Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Hur många datorer, mobiltelefoner och surfplattor använder du?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Bl a tre tonårsungar som gillar att spela utan lagg.

I see, najs I allafall 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bl a tre tonårsungar som gillar att spela utan lagg.

Fast då är det väl inte du som använder dem? Ska de räknas in i pollen då?

(det känns som såna här polls alltid blir så öppna för tolkningar så de blir nära nog värdelösa...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Macbook Air
iPhone 12 Pro
iPad Pro
Nuc (Htpc sovrum)
Pc (Speldator/Htpc vardagsrum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast då är det väl inte du som använder dem? Ska de räknas in i pollen då?

(det känns som såna här polls alltid blir så öppna för tolkningar så de blir nära nog värdelösa...)

Jo precis, nu läste jag du som hushållet.

Permalänk
Medlem

"Hur många datorer, surfplattor och mobiltelefoner använder du?"
Här kan man ju svara på två olika sätt.

Jag använder X (1-5) många.

Eller

Jag använder X av varje (1-5x)

Förvirrande frågeställning

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av loeric:

"Hur många datorer, surfplattor och mobiltelefoner använder du?"
Här kan man ju svara på två olika sätt.

Jag använder X (1-5) många.

Eller

Jag använder X av varje (1-5x)

Förvirrande frågeställning

Instructions unclear thoughts stuck in infinite loop.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Instructions unclear thoughts stuck in infinite loop.

Hej du Nyhetschef. Du är välkommen att göra narr av mig jag bjuder på den.
Men jag tänker lite så här- Vill man ha in korrekt data bör man formulera sig så att alla svarar på samma sätt, dels undviker man förvirring och dels får man in lite korrektare svar. Det blir ju lite märkligt om alla tolkar frågan olika.

Ha en fin Nyhetschefsdag.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av loeric:

Hej du Nyhetschef. Du är välkommen att göra narr av mig jag bjuder på den.
Men jag tänker lite så här- Vill man ha in korrekt data bör man formulera sig så att alla svarar på samma sätt, dels undviker man förvirring och dels får man in lite korrektare svar. Det blir ju lite märkligt om alla tolkar frågan olika.

Ha en fin Nyhetschefsdag.

Jag skulle säga att "Jag använder X av varje" inte funkar ihop med våra svarsalternativ.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av loeric:

"Hur många datorer, surfplattor och mobiltelefoner använder du?"
Här kan man ju svara på två olika sätt.

Jag använder X (1-5) många.

Eller

Jag använder X av varje (1-5x)

Förvirrande frågeställning

Skrivet av Jacob:

Instructions unclear thoughts stuck in infinite loop.

Skrivet av Kenneth:

Jag skulle säga att "Jag använder X av varje" inte funkar ihop med våra svarsalternativ.

"Hur många datorer, surfplattor och mobiltelefoner använder du?"

Min tolkning:
"Hur många(X) utav A/B/C använder du"
(X = (A × P) + (B × Y) + (C × Z) )
// X = Totala antalet enheter inom samtliga kategorier räknat tillsammans.

Eller bara:
"Hur många telefoner, surfplatter och/eller datorer använder du sammanlagt"

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

tycker inte det var en speciellt otydlig fråga (åtminstonde inte när det gäller antalet enheter).

däremot verkar det vara lite otydligt på vad man faktiskt frågade efter, då till och med jakob refererade till att han inte kunde lista en NAS. Även om det finns NAS med hdmi ut, och där du kan installera browsers på dem, så tror jag inte det var det Jakob menade, fast du får rätta mig om jag har fel Jakob
Samt vore det intressant och höra om du faktist sitter och surfar med din shield.

Skrivet av Jacob:

Det blev ett par fler än jag spontant tänkte mig. Samtliga är enheter jag använder aktivt, vissa mindre än andra så klart.

  • Stationär dator (primära för spel & jobb)

  • Bärbar jobbdator

  • Stationär dator i vardagsrummet

  • Bärbar speldator

  • Mobiltelefon

  • Nvidia Shield (first gen)

Ja, jag har ingen NAS än. Skämmes!

kanske hade vart värt att ha hela frågeställningen i titeln (alltså första fetmarkerade meningen i texten alternativt konlusionen i slutet av texten.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Cove:

tycker inte det var en speciellt otydlig fråga (åtminstonde inte när det gäller antalet enheter).

däremot verkar det vara lite otydligt på vad man faktiskt frågade efter, då till och med jakob* refererade till att han inte kunde lista en NAS. Även om det finns NAS med hdmi ut, och där du kan installera browsers på dem, så tror jag inte det var det Jakob* menade, fast du får rätta mig om jag har fel Jakob*
Samt vore det intressant och höra om du faktist sitter och surfar med din shield.

Ja, nej, att ta upp NAS var något jag bara gjorde i farten. Kanse bidrog till den upplevda otydligheten. Jag surfar faktiskt på min Shield men då handlar det närmast uteslutande om att läsa guider, tips, etc. i de spel jag spelar.

Jacob*

Skrivet av Cove:

kanske hade vart värt att ha hela frågeställningen i titeln (alltså första fetmarkerade meningen i texten alternativt konlusionen i slutet av texten.

Jag har för närvarande semester och har faktiskt inget med den här artikeln att göra, men det jag kan säga är att jag personligen inte tyckte frågan var så svår. Tycker dock det är lite roligt att folk varje gång överanalyserar och tar sånt här på så blodigt allvar, när den här typen av frågor till syvende och sist endast är tänkta att vara konversationsstartare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

1x Stationär
2x Laptop (privat, jobb)
1x Surfplatta
1x Mobil

Permalänk
Medlem

Angav 7 men det borde varit 8.

3 st stationära windowsdatorer, varav en en HTPC.
1 Amiga 500
1 Amiga 4000
1 C64
1 Laptop
1 Androidtelefon

Och ja, jag använder allihop. Inte alla varje dag men iaf någon gång per månad används alla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

1 Amiga 500
1 Amiga 4000
1 C64

Surfar du på dem?

Citat:

Denna vecka undrar vi hur många enheter du använder för att surfa på nätet med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

2 st. Platta o mobil.
iPad Pro och Xiaomi Mi A2

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Mobil jobb/privat
Stationär privat
Bärbar jobb

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Roger W:

Surfar du på dem?

Amiga 4000 lär ju "fungera", lite jobbigare på c64 hehe

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Surfar du på dem?

Inte på 64an men annars så. Går fixa det med men ser inte riktigt poängen. Men ja, jag missade den delen av frågeställningen. Som sagt, det går dock med lite enkla ingrepp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

7st
Mobil
Surfplatta
Laptop
Stationär dator
HTPC
Jobb mobil
Jobb laptop

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

2st mobiler (en privat, en jobb)
3st laptops (2st priv. 1 jobb)
2st ipads (1st priv 1 jobb)
2st datorer (sedan har barnen varsin dator också som man använder ibland) + en i5 2500k med gtx660 som jag tänkte göra någon retrodator med men används ej
4st raspberry pi, 2st vanliga och 2st zero w (+ en RP1, och 2 men de används en gång om året kanske)
1st Nvidia Jetson Nano 4GB

ibland plockar jag fram någon gammal laptop med vag-com ur skåpet för att koppla in i bilen med OBD2 scanner men väldigt sällan numera

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz