Vilket 3060 Ti för att kunna lira Cyberpunk 2077?

Permalänk

Det blev ett 3070 ändå. Jag lyckades precis komma över ett Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC 8G 2.0!
Nu ska vi bara fixa ett bättre nätagg också. Gissar att vi inte ens vågar testa med det gamla (Corsair-CX450M)?

Edit: Vad är egentligen största skillnaden på ett OC vs ett som inte är OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Det blev ett 3070 ändå. Jag lyckades precis komma över ett Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC 8G 2.0!
Nu ska vi bara fixa ett bättre nätagg också. Gissar att vi inte ens vågar testa med det gamla (Corsair-CX450M)?

Edit: Vad är egentligen största skillnaden på ett OC vs ett som inte är OC?

Är väl fabriks överklockat några få mhz mer, tvekar på att det är någon skillnad, lägg typ +15 mhz i afterburner så är det samma kort. Alltså marketing mer eller mindre. Nästan alla kort IME kan man dra bra högre än de måttliga oc's som finns på "OC" korten.

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen power limit som används vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Huvudsakligen power limit som används vid överklockning.

exakt samma max powerlimit, bara att på ocn kan man inte höja den då den redan ligger max (240w), och non-ocn kan man höja den från 220w till 240 (powertarget).

Permalänk

Ok. Var mest nyfiken på OC eftersom jag inte upptäckte att det var det för ens efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Gissar att vi inte ens vågar testa med det gamla (Corsair-CX450M)?

Nej inte värt att prova.

Köp ett nätagg, finns rekomendationer på bra märken i tråden.
Undvik Gigabyte för just nätagg de har två serier som på sista tiden har gått sönder och i vissa fall även tagit med sig andra komponenter i datorn.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

450W är ju i minsta laget, men ett 3070 drar ju inte jättemycket, men det beror ju förstås vilka övriga komponenter du har.

Permalänk
Medlem

Seasonic har jag hört gott om och deras 750w har nedsatt pris just nu på inet, totalt 949:-
https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Mitt nätagg (Corsair) har jag haft i över 10 år så kan vara värt att ha lite utrymme för framtida byggen.

Visa signatur

Ryzen 5600X || 3060 TI || 16GB RAM || 1440p

Permalänk

Har hittat ett Corsair TX750M 80 Plus Gold till ganska bra pris (demo). Dock har jag läst att de kan lida av "coil whine". När något säljs som demo så kan ju orsaken vara att någon köpt och returnerat det. Orsaken kan ju vara störande coil whine..

Om det är något man bör tänka på inför köp av just nätagg så är det ju hur mycket det låter. Finns det några som är kända för att vara tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Har hittat ett Corsair TX750M 80 Plus Gold till ganska bra pris (demo). Dock har jag läst att de kan lida av "coil whine". När något säljs som demo så kan ju orsaken vara att någon köpt och returnerat det. Orsaken kan ju vara störande coil whine..

Om det är något man bör tänka på inför köp av just nätagg så är det ju hur mycket det låter. Finns det några som är kända för att vara tystare?

Corsair RM750x v2 ska vara ganska tysta, var nyss en tråd här där TS letade tyst agg och verkade väldigt nöjd med det.

Permalänk

Jag har pratat med säljaren som säger liknande. Men de säger också att snäppet upp - som också är tystare - är Corsair RM. De säljer ett Corsair RM650x 80 Plus Gold för 799 + frakt 59 kr = 858 kr.

För bara 90 spänn mer får jag Seasonic FOCUS GX 750W som Viggeman tipsade om.

Vilken av de två är bäst? Jag vet ju att 750W är mer och därmed pallar mer. Men vilken är bäst när det gäller byggkvalitet, ljud osv osv?

Permalänk
Medlem

Utan att ha googlat fram några tester så är båda tillverkarna "bra" enligt min åsikt.
Av de två hade jag valt Seasonic så länge det är ur samma serie dvs att det inte är en lågpris serie från ena tillverkaren medans det är en premium serie från den andra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Hittade ett test från Sweclockers. För det är väl den här: https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Permalänk
Medlem

"The RM750x achieves 80 PLUS Gold and ETA-A efficiency. Cybenetics also gives it a LAMBDA-A+ certification. A roughly 15 dB(A) overall noise output makes the RM750x one of the quietest 750W PSUs available. Although Seasonic's Focus Plus Gold and EVGA's 750 G3 are strong competitors, neither of them are as quiet." - från toms hardwares rm750x recension.

Ärligt talat har jag rm850x, evga g3 och seasonic px, märker ingen skillnad men är kanske inte den känsligaste, inget av dem låter speciellt mycket.

Alla lär har 10 års garanti och bra komponenter. Företagen har väl olika för och nackdelar, corsair och seasonic är nog mer populära hos svenska återförsäljare, tror det är lättare att hitta extra kablar om det behövs, seasonic verkar snåla lite med hur många extra kablar de skickar med, evga och corsair skickade med fler. Evga bjussar dock på extra kablar gratis upp till 3st om du tappar bort.

Alla gör nog jobbet för vad du ska använda det till.

Permalänk
Medlem

För kännedom kompletterade Corsair precis slängda kablar utan kostnad till mitt 6 år gamla PSU efter att jag kunde uppvisa kvitto och serienummer. Mycket enkel och behjälplig support.