AMD Zen 4 blir utan PCI Express 5.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej en server måste uppfylla helt andra krav

Ok visste inte att det fanns särskilda krav för att kalla en dator för server. Då är väldigt många "servrar" folk har hemma inte okej att kalla för server.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Nej en server måste uppfylla helt andra krav

En server är en dator som primärt används för att köra tjänster över ett nätverk.

Om du har en dassig Windows 10-laptop som står på för jämnan i en garderob, och främst används bara för att köra en filresurs (file share) från, så är det fortfarande en server.

Allra helst så ska ju hårdvaran också vara utformad för kontinuerlig och stabil drift, men det är egentligen inget krav, rent formellt. En dålig server är också en server.

Men jag skulle säga att det går att bygga en bra server på AM4 om man skulle ha det behovet. Ett viktigt skall-krav på en bra server enligt mig är ECC-minne. Det stödjer AM4-plattformen. Utöver det så handlar resten mest om moderkort, chassi, lights out-management, hotswap-möjligheter för lagring, RAID-kontroller, redundant hotswapbar PSU, etc och annat. Inget av det har något med AM4 att göra.

Permalänk
Datavetare

PCIe 4 eller PCIe5 för stationära klientdatorer känns rätt ointressant, PCIe 3 är fortfarande inte någon relevant flaskhals ens för NVMe utanför bulktransfer benchmarks.

Intel fick antagligen in 16 st PCIe5 i Alder Lake som en bieffekt av det har en poäng för deras serverplattform som också bygger på Golden Cove.

Men största nyheten i PCe5 är inte högre bandbredd, det är stöd för CXL! CXL kommer vara helt frånvarande på klientsidan, i alla fall i närtid. Det är en teknik för att långt mer effektivt kunna utöka system med olika former av acceleratorer som historiskt endera fått dålig latens och avsaknad av enhetlig minneshantering alt. varit tvungen att sitta på något form av proprietär interconnect.

"Problemet" med PCIe5 är att det rätt snabbt ger så hög bandbredd att det inte fungerar att hantera datamängden enbart med en traditionell CPU. För nätverk- och diskhantering "at cloud scale" presenterade ju Intel deras accelerator vid namn Mount Evans som (kanske lite oväntat) innehåller 16 st Arm(!) Neoverse N1 kärnor och massiv mängd L3$. D.v.s. det är i praktiken en entry-level server enbart för att hantera nätverk och disk I/O!!!! Tack vare CXL kan dessa acceleratorer köra egna program och de kan lägga data på ett "bekvämt sätt" direkt i RAM utan att blanda in "huvud-CPU" (fungerar enbart därför att CXL möjliggör koherent access till RAM).

Så PCIe5 är i nuläget inget mer än PR på klientplattformarna. Möjligen har det en poäng på bärbara, då enbart för att man kan få samma bandbredd med PCIe5 x1 som med PCIe4 x2 och PCIe3 x4. PCIe5 x1 är den klart mest strömsnåla varianten, PCIe5 x4 i en bärbara vore totalt poänglöst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej en server måste uppfylla helt andra krav

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Server

Serverhårdvara och rollen som server är inte exklusiva.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok visste inte att det fanns särskilda krav för att kalla en dator för server. Då är väldigt många "servrar" folk har hemma inte okej att kalla för server.

Nej det är en pc med serverOS

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Nej det är en pc med serverOS

Du behöver inte ha ett "serverOS" för att köra en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Server

Serverhårdvara och rollen som server är inte exklusiva.

Visst, du kan säkert kalla vilken pc som helst server.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du behöver inte ha ett "serverOS" för att köra en server.

Visst

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som reagerat på att det är 28st PCIe 4.0 banor från processorn på bilden mot 24st på AM4.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Är det ingen annan som reagerat på att det är 28st PCIe 4.0 banor från processorn på bilden mot 24st på AM4.

"Totalt ser kommande Zen 4 "Raphael" ut att leverera 28 PCI Express 4.0-banor, vilket är fyra fler än nuvarande Ryzen 5000-serien."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej det är en pc med serverOS

Vad ska jag kalla mina servrar baserade på RPi för någonting nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska jag kalla mina servrar baserade på RPi för någonting nu då?

Det är väl en RPi som har servertjänster..

Men en RPi blir inte en server bara för den har servertjänster...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En server är en dator som primärt används för att köra tjänster över ett nätverk.

Om du har en dassig Windows 10-laptop som står på för jämnan i en garderob, och främst används bara för att köra en filresurs (file share) från, så är det fortfarande en server.

Allra helst så ska ju hårdvaran också vara utformad för kontinuerlig och stabil drift, men det är egentligen inget krav, rent formellt. En dålig server är också en server.

Men jag skulle säga att det går att bygga en bra server på AM4 om man skulle ha det behovet. Ett viktigt skall-krav på en bra server enligt mig är ECC-minne. Det stödjer AM4-plattformen. Utöver det så handlar resten mest om moderkort, chassi, lights out-management, hotswap-möjligheter för lagring, RAID-kontroller, redundant hotswapbar PSU, etc och annat. Inget av det har något med AM4 att göra.

På mitt första jobb någon gång under 2008 så dog printservern, det var inte mitt job egentligen men jag var mest it-kunnig utan tvekan, mina kollegor meddelade att printservern stod i den garderob som agerade serverrum och printer-rum, de var inte säkra vilken burk det var. Det stod två gamla hp servrar där inne men den ena var tvärdöd, förmodligen dött nätagg och den andra hade jag som kompileringmaskin för windows embedded och hade blåst om typ 3 gånger senaste månaderna utan att det påverkade skrivaren.
Efter ett tag började jag följa en kabel som gick upp på en hög hylla, där under en trave gulande faxpapper satt en Toshiba 4900CT, jag fick någon vag förklaring att det företag som de hade gått ihop med hade satt den som printserver "när de gick över till windows 95" på allt annat typ. Det roliga är att de hade bytt printers och kopiator osv flera gånger sedan dess, kan bara tycka synd om stackars installatör som kommit för att sätta in deras nya multimaskin och följt samma kabel för att hitta denna relik där uppe

Skrivet av Yoshman:

PCIe 4 eller PCIe5 för stationära klientdatorer känns rätt ointressant, PCIe 3 är fortfarande inte någon relevant flaskhals ens för NVMe utanför bulktransfer benchmarks.

Intel fick antagligen in 16 st PCIe5 i Alder Lake som en bieffekt av det har en poäng för deras serverplattform som också bygger på Golden Cove.

Men största nyheten i PCe5 är inte högre bandbredd, det är stöd för CXL! CXL kommer vara helt frånvarande på klientsidan, i alla fall i närtid. Det är en teknik för att långt mer effektivt kunna utöka system med olika former av acceleratorer som historiskt endera fått dålig latens och avsaknad av enhetlig minneshantering alt. varit tvungen att sitta på något form av proprietär interconnect.

"Problemet" med PCIe5 är att det rätt snabbt ger så hög bandbredd att det inte fungerar att hantera datamängden enbart med en traditionell CPU. För nätverk- och diskhantering "at cloud scale" presenterade ju Intel deras accelerator vid namn Mount Evans som (kanske lite oväntat) innehåller 16 st Arm(!) Neoverse N1 kärnor och massiv mängd L3$. D.v.s. det är i praktiken en entry-level server enbart för att hantera nätverk och disk I/O!!!! Tack vare CXL kan dessa acceleratorer köra egna program och de kan lägga data på ett "bekvämt sätt" direkt i RAM utan att blanda in "huvud-CPU" (fungerar enbart därför att CXL möjliggör koherent access till RAM).

Så PCIe5 är i nuläget inget mer än PR på klientplattformarna. Möjligen har det en poäng på bärbara, då enbart för att man kan få samma bandbredd med PCIe5 x1 som med PCIe4 x2 och PCIe3 x4. PCIe5 x1 är den klart mest strömsnåla varianten, PCIe5 x4 i en bärbara vore totalt poänglöst.

Jag kände mig måttligt intresserad av PCIe4 dels för att det känns som att GPU's äntligen börjar nå den nivå där 3 snart är ute, men även för att jag hoppades på att SSD-hastigheter skulle nå den nivå då vi kanske kan uppnå när nog omedelbar start av spel (så som ps5 nästan lyckas med redan). Tvivlar på att jag behåller någon av mina nuvarande riggar länge nog för att det ska vara ett problem.

Håller med om för laptops dock, det kan kanske bli något intressant av det hela.

Skrivet av robbankentor:

Du verkar väldigt säker på din sak, så vad är det för krav de måste uppfylla för att få kallas server utöver att agera server mot klienter?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

PCIe5 snälla behövs inte i dagsläget. Grafikkortet utnyttjar inte PCIe4 fullt ut ännu. Inget att gråta över direkt som sagt och när PCIe5 behövs så uppgraderar man då. Förutom de som sitter på samma hårdvara 10-15 år kanske. De som vill uppgradera med zen4 gör det. Ni går inte miste om något bara för att det är PCIe4, vad är det för larv.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det handlar väl mer om vad datorn används till än vad det är för hårdvara?

Leave PC elitists alone!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Leave PC elitists alone!

Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nu gör ju Intel också grafikkort dock. Så man vet ju inte om dom har nå planer på att utnyttja bandbredden till något framöver. Sen har ju 5.0 fördelen att du kan splitta CPU banorna och fortfarande ha tillräckligt med bandbredd till även framtidens grafikkort. 3090/3080/6800 tappar en hel del av att köras i 8x 3.0 t.ex och även 16x 3.0 vs 16x 4.0 har börjat visa små skillnader i vissa fall.

Sant, tänkte inte på deras gpuer.

Men att kunna splitta till många med bra bandbredd bryr sig väl inte ens miners om? Ingen vettig människa har väl mer än en gpu idag ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är väl en RPi som har servertjänster..

Men en RPi blir inte en server bara för den har servertjänster...

Server - någon som levererar (serve), till exempel tjänster i fallet med it-området

Driftsäker hårdvara och annat enterprise-hittepå är inget som en server behöver

Google byggde sina första datacenter från vanliga P2-or i stil med vanliga hem-pc, eller XCloud som kör spelkonsoler i molnet är ju också servrar. Hårdvaran betyder väldigt lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men att kunna splitta till många med bra bandbredd bryr sig väl inte ens miners om?

Finns ju annat att trycka in i sekundär 8x sloten än grafikkort, finns dessutom vissa moderkort som kan splitta 8x/4x/4x vilket ger ytterligare möjligheter. Själv har jag ett Intel 2x10GBe nic i andra 8x sloten då alla andra slots/lanes är tagna av m.2 och diverse annat. Sen delar ju allt du kör via chipset bandbredd, så har du t.ex 3st m.2 kan du aldrig få ut mer än 8X 3.0 på Z590 och 4x 3.0 på tidigare chipset i sammtidig bandbredd. Kan bli rätt tight med bandbred när man börja köra USB-C enheter och m.2 osv och skyfflar massa data fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är avsaknad av PCI Express 5.0 en dealbreaker eller besvikelse för dig?

För att köpa nästkommande AMD? absolut ingen dealbreaker nej.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

PCI-E 5.0 är spännande, men totalt meningslöst på klienter.

Det finns en hel del DPDK anpassade applikationer som eventuellt kan dra nytta av PCI-E 5.0 i throughput, men det blir en annan problembild med hur mycket data individuella hostar i cloud hanterar när fel uppstår.

Likväl som andra forum så avspeglas teknik väldigt enkelriktat baserat på specifikationer. Tillämpning, integration och produktion ( arkitektur ) t.ex logiska overlays har helt andra utmaningar än just specifikationer.

