med ADHD i mångt och mycket kan tro att de är hyfsat normala. Bilden som många har verkar ju vara en fullständigt urballad människa som alltid agerar likt de druckit två kannor kaffe. Men sanningen är någon helt annan.

För att få en målande bild av vad ADHD är och hur det påverkar folk gillar jag verkligen den här beskrivningen.

Jag tror absolut människor med ADHD kan vara bra poliser. Men det är säkert mer utmanande för dem i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vill du dela med dig av vad du har för erfarenhet som gör dig så lämplig att bedöma vad som är lämpligt?

Hur bedöms personer som har kort stubin? Som har narcissistiska drag? Som är dåliga på att kommunicera? Personlighetsdrag är inte alltid så enkla att man kan kryssa i en låda och låta det säga allt om en person.

Du vet inte hur det fungerar att bli polis va?
- du fyller i din ansökan och gör en rad olika fysiska och psykiska tester och om rekryteringsmyndigheten anser att du är lämplig så kommer du att bli kallad till det sista momentet och det är en träff med en psykolog (det är här flest människor sållas bort) och klarar du psykologens tester så kommer du att bli antagen till polisutbildningen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Finns många av dessa neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan behandlas på olika sätt idag, och som kan bli bättre med åldern. Finns dessutom många som är över 30 och 40 som pluggar till polis, ganska mogna individer alltså får man hoppas.

Jag kan tänka mig att detta kan öppna upp för någon som fått t.ex. diagnosen ADHD som barn, eller t.ex. 20-åring, men sedan som betydligt mera mogen och stabil 30-åring inte har så många symptom kvar. Samma sak med asperger där vissa högfungerande individer kan uppvisa färre och färre symptom med åren. För övrigt kan jag tänka mig att någon med högfungerande asperger skulle kunna bli t.ex. en utmärkt kriminaltekniker.

Jag skulle gissa att psykologen hos polisens antangning fortsätter sortera bort rätt hårt.. så ingen större fara där tror jag.

Permalänk
Medlem

Ju mer kunskap kring personer med olika funktionsvariationer som människor i allmänhet, och myndigheter och företag i synnerhet tar till sig - desto bättre kommer vi som samhälle att kunna dra nytta av den enorma potential som finns hos just dessa personer.

Det är bara att säga STORT grattis till polismyndigheten!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vill du dela med dig av vad du har för erfarenhet som gör dig så lämplig att bedöma vad som är lämpligt?

Hur bedöms personer som har kort stubin? Som har narcissistiska drag? Som är dåliga på att kommunicera? Personlighetsdrag är inte alltid så enkla att man kan kryssa i en låda och låta det säga allt om en person.

I mitt första inlägg nämde jag att jag jobbar med en som har diagnos lätt Aspergers (gör mig inte till en expert) och saknar total social kompetens/socialt samspel. Jag utgick från Polis som Polis ute på fältet, vilket jag ser som farligt med hens diagnos.

Givetvis är det inte alla och det finns mer inom Polisyrket än att vara en, vi kallar det "fältpolis" (kommer inte på den verkliga termen).

En individuell bedöming är kanske rätt väg att gå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Du vet inte hur det fungerar att bli polis va?
- du fyller i din ansökan och gör en rad olika fysiska och psykiska tester och om rekryteringsmyndigheten anser att du är lämplig så kommer du att bli kallad till det sista momentet och det är en träff med en psykolog (det är här flest människor sållas bort) och klarar du psykologens tester så kommer du att bli antagen till polisutbildningen.

Ja, och det har varit så att när man fyller i ansökan ska man säga om man blivit diagnostiserad med ADHD eller autism? Men diagnosen i sig säger inte allt om personen utan det finns personer som man inte alls skulle veta har en sån diagnos om de inte berättade det. Men det finns karaktärsdrag som kan diagnosticeras och göra en mindre lämplig att vara polis som sannolikt inte behöver fyllas i i ansökan. För mig känns det ändå rimligt att det görs en helhetsbedömning. Diagnosen kan också ha getts vid tidig ålder och kanske inte var korrekt eller så har personen lärt sig anpassa sig osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Ser inte riktigt hur en person med Aspergers eller Autism ska kunna jobba som Polis (alltså en polis som är ute på fältet då). Jobbar själv med en med en som har mild Aspergers.

Varför skulle inte det fungera? Både autism och ADHD är ju sjukt breda spektrum med högfungerande osv. Som spelar stor roll för hur man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

I mitt första inlägg nämde jag att jag jobbar med en som har diagnos lätt Aspergers (gör mig inte till en expert) och saknar total social kompetens/socialt samspel. Jag utgick från Polis som Polis ute på fältet, vilket jag ser som farligt med hens diagnos.

Givetvis är det inte alla och det finns mer inom Polisyrket än att vara en, vi kallar det "fältpolis" (kommer inte på den verkliga termen).

En individuell bedöming är kanske rätt väg att gå.

Bara för att den personen du jobbar med saknar social kompetens betyder inte att alla som har Aspergers saknar just den kompetensen. Aspergers räknas numera in inom autismspektrumtillstånd och är väldigt varierande ifrån individ till individ.

Jag tycker det är bra att man tagit bort ADHD-spärren för att kunna söka till polisyrket, det är den individuella kompetensen som är viktig inte eventuella diagnoser.
Inga problem med höga krav men man ska inte sålla bort människor på förhand utan man ska kunna visa att man klara polisens krav på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja, och det har varit så att när man fyller i ansökan ska man säga om man blivit diagnostiserad med ADHD eller autism? Men diagnosen i sig säger inte allt om personen utan det finns personer som man inte alls skulle veta har en sån diagnos om de inte berättade det. Men det finns karaktärsdrag som kan diagnosticeras och göra en mindre lämplig att vara polis som sannolikt inte behöver fyllas i i ansökan. För mig känns det ändå rimligt att det görs en helhetsbedömning. Diagnosen kan också ha getts vid tidig ålder och kanske inte var korrekt eller så har personen lärt sig anpassa sig osv.

Ja, och gör man då en helhetsbedömning och man anser att diagnosen i fråga inte är ett hinder så är det ju så.
Ja och det finns också poliser som inte har diagnos som har gjort kriminella handlingar i tjänst osv. Vi hade en rikspolischef som var rätt så vidrig. (Kapten klänning).
Jag pratar inte om att alla med diagnoser ska få en enkelbiljett rätt in på Polishögskolan, jag pratar om att de ska få en CHANS att få komma in, samma krav som för ALLA andra som söker. Men innan har personer med NPF diagnoser inte ens fått en chans.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7