Alternativ backuppmetod för Android (foton och videos)

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativ backuppmetod för Android (foton och videos)

Hej!

Spaltar upp det hela helt enkelt.

Vad har jag för något idag:
1st.
mini-itx kort. någon äldre AMD cpu fastlödd på kortet. bestyckad med 16gb ram och 6 SATA portar med ett par diskar i.
dvs en dator som kan få installeras om till lämpligt OS.

1st.
extern 12TB disk som jag kan koppla in då och då för "offline backup" av bilderna från NAS.,

1-2st telefoner med Android som behöver backupas utan att förlita sig på Google/Microsofts lösningar.

1st.
100/100 mbits lina.

1st.
router som kan confas för portforward etc.. vad nu som kan behövas i dagsläget.

Jag behöver hjälp med att få förslag på
- Andoid app som sköter kopieringen av bilder och video från telefonen till NAS
- lämlig NAS mjukvara som fungerar bra med appen till telefonen.

Det är helt OK om funktionen för backup bara fungerar när telefonen befinner sig i det lokala nätverket via wifi.

lösningen kan få kosta lite så länge den fungerar bra. troligt så kanske appen kostar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte bara kopiera över manuellt till nas/dator mha kabel/wifi? NAS:ens tillverkare har säkert en app för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

- Andoid app som sköter kopieringen av bilder och video från telefonen till NAS

Testa själv så du vet vad som passar dig, hittar du en lämplig app kan den säkert göra backup över SMB/SFTP/WebDAV.

Du vill förmodligen ha olika lösningar för synkronisering av filer och ren backup.

Permalänk
Medlem

Man kan ju även använda sig av Microsoft eller Googles tjänst som mellanlandning för att få tillgång till en vettig vältestad app som dessutom är helt gratis.

Dvs telefonen laddar upp till Google Photo/Onedrive, sen tankar din server/pc ner filen och tar bort onlinekopian, förslagsvis på schema. I och med att du bara mellanlagrar kommer du klara dig på det utrymme som ingår utan kostnad.

Du slipper även öppna portar från internet till lagringen.

Jag har ingen erfarenhet av googles sync app för PC, men Onedrive appen funkar mycket bra.
Att skapa en schemalagt powershellscript i Windows som flyttar filerna till ditt Nas behöver inte bli så komplicerat.

Permalänk
Medlem

Jag kör med appen SMBsync2 för att synka mina foton och videor med min NAS. Gränssnittet är inte jättevackert, men funktionerna jag behöver finns där. Svårt att tro att appen är gratis då den ändå är väldigt kompetent.

Det finns bland annat möjlighet att:
- synkronisera mappar (tar jag bort ett foto från telefonen så försvinner det från NASen vid nästa synkning)
- kopiera filer (fotot finns kvar på NASen om jag tar bort det från telefonen)
- flytta filer (fotot tas bort från telefonen när det kopierats till NASen)
- ställa in schema för när synkning ska ske
- ställa in villkor, t.ex. att synkning endast får ske om telefonen laddar/är anslutet till wifi

De olika funktionerna i appen finns förklarade under den inbyggda hjälp(?)-funktionen. Engelskan är inte helt optimal, men tydlig nog för att förstå.

En bra funktion som är inbyggd i appen är att man kan testa sin "task" för synkning. Appen skriver ut i en logg vad den hade gjort om det var skarpt läge, men inga filer kopieras/flyttas.

Hojta till om du ger dig på att testa appen och behöver hjälp med något

Glömde skriva att appen är gratis
Permalänk
Medlem

Du kan kolla på Syncthing, den sköter sig själv och har olika sorters arkivering av bortagna filer om man vill. Använder det på datorn för backup till server och synca till kompisar, har använt det ett tag på surfplatta och mobil för att synca ebooks och musik.

Permalänk
Avstängd

nextcloud?

Funkar helt okej.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Samsung Sverige

Synology verkar ha en egen lösning som heter DS cloud som klarar av ungefär det, men då blir man ju bunden till deras hårdvarulösningar (om jag inte missar något). Annars verkar de mest populära redan ha nämnts i tråden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kör ett program på Android som heter Folder Sync Pro sedan några år tillbaka. Det synkar tillförlitligt mina bilder via trådlösa nätverket till en mapp på nätverket via smb. Som hängsle och livrem kör jag även Nextcloud appen. Dock har Nextcloud appen periodvis inte synkat korrekt för mig. Gissar att det har med någon energi princip som inte tillåter att programmet körs på rätt sätt.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag kör också FolderSync Pro. Funkar bra! Den har stöd för flera olika protokoll, bla sftp och samba:

https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.tacit.androi...

finns i en grativersion också:

https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.tacit.androi...

Permalänk
Medlem

Som Tuomaz och zonar tipsar om är Folder sync ett bra program. körde det innan jag blev med Onedrive. Då delade jag bara en mapp på min main Windows maskin och syncade till den. Annars är ju Nextcloud/Owncloud ett bra alternativ när du ändå har en dator ledig.
har en egen tråd här : https://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av zonar:

Kör ett program på Android som heter Folder Sync Pro sedan några år tillbaka. Det synkar tillförlitligt mina bilder via trådlösa nätverket till en mapp på nätverket via smb. Som hängsle och livrem kör jag även Nextcloud appen. Dock har Nextcloud appen periodvis inte synkat korrekt för mig. Gissar att det har med någon energi princip som inte tillåter att programmet körs på rätt sätt.

/z

Har du testat att undanta appen från energisparinställningarna? Det brukar gå att ändra under appar eller energisparalternativen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag kör backuper från Android till men Linux-server med appen FolderSync Pro och backupmetoden SFTP Sync.
Funkar bra när man kör den men har på senare tid haft problem att få den starta automatiskt vid de tidpunkter jag ställt in. Verkar som android inte tycker om att programmet ligger aktivt i bakgrunden. Så jag går in i appen och kör den manuellt då och då.

Servern behöver bara ha SSH-inloggning och så kör den backupen via SFTP.
Hade fungerat perfekt om schedulern hade fungerat.
Ser nu att just detta diskuteras i föregående inlägg, men jag har som sagt var problemet i FolderSync Pro (använder inte Nextcloud).
För mig hjälper det inte att ändra energiinställningarna, åtminstone inte om man gör det inifrån appen.
Kanske går på annat sätt? Har en Realme 6 telefon.

I appen står det "Batterioptimering inaktiverad" med utropstecken och knapp "FIXA".
Problemet är att den inte behåller denna fix. Nästa gång behöver jag göra samma sak på nytt.

Hmmm. Hittade inställningar under batteri "Smart strömförbrukningsskydd" och stängde jag av detta visas alternativet "Anpassat energisparläge" där man kan för denna app välja "Kör i bakgrunden" istället för "Smart bakgrundskörning (rekommenderas)".
Hoppas detta löser problemet. Antagligen överrider "Smart bakgrundskörning" eventuella egna inställningar om man inte inaktiverar den funktionen.

Edit: Har också ställt in så att backuper endast kör över WiFi så slipper man att den gör slut på mobildata

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket för er input! har haft mycket att göra i veckan så ser era inlägg först nu
nu har jag nog vad jag behöver för att komma vidare.

Mellanlagra med microsoft eller google funkar ju.. tänkte inte ens på den metoden...
det som kan ställa till det med denna metod skulle nog vara om jag ska synka 2 separata google/ms konton på samma maskin.
Powershell delen är ju säkert snabbt gjort då jag har ganska bra vana att skriva sådana script.

Ska kika på de apparna ni skrivit om med.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att nu har automatisk backup fungerat för mig både igår kväll och nu på morgonen efter att jag ändrade telefonens energiinställningar så som jag beskrev i tidigare inlägg.