Storbritannien överväger blockera Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

I grunden så handlar det inte så mycket om vad jag tycker om Nvidia som företag. Det handlar mer om vad man utifrån konkurrensperspektiv bör göra att för att undvika att ett nytt monopol uppstår på marknaden för processorer. Monopol inom nationalekonomi = högre priser och välfärdsförlust. Det bör mao alltid undvikas.

För övrigt finns det redan bra ARM-alternativ till x86. Apple (M1) och Amazon (Graviton 2) har intressanta produkter ute och det kommer att bli fler de närmsta åren. Det är så klart därför som Nvidia ser sin chans att förvärva ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

De kan ju försöka, ingen kan stoppa det gröna laget! Ingen!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fikabulle:

I grunden så handlar det inte så mycket om vad jag tycker om Nvidia som företag. Det handlar mer om vad man utifrån konkurrensperspektiv bör göra att för att undvika att ett nytt monopol uppstår på marknaden för processorer. Monopol inom nationalekonomi = högre priser och välfärdsförlust. Det bör mao alltid undvikas.

För övrigt finns det redan bra ARM-alternativ till x86. Apple (M1) och Amazon (Graviton 2) har intressanta produkter ute och det kommer att bli fler de närmsta åren. Det är så klart därför som Nvidia ser sin chans att förvärva ARM.

Fast om denna affär blockas finns ju en uppenbar risk att Arm hamnar i limbo med kraftig uppbromsning i teknikutvecklingen som följd. De som primärs gynnas av det är datorvärldens motsvarighet till kolkraftverken: x86-tillverkarna. Med i värsta fall fortsatt duopol som primärt drabbar oss som konsumenter.

Om det vore så katastrofalt för marknaden att Nvidia köper Arm, varför är då inte Apple (som knappast har speciellt mycket till övers för Nvidia) emot affären och varför är företag som MediaTek, Broadcom och Marwell för (alla dessa bygger kretsar med Arms Cortex A serie, så rätt viktigt för dem hur Arm agerar).

Qualcomm är emot, undrar varför? Det är ingen hemlighet att de under 2022 planerar släppa sin egen Arm-mikroarkitektur (d.v.s. de kommer sluta använda Arm Cortex A men fortsätta använda ARM64 ISA). För Qualcomm är drömscenariot att Arm går tillbaka till att enbart designa "bra kretsar till riktigt lågt pris" så Qualcomm blir rätt ensam om att ha high-end Arm som fungerar på Windows.

Det positiva om affären går i stöpet kan vara att Nvidia då går all-in i RISC-V. De använder redan RISC-V i sina GPUer för vissa kontrollfunktioner. Problemet med den resultatet är att RISC-V idag inte alls är lika moget på programvarusidan som x86_64 och ARM64, så kommer dröja ett antal extra år innan vi som konsumenter kan vänta oss något baserat på RISC-V som är relevant på skrivbordet. Lär ligga ett decennium bort i ett "bra" fall

Arm var ju under många år ett börsföretag. De var lönsamma, men de hade aldrig den ekonomiska möjligheten att på allvar utmana high-end segmentet. Det ändrades väldigt snabbt när de fick det utrymmet av Softbank, då gick det nog upp för de flesta hur tekniskt överlägsen ARM64 faktiskt är. Apple må ha mycket pengar, men att de lyckas med det man redan nu lyckas med hade aldrig gått om man inte haft en tekniskt fördel mot Intel/AMD i form av en bättre ISA.

Det Nvidia eller någon annan ägare av Arm med motsvarande inställning och ekonomiska muskler rattar designen av Cortex A serien kommer det vara jackpot för de som inte har möjlighet att designa sin egen mikroarkitektur. För även de kommer då kunna bygga kretsar som ligger i prestandatoppen! Enda garanterade förlorarna är Intel och AMD, förutsatt att de inte själva hoppar över till ARM64 eller RISC-V "i tid".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Qualcomm är emot, undrar varför? Det är ingen hemlighet att de under 2022 planerar släppa sin egen Arm-mikroarkitektur (d.v.s. de kommer sluta använda Arm Cortex A men fortsätta använda ARM64 ISA). För Qualcomm är drömscenariot att Arm går tillbaka till att enbart designa "bra kretsar till riktigt lågt pris" så Qualcomm blir rätt ensam om att ha high-end Arm som fungerar på Windows.

För att Nvidia får använda all IP ARM utvecklat åt och tillsammans med sina kunder utan att betala några avgifter?

Nvidia kan enkelt producera kretsar som spöar Qualcomms på PC-sidan och betala royalties. Bra mycket enklare att anpassa en Nvidia-GPU för Windows på ARM än en Qualcomm-GPU. Problemet är bara att ingen annan än Qualcomm vill lägga ner arbetet på drivare och driva på Microsoft.

Inte bara Qualcomm utan flera som inte uttalat sitt stöd levererar också ADAS-lösningar, vissa av dessa använder t.o.m. GPU och ISP från ARM. Motståndet finns knappast på PC/serversidan.

Att Microsoft är emot får väl anses skenheligt däremot, hur ska någon annan plattform än Azure kunna köra Microsoft-licenser och kunna konkurrera med priser? De representerar redan det som Nvidia skulle bli.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

För att Nvidia får använda all IP ARM utvecklat åt och tillsammans med sina kunder utan att betala några avgifter?

Så vad du säger är: allt det jobb Arm lägger ned på FoU kring saker som putsning av ARM64 stödet i GCC/LLVM, allt jobb de gör inom Linaro etc är gratis? Det är ju utgifter en framtida Arm-ägare måste betala för att kunna använda Arm "gratis".

För med ett företag med Nvidias ekonomiska muskler lär just detta jobb intensifieras. Att x86 klara att hålla sig framför i princip allt annat är väldigt mycket en effekt av den brutala mängd FoU som Intel stoppat in i programvara relaterat till x86.

En av huvuddelar av den licensavgift man betalar till Arm är att få ta del av all denna FoU. Annars finns ju RISC-V, där finns inga licenser... Men just p.g.a. det har det inte heller funnits samma FoU-tryck kring programvara. RISC-V och ARM64 lanserades båda 2011, men idag är ARM64 milsvid före RISC-V just kring programvarustödet och om man inte ligger på x86 nivå kommer det aldrig gå att konkurrera med x86!

