Permalänk
Medlem

Blir bara värre!!

Nu funnkar skiten inte igen startar datorn och den kan inte hitta hårdisken,CDROM/DVD............ i biosen står all på "None" men allt är inkopplat....n'r jag försöker leta efter dm så händer inget..nån plzz

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

oj jag ska vara ärlig så låter det som att det är sönder.. hittar den varken dvd lr hårddisk? testat hårdvaran på en annan dator?

Visa signatur

//zlaper

Permalänk
Medlem

vad är de som kan ha gått sönder? ska testa men jag orkar inte idag allt går bara åt helvete

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

Har försökt allt nu men den vägrar bota de står DISK SYSTEM NOY FOUND BLA BLA!!!! CDen funnkar inte hårdisken låter inte heller och i bios står alla På NONE vad fan ska man göra snälla nån

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

skulle gissa på moder kortet lagt av hände för mej xact samma

Visa signatur

Amd 64 3500+ Geforce4 ti4800SE 128mb, 1024mb ram 120gb hårddisk

Permalänk
Avstängd

har du testat så du har inte jumprarna inställt på samma t.ex Master, ändra om så det är olika och kolla då

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

det här hände nyss jag bytte kablarna från nättagge då plötsligt funnkade skiten då trodde jag de va löst.
Men när jag satte in alla kablar och starta o,....då händer det en annan sak...allt funkar men inget på skärmen inget verkar pajj men nåt sitter löst eller så orkar inte nättagget med men jag tror inte de ska vara så

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
har du testat så du har inte jumprarna inställt på samma t.ex Master, ändra om så det är olika och kolla då

vart finns dom??

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

jumprarna eller byglarna sitter på respektive enhet, bredvid där du stoppar in IDE-kabeln.

Sätt alla enheter på CABLE SELECT så kan det inte bli sinne (lr jo, men men )

Visa signatur

He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgath
jumprarna eller byglarna sitter på respektive enhet, bredvid där du stoppar in IDE-kabeln.

Sätt alla enheter på CABLE SELECT så kan det inte bli sinne (lr jo, men men )

hur s'tter man dom på cable select?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

står oftast på enheten, eller bredvid byglarna.

Visa signatur

He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.

Permalänk
Medlem

hittar två byglar på HDD och en på CDrROM de står ingen cabel select

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

Du ska (kan) ha en "master"-byglad och en "slave"-byglad enhet på varje kabel, inte två master lr två slaves.

Du har tre enheter, korrekt? Kör då en HDD som master på en kabel, en HDD som master på den andre och även CDn (som slave) på den andre kabeln.

Visa signatur

He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgath
Du ska (kan) ha en "master"-byglad och en "slave"-byglad enhet på varje kabel, inte två master lr två slaves.

Du har tre enheter, korrekt? Kör då en HDD som master på en kabel, en HDD som master på den andre och även CDn (som slave) på den andre kabeln.

har du ingen bild på hur byglarna ska sitta för min har inte de

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

det är olika från enhet till enhet.. Tillverkare/modell? Kolla deras sidor, strå nog där.

Visa signatur

He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.

Permalänk
Medlem

har hittat min hårdisk byt till de du sa funnkar fortfarnde inte allt är på men skärmen visar inget fan ska man göra alltså

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Avstängd

du kan alltid bara ändra bara på en av dem, för om båda sitter på samma är det stor sanolikhet att om du ändrar på ena kommer det vara olika

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Re: Blir bara värre!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murek
Nu funnkar skiten inte igen startar datorn och den kan inte hitta hårdisken,CDROM/DVD............ i biosen står all på "None" men allt är inkopplat....n'r jag försöker leta efter dm så händer inget..nån plzz

Det är inte så roligt att 'NONE' indikerar att datorn inte skall leta efter någon och att det istället skall stå 'auto detect' ?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Jag hade exakt det problem som du har.Jag hade ett msi ?.Det var likadant,
det hittade inte hårdiskarna,bara ibland.Så var det i flera månader,den hittade cd dvd hårdiskarna bara som sagt när den själv ville.Det som hade hänt med mitt moderkort var,att ett antal kondningar hade börjat att fläka upp sig i toppen.Så jag var tvungen att byta moderkort.För ca 1 år sedan
så hade alla moderkortstillverkare problem med dåligt gjorda kondningar

Jag säger inte att du har samma fel som jag .Men det är värt att kolla
MVH AC/DC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fixade allt till slut de va nättagget som verkade inte funnka helt skummt men när jag väl kom in och allt så står det......Filen hal.dll är skadad eller saknas winxp kommer inte att startas........ hela den här jävla uppgraderingen av ett jävla chassi har varit som ett helvete för mig måste nog sova lite och inte tänka mycket på skiten.....ska formatera imorgon eller om nån av er vet hur jag kan fixa detta skit problem :(:(

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

och tack för alla svar ni som hjälpt mig!!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Avstängd

Murek been there dont that vet inte vad som gjorde att någon fil skadades så jag var tvungen att installera om, kanske var nätagget det med må tro? fungerar felfritt nu dock

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
Murek been there dont that vet inte vad som gjorde att någon fil skadades så jag var tvungen att installera om, kanske var nätagget det med må tro? fungerar felfritt nu dock

vad har du för nätagg?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Avstängd

codegen antec på ingång dock!

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

ska nog köpa ett antec jag me om de inte våre för de där jävla q-tec agget hade de här aldrig hänt har varit uppe hela natten och trixat är sur som fan nu får nästan tårar måste formatra alla filmer och skit försvinner ohhh fan

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk

Problemet är alltså löst, men jag har ett knep till ni kanske vill veta om dte händer igen. Testa att sätta en enda enhet, gärna cd på master och i slutet av ide-kabeln och på första ide-porten på moderkortet och starta upp. Hittar bios inte den i alla fall? Hårdsätt den på cd och koppla in en floppy och kolla läget. Funkar det nu kan ni koppla in en enhet i taget.
Detta är bra om t ex en disk är trasig och sabbar inställningarna för de andra enheterna. Bios strular också ibland, då brukar jag uppgradera och stänga av alla onödiga grejor som strömsparande funktioner och IR.

/Ha det.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk

står det none i biosen ??

sätt allt på auto om det står none där jag tror du menar så är ju skiten avaktiverad

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

den filen som var skadad..
kan du inte starta datorn från startdiskett eller boot cd och sedan kopiera den filen från WinXP cd'n (om den följer med winxp asså), annars kan du ju leta upp filen på nätet, lägga den på diskett, starta från boot cd och sedan ersätta den skadade filen med en ny kopia av den.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

hur får jag till de? jag fixat hal.dll nu ska jag kopiera över den till en vanlig diskett och sätta in xp cdn och gå in på recovery console?? tack

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Medlem

Ahh, du verkar har löst det nu, men jag kan säga att jag hade liknade problem. Och testade att dra ut varje enhet sätta tillbaka de för att se om det var något fel på hdd eller cdrom. Men sen testa jag att byta ata kabeln till hårddisken då hitta den allt igen, perfekt tänkte jag. Men några dagar senare så dog moderkortet