Gigabyte vägrar returärende på "explosiva" nätaggregat – för gamla

Permalänk
Medlem

Visst att ett företag kan lyckas släppa en skitprodukt. Det kan slinka igenom QA. Men detta är ju bara löjligt.
Hur kan de dessutom gå från att vara den vanligaste moderkortstillverkaren till detta...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Let's get real now! Så dem vill helt ärligt ha potentiella bränder på deras samvete? Efter att ha sett detta så kommer jag ALDRIG skaffa något från detta skitföretag...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur detta har hanterats, så går det ju inte att lita på detta företag i framtiden. Och det lär ju bli ägarbyte, efter att shareholders stämmer. RIP gigabyte.

Permalänk

Man bli ju inte direkt sugen på att köpa något från Gigabyte.

Permalänk
Inaktiv

Får se hur stort detta blir och hur länge någon minns men tanken snuddar faktiskt lite vid gamla Ford Pinto:
https://medium.com/myboost/fords-poor-little-exploding-car-fb...

Edit: Såg inlägget innan men iallafall antar att liknelsen inte är helt irrelevant iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Corsair, Qpad, Fractal Design & MSI har jag haft riktigt bra support med.

Fractal Design skickade ett helt chassi till mig när jag behövde en vit startknapp till en Define R3...
De hade ingen vit startknapp, men skickade en svart plus en vit Define S (det enda exemplaret som finns i vitt) & massa vita fläktar...Bra service...Byter aldrig Chassimärke...Har väldigt lite Gigabyte som tur är.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dock lite dåligt av en sådan stor tillverkare att göra ett så dåligt nätagg och sedan inte ta dem i retur. Hoppas det ändrar sitt beslut, för jag tror de förlorar mer pengar som det är nu, än att ta retur på nätaggen och få nöjda kunder.

Jag kommer i alla fall inte byta över till några komponenter från Gigabyte...

Har ett EVGA som jag är väldigt nöjd med. Visst kostar det lite mer, men det är värt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

Aldrig köpt en Gigabyte produkt och kommer inte göra det framöver heller.
Så glad att jag köpte Seasonic

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara något nytt heller, googla lite och det kom upp artiklar från februari på Igorslab om att folk har problem.

Nu står dom där i kvicksanden som snuddar hakan och vägrar ge upp, för sent att pudla och i mina ögon (säkert i andras med) så kommer jag välja bort deras komponenter i framtiden, ogillar deras moderkort sen tidigare...

Haha ni som kommer ihåg Ace of Sweden...någon som kontaktat elsakerhetsverket?

Permalänk
Medlem

Sedan deras hemsida hade "Gigaybte" som överskrift i säkerligen ett år innan någon brydde sig om att åtgärda det så insåg jag att det här, är absolut inte ett företag jag vill handla prylar från. Även om jag inte gillar Asus eller någon annan speciellt mycket mer än de andra så tycker jag att många har extremt mycket bättre utbud, service, bios/uefi osv än Gigabyte. Så att detta är som det är känns för mig som det är självskrivet.

Skicka grejerna i återvinningen, posta serienumret och en bild på reddit. Glöm och handla aldrig mer det märket. MSI är ytterligare en av de som, åtminstone för mig går bort sedan ca 1997 då de vägrade service/doa på en driva defekta moderkort vi köpte.

** Edit: tror det var Herr Klar som började på svenska avdelningen då texten åtgärdades. Kan vara jag som blandar ihop läget men det ringer en klocka.

Permalänk
Medlem

Vägra retur i detta fallet hade inte fungerat i Sverige mot privatpersoner på grund av konsumentköplagen.
Dom har själva erkännt att det är ett konstruktionsfel.

Permalänk
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RRWH:

Vägra retur i detta fallet hade inte fungerat i Sverige mot privatpersoner på grund av konsumentköplagen.
Dom har själva erkännt att det är ett konstruktionsfel.

Att de inte skulle ha rätt att neka något är ju dock inte samma sak som att de inte nekar. Kan ju vara ganska drygt att driva den processen mot ett bolag även om man har rätt så att säga.

Men i de flesta länder är det ju återförsäljaren som har ansvaret. Så det skulle snarare bli återförsäljaren som får ta den kostnaden eller kampen mot tillverkaren.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att de inte skulle ha rätt att neka något är ju dock inte samma sak som att de inte nekar. Kan ju vara ganska drygt att driva den processen mot ett bolag även om man har rätt så att säga.

Men i de flesta länder är det ju återförsäljaren som har ansvaret. Så det skulle snarare bli återförsäljaren som får ta den kostnaden eller kampen mot tillverkaren.

Verkar ju dock som att fler och fler återförsäljare hänvisar direkt till tillverkar? Tycker det dyker upp trådar om det lite då och då nu för tiden

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Dock lite dåligt av en sådan stor tillverkare att göra ett så dåligt nätagg och sedan inte ta dem i retur. Hoppas det ändrar sitt beslut, för jag tror de förlorar mer pengar som det är nu, än att ta retur på nätaggen och få nöjda kunder.

Jag kommer i alla fall inte byta över till några komponenter från Gigabyte...

Har ett EVGA som jag är väldigt nöjd med. Visst kostar det lite mer, men det är värt.

Enda nackdelen med EVGA är att dom inte accepterar 2 tier konsument garanti. Så att köpa ett begagnat EVGA skulle jag inte rekommendera.

Hade ett EVGA 980 Ti som jag köpte begagnat.
Hade kvitto, kortet va kopplat till mitt kundkonto på EVGA.
Men när kortet havererade och jag gjorde garanticlaim så avslogs det
på grund av att originalköparens namn stod på kvittot och inte mitt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Enda nackdelen med EVGA är att dom inte accepterar 2 tier konsument garanti. Så att köpa ett begagnat EVGA skulle jag inte rekommendera.

Hade ett EVGA 980 Ti som jag köpte begagnat.
Hade kvitto, kortet va kopplat till mitt kundkonto på EVGA.
Men när kortet havererade och jag gjorde garanticlaim så avslogs det
på grund av att originalköparens namn stod på kvittot och inte mitt.

Det där gäller väl egentligen de mesta märken?
Sen kanske inte vissa är lika hårda på det men generellt så brukar väl garanti/reklamation vara bunden till första personen som köpt varan

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2