Skrivet av Petterk:

Nvidia kan enkelt producera kretsar som spöar Qualcomms på PC-sidan och betala royalties. Bra mycket enklare att anpassa en Nvidia-GPU för Windows på ARM än en Qualcomm-GPU. Problemet är bara att ingen annan än Qualcomm vill lägga ner arbetet på drivare och driva på Microsoft.

Inte bara Qualcomm utan flera som inte uttalat sitt stöd levererar också ADAS-lösningar, vissa av dessa använder t.o.m. GPU och ISP från ARM. Motståndet finns knappast på PC/serversidan.

Att Microsoft är emot får väl anses skenheligt däremot, hur ska någon annan plattform än Azure kunna köra Microsoft-licenser och kunna konkurrera med priser? De representerar redan det som Nvidia skulle bli.

Visst skulle Nvidia kunna göra det. Men är det inte ganska uppenbart att Nvidia vill (och behöver) ha möjlighet att styra riktningen på hur ISA utvecklas framöver för att det ska vara optimalt för deras vision?

Ovanpå det har Nvidia visat att deras nuvarande CPU-design team håller inte måttet. De behöver Arms Austin/TX-baserade team (är de som fokusera på "high-end" medan teamen i Storbritannien och Frankrike verkar mer vara experter på energieffektivitet). Här kan jag tänka mig att britterna ser en risk, det CPU-team Nvidia har mest nytta av är redan USA-baserat!

Är p.g.a. första punkten jag tror ett misslyckat Arm köp nog leder till att Nvidia går RISC-V spåret än att fortsätta tillverka Arm:kretsar. Men för oss kunder betyder en sådan väg längre ökenvandringen med en CPU-arkitektur som nog ändå borde ha lämnas runt millennieskiftet. Eller, det är i alla fall en längre ökenvandring för de fall man inte kan köra MacOS...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad du säger är: allt det jobb Arm lägger ned på FoU kring saker som putsning av ARM64 stödet i GCC/LLVM, allt jobb de gör inom Linaro etc är gratis? Det är ju utgifter en framtida Arm-ägare måste betala för att kunna använda Arm "gratis".

För med ett företag med Nvidias ekonomiska muskler lär just detta jobb intensifieras. Att x86 klara att hålla sig framför i princip allt annat är väldigt mycket en effekt av den brutala mängd FoU som Intel stoppat in i programvara relaterat till x86.

En av huvuddelar av den licensavgift man betalar till Arm är att få ta del av all denna FoU. Annars finns ju RISC-V, där finns inga licenser... Men just p.g.a. det har det inte heller funnits samma FoU-tryck kring programvara. RISC-V och ARM64 lanserades båda 2011, men idag är ARM64 milsvid före RISC-V just kring programvarustödet och om man inte ligger på x86 nivå kommer det aldrig gå att konkurrera med x86!

Det hela går faktiskt att formulera ganska enkelt, Nvidias konkurrenter kommer betala för Nvidias FoU om de får köpa ARM. Inom nära tid har de inget alterantiv än att fortsätta betala, oavsett om det är för färdiga designer/block eller arkitekturlicens.

Skrivet av Yoshman:

Visst skulle Nvidia kunna göra det. Men är det inte ganska uppenbart att Nvidia vill (och behöver) ha möjlighet att styra riktningen på hur ISA utvecklas framöver för att det ska vara optimalt för deras vision?

Ovanpå det har Nvidia visat att deras nuvarande CPU-design team håller inte måttet. De behöver Arms Austin/TX-baserade team (är de som fokusera på "high-end" medan teamen i Storbritannien och Frankrike verkar mer vara experter på energieffektivitet). Här kan jag tänka mig att britterna ser en risk, det CPU-team Nvidia har mest nytta av är redan USA-baserat!

Är p.g.a. första punkten jag tror ett misslyckat Arm köp nog leder till att Nvidia går RISC-V spåret än att fortsätta tillverka Arm:kretsar. Men för oss kunder betyder en sådan väg längre ökenvandringen med en CPU-arkitektur som nog ändå borde ha lämnas runt millennieskiftet. Eller, det är i alla fall en längre ökenvandring för de fall man inte kan köra MacOS...

Skulle som sagt säga tvärt om, det försäkrar att fler vill satsa på ARM även i framtiden och inom high-end. Tror att Microsoft måste börja ta servermarknaden seriöst innan desktop faller på plats, varken Qualcomm eller Nvidia kan ta det hela vägen med Microsoft.

Nvidia kan anställa de som jobbat hos Samsung, Apple, AMD och Centaur Technology i Austin precis som ARM gjorde.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Det hela går faktiskt att formulera ganska enkelt, Nvidias konkurrenter kommer betala för Nvidias FoU om de får köpa ARM. Inom nära tid har de inget alterantiv än att fortsätta betala, oavsett om det är för färdiga designer/block eller arkitekturlicens.

Fast exakt så fungerade det ju när Arm fanns på börsen som ett självständigt bolag. Vad anser du har fundamentalt ändrats mellan då och nu som gör att en Arm-ägare inte kommer behöva skjuta till rätt mycket FoU-budget ur egen ficka om Arm ska ha någon relevans i toppskiktet?

Arm var lönsamt innan, men givet att det såldes >10 st Arm per x86 CPU var det ett rätt dåligt ekonomiskt utfall. Sedan dess har RISC-V hänt, Arm har idag problem att ta vettigt betalt för licens till de enklare modellerna. RISC-V lär krypa uppåt i stacken, så om Nvidias master-plan är att skinna Arms kunder på licensavgifter lär det bli ett rätt dyrt köp i slutändan...

Skrivet av Petterk:

Skulle som sagt säga tvärt om, det försäkrar att fler vill satsa på ARM även i framtiden och inom high-end. Tror att Microsoft måste börja ta servermarknaden seriöst innan desktop faller på plats, varken Qualcomm eller Nvidia kan ta det hela vägen med Microsoft.

