Snabbkoll: Har du ett VR-headset för PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vergence accommodation problemet. Det gör dock inte VR till 2D utan "bara" att vissa saker inte ser helt korrekta ut, samt att det är en bidragande orsak till åksjuka.

Tack, kände inte till att effekten hade ett namn. Men påstod aldrig i närheten att det skulle innebära att VR är 2D, jag kallade det för en subtil effekt. Likväl är detta en komponent i 3D immersion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hur får man tag i nya kabeln?

Skapa konto på HPs hemsida, registrera din produkt. Ring support (svensk support). De kommer att ställa lite kontrollfrågor kring vilka problem Du har samt om Du uppdaterat firmware, bios mm. HP kände till kabeln och jag upplevde bemötandet som korrekt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tack, kände inte till att effekten hade ett namn. Men påstod aldrig i närheten att det skulle innebära att VR är 2D, jag kallade det för en subtil effekt. Likväl är detta en komponent i 3D immersion.

Ursprungliga inlägget, av en annan användare, påstod att VR är 2D. Så det var ju där diskussionen startade iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Jag har ett headset som jag kör Project cars 2 med, riktigt kul att köra. Måste bara skaffa ratt o pedaler oxå

Tips. Kolla efter ett färdig setup med playseat, ratt & pedaler+ växelspak som är kompitabelt med ditt setup. Flertal ute på beg marknaden och svårsålda, så kunde pruta ner den jag köpte till 3k knappt använd(playseat + G29 + växelspak)
Sjukt roligt i VR! (Bara kört med PSVR på ps5 & GT sport & Dirt, men roligt är det! Ännu bättre om du har till datorn med tanke på grafiken är begränsad i psvr från 2016..)

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Tips. Kolla efter ett färdig setup med playseat, ratt & pedaler+ växelspak som är kompitabelt med ditt setup. Flertal ute på beg marknaden och svårsålda, så kunde pruta ner den jag köpte till 3k knappt använd(playseat + G29 + växelspak)
Sjukt roligt i VR! (Bara kört med PSVR på ps5 & GT sport & Dirt, men roligt är det! Ännu bättre om du har till datorn med tanke på grafiken är begränsad i psvr från 2016..)

Tack för tipset

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Drömma kan man alltid om ett Index set, men kostar ju lite kosing.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk

Har Valve index och ett rejält kittat Vive, samt 2 datorer som kan driva dem
Nedpackade nu under renovering men 1 av dem brukar användas flitigt, andra endast om man ska spela multiplayer lokalt.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddox:

Drömma kan man alltid om ett Index set, men kostar ju lite kosing.

Fick själv ett HTC vive cosmos elite knappt använd för 3k beg, så kan vara värt att kolla på det. Samma basstationer mm, så kan uppgradera med steam vr controllers om man vill med..
Så kolla på beg marknaden för likvärdiga alternativ är mitt tips!

Ska du köpa nytt oavsett, så skulle jag nog rekommendera dig att skaffa et ps5 & vänta tills dom släpper PSVR 2 nästa år(förhoppningsvis). Det setupet tillsammans kostar nog mindre än Valve index så..
Samt så finner jag PSVR så mycket enklare i användarvänlighet!

PS: Viktigast är att du testar VR först och ser att du klarar av vr! Alla gör inte det.. även bland vana gamers..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag har ett valve index som jag köpte för snart 2 år sedan. I snitt blir det använt ungefär varannan vecka. Ser det som ett träningspass och det blir mest beat saber, ragnaröck eller pistol whip. Det är riktigt roligt och man blir regält svettig efter 1-2 timmars spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nja inte riktigt, det finns en aspekt från verkligheten som inte kommer med, det begränsade skärpedjupet och att hjärnan styr fokus och därmed ger en annan dimension av djupseende. När man sitter i en flygsimulator spelar det inte så stor roll för allt är långt borta men i spelmiljöer där saker är nära blir det inte som i verkligheten. Skillnaden kan tyckas subtil och de flesta bryr sig nog inte, men en skillnad finns det. I ett VR headset fokuserar ögonen konstant på något som är drygt 1m bort, det för ögat upplevda avståndet till VR skärmen.

Fast nja, jag känner inte att mina ögon sitter och fokuserar på 1 meters avstånd alá vanlig skärmavstånd.
Sitter jag i ett stridsplan, så kan ja mycket väl fokusera på cockpithuvens smårepor i glaset eller på rotekamraten 25 meter bort, alternativt på marken 10 000 fot nedanför. Ögonen får verkligen jobba fram och tillbaka beroende på vad man tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Fick själv ett HTC vive cosmos elite knappt använd för 3k beg, så kan vara värt att kolla på det. Samma basstationer mm, så kan uppgradera med steam vr controllers om man vill med..
Så kolla på beg marknaden för likvärdiga alternativ är mitt tips!

