Permalänk
Avstängd

Ny på överklockning

Hejsan. har ett 3080 Xtreme från Auros och såg någon kommentar om att den senaste moderkortsversionen tillät att man kunde flytta upp watten från 350 till 450 och att detta gjorde att kortet berättigades sitt pris.

Så nu undrar jag, är det ovanligt att tillverkaren gör såhär, flyttar upp parametrarna efter ett tag?

Gör detta mycket för överklockningen om man sätter den på 450 W?

Mitt kort körs redan i 72 C i load och hotspot ligger väl på 86 C någonting men mtp att kylaren på detta kortet är rätt maffig så ser jag inte att det skulle vara några direkta problem? Och dessutom ifalll tillverkaren tillåter denna ändringen dessutom.

Sedan slutligen, exakt hur går jag tillväga för att flytta den till 450W?

Permalänk
Medlem

RTX 3080 presterar riktigt bra redan vid Founders Edition-nivå av strömbudget och överklockningen direkt ur kartong på eftermarknad ger inte så mycket heller mer än högre temperaturer och dyrare elräkning.

Av denna anledning brukar många undervolta istället, för att hitta lägsta tillåtna spänning vid samma klockfrekvenser. Värmeutvecklingen+energiförbrukning sjunker och man kan förlora några enstaka FPS.

Att flasha bios på just ditt kort till 450W vet jag inte, men på mitt EVGA går det att göra med hjälp av tillverkarens forum och en specifik bios-uppdatering. Ingreppet är lite mer komplicerat och av det skälet bör det inte göras om man inte är insatt tycker jag.

Vad jag menar är, att hittar du inte hur man utför BIOS-uppdateringen kanske det är bättre att låta bli och börja med vanlig överklockning/undervoltning som är lite mer basic än att flasha bios

Ursäkta om jag gick lite OT, men kanske kan ge dig lite mer helhetsperspektiv då du skriver att du är ny på överklockning.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem

Det är inte moderkortet som styr volten av gpu'n. Utan du måste flasha om Bios på ditt grafikkort då. Och om du är ny på överklockning, så ska du absolut inte börja med det. Om du vill ha lite mer fps, så tycker jag du ska börja med några videos på Youtube om överklockning.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att man får ut mer FPS i spel genom att överklocka ett luftkylt RTX 3080. Skulle gärna vilja se detta motbevisat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tvivlar på att man får ut mer FPS i spel genom att överklocka ett luftkylt RTX 3080. Skulle gärna vilja se detta motbevisat.

Sure. Tar en av 100000 sidor som testat.

https://www.thefpsreview.com/2020/10/15/nvidia-geforce-rtx-30...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ok man kanske får ut några FPS från ett FE eller icke OC kort men man får räkna med att burken förvandlas till en ugn. Men det känns inte särskilt hållbart i längden.

Permalänk
Avstängd

Är ett 850w psu tillräckligt om jwg vill överklocka mer?
850 är recommened på gigabyte hemsida