Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Dags för ny speldator (budget 15-20k exkl. gpu)

Permalänk
Medlem

Dags för ny speldator (budget 15-20k exkl. gpu)

Hej!

Jag har funderat på att bygga en ny speldator ett tag men i och med brist på grafikkort osv. valde jag att vänta tills jag kunde få tag på ett. Igår slog jag till på ett 3070 Ti så nu är det dags att börja kika på övriga komponenter så jag tänkte be om lite råd då jag senast byggde dator 2012 och har ungefär lika dålig koll då som jag har nu.

Datorn kommer som sagt att användas till spel och till att börja med kommer jag spela i 1080p (pga mina nuvarande skärmar) men kommer troligen gå upp till 1440p i framtiden så vill gärna framtidssäkra så gott det går. Spel jag kommer spela är till exempel New World och diverse single-player spel i genrerna ARPG/RPG.

De enda komponenter som jag har någorlunda funderat på är:
CPU: Ryzen 9 5900X
SSD: WD SN850 1TB (behövs kylare till den?)
RAM: 32 GB
Chassi: Funderar på något av Lian Li Lancool eller Fractal Design Meshify 2 modellerna

Och GPUn jag redan har hemma är följande RTX 3070 Ti 8GB

Men när det kommer till moderkort, RAM och kylning så skulle jag behöva lite råd. Vad jag har läst mig till så tycker Ryzen om snabba minnen (3600MHz) vilket kräver någon form av överklockning/aktivering av XMP.
Är det rätt uppfattat och är det isåfall rimligt lätt att göra för någon som aldrig gjort något liknande tidigare? Eller är det isåfall rimligare att bara köpa 3200MHz RAM och inte pilla på något?

Har också förstått att det är viktigt att RAM jag väljer finns med på moderkortets QVL, men det kanske mest är om man ska aktivera XMP?

När det gäller kylning så har jag ingen erfarenhet av vattenkylning men är öppen till att testa om det är rekommenderat. Med det sagt har jag absolut inget emot att köra luftkylning heller (så länge det får plats) så tar gärna emot rekommendationer av båda.

Budget för detta är någonstans mellan 15-20k (exkl. grafikkortets kostnad), går det få ihop något rimligt för det?

Permalänk
Medlem

RAM & SSD är jag inte helt hundra på, du kanske behöver hastigheten av en SN850?
RAM vill du nog ha 3600MHz CL16.
CPU-kylningen kan du byta till en Noctua-D15 om du inte vill ha vatten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/OGMgV.png
RAM & SSD är jag inte helt hundra på, du kanske behöver hastigheten av en SN850?
RAM vill du nog ha 3600MHz CL16.
CPU-kylningen kan du byta till en Noctua-D15 om du inte vill ha vatten.

Tack för detta, det ser ju rimligt ut.

Vet inte om jag behöver hastigheten av en SN850, men jag såg att den fått bra betyg i tester så såg ut som ett bra val trots att det är lite dyrt.

Okej och för att nyttja 3600MHz RAM behöver man antingen aktivera XMP eller överklocka manuellt om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Tack för detta, det ser ju rimligt ut.

Vet inte om jag behöver hastigheten av en SN850, men jag såg att den fått bra betyg i tester så såg ut som ett bra val trots att det är lite dyrt.

Okej och för att nyttja 3600MHz RAM behöver man antingen aktivera XMP eller överklocka manuellt om jag förstått det rätt?

Fördelen med en SN850 är nog mycket att den går att använda i ett PS5, vid normalanvändning så är det väldigt marginell skillnad på 500MB/s som en SATA SSD oftast har & 5000MB/s som SN850 har, disken jag föreslog har c.a 2000MB/s.

Ja, du behöver slå på XMP i bios för att RAM ska gå i 3600MHz, annars kör dem i 2133MHz (finns några kit om kör i 2400 eller 2666 default också) XMP fungerar i 90% av fallen och när det inte gör det, så startar datorn bara om sig några gånger och återställer BIOS till default.
Vill man kan man då gå in och testa sig fram manuellt och då kanske 3466MHz fungerar helt okej istället, eller bara 3200MHz, man kan då gå in och pilla i mängden volt för att ändå uppnå 3600Mhz, och/eller pilla med tajmings och köra i slöare CL18 istället för CL16.
Hur som helst bör man prova slå på XMP. (på Asus-moderkort kallas ibland XMP för D.O.C.P)
Det finns en 100% garanti för att XMP funkar och det är om man går in och kikar på moderkortets QVL, där testade RAM-kit listas, men många RAM-kit som inte testats fungerar lika bra.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fördelen med en SN850 är nog mycket att den går att använda i ett PS5, vid normalanvändning så är det väldigt marginell skillnad på 500MB/s som en SATA SSD oftast har & 5000MB/s som SN850 har, disken jag föreslog har c.a 2000MB/s.

Ja, du behöver slå på XMP i bios för att RAM ska gå i 3600MHz, annars kör dem i 2133MHz (finns några kit om kör i 2400 eller 2666 default också) XMP fungerar i 90% av fallen och när det inte gör det, så startar datorn bara om sig några gånger och återställer BIOS till default.
Vill man kan man då gå in och testa sig fram manuellt och då kanske 3466MHz fungerar helt okej istället, eller bara 3200MHz, man kan då gå in och pilla i mängden volt för att ändå uppnå 3600Mhz, och/eller pilla med tajmings och köra i slöare CL18 istället för CL16.
Hur som helst bör man prova slå på XMP. (på Asus-moderkort kallas ibland XMP för D.O.C.P)
Det finns en 100% garanti för att XMP funkar och det är om man går in och kikar på moderkortets QVL, där testade RAM-kit listas, men många RAM-kit som inte testats fungerar lika bra.

Jag har förvisso ett PS5 men ser inte att jag kommer byta inom en nära framtid och flytta den till PS5:an så det kanske är mer prisvärt att gå på en disk i linje med den du föreslog, får fundera lite på det.

Då förstår jag, tack så mycket för tydligt svar! Du vet inte om det finns någon hemsida där användare som har testat olika minnen själva lagt upp resultat av olika kombinationer av moderkort och RAM ihop med XMP?
Annars får jag helt enkelt testa och se hur det går, har ingen erfarenhet av manuell överklockning så det är jag lite tveksam/nervös inför haha.