Ska du köpa nytt oavsett, så skulle jag nog rekommendera dig att skaffa et ps5 & vänta tills dom släpper PSVR 2 nästa år(förhoppningsvis). Det setupet tillsammans kostar nog mindre än Valve index så..
Samt så finner jag PSVR så mycket enklare i användarvänlighet!

PS: Viktigast är att du testar VR först och ser att du klarar av vr! Alla gör inte det.. även bland vana gamers..

OBS: Även om inte alla klarar VR så kan det vara svårt att veta efter att bara ha testat det. För vissa kan det ta lite spelande i några veckor för att bli av med åksjuka. Kan också bero på vilket headset, framerate och verkligen vilket spel det är. Börja aldrig med rollercoasters t.ex. Stillastående spel som Superhot är bra nybörjarspel. Sen är Half Life Alyx grymt bra att testa rörelse med joystick då man rör sig ganska långsamt där och man har många alternativ för rörelse såsom teleport eller mer traditionell joystick rörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ursprungliga inlägget, av en annan användare, påstod att VR är 2D. Så det var ju där diskussionen startade iaf.

Skrivet av Sienar:

OBS: Även om inte alla klarar VR så kan det vara svårt att veta efter att bara ha testat det. För vissa kan det ta lite spelande i några veckor för att bli av med åksjuka. Kan också bero på vilket headset, framerate och verkligen vilket spel det är. Börja aldrig med rollercoasters t.ex. Stillastående spel som Superhot är bra nybörjarspel. Sen är Half Life Alyx grymt bra att testa rörelse med joystick då man rör sig ganska långsamt där och man har många alternativ för rörelse såsom teleport eller mer traditionell joystick rörelse.

Bra där! Glömde skriva till det.. börja med 10-15min sittande på en fast stol(tex köksstol). Räkna med att man blir lite yr och svettig första gångerna, men släpper för dom flesta. men inte för andra.. bra första spel jag kan rekommendera är skyrim, blood and truth, firewall zero hour, farpoint.(psvr på samtliga)
Flyg och rallyspel kan man bli mer åksjuk av i början innan man vant sig.
Kan öven rekomendera att bara titta på vr klipp som det finns en upsjö utav i alla möjliga kategorier

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hur får man tag i nya kabeln?

Ringde HP Support.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Bra där! Glömde skriva till det.. börja med 10-15min sittande på en fast stol(tex köksstol). Räkna med att man blir lite yr och svettig första gångerna, men släpper för dom flesta. men inte för andra.. bra första spel jag kan rekommendera är skyrim, blood and truth, firewall zero hour, farpoint.(psvr på samtliga)
Flyg och rallyspel kan man bli mer åksjuk av i början innan man vant sig.
Kan öven rekomendera att bara titta på vr klipp som det finns en upsjö utav i alla möjliga kategorier

Tror det tog ca 2 veckors spelande för mig att nästan helt bli av med åksjukan, främst genom Alyx. Tror att Valve Index vida vertikala FOV hjälpte mycket. När jag istället körde på G2 kom det tillbaka lite innan jag vande mig men kan fortfarande få lite problem med det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Fast nja, jag känner inte att mina ögon sitter och fokuserar på 1 meters avstånd alá vanlig skärmavstånd.
Sitter jag i ett stridsplan, så kan ja mycket väl fokusera på cockpithuvens smårepor i glaset eller på rotekamraten 25 meter bort, alternativt på marken 10 000 fot nedanför. Ögonen får verkligen jobba fram och tillbaka beroende på vad man tittar på.

https://youtu.be/YWA4gVibKJE

Permalänk
Medlem

Har en Quest, men jag har aldrig fått den där wow upplevelsen.
^
Jag tycker inte det känns som VR, dvs. att man är inne i spelet.

Det fattas saker för att det skall imponera på mig.

Kanske ett par cola handskar som simulerar att man håller i något & verkligen känner vad man petar på osv.

Den minimala Field of view gör även att det känns extremt konstigt. Som om man har simglasögon på sig.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Har en Quest, men jag har aldrig fått den där wow upplevelsen.
^
Jag tycker inte det känns som VR, dvs. att man är inne i spelet.

Det fattas saker för att det skall imponera på mig.

Kanske ett par cola handskar som simulerar att man håller i något & verkligen känner vad man petar på osv.

Den minimala Field of view gör även att det känns extremt konstigt. Som om man har simglasögon på sig.

Vad har du då spelat för spel?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Fast nja, jag känner inte att mina ögon sitter och fokuserar på 1 meters avstånd alá vanlig skärmavstånd.
Sitter jag i ett stridsplan, så kan ja mycket väl fokusera på cockpithuvens smårepor i glaset eller på rotekamraten 25 meter bort, alternativt på marken 10 000 fot nedanför. Ögonen får verkligen jobba fram och tillbaka beroende på vad man tittar på.

Det är bra att Du upplever det så, men faktum kvarstår att skärm och optik i VR headset gör att ögat ser skarpt som när det fokuserar på något som är ca 1 meter bort (dvs hur mycket linsen i ögat måste ackumulera för att se skarpt). Din upplevelse att avstånden är olika för olika objekt kommer av den stereoskopiska bilden och det blir alltså en konflikt här med fokuseringen som säger att alla prylar är 1m bort. För en del ger det stora problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Bra där! Glömde skriva till det.. börja med 10-15min sittande på en fast stol(tex köksstol). Räkna med att man blir lite yr och svettig första gångerna, men släpper för dom flesta. men inte för andra.. bra första spel jag kan rekommendera är skyrim, blood and truth, firewall zero hour, farpoint.(psvr på samtliga)
Flyg och rallyspel kan man bli mer åksjuk av i början innan man vant sig.
Kan öven rekomendera att bara titta på vr klipp som det finns en upsjö utav i alla möjliga kategorier

Ett annat spel som är förvånansvärt kul och inte så utmanande för sinnena är Eleven Table Tennis.

Permalänk
Medlem

Yes, har Quest 1 och Reverb G2 som jag använder med basstationer och Index kontroller. Full body tracking kommer bli en grej när StonX (ett svenskt företag) kommer lansera sin pre-order.

Mer prylar till VR kommer komma i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

StonX?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Inte riktigt

Dessa är det jag menar. https://www.stonxvr.com 😎 Kommer inte ihåg vart det var specifikt men de är baserade i Skåne.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Fast nja, jag känner inte att mina ögon sitter och fokuserar på 1 meters avstånd alá vanlig skärmavstånd.
Sitter jag i ett stridsplan, så kan ja mycket väl fokusera på cockpithuvens smårepor i glaset eller på rotekamraten 25 meter bort, alternativt på marken 10 000 fot nedanför. Ögonen får verkligen jobba fram och tillbaka beroende på vad man tittar på.

Som redan nämnts så har dagens VR-hjälmar i praktiken ett fokusavstånd där allt är skarpast. (var i djupet det ligger diffar nog en del från tillverkare till tillverkare - kan vara säg 3 meter bort eller gå mot oändligheten osv, men det är iallafall alltid "ett" avstånd med en normal lins)
Så när du försöker tokfokusera med ögat på det djup du önskar när du tittar i hjälmen och det inte sammanfaller med linsens fokus, så kommer det inte kunna bli skarpare än en viss nivå.

*edit* missade att aliassund redan utvecklat det.
#19211482
Som han säger så får man alltså bäst bild i headsestet oavsett avstånd till det virtuella föremålet om ögat fokuserar på linsens djup, men samtidigt så tittar man ju "inåt" med ögonen som om avståndet vore normalt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Bra där! Glömde skriva till det.. börja med 10-15min sittande på en fast stol(tex köksstol). Räkna med att man blir lite yr och svettig första gångerna, men släpper för dom flesta. men inte för andra.. bra första spel jag kan rekommendera är skyrim, blood and truth, firewall zero hour, farpoint.(psvr på samtliga)
Flyg och rallyspel kan man bli mer åksjuk av i början innan man vant sig.
Kan öven rekomendera att bara titta på vr klipp som det finns en upsjö utav i alla möjliga kategorier

Har Du tips på bra VR clip/filmer? Alla jag sett har sunkig upplösning i relation till min Reverb G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Inte riktigt

Dessa är det jag menar. https://www.stonxvr.com 😎 Kommer inte ihåg vart det var specifikt men de är baserade i Skåne.

Haha, underbart gäng, denna text och en bild på en finnig kille i sina bästa år:
"company run by three Swedish students that may or may not have turned 18 by the time you read this"

Permalänk
Medlem

Hade ett Quest som jag sålde efter ett tag. Tyckte det var coolt men alldeles för dålig kvalitet just nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Lagom vinklade svarsalternativ. Var är "Nej, och kommer inte köpa ett"?

Ja typ. "Nej, och vill inte ta i skiten ens med tång".

Permalänk
Medlem

Skaffade VR enbart på grund av att jag sålde ett gammalt ingame item på CS:GO. En M4A4 Howl MW för de som är nyfiken. Köpte det för 200$ för flera år sedan, såg sedan att jag kunde sälja det på steam market och beställa ett Valve Index och så blev det, samt några hundra dollar för spel då.

Det är roligt, men linserna blir skitiga fort och mikrofiberduken som följer med eller för den delen vilken dukjävel som helst duger inte för att göra ren linserna och linserna går inte att ta loss. Vilket är mitt största besvär med det då minsta lilla fett på linsen gör att så fort det blir ljust mot linsen så blir det grumligt/geggigt. Går att få rent med diskmedel och två fuktiga trasor för att sedan använda en nytvättad mikrofiberduk, men man måste vara väldigt försiktig så vattnet/diskmedlet inte åker in under gummiskyddet. Men det är mycket pill och det är väl en tidsfråga innan man repar eller dränker skiten för att man inte kan ta lös linserna.

Är det någon som vet av en riktigt bra mikrofiberduk får ni gärna tipsa. Skulle inte skada för mina glasögon med, går inte att använda skiten där heller. Samma är det med glasögonputsdukar, de lämnar alltid en hinna. Det enda som funkar för mig är tvål/diskmedel och vatten.

Jag spelar inte särskilt mycket, det går i omgångar. Det är roligt, men det har något år kvar innan det går från "tech-demo" till riktiga spel. I början var det väldigt jobbigt med locomotion och jag var tvungen att använda postafen (åksjuketabletter) men nu för tiden är det inga problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Skaffade VR enbart på grund av att jag sålde ett gammalt ingame item på CS:GO. En M4A4 Howl MW för de som är nyfiken. Köpte det för 200$ för flera år sedan, såg sedan att jag kunde sälja det på steam market och beställa ett Valve Index och så blev det, samt några hundra dollar för spel då.

Det är roligt, men linserna blir skitiga fort och mikrofiberduken som följer med eller för den delen vilken dukjävel som helst duger inte för att göra ren linserna och linserna går inte att ta loss. Vilket är mitt största besvär med det då minsta lilla fett på linsen gör att så fort det blir ljust mot linsen så blir det grumligt/geggigt. Går att få rent med diskmedel och två fuktiga trasor för att sedan använda en nytvättad mikrofiberduk, men man måste vara väldigt försiktig så vattnet/diskmedlet inte åker in under gummiskyddet. Men det är mycket pill och det är väl en tidsfråga innan man repar eller dränker skiten för att man inte kan ta lös linserna.

Är det någon som vet av en riktigt bra mikrofiberduk får ni gärna tipsa. Skulle inte skada för mina glasögon med, går inte att använda skiten där heller. Samma är det med glasögonputsdukar, de lämnar alltid en hinna. Det enda som funkar för mig är tvål/diskmedel och vatten.

Jag spelar inte särskilt mycket, det går i omgångar. Det är roligt, men det har något år kvar innan det går från "tech-demo" till riktiga spel.

Du kan köpa plana glasögon-insater från tex vroptician.com. De är säkert lätta att tvätta och går att plocka ur.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Skaffade VR enbart på grund av att jag sålde ett gammalt ingame item på CS:GO. En M4A4 Howl MW för de som är nyfiken. Köpte det för 200$ för flera år sedan, såg sedan att jag kunde sälja det på steam market och beställa ett Valve Index och så blev det, samt några hundra dollar för spel då.

Det är roligt, men linserna blir skitiga fort och mikrofiberduken som följer med eller för den delen vilken dukjävel som helst duger inte för att göra ren linserna och linserna går inte att ta loss. Vilket är mitt största besvär med det då minsta lilla fett på linsen gör att så fort det blir ljust mot linsen så blir det grumligt/geggigt. Går att få rent med diskmedel och två fuktiga trasor för att sedan använda en nytvättad mikrofiberduk, men man måste vara väldigt försiktig så vattnet/diskmedlet inte åker in under gummiskyddet. Men det är mycket pill och det är väl en tidsfråga innan man repar eller dränker skiten för att man inte kan ta lös linserna.

Är det någon som vet av en riktigt bra mikrofiberduk får ni gärna tipsa. Skulle inte skada för mina glasögon med, går inte att använda skiten där heller. Samma är det med glasögonputsdukar, de lämnar alltid en hinna. Det enda som funkar för mig är tvål/diskmedel och vatten.

Jag spelar inte särskilt mycket, det går i omgångar. Det är roligt, men det har något år kvar innan det går från "tech-demo" till riktiga spel. I början var det väldigt jobbigt med locomotion och jag var tvungen att använda postafen (åksjuketabletter) men nu för tiden är det inga problem.

Jag har inga problem med att rengöra linserna på min Quest 2 eller Quest 1 eller Lenovo.
Jag har en liten microfiberduk som jag tror jag fick med Lenovo headsetet, räcker med att torka med den.
Skulle det vara fett på kan man andas lite på linsen så det lite imma men sen blir det rent.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc