Processor, mobo och ram för gaming

Permalänk
Medlem

Processor, mobo och ram för gaming

Hej forumet,

Jag står som så många andra inför att köpa ny speldator till hösten och behöver hjälp att tänka och resonera lite. På datorn kommer det spelas allt från Hearts of Iron 4 till Cyberpunk 2077. Tanken är att under hösten även uppgradera skärmen till en 1440p (sitter på 1080 nu). Min förhoppning är att datorn ska klara av att spela spel på medium-inställningar och uppåt de kommande 5 åren.

Jag har under sommaren samlat på mig följande reafynd:
- Fractal design define 7 compact
- Corsair RM750x v2
- Kingston A2000 1tb

Tanken är att plocka upp något grafikkort nu när de kommit in fler i lager. Här har jag inte helt bestämt mig än och tittar spannet från 3060ti till 6800xt men sannolikt blir det ett 3060ti eller 3070 till slut.

Kvar att spika är därför processor, moderkort och ram. Från början tänkte jag modellera Sweclockers vinterdator och köpa en 5600x, rog strig b550-f samt corsair vengeance lpx 16gig. Då verkade 5600x vara kungen på speltronen. Men deras förslag har ju hunnit få några månader på nacken och både pris och utbud kanske har förändrats en del sedan dess?

Dessutom så är det så att ju mer jag läst runt desto osäkrare blir jag. Intel verkar ha prisvärda processorer (11400F) och klara sig med billigare moderkort och ev enklare RAM?. Jag har inga planer på att manuellt överklocka någonting utan vill bara att sakerna ska fungera så jag kan fokusera de få småbarnsfria timmar jag har på spel 😊. Kanske B550-F och minnena blir overkill om jag inte ska överklocka?

Budgetmässigt så tänker jag mig någonstans i krokarna runt 5-6k men kan både gå upp och ner lite om det finns skäl till det. Vad skulle ni idag rekommendera för processor, moderkort och minnen?

TLDR: Processor, moderkort och RAM för 1440p gaming utan behov av överklockning. Vad är prisvärt och vettigt med tanke på att det också är ”end-of-line” för nuvarande socklar och minnen?

Mvh

Permalänk
Medlem

11400F är ett bra val, men nog kan du väl tänka dig 32GB RAM?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

För spel i 1440p så spelar det inte så stor roll vilken CPU, RAM, Moderkort du köper. Grafikkortet kommer ändå att vara den begränsande faktorn 98% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

11400F är ett bra val, men nog kan du väl tänka dig 32GB RAM?
https://komponentkoll.se/bild/zyAHC.png

Mycket prisvärt paket du satt ihop här.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Om du kan sträcka dig uppåt en liten bit över 6000kr för att gå till 8 kärnor på Intels nuvarande plattform..

11400f eller 11700f på ett 560 moderkort går ju att "trimma" lite, upp 17% gratis prestanda

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

11400F är ett bra val, men nog kan du väl tänka dig 32GB RAM?
https://komponentkoll.se/bild/zyAHC.png

Tack för snabbt och on-point svar :)! Snåljåpen i mig blir också glad att du pekar mig i den billigare riktningen. Två följdfrågor:

1) Moderkortet är mATX och jag har tidigare bara byggt ATX-byggen. Innebär mATX några kompromisser här som jag borde känna till?

2) Har "förstått" att 16gig RAM är sweetspot för gaming. Gissar att det inte är så lätt att alla är helt överens om det. Därför blir jag nyfiken på varför du föreslår att öka upp till 32 gig. Kommer det behövas för gaming närmaste 5 åren? Tänker att sedan blir det väl dags att byta upp sig till ddr5 osv.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Tack för snabbt och on-point svar :)! Snåljåpen i mig blir också glad att du pekar mig i den billigare riktningen. Två följdfrågor:

1) Moderkortet är mATX och jag har tidigare bara byggt ATX-byggen. Innebär mATX några kompromisser här som jag borde känna till?

2) Har "förstått" att 16gig RAM är sweetspot för gaming. Gissar att det inte är så lätt att alla är helt överens om det. Därför blir jag nyfiken på varför du föreslår att öka upp till 32 gig. Kommer det behövas för gaming närmaste 5 åren? Tänker att sedan blir det väl dags att byta upp sig till ddr5 osv.

Mvh

Du kommer nog klara dig på 16 Gb men det är redan idag gränsfall för stora spel, få som nyttjar mer men ett par som nyttjar just 16 typ fullt ut och fördel då om du kan ha en webbläsare eller annat bakom utan att förlora prestanda.
Jag satte precis in 32 i både min och sambons just för att CoD Cold War slog i taket, de använder inte mer men nu kan vi köra med saker bakom så som discord etc utan problem. Kostnaden är minimal för att sedan slippa problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ska du få ut full prestanda ur dessa processorer på B560 bör du kika på en bra bräda. Kan skilja mycket prestanda mellan brädorna för de tillåter processorn att gå upp i turbo olika. Mindre problem på 11400F men vill du nånsin uppgradera får du problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Tack för snabbt och on-point svar :)! Snåljåpen i mig blir också glad att du pekar mig i den billigare riktningen. Två följdfrågor:

1) Moderkortet är mATX och jag har tidigare bara byggt ATX-byggen. Innebär mATX några kompromisser här som jag borde känna till?

2) Har "förstått" att 16gig RAM är sweetspot för gaming. Gissar att det inte är så lätt att alla är helt överens om det. Därför blir jag nyfiken på varför du föreslår att öka upp till 32 gig. Kommer det behövas för gaming närmaste 5 åren? Tänker att sedan blir det väl dags att byta upp sig till ddr5 osv.

Mvh

RAM är enkelt att lägga till i framtiden men om du har för avsikt att vara på den här plattformen i 5 år så är 32 gb en no-brainer om man köper nytt idag. 1400kr för 32 gb är också ett ganska bra pris jämfört med senaste tiden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

1) Moderkortet är mATX och jag har tidigare bara byggt ATX-byggen. Innebär mATX några kompromisser här som jag borde känna till?

mATX är ca 6 cm kortare, så man tappar t.ex. några PCIe-platser jämfört med ATX. Men i övrigt är det ingen skillnad, utan har moderkortet bara de anslutningar du behöver så spelar det ingen roll om det är mATX eller ATX.

Permalänk
Medlem

När man spelar i högre upplösning så blir man mindre beroende av att ha en väldigt snabb processor, men nu när även konsoller fått åtta kärnor så är det en kvalificerad gissning att fler spel kommer vara optimerade för processorer med fler känor. Det skulle därför kunna vara en idé att köra på en förra generationens Ryzen processor med åtta kärnor, de har kommit ner rätt lågt i pris:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Tack för snabbt och on-point svar :)! Snåljåpen i mig blir också glad att du pekar mig i den billigare riktningen. Två följdfrågor:

1) Moderkortet är mATX och jag har tidigare bara byggt ATX-byggen. Innebär mATX några kompromisser här som jag borde känna till?

2) Har "förstått" att 16gig RAM är sweetspot för gaming. Gissar att det inte är så lätt att alla är helt överens om det. Därför blir jag nyfiken på varför du föreslår att öka upp till 32 gig. Kommer det behövas för gaming närmaste 5 åren? Tänker att sedan blir det väl dags att byta upp sig till ddr5 osv.

Mvh

1. mATX är mindre än ATX, några skruvar färre och ser kanske lite naket ut i ett ATX chassi, mATX kort har ofta färre anslutningar till PCI och ofta färre fläktar, SATA osv.

2. 16GB räcker gott för spel idag, men jag var nära att göra misstaget att bara skaffa 8GB, 2019 men är idag väldigt nöjd med att jag valde 16GB då det var mer prisvärt. 32GB kommer att behövas och även om det inte är nödvändigt om 2 år så kommer datorn kännas lite rappare då Windows använder extra RAM för att snabbladda program man ofta startar. 32GB för 1400:- är bättre pris/GB än 16GB för 750:-. Det är iofs ganska enkelt att uppgradera RAM men ibland kan man stöta på patrull om man vill gå från 2 till 4 stickor, då dem inte alltid kan samsas även om det är samma typ av RAM.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken bra respons! Tack för alla svar såhär långt!

Jag är nu helt med på tåget gällande 32 istället för 16 gig. Som ni säger är prisskillnaden inte så jättestor och om det är mer framtidssäkert är det lika bra att ordna det på en gång.

Om jag begriper det hela rätt så är det så att LPGs inlägg gällande moderkorten som underpresterar och VAPOs inlägg gällande upplåsning av processorn berör samma problem. Det vill säga att i5-11400f är ganska strömtörstig (åtminstone jämfört med ryzen 5600x). Därför gäller det att välja ett moderkort som tillåter processorn att nyttja tillräckligt med ström för att komma upp i boost-prestandan och eventuellt göra lite egna tweeks. Men det innebär också att moderkorten blir dyrare eftersom det mest verkade krångla med de billigare moderkorten?

Johans inlägg om fler kärnor och att backa en generation för att få tillgång till billigare processorer med fler kärnor är också intressant, det är inte något jag funderat på tidigare. Får kolla vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Jäklar vilken bra respons! Tack för alla svar såhär långt!

Jag är nu helt med på tåget gällande 32 istället för 16 gig. Som ni säger är prisskillnaden inte så jättestor och om det är mer framtidssäkert är det lika bra att ordna det på en gång.

Om jag begriper det hela rätt så är det så att LPGs inlägg gällande moderkorten som underpresterar och VAPOs inlägg gällande upplåsning av processorn berör samma problem. Det vill säga att i5-11400f är ganska strömtörstig (åtminstone jämfört med ryzen 5600x). Därför gäller det att välja ett moderkort som tillåter processorn att nyttja tillräckligt med ström för att komma upp i boost-prestandan och eventuellt göra lite egna tweeks. Men det innebär också att moderkorten blir dyrare eftersom det mest verkade krångla med de billigare moderkorten?

Johans inlägg om fler kärnor och att backa en generation för att få tillgång till billigare processorer med fler kärnor är också intressant, det är inte något jag funderat på tidigare. Får kolla vidare på det.

Min genrella upplevelse med Intel vs AMD har varit att man absolut kan få en mer prisv ärd Intel-processor men att man då åker på att köpa ett dyrare moderkort och att det ändå blev dyrare att köpa Intel då än AMD. Därav hade jag personligen kört på antingen en Ryzen 5600X eller en 3700X. Om du är villig att uppgradera processorn i framtiden så kan du såklart köpa en 5600X och sen byta den till 5800X eller 5900X i framtiden om du då är i behov av en processor med fler kärnor.

Jag vågar dock säga efter att själv ha bytt från en 3700X till en 5800X att man i ärlighetens namn inte märker någon större skillnad mellan dessa i 1440p utan det är grafikkortet som kommer vara den direkt avgörande komponenten att byta ut med tiden för att hinna med i utvecklingen av nya spel med bättre grafik och högre upplösningar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat och gjort lite mer research. Om jag ska sammanfatta det jag tagit med mig så här långt från er så är det att i 1440-gaming är det mer grafikkort än processor som är avgörande. Därför borde jag kunna sikta in mig på en billigare processor och istället lägga mer pengar på grafikkkort (vilket ju behövs med dessa galna priser) utan att det påverkar min spelupplevelse så negativt.

Billigaste alternativet blir då i5-11400F samt Gigabyte B560M DS3H för totalt 2598:-. Enligt länken om risigt lirande mellan moderkort och i5orna är det marginell skillnad i spel jämfört med de bättre moderkorten men det går ju också att istället välja Gigabyte B560M Aorus PRO som totalt med processor då går loss på 3148:-. Hur tänker ni kring det här valet?

AMD alternativet med Ryzen 5600x och Asusmoderkortet går idag loss på 4412:-. Inga grova skillnader i pengar men ger det inte mer krut i lådan så känns det ju som det sämre valet.

Mvh

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1179776/datorutrustning/dator...

(ASUS PRIME B560-PLUS)

Ovan moderkort med 11400F kanske? Om man föredrar ATX framför mATX som länkades tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Nu har jag funderat och gjort lite mer research. Om jag ska sammanfatta det jag tagit med mig så här långt från er så är det att i 1440-gaming är det mer grafikkort än processor som är avgörande. Därför borde jag kunna sikta in mig på en billigare processor och istället lägga mer pengar på grafikkkort (vilket ju behövs med dessa galna priser) utan att det påverkar min spelupplevelse så negativt.

Billigaste alternativet blir då i5-11400F samt Gigabyte B560M DS3H för totalt 2598:-. Enligt länken om risigt lirande mellan moderkort och i5orna är det marginell skillnad i spel jämfört med de bättre moderkorten men det går ju också att istället välja Gigabyte B560M Aorus PRO som totalt med processor då går loss på 3148:-. Hur tänker ni kring det här valet?

AMD alternativet med Ryzen 5600x och Asusmoderkortet går idag loss på 4412:-. Inga grova skillnader i pengar men ger det inte mer krut i lådan så känns det ju som det sämre valet.

Mvh

I den här artikeln argumenteras det för att undvika "billiga" 560 moderkort som jag gissar är de som skvalpar omkring runt 1000-lappen https://www.techspot.com/article/2252-intel-b560-disaster/

Tomahawk kortet jag hade med bland längre upp tillsammans med 11700 processorn fick iaf
"Using the MSI B560 Tomahawk, the 11400F sustained the same 4.2 GHz all-core frequency that we saw on the Z590 boards, and therefore performance remained the same. However, the Tomahawk is a $200 B560 motherboard, which is not inexpensive, and therefore the results were as expected."

Med andra ord. Man får lite vad man betalar för, vilket kanske inte gör det enklare i valet om att hitta den perfekta budget-kombon..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Tack Vapo och Lucifr för input kring moderkort!

Jag hittade den uppföljande artikeln till den vi tidigare diskuterat i tråden https://www.techspot.com/bestof/intel-b560-motherboards/. Där lyfts förvisso Tomahawk fram som ett bra kort men de rekommenderar framförallt Aorus pro som ett mer prisvärt alternativ. Kortet presterade bäst temperatur och klockhastighet av alla de moderkort som inte låste processorn i fasta wat-tal (tror jag fattat detta nu men låter det som jag rört ihop artikeln så får ni gärna hojta till).

Eftersom jag ändå måste jaga rätt på ett grafikkort först så kommer jag lägga bevakning både på i5 11400f med aorus pro kortet samt 5600x med b550-f. Just nu känns i5an som den naturliga vinnaren när man räknar in priset i kalkylen men man vet ju inte vad som händer med prisbilden framöver. Missade amazons deal på 2300:- för 5600x i somras men har jag tur dyker den kanske upp igen och då jämnas ju det hela ut rätt avsevärt. 32 gig ram-minne är redan beställt och kommer på torsdag med posten.

Vill tacka alla er alla för kloka och bra råd! Hade verkligen noll koll på moderkorten för i5an så det känns bra att ha den kunskapen inför ett eventuellt köp.

Trevlig kväll!