Permalänk

Att deshrouda ett grafikkort

Att deshrouda ett grafikkort och sätta på ett par grymma Noctua fläktar har intresserat mig ett bra tag, men har inte vågat. Det som har skrämt en är att t.ex. buntbanden man använder smälter.

Grafikkortet är upprätt och jag kan inte lägga kylaren på fläktarna, så buntband eller något liknande för att sätta fast fläktarna är ett måste.

Finns det någon som har gjort detta mod? Och har ni några tips?

(Inte mitt bygge)

Permalänk
Medlem

Buntband är en plast som smälter först vid 250 grader... grafikkortet toppar kanske 85 grader på sin höjd ! Sätt du fast dina fläktar med buntband och kör så det ryker inget kommer att hända. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Japp. Jag har gjort så. Inet har buntband av bra kvalitet faktiskt. Dom har om jag inte minns fel ett kitt som innehåller olika storlekar.

Du kan välja om du vill koppla fläktarna till ditt grafikkort eller koppla dom i moderkortet. Hur som bör du koppla dom till en y-kabel så dom går dom går på samma varvtal.

Är du ändå supernervös så går det att använda ståltråd, men det är mer meck med det.

Två st 120mm är att rekommendera för tyst och bra kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Jag har gjort så. Inet har buntband av bra kvalitet faktiskt. Dom har om jag inte minns fel ett kitt som innehåller olika storlekar.

Du kan välja om du vill koppla fläktarna till ditt grafikkort eller koppla dom i moderkortet. Hur som bör du koppla dom till en y-kabel så dom går dom går på samma varvtal.

Är du ändå supernervös så går det att använda ståltråd, men det är mer meck med det.

Två st 120mm är att rekommendera för tyst och bra kylning.

Är det inte risk för att få kortslutning med ståltråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGB-burken:

Är det inte risk för att få kortslutning med ståltråden?

Nej. Du lindar inte den runt några komponenter. Den rör bara vid kylaren om du inte gör något väldigt fel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört mitt 1070 med två noctua-fläktar likt bilden du postade sedan nytt (vilket blir ca 4 år). Använde ett par billiga buntband från dollarstore och det har inte varit några problem alls. Se till att ordna bra styrning på fläktarna bara!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av RGB-burken:

Är det inte risk för att få kortslutning med ståltråden?

Rätt använt så ståltråden inte kommer i kontakt med elektroniken så är det inga problem.
Tycker ändå du kan släppa den tanken och gå på buntband, finns inte en chans. inte ens teoretisk att de skulle smälta. Skulle du komma upp i de temperaturer som behövs för att det skulle kunna hända så har du helt enkelt inget fungerande grafikkort kvar…

Ha lite koll på temperaturer när du leker med andra fläktar. Glöm inte bort hur du ska koppla in och styra fläktarna med gpuns varierande temperatur. Ska dom alltid gå på fullt, om du exempelvis minar på kortet 24/7 så kan du strunta i styrning.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Hej! Tack så mycket för alla svar/ tips!

Jag hoppas att jag lyckas göra detta mod i mitt väldigt trånga chassi (louqe ghost s1 mkII)

Kan göra mer trådar om det verkar vara intressant