Permalänk
Medlem

LineageOS med MicroG

Tja, har precis installerat detta OS på min gamla Oneplus 6 bara för att se att allt fungerae innam jag installerar på min 8 pro.
Men allt fungerar inte.
Har installerat Google Maps samt Waze via Aurora Store. När jag öppnar Maps säger den bara att jag måste installera google play services för att appen ska fungera. Jag får fram kartan men kan inte söka eller få fram min plats.
Öppnar jag Waze är allt bara blankt.

Jag aktiverat Plats för dessa appar samt aktiverat google device registration, cloud messaging och google safetynet i MicroG.

Mågon som vet om detta ska fungera? Hittar bara äldre poster när jag söker folk som har haft liknande problem.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Måste det vara just MicroG? T.ex finns ju OpenGApps
(Den är länkad på LineageOS install wiki)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Måste det vara just MicroG? T.ex finns ju OpenGApps
(Den är länkad på LineageOS install wiki)

Får läsa på om Open Gapps, trodde valet enbart var Gapps eller MicroG och om man då kör Gapps kan jag lika gärna fortsätta med stock rom tänkte jag.

Edit: men open gapps är alltså vanliga gapps?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Edit: men open gapps är alltså vanliga gapps?

Ja. Jag använder alltid open gapps om jag använder custom ROM.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Får läsa på om Open Gapps, trodde valet enbart var Gapps eller MicroG och om man då kör Gapps kan jag lika gärna fortsätta med stock rom tänkte jag.

Edit: men open gapps är alltså vanliga gapps?

japp, med opengapps är det egentligen som "vanligt"
microG så är det tänkt för privacy

många google appar kommer strula med microG, ibland fungerar äldre apk ibland inte. Många fall får man leta alternativ till dem

oklart vilka som fungerar utan googles framework men:

OpenStreetMap <--- ska fungera
Osmand <--- ska fungera

Permalänk
Medlem

Bryr man sig om Privacy så installerar man inte gapps alls, utan man använder som nämnt MicroG.

MicroG behöver installeras korrekt och ibland om man bara installerar LineageOS och MicroG separat kan det strula. Det absolut lättaste sättet är att köra på den lineageos 4 microg :
https://lineage.microg.org/

Dessa utgår från, och är endast tillgängliga för, de officiellt supportade linageos buildsen. Så om din telefon stöds av lineageos officiellt så finns det en lineageos4microg build redo för den. Installera den så ska allt fungera utan problem.

De flesta google apparna kommer då att fungera. för just maps så har jag aldrig testat waze men osmand och magic earth är bra. Magic earth är faktiskt riktigt jävla bra men tyvärr saknar den ett par av de mindre gatorna i landsorterna. Men bor du i/nära storsdat bör det fungera perfekt. Själv kör jag bara osmand om adressen saknas i magic earth.

För övrigt får man mest support på ämnet på reddit. r/lineageos kan du fråga vad som helst och det är aktiv community där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Bryr man sig om Privacy så installerar man inte gapps alls, utan man använder som nämnt MicroG.

MicroG behöver installeras korrekt och ibland om man bara installerar LineageOS och MicroG separat kan det strula. Det absolut lättaste sättet är att köra på den lineageos 4 microg :
https://lineage.microg.org/

Dessa utgår från, och är endast tillgängliga för, de officiellt supportade linageos buildsen. Så om din telefon stöds av lineageos officiellt så finns det en lineageos4microg build redo för den. Installera den så ska allt fungera utan problem.

De flesta google apparna kommer då att fungera. för just maps så har jag aldrig testat waze men osmand och magic earth är bra. Magic earth är faktiskt riktigt jävla bra men tyvärr saknar den ett par av de mindre gatorna i landsorterna. Men bor du i/nära storsdat bör det fungera perfekt. Själv kör jag bara osmand om adressen saknas i magic earth.

För övrigt får man mest support på ämnet på reddit. r/lineageos kan du fråga vad som helst och det är aktiv community där.

Mitt mål är ju att "avgoogla" mig så mycket som möjligt samtidigt som behålla liiiite smidighet. Men jag har tyvärr redan stött på flera hinder gällande smidighet.

Min Oneplus 6 har stöd för Lineage med microg, det finns en färdig rom för det och det är den jag har installerat.

Idag när jag var ute så fungerade mobildata inte alls under 2 timmar, sen kom det och gick.
Jag hamnade på mcdonalds och tänkte installera appen för att ta del av erbjudanden, men den krascha direkt vid uppstart.

Jag installerade maps, google appen, android auto samt google speech för att kunna nyttja android auto i bilen som ju är rätt så trevligt och smidigt att ha.. men android auto fungerade inte alls med bilen, däremot fungerade själva appen i mobilen.

Så jag vet inte, microg kanske inte är något för mig då jag ändå vill att livet ska vara lite smidigt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mitt mål är ju att "avgoogla" mig så mycket som möjligt samtidigt som behålla liiiite smidighet. Men jag har tyvärr redan stött på flera hinder gällande smidighet.

Min Oneplus 6 har stöd för Lineage med microg, det finns en färdig rom för det och det är den jag har installerat.

Idag när jag var ute så fungerade mobildata inte alls under 2 timmar, sen kom det och gick.
Jag hamnade på mcdonalds och tänkte installera appen för att ta del av erbjudanden, men den krascha direkt vid uppstart.

Jag installerade maps, google appen, android auto samt google speech för att kunna nyttja android auto i bilen som ju är rätt så trevligt och smidigt att ha.. men android auto fungerade inte alls med bilen, däremot fungerade själva appen i mobilen.

Så jag vet inte, microg kanske inte är något för mig då jag ändå vill att livet ska vara lite smidigt

Nä alltså många såna appar är dessvärre bara att glömma, de flesta som tjänar pengar på data är bara att lägga åt sidan, alternativ finns såklart för större appar men man blir dessvärre lite låst gällande vissa saker, smarta hem appar är också till viss del knepigt, får jag home assistent att lira 100% så kan jag tänka mig att testa igen och sedan, över tid, vänja av mig med bekvämligheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Nä alltså många såna appar är dessvärre bara att glömma, de flesta som tjänar pengar på data är bara att lägga åt sidan, alternativ finns såklart för större appar men man blir dessvärre lite låst gällande vissa saker, smarta hem appar är också till viss del knepigt, får jag home assistent att lira 100% så kan jag tänka mig att testa igen och sedan, över tid, vänja av mig med bekvämligheterna

Är ju tur att jag kan provköra detta på min gamla mobil.

Har ju navigation i bilen, men den är ju långt ifrån lika bra som waze, både när de gäller trafikinfo samt uppdateringar kring kartan.
Var ju nice att styra spotify via android auto, men får väl se till att sätta på rätt mixband innan jag kör iväg och ansluta med blåtand.

Vissa bekvämligheter som t.ex. android auto kan jag ju leva utan. Men att hamna i situationer där mobildata fungerar dåligt eller appar jag installerar via Aurora Store bara krashar vill jag ju vara utan. Drygt t.ex. att behöva installera en ny parkeringsapp för jag vill parkera och så fungerar inte skiten..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är ju tur att jag kan provköra detta på min gamla mobil.

Har ju navigation i bilen, men den är ju långt ifrån lika bra som waze, både när de gäller trafikinfo samt uppdateringar kring kartan.
Var ju nice att styra spotify via android auto, men får väl se till att sätta på rätt mixband innan jag kör iväg och ansluta med blåtand.

Vissa bekvämligheter som t.ex. android auto kan jag ju leva utan. Men att hamna i situationer där mobildata fungerar dåligt eller appar jag installerar via Aurora Store bara krashar vill jag ju vara utan. Drygt t.ex. att behöva installera en ny parkeringsapp för jag vill parkera och så fungerar inte skiten..

Jo det är många appar som är bra och ha som är en del tribal and error kring, gäller att man vet att dem fungerar innan det är för sent och man ska pröjsa för ex parkering. Vet att parkster krävde att jag hade magisk hide för att fungera, hade inte magisk installerat då så fick börja strula med det först och sedan fixa magisk hide. Som tur var, så var även detta på min op6 för kanske två år sedan, 8 pro hade vart värre då vi saknar recovery 🙃

"Bästa" jag lärde mig under tiden jag höll på är att det tar en jäkla tid att få till samt lära sig.

På op8 pro finner jag heller inte att alla custom roms som finns ute är värd att köra om man ändå ska köra gapps eller liknande, vann varken batteri eller stabilitet, oos är riktigt bra och det "bästa" är väl att bara försöka debloata det man kan/orkar. Hade min telefon låst bootloader fram till nyligen innan jag testade mig fram med en hel del roms 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Jo men det är så jag känner, ska jag ändå använda gapps så kan jag lika gärna fortsätta med OxygenOS.

Snart semester, får springa runt med dubbla telefoner och se hur det fungerar. Får skulle så gärna lyckas gå bort från gapps.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jo men det är så jag känner, ska jag ändå använda gapps så kan jag lika gärna fortsätta med OxygenOS.

Snart semester, får springa runt med dubbla telefoner och se hur det fungerar. Får skulle så gärna lyckas gå bort från gapps.

Lite så jag också kommer göra sen förmodligen, med just OnePlus 6 och 8 pro.
Funderar på att ha 8 pro som test och op6 som backup, ifall det är så att man vänjer sig så har man allt redo på telefonen redan sen lär man få köra gcam med bra XML profiler för att få bra bilder också

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Lite så jag också kommer göra sen förmodligen, med just OnePlus 6 och 8 pro.
Funderar på att ha 8 pro som test och op6 som backup, ifall det är så att man vänjer sig så har man allt redo på telefonen redan sen lär man få köra gcam med bra XML profiler för att få bra bilder också

Det var ju fan smartare... Blir ju jobbigt att först få ordning på allt på 6an för att sen göra om allt på 8an.
Får bli en återställning till OxygenOS på 6an och sen efter semestern blåsa om 8an. Måste ha en fungerande mobil på semestern när jag inte är hemma

Men.. måste mam bråka med xml för gcam? Hade hoppats på att bara installera den å sen låta dem vara.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det var ju fan smartare... Blir ju jobbigt att först få ordning på allt på 6an för att sen göra om allt på 8an.
Får bli en återställning till OxygenOS på 6an och sen efter semestern blåsa om 8an. Måste ha en fungerande mobil på semestern när jag inte är hemma

Men.. måste mam bråka med xml för gcam? Hade hoppats på att bara installera den å sen låta dem vara.

inte ett direkt måste, men för betydligt bättre bilder skulle jag säga ja

har en zip med APK samt 4 profiler du kan välja mellan jag kan ladda upp vid intresse sen när det är dags
profiler är:
fast (typ som oos, rätt bra för saker som rör sig)
good, betydligt bättre bilder, helst statiska
high-q ännu bättre, är du riktigt statig på handen funkar denna med statiska mål
och Night - namnet säger sig själv

kör mest på GOOD profilen och får skapliga bilder

B.S.G GCam - NiCkAM8PRO V5.1.1 <-- kanske hittar den med en enkel sökning annars är det bara skicka PM så kan jag ladda upp den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

inte ett direkt måste, men för betydligt bättre bilder skulle jag säga ja

har en zip med APK samt 4 profiler du kan välja mellan jag kan ladda upp vid intresse sen när det är dags
profiler är:
fast (typ som oos, rätt bra för saker som rör sig)
good, betydligt bättre bilder, helst statiska
high-q ännu bättre, är du riktigt statig på handen funkar denna med statiska mål
och Night - namnet säger sig själv

kör mest på GOOD profilen och får skapliga bilder

B.S.G GCam - NiCkAM8PRO V5.1.1 <-- kanske hittar den med en enkel sökning annars är det bara skicka PM så kan jag ladda upp den sen

Fan va nice, det tackar jag för, återkommer gällande det där sen.
Men är xml någon som behöver ersättas med nya versioner när gcam uppdateras?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

hm, inte tänkt på det. har själv inte uppdaterat appen på 1 månad iallafall, men de brukar bara vara att aktivera igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mitt mål är ju att "avgoogla" mig så mycket som möjligt samtidigt som behålla liiiite smidighet. Men jag har tyvärr redan stött på flera hinder gällande smidighet.

Min Oneplus 6 har stöd för Lineage med microg, det finns en färdig rom för det och det är den jag har installerat.

Idag när jag var ute så fungerade mobildata inte alls under 2 timmar, sen kom det och gick.
Jag hamnade på mcdonalds och tänkte installera appen för att ta del av erbjudanden, men den krascha direkt vid uppstart.

Jag installerade maps, google appen, android auto samt google speech för att kunna nyttja android auto i bilen som ju är rätt så trevligt och smidigt att ha.. men android auto fungerade inte alls med bilen, däremot fungerade själva appen i mobilen.

