Google smyglanserar mellanklassaren Pixel 5a

Permalänk
Melding Plague

Google smyglanserar mellanklassaren Pixel 5a

Ett tydligt släktskap med fjolårets Pixel 4a 5G genomsyrar det diskreta avtäckandet, där batteriet och ett yttre av metall är de största nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

När det kommer en mobil som man kan överväga att köpa så säljs den inte här

Får köra vidare nåt år till på min Oneplus 5.... den funkar ju ändå helt okej fortfarande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det är svårt att sälja en premium liten ej vikbar telefon i stora volymer, t.om Apple har problem med detta.
Det blir för min del att släpa vidare på min Ericsson Hotline Combi, den väger visserligen 4KG, men man vänjer sig.

Japan är en marknad som gillar små saker och det är inte konstigt att de testar marknaden där först, blir den en succé där så kanske kommer den hit.

Permalänk
Medlem

Läste redan igårkväll om den här skräplanseringen. Europa är tydligen tredje värden när det kommer till kritan under rådande kretsbrist. Har inväntat den här lanseringen sen släppet av Pixel 4a och var tänkt att bli uppgraderingen från min Galaxy S7.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med dessa Pixel-telefoner? Varför existerar dem?

Att släppa en telefon i bara 2 länder kan ju inte ge mycket pengar till Google, om något?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Riktigt irriterad över att pixel knappt kommer till Europa.. en sd780 eller 860 hade jag nog köpt den.. om jag inte redan nyss köpt ZenFone 8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är svårt att sälja en premium liten ej vikbar telefon i stora volymer, t.om Apple har problem med detta.
Det blir för min del att släpa vidare på min Ericsson Hotline Combi, den väger visserligen 4KG, men man vänjer sig.

Japan är en marknad som gillar små saker och det är inte konstigt att de testar marknaden där först, blir den en succé där så kanske kommer den hit.

Menar du att det är lättare att sälja vikbara telefoner? För då tror jag du behöver kasta ett öga på försäljningssiffrorna.

Sen är inte detta en premium-modell utan en stabil mellanklassare, och inte liten heller.

Permalänk
Medlem

Jaha, tråkigt att telefoner fortsätter växa. Kan vi få några vettiga modeller i typ Galaxy Nexus-storlek?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Synd att även A serien är större och tyngre än tidigare. Håller på att byta ifrån en S21 till en Pixel 5 för händerna håller inte för storleken och vikten, men var ska man gå nästa gång om även Google övergett segmentet "telefoner som är anpassade för mänskliga händer"?

Permalänk
Medlem

Det kom för några månader sedan flera rapporter om att Pixel 5a telefonen inte längre skulle släppas.

Visserligen ett rykte men antagligen har Google haft så stora problem med tillverkningen att de nu väljer att ändå släppa den men i mindre upplaga. Dessa rykten talade också om att Google primärt ville satsa på Pixel 6.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av AerisArchon:

Jaha, tråkigt att telefoner fortsätter växa. Kan vi få några vettiga modeller i typ Galaxy Nexus-storlek?

Den här är ju typ i galaxy nexus storlek, den större skärmen fås genom att aspektration ändras så skärmen blir högre. Men den fysiska storleken skiljer sig knappt något alls.

Pixel 5 är ännu närmare Galaxy Nexus i storlek.

Med det sagt så är ju alla pixel lanseringar tråkiga för oss svennebananer, har trots detta haft ett gäng, men börjar tröttna på att köpa begagnat eller importera själv.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Menar du att det är lättare att sälja vikbara telefoner? För då tror jag du behöver kasta ett öga på försäljningssiffrorna.

Sen är inte detta en premium-modell utan en stabil mellanklassare, och inte liten heller.

Såg nu att 5a var 6,34 tum på 168 gram. Ja, då var den inte så liten och då blir den mer standard på allt.
Men den är dyr, t.ex. jämför emot Samsung Galaxy A52:
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Och jag är lite fundersam på hur den skulle stå sig i konkurrensen. Många här vill hellre ha den, men hos mer vanligt folk så är samsung större inom mobiler.

Permalänk
Medlem

Mest irriterande saker med denna lansering --->

1. Inte ens lanserad i Europa.
2. De gör den större..

Får bli en ny telefon nästa år kanske, för min 4a tickar på bra fortfarande.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd

Såg nu att 5a var 6,34 tum på 168 gram. Ja, då var den inte så liten och då blir den mer standard på allt.

Och jag är lite fundersam på hur den skulle stå sig i konkurrensen. Många här vill hellre ha den, men hos mer vanligt folk så är samsung större inom mobiler.

Tja de är absolut jämförbara på flera punkter, Samsungen är bättre på en del saker och sämre på andra. Men 5G-varianten av A52 är dyrare än 4G och ligger ungefär på samma nivå som Pixel 5a (som ju har 5G), om den hade sålts här förstås, gråimporterad lär den bli ganska dyr. Som vanligt handlar det om prioriteringar. 90 Hz-skärm är trevligt och finns inte på 5a exempelvis, men kamerorna lär vara bra mycket bättre än Samsungs, i alla fall så länge man inte behöver zooma så mycket. Samsungens batteri är aningen större men min erfarenhet säger att Pixeln kommer att ha mycket bättre batteritid. Samsung lovar säkerhetsuppdateringar längre än Google, vilket är lite pinsamt för Google (men beror säkert på att Qualcomm inte supportar sina chip så länge), men å andra sidan är ju Googles mjukvara mycket trevligare, i alla fall enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den här är ju typ i galaxy nexus storlek, den större skärmen fås genom att aspektration ändras så skärmen blir högre. Men den fysiska storleken skiljer sig knappt något alls.

Nä, det håller jag inte med om.
https://www.phonearena.com/phones/size/Google-Pixel-4a-5G,Sam...

Plus att det inte bara är yttermått som avgör hur lätt det är att navigera med en hand. Faktiskt skärmstorlek är en viktig faktor.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivmaskin

Vikten råkade hänga med från Pixel 4a 5G-spalten såg jag nu. 183 gram är den korrekta vikten för nykomlingen och tabellen är korrigerad!

Permalänk
Medlem

Själv sitter man med en Pixel 1 och funderar på vad nästa telefon ska bli och när denna ska ge upp.

Man blir lite matt av att hantera så många telefoner via jobbet så man har inga större krav på privata luren längre och mobilen används enbart till att ringa/chatta nuförtiden, ibland kör man google maps på den när man är vilse...

Permalänk
Medlem

Har själv femman och gillar att den är liten, har 90Hz skärm och är täckt i plast.

Tydligen tyckte google och jag inte samma like riktigt.

Klart underskattat med en telefon som verkligen får plats i fickan och inte väger mycket i handen. Den har hållt att tappa flera gånger, och plasten ger en varm skön handkänsla. Skippar dessutom skal eftersom att den är så välbyggd och tålig.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

bleh, kör pixel 4a för att den har "minsta skärmen" som typ går att hitta på dagens icke iphones, nu ligger den på 6? korkat... finns ett helt segment av kunder som vill ha en premium android telefon som inte är som en jävla padda i fickan, vafan!

varenda ny telefon som kommer så blir skärmen större

Permalänk
Medlem

2021 är året då lång batteritid av någon oförklarlig anledning är en budget feature, det är helt otroligt att det inte finns ett enda flagskepp med längre räckvidd än en dag.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad "minst tre år av uppdateringar" innebär i Googles värld?

Sitter nu med en tre år gammal Nokia med Android One som inte längre får uppdateringar.
Känns som ett stort slöseri med tanke på att telefonen fungerar perfekt och är i fint skick.
Slit och släng är inte riktigt min grej så jag får väl hålla mig till något billigt om livslängden bara är tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

2021 är året då lång batteritid av någon oförklarlig anledning är en budget feature, det är helt otroligt att det inte finns ett enda flagskepp med längre räckvidd än en dag.

Sant, min Redmi 9T för ~1200 har ett batteri på 6 000 mAh. Inte sett någon flaggskeppsmodell med i närheten så stort batteri.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Någon som har koll på vad "minst tre år av uppdateringar" innebär i Googles värld?

Minst tre år av nya android versioner (1 per år), feature dumps (var tredje månad) och säkerhetsfixar (varje månad). Eftersom du får androidversioner direkt så motsvarar det 4-5 år hos någon annan tillverkare set till vilken version du blir fast på.
Antagligen 15 för denna och t.ex. 14 för S22 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Sitter nu med en tre år gammal Nokia med Android One som inte längre får uppdateringar.
Känns som ett stort slöseri med tanke på att telefonen fungerar perfekt och är i fint skick.
Slit och släng är inte riktigt min grej så jag får väl hålla mig till något billigt om livslängden bara är tre år.

Skrivet av Pie-or-paj:

Minst tre år av nya android versioner (1 per år), feature dumps (var tredje månad) och säkerhetsfixar (varje månad). Eftersom du får androidversioner direkt så motsvarar det 4-5 år hos någon annan tillverkare set till vilken version du blir fast på.

https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705?hl=en#zi... har en tabell där det framgår hur länge det levereras uppdateringar (minst), konkret med angivna datum.

Som Pie-or-paj säger så får du nya versioner direkt när de släpps och månatliga uppdateringar däremellan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Nu lovade Samsung tre års Androiduppdateringar och ett år säkerhetsuppdateringar för sina highend telefoner så Samsung S22 kommer med säkerhet få Android 15 med plus ett år säkerhetsfixar därefter. Skulle de inte hålla det så kommer de bli stämda.

Skrivet av evil penguin:

https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705?hl=en#zi... har en tabell där det framgår hur länge det levereras uppdateringar (minst), konkret med angivna datum.

Som Pie-or-paj säger så får du nya versioner direkt när de släpps och månatliga uppdateringar däremellan.

Rent ut sagt uselt av Google. Köper man en ny Pixel 4A eller Pixel 5 så är det bara futtiga två års uppdateringar sen nada. Nu kanske detta är Qualcomms fel egentligen men ändå. Ju mindre aktörer som använder Qualcomm desto bättre.

Google lovar varje gång en ny Android uppdatering att de ska förenkla uppdateringsprocessen för tredjepartstillverkarna men varje gång blir man besviken att det inte visar sig i praktiken.

Permalänk
Medlem

Knappt värt att ha en nyhet om denna. Man kan ju hoppas att Pixel 6 släpps i Sverige istället, men antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu lovade Samsung tre års Androiduppdateringar och ett år säkerhetsuppdateringar för sina highend telefoner så Samsung S22 kommer med säkerhet få Android 15 med plus ett år säkerhetsfixar därefter. Skulle de inte hålla det så kommer de bli stämda.

Rent ut sagt uselt av Google. Köper man en ny Pixel 4A eller Pixel 5 så är det bara futtiga två års uppdateringar sen nada. Nu kanske detta är Qualcomms fel egentligen men ändå. Ju mindre aktörer som använder Qualcomm desto bättre.

Google lovar varje gång en ny Android uppdatering att de ska förenkla uppdateringsprocessen för tredjepartstillverkarna men varje gång blir man besviken att det inte visar sig i praktiken.

Pixel 4a kommer få Android 12, 13 och troligtvis 14 (4a 5G kommer iallafall få 12,13 och 14 (då den supportas till minst november 2023)) vilket inte är så dåligt enligt mig!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pixel 4a kommer få Android 12, 13 och troligtvis 14 (4a 5G kommer iallafall få 12,13 och 14 (då den supportas till minst november 2023)) vilket inte är så dåligt enligt mig!

Sett till versionsuppdateringar bryr jag mig inte, det är i mitt tycke okej som det är. (Och att de släpps direkt är ett stort plus.)
Dock hade jag väldigt gärna sett t.ex. 3+2 år där de fortsätter längre med säkerhetsuppdateringar oavsett om de vill släppa nya versioner eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag inte haft apple annat än på jobbtelefon än så länge. Kanske blir ändring på det nu.
Jag tycker ju inte android funkar så bra på uppdateringsfronten. Androidtillverkarna är antingen dåliga på att alls ge uppdateringsr i flera år, eller så är de år efter i uppdateringscyklerna.
Google är de enda som får ut uppdateringarna direkt. Men de vill tydligen inte sälja sina grejer här.

Jag är färdig med meck och krångel. Men uppdateringar vill jag ha ett gäng år på uppkopplade enheter.
Och en butik där jag kan köpa telefonen.

Iphone ligger nära till hands alltså

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sett till versionsuppdateringar bryr jag mig inte, det är i mitt tycke okej som det är. (Och att de släpps direkt är ett stort plus.)
Dock hade jag väldigt gärna sett t.ex. 3+2 år där de fortsätter längre med säkerhetsuppdateringar oavsett om de vill släppa nya versioner eller ej.

Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag inte haft apple annat än på jobbtelefon än så länge. Kanske blir ändring på det nu.
Jag tycker ju inte android funkar så bra på uppdateringsfronten. Androidtillverkarna är antingen dåliga på att alls ge uppdateringsr i flera år, eller så är de år efter i uppdateringscyklerna.
Google är de enda som får ut uppdateringarna direkt. Men de vill tydligen inte sälja sina grejer här.

Jag är färdig med meck och krångel. Men uppdateringar vill jag ha ett gäng år på uppkopplade enheter.
Och en butik där jag kan köpa telefonen.

Iphone ligger nära till hands alltså

Personligen bryr jag mig inte så mycket om säkerhetsuppdateringar, min nuvarande telefon för jag med custom rom som inte uppdaterats sedan dec-19. Däremot om man väl släpper en uppdatering till en telefon, så bör man skicka med senaste månadens säkerhetspatchnivå tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig