Dags för ny speldator (budget 15-20k exkl. gpu)
Hej!
Jag har funderat på att bygga en ny speldator ett tag men i och med brist på grafikkort osv. valde jag att vänta tills jag kunde få tag på ett. Igår slog jag till på ett 3070 Ti så nu är det dags att börja kika på övriga komponenter så jag tänkte be om lite råd då jag senast byggde dator 2012 och har ungefär lika dålig koll då som jag har nu.
Datorn kommer som sagt att användas till spel och till att börja med kommer jag spela i 1080p (pga mina nuvarande skärmar) men kommer troligen gå upp till 1440p i framtiden så vill gärna framtidssäkra så gott det går. Spel jag kommer spela är till exempel New World och diverse single-player spel i genrerna ARPG/RPG.
De enda komponenter som jag har någorlunda funderat på är:
CPU: Ryzen 9 5900X
SSD: WD SN850 1TB (behövs kylare till den?)
RAM: 32 GB
Chassi: Funderar på något av Lian Li Lancool eller Fractal Design Meshify 2 modellerna
Och GPUn jag redan har hemma är följande RTX 3070 Ti 8GB
Men när det kommer till moderkort, RAM och kylning så skulle jag behöva lite råd. Vad jag har läst mig till så tycker Ryzen om snabba minnen (3600MHz) vilket kräver någon form av överklockning/aktivering av XMP.
Är det rätt uppfattat och är det isåfall rimligt lätt att göra för någon som aldrig gjort något liknande tidigare? Eller är det isåfall rimligare att bara köpa 3200MHz RAM och inte pilla på något?
Har också förstått att det är viktigt att RAM jag väljer finns med på moderkortets QVL, men det kanske mest är om man ska aktivera XMP?
När det gäller kylning så har jag ingen erfarenhet av vattenkylning men är öppen till att testa om det är rekommenderat. Med det sagt har jag absolut inget emot att köra luftkylning heller (så länge det får plats) så tar gärna emot rekommendationer av båda.
Budget för detta är någonstans mellan 15-20k (exkl. grafikkortets kostnad), går det få ihop något rimligt för det?