Så jag vet inte, microg kanske inte är något för mig då jag ändå vill att livet ska vara lite smidigt

det låter inte som ditt mål är att avgoogla dig direkt... Tror du behöver tänka om strategin kring appar, tjänster och funktioner du vill använda dig av.
Vill du installera mcdonalds egna app för du vill tjäna några kronor på en cheesburgare så har du inte förstått konceptet med avgoogling helt..

Mitt tips till dig är att antingen börja i änden med livsstil och tjänster, därefter gå in på att anpasssa operativsystem osv efter det.

Eller att bara skaffa iphone och fortsätta som du gör med betydligt bättre privacy än du har med google android.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

det låter inte som ditt mål är att avgoogla dig direkt... Tror du behöver tänka om strategin kring appar, tjänster och funktioner du vill använda dig av.
Vill du installera mcdonalds egna app för du vill tjäna några kronor på en cheesburgare så har du inte förstått konceptet med avgoogling helt..

Mitt tips till dig är att antingen börja i änden med livsstil och tjänster, därefter gå in på att anpasssa operativsystem osv efter det.

Eller att bara skaffa iphone och fortsätta som du gör med betydligt bättre privacy än du har med google android.

Men om jag har en mobil utan googles appar och inte heller har ett google konto inlagt i min mobil, vad har då t.ex. mcdonalds i sin app som gör att googla kan spåra mig? Eller menar du att t.ex. donken säljer mina uppgifter till google?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men om jag har en mobil utan googles appar och inte heller har ett google konto inlagt i min mobil, vad har då t.ex. mcdonalds i sin app som gör att googla kan spåra mig? Eller menar du att t.ex. donken säljer mina uppgifter till google?

Förmodligen använder dem sig av deras framework för att få datan och kunna sälja den vidare på något sätt, för att få riktade annonser osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Förmodligen använder dem sig av deras framework för att få datan och kunna sälja den vidare på något sätt, för att få riktade annonser osv

Försöker greppa det här för att förstå exakt vad som kommer att krävas.
Men om jag har en mobil med MicroG, jag har inte googles egna appar, jag är inte inloggad med google konto.
Kontot som används för att regga mig i diverse appar är ett "anonymt" konto som bara används för appar. Visst, mitt namn finns eventuellt i appen. Är ju nyfiken på vilken information som kan säljas och hur den kan knytas till mig personligen och inte bara till ett dummy-mailkonto som inte används till nåt annat.

@Nima2001 hjälp mig förstå

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Försöker greppa det här för att förstå exakt vad som kommer att krävas.
Men om jag har en mobil med MicroG, jag har inte googles egna appar, jag är inte inloggad med google konto.
Kontot som används för att regga mig i diverse appar är ett "anonymt" konto som bara används för appar. Visst, mitt namn finns eventuellt i appen. Är ju nyfiken på vilken information som kan säljas och hur den kan knytas till mig personligen och inte bara till ett dummy-mailkonto som inte används till nåt annat.

@Nima2001 hjälp mig förstå

kika på detta:

https://www.f-droid.org/en/packages/org.eu.exodus_privacy.exo...

Finns även rapporter på trackers direkt i aurora store när du går in på en app (oftast om det uppdaterats för den appen).

Du kan räkna med att de flesta appar på google play innehåller trackers och loggers från google, facebook, amazon och andra..

Kika även på appen "warden" i f-droid (izzys repo)
https://apt.izzysoft.de/fdroid/index/apk/com.aurora.warden

Samma utvecklare bakom den appen som aurora store. Gör en sökning på dina appar så får du se hur du ligger till med nuvarande appar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är ett inte helt fel att ha en felfri gammal Samsung Galaxy s5 som stöds officiellt av LineageOS & som funkar bra med MicroG för mitt behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

kika på detta:

https://www.f-droid.org/en/packages/org.eu.exodus_privacy.exo...

Finns även rapporter på trackers direkt i aurora store när du går in på en app (oftast om det uppdaterats för den appen).

Du kan räkna med att de flesta appar på google play innehåller trackers och loggers från google, facebook, amazon och andra..

Kika även på appen "warden" i f-droid (izzys repo)
https://apt.izzysoft.de/fdroid/index/apk/com.aurora.warden

Samma utvecklare bakom den appen som aurora store. Gör en sökning på dina appar så får du se hur du ligger till med nuvarande appar.

Tack så mycket! warden hittar jag inte i varken f-droid eller aurora, får väl ladda ner apk direkt.
Har du koll på någon sida där man kan få förslag på appar utan spårning?
T.ex. om jag idag har app Y så kan jag bli föreslagen app B som ersättare.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tack så mycket! warden hittar jag inte i varken f-droid eller aurora, får väl ladda ner apk direkt.
Har du koll på någon sida där man kan få förslag på appar utan spårning?
T.ex. om jag idag har app Y så kan jag bli föreslagen app B som ersättare.

NP - happy to help.

För warden behöver du lägga in izzys repo:
https://apt.izzysoft.de/fdroid/repo

Väldigt välkänd och stabil källa för apk's i f-droid.

Din första go to källa för att lära dig mer är privacytools.io

Sen finns det en hel drös med "alternative for" sidor. Mycket bra ställe är som nämnt reddit och främst subreddit Privacy samt Privacytoolsio och degoogle

Alla ovan har såna "info" poster om deras subreddits där mer info om dina frågor och alternativ finns - samt källor till olika ställen.
Du kan ställa vilken specifik fråga du vill där eller även här och quota mig så ska jag försöka hjälpa dig.
Är dock rätt halvaktiv här med poster osv senaste tiden då sweclockers infört google captchas för att logga in, och jag hatar att behöva tillfälligt whitelista google skiten för att kunna logga in på forumet för att posta.. Korkat imo men.. alla är ju inte helt insatta i ämnet och googles lösningar är väl för svåra att motstå för vissa webmasters.

Lycka till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske frångår rubriken en aning men att "degoogla" är en intressant tanke tycker jag! Men har någon kikat på /E/os Android (eller vad det kallas) jämfört med LineageOS? Om jag förstår den ROM rätt så syftar ROM till att tillhandahålla mer privacy. Har dock inte testad som jag vet ej hur den är osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

NP - happy to help.

För warden behöver du lägga in izzys repo:
https://apt.izzysoft.de/fdroid/repo

Väldigt välkänd och stabil källa för apk's i f-droid.

Din första go to källa för att lära dig mer är privacytools.io

Sen finns det en hel drös med "alternative for" sidor. Mycket bra ställe är som nämnt reddit och främst subreddit Privacy samt Privacytoolsio och degoogle

Alla ovan har såna "info" poster om deras subreddits där mer info om dina frågor och alternativ finns - samt källor till olika ställen.
Du kan ställa vilken specifik fråga du vill där eller även här och quota mig så ska jag försöka hjälpa dig.
Är dock rätt halvaktiv här med poster osv senaste tiden då sweclockers infört google captchas för att logga in, och jag hatar att behöva tillfälligt whitelista google skiten för att kunna logga in på forumet för att posta.. Korkat imo men.. alla är ju inte helt insatta i ämnet och googles lösningar är väl för svåra att motstå för vissa webmasters.

Lycka till

Jag blir ju galen.
Har gått över till att använda FairEmail och är inte kompis med den än men det tar sig.
Stora problemet nu är ju att hitta en kalendarapp som kan synka min privata mailkalendar samt jobb mailkalender..
De appar som verkar vettiga faller på dom själva inte kan synka min kalender utan enbart kan koppla sig mot telefonens inbyggda kalender...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag blir ju galen.
Har gått över till att använda FairEmail och är inte kompis med den än men det tar sig.
Stora problemet nu är ju att hitta en kalendarapp som kan synka min privata mailkalendar samt jobb mailkalender..
De appar som verkar vettiga faller på dom själva inte kan synka min kalender utan enbart kan koppla sig mot telefonens inbyggda kalender...

för calender använd simple calendar pro
finns gratis i f-droid

använder den för att synka till olika kalendrar, den bör kunna göra det du vill!

Fairemail och K9 email funkar som email clienter men personligen rekommenderar jag tutanota. Visst det kostar men är väldigt värt det. Du köper alltså inte appen utan du köper deras mailtjänst. Sen skiftar du över alla dina emails dit och använder deras app,
absolut bästa mailapp upplevelsen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fungerar Mobilt BankID för er med MicroG?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Fungerar Mobilt BankID för er med MicroG?

yes använde min mobil (Samsung Galaxy s5, LineageOS 18.1) senast igår för att legitimera mig på Apoteket , funkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Fungerar Mobilt BankID för er med MicroG?

Efter många om och men så tog jag idag och installerade LinageOS 18.1 med MicroG på min Oneplus 8 Pro.
Jag har inte aktiverat
* Google Device Registration
* Cloud Messaging
* Google SafetyNet

BankId samt inloggning mot bank-app samt swish fungerar fint.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!