Nvidia kan anställa de som jobbat hos Samsung, Apple, AMD och Centaur Technologies i Austin precis som ARM gjorde.

Men för att Arm ska vara relevant på high-end krävs inte bara kisel, det krävs långt större investeringar i programvara och det är rätt naivt att tro att någon förutom Arm eller den som äger Arm kommer göra några större investeringar i de saker som är grundläggande för ARM64 ISA.

Microsoft kommer självklart lägga resurser på bra ARM64 stöd i Windows, bra stöd i deras viktiga program och bra stöd i saker som .NET. Men Arm gör ju massor med saker som är bra för alla som använder Arm, svårt att se någon som Microsoft lägga speciellt mycket resurser på Linux-drivers, grundläggande NEON/SVE2 optimerade bibliotek etc (se på Intel här, tydligen anger ~70 % av Xeon-kunderna idag att just det stöd Intel ger för AVX-512 och liknande tekniker i grundläggande bibliotek som huvudanledning att man väljer just Intel).

För att lyckas på high-end måste det finns det Intel är för x86, det Nvidia är för GPGPU/CUDA.

Jag vill inte specifik se Nvidia lyckas, men jag vill väldigt gärna se ARM64 och/eller RISC-V lyckas. Tyvärr finns inte så många som har vad det krävs för att göra någon av dessa framgångsrika på high-end, tror ändå Nvidia är av dessa...

Och tror inte det räcker för Nvidia att bara licensiera. Deras huvudsakliga affärsområde lär fortsätta vara GPU och de lär primärt sikta på "molnet" med fokus på maskininlärning. För att det ska bli riktigt bra måste de ha möjlighet att kontrollera riktningen på ISA.

En sak Arm varit stenhårda på är att man inte får lägga till egna utökningar även om man gör en egen mikroarkitektur. Närmaste man kan komma är att man kan lobba till Arm och få tidig tillgång till framtida instruktioner, Apple verkar ha lyckats med det i M1 då den verkar ha matrisacceleration som kommer först i ARMv9.

Och rätt stor skillnad i risk mellan: köpa ett företag som redan har ett fungerade designteam, mot att göra en anställningsräd i området och försöka få ihop ett eget team. Kolla på Qualcomm, de gav tillslut upp att designa egna CPUer för Arm gjorde bättre designer. De fick helt enkelt köpa Nuvia som verkar ha fått ihop ett dream-team (och på varje sådan "dream-team" lär det finnas väldigt många vi aldrig hört talas om för de helt enkelt aldrig kom någonstans).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast exakt så fungerade det ju när Arm fanns på börsen som ett självständigt bolag. Vad anser du har fundamentalt ändrats mellan då och nu som gör att en Arm-ägare inte kommer behöva skjuta till rätt mycket FoU-budget ur egen ficka om Arm ska ha någon relevans i toppskiktet?

I ett fusionerat ARM/Nvidia så är det Nvidias chefer som styr över CPU-teamet, det som förutom detta förändras för kunderna är att de som förvaltar ARM IP och ISA blivit en konkurrent istället för partner. På sikt kommer investeringarna att leta sig någon annan stans än till en konkurrent som vill konkurrera ut ARMs kunder inom server/compute och automotive. Några kommer helt enkelt också ge upp och lämna marknader/segment där de har högpresterande kretsar idag, och det långt innan marknaden är mogen där liknande beslut sker naturligt.

Skulle också öppna upp för en marknad för Intel att licensiera ut deras CPU-IP igen likaså uppsving för AMDs semi-custom och partnerskap med Via/Zhaoxin i olika tillämpningar där egentligen ARM64 skulle passa bättre.

Tror inte företagen vill betala för att Nvidia ska få sin FoU betald och ha noll royalties vid tillverkning/distribution av lösningar som de själva måste betala per krets.

Uppköp lönar sig inte om man inte kan förvalta och dra till sig ny kompetens. Många amerikanska firmor är totalt värdelösa på detta område, låt dessa göra det de är bra på istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Tror inte företagen vill betala för att Nvidia ska få sin FoU betald och ha noll royalties vid tillverkning/distribution av lösningar som de själva måste betala per krets.

Men är vi inte helt överens om att Nvidia (eller vem som nu köper Arm) kan aldrig räkna med att licensavgifterna kommer täcka FoU om man siktar på toppen av high-end?

Så två fall finns då:

  • ägaren har en egen agenda där en av förutsättningarna är ARM64 i toppen av high-end och man är beredd att skjuta till den del av FoU som krävs men realistiskt inte kan täckas av licenskostnader

  • man skiter i att jaga toppen av high-end, d.v.s. går tillbaka till vad Arm låg innan de fick de ekonomiska möjligheterna Softbank gav dem

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men är vi inte helt överens om att Nvidia (eller vem som nu köper Arm) kan aldrig räkna med att licensavgifterna kommer täcka FoU om man siktar på toppen av high-end?

Så två fall finns då:

  • ägaren har en egen agenda där en av förutsättningarna är ARM64 i toppen av high-end och man är beredd att skjuta till den del av FoU som krävs men realistiskt inte kan täckas av licenskostnader

  • man skiter i att jaga toppen av high-end, d.v.s. går tillbaka till vad Arm låg innan de fick de ekonomiska möjligheterna Softbank gav dem

Nej.

Om teamet i Austin kan fixa high-end så krävs det inte miljarder utan det krävs bara att de får vara ingenjörer.

Med Softbank har kostnaderna ökat mer än intäkterna. Går inte att fortsätta i samma spår ekonomiskt, men det betyder inte att man måste fimpa high-end. Alla intäkter under Softbank är royalties och tjänster till kunderna, inte pengar från Softbank och de kommer oavsett ägare vara beroende av att få nya licenstagare för deras nya IP eftersom intäkterna för äldre licenser avtar för varje år.

Nvidia hoppas få pengar av bolag de tänker konkurrera ut. Hur ska de gå när de lyckats? Alla kommer ju inte vilja köpa kretsar av Nvidia.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Nej.

Om teamet i Austin kan fixa high-end så krävs det inte miljarder utan det krävs bara att de får vara ingenjörer.

Med Softbank har kostnaderna ökat mer än intäkterna. Går inte att fortsätta i samma spår ekonomiskt, men det betyder inte att man måste fimpa high-end. Alla intäkter under Softbank är royalties och tjänster till kunderna, inte pengar från Softbank och de kommer oavsett ägare vara beroende av att få nya licenstagare för deras nya IP eftersom intäkterna för äldre licenser avtar för varje år.

Nvidia hoppas få pengar av bolag de tänker konkurrera ut. Hur ska de gå när de lyckats? Alla kommer ju inte vilja köpa kretsar av Nvidia.

? Så vad du säger är: nu är man "klar", de tunga investeringarna är gjorda och är bara rulla på i utförsbacke? I så fall lär ARM64 ha en strålande framtid och politikerna i GB gör helt rätt i att göra det hela till en upptakt till nästa val.

Fast är det inte p.g.a. att Softbank specifikt valde att låta Arm spendera mer på FoU som de gick från att vara något som fungerade där perf/W är allt till att idag ha Neoverse serien som i absoluta tal presterar bättre än något Intel/AMD har? Om inte AMD/Intel enbart har clowner jobbade hos sig lär de rimligen kunna kliva förbi Arm Neoverse igen om Arm inte fortsätter sin med högre FoU-budget.

Historien antyder att Arms tidigare affärsmodell inte har utrymme för en FoU-nivå som krävs för att fightas med de stora grabbarna. Så endera ger man upp det, eller så hittar man andra sätt att finansiera den högre nivån.

I Nvidias fall handlar det knappast om att ta in allt från Arm-licenser. Det lär handla om att man bedömer att om man kontrollerar Arm kan man öka sina intäkter från datacenter och liknande mer än vad man måste putta in i ARM64 FoU för att hålla dem i toppen.

Själv ser jag det som: om Nvidia får köpa Arm är en storhetstid för ARM64 i datacenter och eventuellt på skrivbordet i stort sätt garanterad. Och givet att Microsoft jobbar på en ARM64 plattform för servers, Amazon har redan en, Ampere Computing har börjar få lite design vinns, Qualcomm/Nuvia ser rätt lovande ut är det knappast så att det blir en försämring om även Nvidia kommer i den mixen. Idag har vi ett duopol som levererar en stenålders-ISA som lappats miljoner gånger!

Givet hur tekniskt överlägset ARM64 visat sig vara och givet att Qualcomm/Nuvia faktiskt håller den nivå som det skvallras om kan det gå vägen även om storpolitiken pajar affären. Så totalt sett ser det rätt ljus ut, för egen del fungerar även MacOS bra i de flesta fall (men tyvärr inte alla).

På lite lägre sikt måste ARM64 även lyckas på skrivbordet. För tror Torvalds har helt rätt i att det måste vara möjligt att köra samma ISA på skrivbordet som den man i slutändan ska köra på för att det ska bli riktigt bra. JMV/CLR i alla ära, det finns inget som slår "native" kod och med sådan är det en fördel att "target" och "host" kör samma ISA.

I.o.f.s. är en fördel idag att man får en extra rabatt för att köra ARM64 i "molnet" just för att det är en viss risk. Så fördel för oss som redan har möjligheten att köra på AWS Graviton och liknande Men det ska ju fungera långsiktigt också!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

? Så vad du säger är: nu är man "klar", de tunga investeringarna är gjorda och är bara rulla på i utförsbacke? I så fall lär ARM64 ha en strålande framtid och politikerna i GB gör helt rätt i att göra det hela till en upptakt till nästa val.

Fast är det inte p.g.a. att Softbank specifikt valde att låta Arm spendera mer på FoU som de gick från att vara något som fungerade där perf/W är allt till att idag ha Neoverse serien som i absoluta tal presterar bättre än något Intel/AMD har? Om inte AMD/Intel enbart har clowner jobbade hos sig lär de rimligen kunna kliva förbi Arm Neoverse igen om Arm inte fortsätter sin med högre FoU-budget.

Historien antyder att Arms tidigare affärsmodell inte har utrymme för en FoU-nivå som krävs för att fightas med de stora grabbarna. Så endera ger man upp det, eller så hittar man andra sätt att finansiera den högre nivån.

I Nvidias fall handlar det knappast om att ta in allt från Arm-licenser. Det lär handla om att man bedömer att om man kontrollerar Arm kan man öka sina intäkter från datacenter och liknande mer än vad man måste putta in i ARM64 FoU för att hålla dem i toppen.

Själv ser jag det som: om Nvidia får köpa Arm är en storhetstid för ARM64 i datacenter och eventuellt på skrivbordet i stort sätt garanterad. Och givet att Microsoft jobbar på en ARM64 plattform för servers, Amazon har redan en, Ampere Computing har börjar få lite design vinns, Qualcomm/Nuvia ser rätt lovande ut är det knappast så att det blir en försämring om även Nvidia kommer i den mixen. Idag har vi ett duopol som levererar en stenålders-ISA som lappats miljoner gånger!

Givet hur tekniskt överlägset ARM64 visat sig vara och givet att Qualcomm/Nuvia faktiskt håller den nivå som det skvallras om kan det gå vägen även om storpolitiken pajar affären. Så totalt sett ser det rätt ljus ut, för egen del fungerar även MacOS bra i de flesta fall (men tyvärr inte alla).

På lite lägre sikt måste ARM64 även lyckas på skrivbordet. För tror Torvalds har helt rätt i att det måste vara möjligt att köra samma ISA på skrivbordet som den man i slutändan ska köra på för att det ska bli riktigt bra. JMV/CLR i alla ära, det finns inget som slår "native" kod och med sådan är det en fördel att "target" och "host" kör samma ISA.

I.o.f.s. är en fördel idag att man får en extra rabatt för att köra ARM64 i "molnet" just för att det är en viss risk. Så fördel för oss som redan har möjligheten att köra på AWS Graviton och liknande Men det ska ju fungera långsiktigt också!

Det är väl inte p.g.a. några hundra anställda i Austin, kontoret där hade redan några hundra anställda 2016. Det är bara runt 25 % av företaget som jobbar med ny teknik. Kostnaderna har nog inte ökat i takt med antalet anställda. En annan aspekt är att omsättningen inte ökat i samma takt som tidigare, inte bara att kostnaderna ökat.