@Yoshman nykter analys som vanligt, ser du CLX som ett alternativ till att nå ASIC's prestanda för att skyffla data/IO?

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

PCIe5 snälla behövs inte i dagsläget. Grafikkortet utnyttjar inte PCIe4 fullt ut ännu. Inget att gråta över direkt som sagt och när PCIe5 behövs så uppgraderar man då. Förutom de som sitter på samma hårdvara 10-15 år kanske. De som vill uppgradera med zen4 gör det. Ni går inte miste om något bara för att det är PCIe4, vad är det för larv.

Vilka hänvisar du till? 99.9% av tråden verkar hålla med dig eller inte bry sig, resterande 0.1% faller väll in under 10-15år antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej en server måste uppfylla helt andra krav

TPB:s tracker exempelvis, från första början kördes den på konsumenthårdvara i en skokartong. Världens största torrenttracker, är det inte en server då? Eller backblaze storagepods, de startar bolag på rackmonterad konsumenthårdvara med över en petabyte i lagring. Har inte de några servrar?

Permalänk
Medlem

Låter ju lite surt att köpa AM5 mobo utan PCIe5,, med tanke på att AMD är kända för att vara framtidsäkra.
Men, med det sagt så finns det ju inget som använder PCIe5 så... kanske inte är så där jättebråttom att byta mobo ändå. Det blir nog bra det där ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Finns ju annat att trycka in i sekundär 8x sloten än grafikkort, finns dessutom vissa moderkort som kan splitta 8x/4x/4x vilket ger ytterligare möjligheter. Själv har jag ett Intel 2x10GBe nic i andra 8x sloten då alla andra slots/lanes är tagna av m.2 och diverse annat. Sen delar ju allt du kör via chipset bandbredd, så har du t.ex 3st m.2 kan du aldrig få ut mer än 8X 3.0 på Z590 och 4x 3.0 på tidigare chipset i sammtidig bandbredd. Kan bli rätt tight med bandbred när man börja köra USB-C enheter och m.2 osv och skyfflar massa data fram och tillbaka.

Ja men spelar det mycket roll att dessa delade linor pallar 5.0? Finns det några instickskort som kan hantera detta?

2x10Gbit/s är ju 20Gbit/s. Vanlig PCIe 3.0 klarar ju 1GB/s eller 8Gbit/s på en 1x slot. Så det är inte så mycket hastighet som behövs egentligen.

Jag gillar ju dock skarpt att antalet banor från CPU har börjat öka på konsumentsidan och inte är fast på 20 som det varit ett bra tag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Sen bör väl noteras att anledningen till att din 950 hängt med så pass länge är att utvecklingen av just PC-processorer gått i snigelfart det senaste årtiondet, jämför hårdvara från 1999 med hårdvara från 2011, superdupermega prestandahopp

I know, och det går bara långsammare och långsammare. Samma är det ju på mobilfronten. Jag hade iphone 3gs (2009), 5s (2013), 4 generationer nyare eller 4år och nu X (2017) som håller än idag och inget behov av att skaffa 11 eller troligtvis inte 12an heller, mao har den redan hållt 4 år och kommer sannolikt hålla 5-6år.

Man har prylarna längre och längre (för utvecklingen går långsammare och långsammare), med undantag av grafikkort som fortfarande håller bra tempo.

Men det talar ju precis för det jag skrev om, att man är ju dumsnål om man köper system med pci-e4.0/ddr4 idag, när pci-e5.0/ddr5 system kommer finnas tillgängliga om 2-3-4-5månader och kommer vara standarden i kanske en tio år, och sannolikt fungera bra i femton år framöver. Medan om man istället köper pci-e4.0/ddr4 som inte kommer finnas om 2-3år och kanske bara fungera bra i 4-5-6år till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Lite tråkigt att de inte väljer att implementera 5.0 men kanske är en kostnadsfråga? De snabbaste diskarna slår inte ens i taket för specen och för grafikkort verkar ju övergången från 3.0 x16 till 4.0x16 ge extremt liten prestandafördel... men jag hade nog ändå tänkt stå över Zen4 så att DDR5 minnena hinner komma upp i hastighet.

Du kan köra RTX 3080 på PCI Express 2.0
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deadleus:

PCI-E 5.0 är spännande, men totalt meningslöst på klienter.

Det finns en hel del DPDK anpassade applikationer som eventuellt kan dra nytta av PCI-E 5.0 i throughput, men det blir en annan problembild med hur mycket data individuella hostar i cloud hanterar när fel uppstår.

Likväl som andra forum så avspeglas teknik väldigt enkelriktat baserat på specifikationer. Tillämpning, integration och produktion ( arkitektur ) t.ex logiska overlays har helt andra utmaningar än just specifikationer.

@Yoshman nykter analys som vanligt, ser du CLX som ett alternativ till att nå ASIC's prestanda för att skyffla data/IO?

Givet hur CXL fungerar är det inget som hindrar att man designar en ASIC för att klassificera och skyffla data. Det CXL möjliggör att att man via PCIe-kort kan lyfta bort specifika prestandakritiska moment från CPU till en accelerator men ändå få ett slutresultat som påminner om en prestanda/latens som-om acceleratorn vore integrerad i CPU.

Just DPDK nämndes åtskilliga gånger under presentationen av Mount Evans, finns ju rätt uppenbara use-case i datacenter där man med DPDK-baserad programvara för trafikklassificering (och ovanpå det en rad säkerhetsfunktion/deep-packet-inspection) effektivt kan styra data till rätt applikation, container eller VM (och givet integrationen kan man även se till att "rätt" CPU-kärna får interruptet för minimal latens).

Jobbade en del med Venky Venkatesan under DPDKs tidiga år. Otroligt intelligent person som gick ett väldigt trist öde till mötes (han dog av cancer)

DPDK har en del utmaningar när det körs direkt på ett vanligt system p.g.a. dess exekveringsmodell, CXL och HW likt Mount Evans är precis vad som behövs för att man riktigt ska utnyttja den tekniken på optimalt sätt i datacenter/servers.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja men spelar det mycket roll att dessa delade linor pallar 5.0? Finns det några instickskort som kan hantera detta?

Grafikkorten kommer göra det så småningom, och med högre prestanda så kommer det så småningom komma kort som tappar prestanda från att köra 8x 4.0 istället för 16x. Precis som idag då du kommer tappa prestanda på ett 3080/3090 om du bara kör 8x 3.0.

Så med 5.0 löser du det problemet om du vill använda CPU banor till annat då 8x 5.0 är likvärdigt med 16x 4.0, om de andra instickskorten behöver 5.0 eller inte är irrelevant i sammanhanget. Det viktiga är att du kan splitta CPU banorna utan att påverka grafikprestandan. Det ger dig då alternativet att t.ex köra i 8x/4x/4X om moderkotet har portar/stöd för det. Vilket ger dig betydligt mer expansionsmöjligheter än vad bara chipset erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Grafikkorten kommer göra det så småningom, och med högre prestanda så kommer det så småningom komma kort som tappar prestanda från att köra 8x 4.0 istället för 16x. Precis som idag då du kommer tappa prestanda på ett 3080/3090 om du bara kör 8x 3.0.

Så med 5.0 löser du det problemet om du vill använda CPU banor till annat då 8x 5.0 är likvärdigt med 16x 4.0, om de andra instickskorten behöver 5.0 eller inte är irrelevant i sammanhanget. Det viktiga är att du kan splitta CPU banorna utan att påverka grafikprestandan. Det ger dig då alternativet att t.ex köra i 8x/4x/4X om moderkotet har portar/stöd för det. Vilket ger dig betydligt mer expansionsmöjligheter än vad bara chipset erbjuder.

Min poäng var mest att ’såsmåningom’ inte är nu, och för stunden eller närmaste åren finns det i princip ingen poäng