Varför ska Marvell, Ampere, NXP, Fujitsu, AWS, Microsoft med flera fortsätta investera i ARM64 med Nvidia som ägare? Ska licenspengarna ersättas med kretsförsäljning behövs ju inte dessa spelare, men varför ska de då fortsätta investera i hela ekosystemet? Vad ska Nvidia med flera tusen försäljare till om de ska konkurrera ut sina (IP-) kunder?

Tror inte ett dugg på att Nvidia är intresserad av skrivbordet. Skrivbordet kommer när företag som Mediatek kan göra SoCs som Microsoft kan ge bra stöd för. Idag kan du inte ens köpa en Windows-server från Dell eller HP med ARM. Qualcomm har lagt resurser på Windows "på ARM", varken de eller Nvidia kommer dock lägga tillräckligt med resurser så andra faktorer och spelare behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Eller Kina för den delen

Inga problem...

ARM's verksamhet i Kina är redan kidnappad av en VD som vägrar sidsteppa, blir ingen förändring där även om Nvidia får köpt ARM

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gott!

Det man hitintills vet om orsak, taktik och resultat/problem för många av dom uppräknade (nedan) och dess partners samt slutkunder. Då ser man inte ett ARM köp som något positivt för någon inblandad över tid...

3Dfx
ULi (ALi)
Ageia
Exluna
MediaQ
iReady
Hybrid Graphics
PortalPlayer
Icera
PGI (The Portland Group Inc)
Mellanox Technologies

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Tror inte ett dugg på att Nvidia är intresserad av skrivbordet. Skrivbordet kommer när företag som Mediatek kan göra SoCs som Microsoft kan ge bra stöd för. Idag kan du inte ens köpa en Windows-server från Dell eller HP med ARM. Qualcomm har lagt resurser på Windows "på ARM", varken de eller Nvidia kommer dock lägga tillräckligt med resurser så andra faktorer och spelare behövs.

Är självklart spekulation från min sida. Får ändå känslan av att Jensen har tagit det personligt att Nvidia blivit utestängda från x86-marknaden. Nvidia har också väldigt bra koll på skrivbordet, så tror nog de kommer ta sig an den marknaden. Fast prio #1 lär vara datacenter.

Qualcomm har ju sagt att de är öppna för att licensiera sin CPU-teknik från Nuvia till företag som själva vill ta sig an datacenter, men de tänker själva fokusera på konsumentmarknaden (specifikt olika former av bärbara som laptops och liknande)! Så om inte Qualcomms satsning blir stor nog ser det lite mörkt ut för att någon annan förutom Apple riktigt ska kunna ta sig an desktop med ARM64.

"Amon said Qualcomm has no plans to build its own products to enter the other big market for CPUs - data centers for cloud computing companies. But it will license Nuvia's designs to cloud computing companies that want to build their own chips, which could put it in competition with parts of Arm."
Källa

Skrivet av Bengt-Arne:

Gott!

Det man hitintills vet om orsak, taktik och resultat/problem för många av dom uppräknade (nedan) och dess partners samt slutkunder. Då ser man inte ett ARM köp som något positivt för någon inblandad över tid...

3Dfx
ULi (ALi)
Ageia
Exluna
MediaQ
iReady
Hybrid Graphics
PortalPlayer
Icera
PGI (The Portland Group Inc)
Mellanox Technologies

Nu har jag bara någon form av koll på 3DFx, Ageia och Mellanox. Men om din definition på "dåligt uppköp" innefattar Ageia och Mellanox så undrar jag: kan du peka på någon lyckat uppköp någonsin i historien?

Här på SweC kommer PhysX ofta upp som exempel på vad Nvidia "pajat", men vad som egentlig hänt är att PhysX blev så vanligt förkommande att det inte längre blev något att skriva om. Det har används i PS3, PS4, Xbox360, XBoxOne samt det används i flera spelmotorer, bl.a. Unity och Unreal Engine (UE5 kommer byta till Epics egna Chaos Engine, UE4 kör Chaos som standard sedan 4.26 men PhysX finns kvar för de som föredrar det).

Ageia hade en cool teknik, men deras HW-lösning var en återvändsgränd då detta är något som långt bättre hanteras via SIMD på PC. Tog i.o.f.s. ett par år för Nvidia att fixa till bra SIMD stöd, men det hände och tekniken fick under deras vingar större användning än som realistisk varit möjligt med den tekniska riktigt Ageia hade.

Kolla värdet och marknadspenetration på Nvidia och Mellanox innan uppköpet. Nvidia lyckades öka sin omsättning över 100 % inom datacenter under 2020, d.v.s. där de fick synergieffekter mellan sig och Mellanox. Kunderna verkar ju vara kvar, HP, Dell EMC, Lenvo, IBM, Supermicro m.fl. jobbar idag med Nvidia kring tekniklösningar relaterade till Mellanox.

Så "risken" är snarare att Nvidia faktiskt gör något lika lyckat med Arm som det gjort med t.ex. Mellanox. Händer det lär vi ha en ny dominant på CPU-marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast om denna affär blockas finns ju en uppenbar risk att Arm hamnar i limbo med kraftig uppbromsning i teknikutvecklingen som följd. De som primärs gynnas av det är datorvärldens motsvarighet till kolkraftverken: x86-tillverkarna. Med i värsta fall fortsatt duopol som primärt drabbar oss som konsumenter.

Om det vore så katastrofalt för marknaden att Nvidia köper Arm, varför är då inte Apple (som knappast har speciellt mycket till övers för Nvidia) emot affären och varför är företag som MediaTek, Broadcom och Marwell för (alla dessa bygger kretsar med Arms Cortex A serie, så rätt viktigt för dem hur Arm agerar).

Qualcomm är emot, undrar varför? Det är ingen hemlighet att de under 2022 planerar släppa sin egen Arm-mikroarkitektur (d.v.s. de kommer sluta använda Arm Cortex A men fortsätta använda ARM64 ISA). För Qualcomm är drömscenariot att Arm går tillbaka till att enbart designa "bra kretsar till riktigt lågt pris" så Qualcomm blir rätt ensam om att ha high-end Arm som fungerar på Windows.

Det positiva om affären går i stöpet kan vara att Nvidia då går all-in i RISC-V. De använder redan RISC-V i sina GPUer för vissa kontrollfunktioner. Problemet med den resultatet är att RISC-V idag inte alls är lika moget på programvarusidan som x86_64 och ARM64, så kommer dröja ett antal extra år innan vi som konsumenter kan vänta oss något baserat på RISC-V som är relevant på skrivbordet. Lär ligga ett decennium bort i ett "bra" fall

Arm var ju under många år ett börsföretag. De var lönsamma, men de hade aldrig den ekonomiska möjligheten att på allvar utmana high-end segmentet. Det ändrades väldigt snabbt när de fick det utrymmet av Softbank, då gick det nog upp för de flesta hur tekniskt överlägsen ARM64 faktiskt är. Apple må ha mycket pengar, men att de lyckas med det man redan nu lyckas med hade aldrig gått om man inte haft en tekniskt fördel mot Intel/AMD i form av en bättre ISA.

Det Nvidia eller någon annan ägare av Arm med motsvarande inställning och ekonomiska muskler rattar designen av Cortex A serien kommer det vara jackpot för de som inte har möjlighet att designa sin egen mikroarkitektur. För även de kommer då kunna bygga kretsar som ligger i prestandatoppen! Enda garanterade förlorarna är Intel och AMD, förutsatt att de inte själva hoppar över till ARM64 eller RISC-V "i tid".

Jag håller fullständigt med att det är en nackdel om inte Nvidia får köpa ARM. Jag tror ARM verkligen behöver Nvidias kassa. Förstår inte varför många är emot detta. Nvidia har kommer inte få någon möjlighet denna gång att stänga in ARM för andra så som de gjorde för physx tex.

Permalänk
Medlem

Vore dåligt för oss entusiaster om köpet inte går igenom.
Så hoppas man kan lösa det på annat sätt annars.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är självklart spekulation från min sida. Får ändå känslan av att Jensen har tagit det personligt att Nvidia blivit utestängda från x86-marknaden. Nvidia har också väldigt bra koll på skrivbordet, så tror nog de kommer ta sig an den marknaden. Fast prio #1 lär vara datacenter.

Qualcomm har ju sagt att de är öppna för att licensiera sin CPU-teknik från Nuvia till företag som själva vill ta sig an datacenter, men de tänker själva fokusera på konsumentmarknaden (specifikt olika former av bärbara som laptops och liknande)! Så om inte Qualcomms satsning blir stor nog ser det lite mörkt ut för att någon annan förutom Apple riktigt ska kunna ta sig an desktop med ARM64.

"Amon said Qualcomm has no plans to build its own products to enter the other big market for CPUs - data centers for cloud computing companies. But it will license Nuvia's designs to cloud computing companies that want to build their own chips, which could put it in competition with parts of Arm."
Källa

Vet inte hur du lyckades, men du citerar något jag aldrig skrivit.

Skrivet av Yoshman:

Nu har jag bara någon form av koll på 3DFx, Ageia och Mellanox. Men om din definition på "dåligt uppköp" innefattar Ageia och Mellanox så undrar jag: kan du peka på någon lyckat uppköp någonsin i historien?

Här på SweC kommer PhysX ofta upp som exempel på vad Nvidia "pajat", men vad som egentlig hänt är att PhysX blev så vanligt förkommande att det inte längre blev något att skriva om. Det har används i PS3, PS4, Xbox360, XBoxOne samt det används i flera spelmotorer, bl.a. Unity och Unreal Engine (UE5 kommer byta till Epics egna Chaos Engine, UE4 kör Chaos som standard sedan 4.26 men PhysX finns kvar för de som föredrar det).

Ageia hade en cool teknik, men deras HW-lösning var en återvändsgränd då detta är något som långt bättre hanteras via SIMD på PC. Tog i.o.f.s. ett par år för Nvidia att fixa till bra SIMD stöd, men det hände och tekniken fick under deras vingar större användning än som realistisk varit möjligt med den tekniska riktigt Ageia hade.

Kolla värdet och marknadspenetration på Nvidia och Mellanox innan uppköpet. Nvidia lyckades öka sin omsättning över 100 % inom datacenter under 2020, d.v.s. där de fick synergieffekter mellan sig och Mellanox. Kunderna verkar ju vara kvar, HP, Dell EMC, Lenvo, IBM, Supermicro m.fl. jobbar idag med Nvidia kring tekniklösningar relaterade till Mellanox.

Så "risken" är snarare att Nvidia faktiskt gör något lika lyckat med Arm som det gjort med t.ex. Mellanox. Händer det lär vi ha en ny dominant på CPU-marknaden.

OK! Mellanox var kanske lyckat.

Du nämner Apple, är uppriktigt intressant att Apple inte använder Nvidia GPU'er.
Orsaken kan diskuteras, men oavsett så var det slutanvändarna som fick sitta i kläm.
Användarnas frustrationer kan man läsa över hela nätet... Så även pajkastningen.

3Dfx
Drivrutin stöd dödat efter kort tid.

ULi (ALi)
Här dog stödet 1 till 2 månader efter uppköp, man riktades till en tom sida.
Inget svar från Nvidia vid påtalande om blank sida.
Officiellt så skulle det finnas stöd.

Ageia
I princip som med ULi (ALi)

Då och en bra tid efter så fanns det inget fungerande alternativ, om hårdvaran var en återvändsgränd får vi inte veta.
Däremot så är det enklare att se det så, nu när det är implementerat på Nvidias SIMD.
PhysX hårdvaran fungerade med alla på marknaden förekommande grafikkort, vilka grafikkort fungerar det med idag?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

PhysX hårdvaran fungerade med alla på marknaden förekommande grafikkort, vilka grafikkort fungerar det med idag?

PhysX fungerar med alla CUDA-kompatibla grafikkort, d.v.s. NVIDIA 8000-serien och framåt. Men PhysX körs nästan alltid på processorn, spel med stöd för PhysX på GPU var och är sällsynta.

Om NVIDIA inte hade köpt upp Ageia så hade PhysX troligtvis bara blivit en parentes i historien, eftersom fysikkorten som sagt var en återvändsgränd och Ageia själva troligtvis inte hade haft musklerna att göra PhysX så framgångsrikt som NVIDIA har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad synd om det inte blir ett uppköpt, kunde ha blivit något stort av det.

Du menar så stort som andra teknologier som Nvidia förvärvat historiskt och stängt ned för andra aktörer än de själva? Riktigt synd var det ja..

Skrivet av Dinkefing:

Jag håller fullständigt med att det är en nackdel om inte Nvidia får köpa ARM. Jag tror ARM verkligen behöver Nvidias kassa. Förstår inte varför många är emot detta. Nvidia har kommer inte få någon möjlighet denna gång att stänga in ARM för andra så som de gjorde för physx tex.

Kassa ja... men inte Nvidias företagsfilosofi. Vad spelar det för roll om ARM får pengar ifall Nvidia låser ned produkten som de historiskt alltid gjort? Det finns väldigt lite positivt för marknaden om Nvidia får köpa ARM. Marknaden behöver fler.. inte färre aktörer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

3Dfx
Drivrutin stöd dödat efter kort tid.

ULi (ALi)
Här dog stödet 1 till 2 månader efter uppköp, man riktades till en tom sida.
Inget svar från Nvidia vid påtalande om blank sida.
Officiellt så skulle det finnas stöd.

Ageia
I princip som med ULi (ALi)

Jag tänker att 3dfx var ett konkursbo. Att förvänta sig att Nvidia skulle starta upp en hel division för att utveckla drivrutiner till kort som inte såldes längre och som var något av en flopp känns som en orimlig förväntan.
De köpte ju inte upp resterna av 3dfx för att förlora pengar på det.

Det samma gäller ju i princip aegia, har dock inte koll på uli/ali.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att 3dfx var ett konkursbo. Att förvänta sig att Nvidia skulle starta upp en hel division för att utveckla drivrutiner till kort som inte såldes längre och som var något av en flopp känns som en orimlig förväntan.
De köpte ju inte upp resterna av 3dfx för att förlora pengar på det.

Det samma gäller ju i princip aegia, har dock inte koll på uli/ali.

Givetvis så köper man inget med tanken att det skall gå med förlust, logiken säger att det vore ren och skär dumhet!

Det var att existerande drivrutiner nära på direkt försvann, fastän Nvidia had en sida för dom, en blank sådan...

Samma för ULi/ALi, men där drabbades även flera moderkortstillverkare som använde helt ULi eller en kombination av AMD/ULi chip.
ULi's lösning var en snygg kombination av chip som använde HT bussen i daisy chain (kopplade efter varandra), vilket gav många kraftfulla moderkort.
En av orsakerna att Nvidia köpte ALi var just ALi's implemetion av HT som var avsevärt bättre än Nvidias, ett tag efter köpet så lade Nvidia ner tillverkningen av chipset till AMD CPU'er. Förvånande...

Givetvis så skall man inte förvänta sig att ett företag skall supporta "andras" hårdvara även om dom är ägarna, men att direkt döda tillgången... Samtidigt som man utåt visar att där finns support...

Edit: På tal om support, visar skillnad på företagskultur!
ATI All-in-Wonder X600 PRO Drivers & Support
https://www.amd.com/en/support/graphics/tv-tuners/ati-all-won...

Hur gammal är inte ATi All Wonder X600 Pro...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

Edit: På tal om support, visar skillnad på företagskultur!
ATI All-in-Wonder X600 PRO Drivers & Support
https://www.amd.com/en/support/graphics/tv-tuners/ati-all-won...

Hur gammal är inte ATi All Wonder X600 Pro...

Tänker att det blir väldigt vinklat.
AMD köpte ATI för att driva vidare verksamheten i princip i befintligt skick.
Det är ju en totalt ojämförbar situation med att köpa upp ett konkursbo för att få tillgång till några IPn

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att det blir väldigt vinklat.
AMD köpte ATI för att driva vidare verksamheten i princip i befintligt skick.
Det är ju en totalt ojämförbar situation med att köpa upp ett konkursbo för att få tillgång till några IPn

Hmm.. Köpte inte AMD ATi för några IP'n.

Hur vinklat är det då inte att man supportar hårdvara som man aldrig sålt eller haft någon vinst på.

Som svar på:

Skrivet av UndaC:

Jag tänker att 3dfx var ett konkursbo. Att förvänta sig att Nvidia skulle starta upp en hel division för att utveckla drivrutiner till kort som inte såldes längre och som var något av en flopp känns som en orimlig förväntan.
De köpte ju inte upp resterna av 3dfx för att förlora pengar på det.

Det samma gäller ju i princip aegia, har dock inte koll på uli/ali.

Hoppas att du vet om att ATi var på randen till konkurs när AMD köpte ATi, att deras satsning på media chip för mediaunderhållning (satelit, TV, spel m.m.) slog fel...

Edit: Så ATi All Wonder X600 Pro, var ett bra exempel
Support av en produkt man inte funnit intresse att arbeta vidare på.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte hur du lyckades, men du citerar något jag aldrig skrivit.

Blev cut-and-paste fel när jag svarade två i samma inlägg... Fixat.

Skrivet av Bengt-Arne:

Du nämner Apple, är uppriktigt intressant att Apple inte använder Nvidia GPU'er.
Orsaken kan diskuteras, men oavsett så var det slutanvändarna som fick sitta i kläm.
Användarnas frustrationer kan man läsa över hela nätet... Så även pajkastningen.

Som jag förstått det insåg Nvidia allt för mycket sitt värde så de vägrade att gå med på de marginaler Apple ansåg var "rätt".

Frustrationen jag primärt sett är att Apples drag här gjorde att CUDA-stödet försvann från MacOS, något som var en rejäl minuspost givet vilka områden MacOS är riktigt populär i.

I slutändan blev det ändå riktigt bra, Apple har så brutalt med resurser och de visade dels hur bra man faktiskt kan designa ett modernt 3D API utan att gå till dumheterna i DX12/Vulkan (d.v.s de visade att de fördelar man pushar i DX12/Vulkan krävde inte "low-level" API). Metal compute visade också att man kan göra saker väsentligt bättre än OpenCL (Apple var ju de som grundande OpenCL, men de insåg uppenbarligen bristerna). CUDA är fortfarande dominerade, men Metal (både 3D och compute) används idag både i MacOS och iOS.

Förhoppningsvis tar SYCL rejäl fart på Windows och Linux (Intel använder SYCL i OneAPI och ARM GPUerna Mali/R-Car/PowerVR har också stöd för SYCL, dock illa att Qualcomm Adreno verkar saknas för tillfället), Nvidia behöver konkurrens på GPGPU sidan!

Skrivet av Bengt-Arne:

3Dfx
Drivrutin stöd dödat efter kort tid.

Tror de flesta missat att Nvidia faktiskt aldrig köpte 3DFx. De köpte de flesta patenten och rätten till namnet. Man erbjöd sig också att ge ekonomiskt stöd till 3DFx så de kunde drivas vidare, men det hände aldrig innan 3DFx gick i putten hösten 2002.

Så var knappast Nvidias jobb att hantera drivrutiner.

Skrivet av Bengt-Arne:

Då och en bra tid efter så fanns det inget fungerande alternativ, om hårdvaran var en återvändsgränd får vi inte veta.
Däremot så är det enklare att se det så, nu när det är implementerat på Nvidias SIMD.
PhysX hårdvaran fungerade med alla på marknaden förekommande grafikkort, vilka grafikkort fungerar det med idag?

Det fungerar i praktiken med alla grafikkort på marknaden, inklusive de som man hittar i mobiler och spelkonsoler. Det eftersom det visade sig vara tekniskt långt vettigare att köra fysikberäkningar på CPU via SIMD (och via PPE på PS3) än att köra det på grafikkort.

PhysX blev därför inte speciellt värdefullt för Nvidia, så ett rimligt val för Nvidia vore ju att döda tekniken. I stället gjorde de PhysX till öppen källkod. Så har väldigt svårt att se hur folk kan ta just detta exempel på "Nvidia gör saker proletära", här blev ju resultatet det helt motsatta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm.. Köpte inte AMD ATi för några IP'n.

Hur vinklat är det då inte att man supportar hårdvara som man aldrig sålt eller haft någon vinst på.

Som svar på:
Hoppas att du vet om att ATi var på randen till konkurs när AMD köpte ATi, att deras satsning på media chip för mediaunderhållning (satelit, TV, spel m.m.) slog fel...

Edit: Så ATi All Wonder X600 Pro, var ett bra exempel
Support av en produkt man inte funnit intresse att arbeta vidare på.

Det stora skillnaden menar jag är att man fortsatte sälja och stödja produktlinjerna och deras direkta efterföljare som byggde vidare på snarlika arkitekturer. Och mycket av personalen arbetade vidare.

AMD köpte hela paketet från teknik, personal och varumärke med intentionen att driva det vidare.
Inte minst angående varumärket så finns det ju en stor anledning att inte "dumpa" befintliga Radeon-kunder.

Det är en stor skillnad mot att köpa upp IPn bara menar jag

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det stora skillnaden menar jag är att man fortsatte sälja och stödja produktlinjerna och deras direkta efterföljare som byggde vidare på snarlika arkitekturer. Och mycket av personalen arbetade vidare.

AMD köpte hela paketet från teknik, personal och varumärke med intentionen att driva det vidare.
Inte minst angående varumärket så finns det ju en stor anledning att inte "dumpa" befintliga Radeon-kunder.

Det är en stor skillnad mot att köpa upp IPn bara menar jag

Likheten är att AMD kunde dumpat support för ATi's media hårdvara (ATi All Wonder som ex.), det gjorde dom inte, den supportas fortfarande.
Det är skillnaden....

Orsaken till att AMD köpte ATi (till överpris) var AMD "Fusion", en vision där AMD saknade grafik IP. Att dom sen såg en marknad i rena grafik kretsar är positivt.

Så min hela poäng är att ser Nvidia minsta fördel i att stänga ute licenstagare, så tar dom den. Även om det skulle begränsa marknaden på sikt.
Vad som helst kan lovas, ja även slutas avtal. Ett par år senare så gäller det ändå inte då man kan skylla ändrad inriktning och marknad.

Att Nvida som ex. erbjöd sig att stötta 3Dfx ekonomiskt, var ju lägligt. Att inget stöd kom innan konkursen blev ett faktum, var ännu lägligare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tycker det mest intressanta är hur storbritannien har möjlighet att stoppa försäljning av ett japanskägt bolag.

Mig veterligen kan de inte faktiskt stoppa försäljningen. Men då företaget vill kunna verka på den brittiska marknaden, eller i EU, Kina, och USA så blir det till att följa vad de säger.

Lite som när Ericsson betalar $1 miljard till USA för att de har mutat folk i ett tredje land, de vill fortsätta verka på den amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mig veterligen kan de inte faktiskt stoppa försäljningen. Men då företaget vill kunna verka på den brittiska marknaden, eller i EU, Kina, och USA så blir det till att följa vad de säger.

Lite som när Ericsson betalar $1 miljard till USA för att de har mutat folk i ett tredje land, de vill fortsätta verka på den amerikanska marknaden.

Om företaget inte kan fusioneras i Nvidia så finns det inget köp. Affären kräver att den går att genomföras för att slutföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att 3dfx var ett konkursbo. Att förvänta sig att Nvidia skulle starta upp en hel division för att utveckla drivrutiner till kort som inte såldes längre och som var något av en flopp känns som en orimlig förväntan.
De köpte ju inte upp resterna av 3dfx för att förlora pengar på det.

Det samma gäller ju i princip aegia, har dock inte koll på uli/ali.

3dfx var väl ett relativt stort och känt varumärke ändå. Att lägga ner det bara sådär förstår jag ändå känns som ett svek mot 3dfx fansen. Man borde kunna ha strukturerat om bolaget och fått det att gå bra igen om intresset hade funnits skulle jag gissa på.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd