Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, hur resonerar ni efter dom fantastiska uppgångarna som varit? Positionerar ni om mot lite mindre risk nu. Tror ni på en rekyl under hösten?

Jag låter allt ligga som det är. Varje dag är det nån som tror sig förutspå nästa stora krasch. Är man nojjig så har man förmodligen för mycket risk redan.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, hur resonerar ni efter dom fantastiska uppgångarna som varit? Positionerar ni om mot lite mindre risk nu. Tror ni på en rekyl under hösten?

Låter allt ligga kvar. Har 87 % i en globalfond och 13 % i en tillväxtmarknadsfond.

Är mycket väl medveten att det kan komma en stor nedgång snart men ska man sälja av innehaven behöver man dels tima säljet och sedan tima köpet när det är dags att gå in igen.

Studier visar att extremt få lyckas bra med detta utan de flesta förlorar pengar jämfört med att bara ha kvar pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag låter allt ligga som det är. Varje dag är det nån som tror sig förutspå nästa stora krasch. Är man nojjig så har man förmodligen för mycket risk redan.

Skrivet av Scarabeo:

Låter allt ligga kvar. Har 87 % i en globalfond och 13 % i en tillväxtmarknadfond.

Är mycket väl medveten att det kan komma en stor nedgång snart men ska man sälja av innehaven behöver man dels tima säljet och sedan tima köpet när det är dags att gå in igen.

Studier visar att extremt få lyckas bra med detta utan de flesta förlorar pengar jämfört med att bara ha kvar pengarna.

Okej, själv så fegade jag lite och har balanserat om mot mer globalfonder från den ganska teknikorienterade och tillväxtorienterade inriktningen jag haft under våren och sommaren. 1/3 av mina pengar på Lysa har jag haft stående i 100% aktiefonder, funderar på om jag ska balansera in lite med räntefonder i den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag gör som jag brukar göra, plockar ut det mesta över en tid nu. Vill hämta hem lite extra nu innan jag säljer av men tror inte på någon större uppgång på ett års sikt eller så. Mestadels för jag bara tycker det är roligt att hålla på när det rör sig mycket. Nu senaste året har det varit så galet när man kan få tillbaka flera gånger pengarna. Så även om det inte blir någon krasch förväntar jag mig inte några galna uppgångar heller.

Permalänk
Medlem

Tre portföljer:
50% i diverse fonder
30% börsnoterade bolag
20% privatägda/icke listade bolag.

Sätter av runt 25k per månad, fonderna är uppsatta att köpas enligt förangivna vikter på nordnet, aktierna är mest på känsla lol. Jämförelseindex SPY och Nasdaq composite (finns säkert mer relevanta), har slagit båda med ca 5-15% senaste 5 åren så jag är nöjd.

Fonder, blandning av passiva index samt aktivt förvaltade fonder:
Tech: 56%
Investmentbolag: 13%
Global: 12%
Asien: 12%
Sverige: 4%
Global-Småbolag: 4%

Börsnoterat:
Mestadels amerikanska spacs, en näve value stocks och lite boalg i cannabisbranschen. Har dock sedan i februari trimmat ner mina innehav i spacs och sakta men säkert skiftat till value.

Privatägda:
En blandning av fin och foodtech bolag.

Permalänk
Inaktiv

just nu inne i en spekulativ period med ena depån, in i Denison Mines, Uranium Energy och ökat i Energy Fuels förra veckan, ingen plan för dessa, har dok väntat på att 2005-2007 ska upprepa sig när det gäller uran bolagen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

just nu inne i en spekulativ period med ena depån, in i Denison Mines, Uranium Energy och ökat i Energy Fuels förra veckan, ingen plan för dessa, har dok väntat på att 2005-2007 ska upprepa sig när det gäller uran bolagen,

Vad är det som får dig att tro på uran? Min magkänsla säger att det kan vara värt att undersöka närmare nämligen men har aldrig tidigare haft några rena råvaror/råvarubolag.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror egentligen ingenting för uppgången i uran aktier styrs kraftigt at spotspriset som börjat vandra uppåt, och varför det börjat vandra uppåt kan du läsa om i denna tråd

https://borssnack.di.se/#/borssnack/2462601

Det är dok väldigt mycket spekulationer i det hela och uppgången kan ta slut lika fort som den startar, 2005-2007 steg spotpriset från 10USD till 135USD sedan small det i Fukushima och det hela var över. Fanns många som förlorade stora summor i krashen och många uranbolag finns inte ens kvar idag.

Finns massor att läsa om du googlar lite. Och om du ska in i bolagen så gå bara in med pengar du inte behöver och är beredd att förlora, för som jag sa, det kan varar över på en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Menar du att en person väljer att ha sina pengar på ett ISK-konto, vilket är schablonbeskattat utan att investera i värdepapper dvs. han låter bara pengarna ligga där!?
Att kalla det sparkonto är ju helt fel eftersom det inte är någon som helst ränta på det.

Han bara inte förlorar pengar på att ha dem där i och med inflation, han betalar dessutom pengar för att ha dem där!?
Säg åt honom att antingen flytta pengarna till ett rent sparkonto ex. sevenday. (bästa tipset -->husköp) eller investera dem i fonder/aktier!
Du gör din kompis en björntjänst genom att strunta i det här kan jag säga.

Det här var det mest provocerande jag läst idag.
Tvinga honom att lyssna!!! (visa han det här inlägget)

Har haft en sån konversation redan:
V: Jag har haft mitt Isk konto lite mer än ett år och där sätter jag bara in pengar
J: Inga fonder eller aktier?
V: Nepp
J: Det är typ inte alls bra
J: Snarare jättedåligt
V: Varför då?
J: För på ett vanligt sparkonto betalar du skatt på räntan (som du sannolikt är 0% om du har det på handelsbanken (men bästa du kan få just nu är typ 1,25%)) du får. På isk betalar du skatt på alla insättningar plus på alla pengar du har på kontot. Utöver det har du ingen ränta alls på isk.
V: Okej

Allt ovan är saxat från sms.
Sedan sa jag att jag kan hjälpa att placera pengarna efter önskad riskprofil vilket min vän var intresserad av men lät det sedan bara rinna ut i sanden.
Som sagt man kan inte tvinga någon att lyssna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har haft en sån konversation redan:
V: Jag har haft mitt Isk konto lite mer än ett år och där sätter jag bara in pengar
J: Inga fonder eller aktier?
V: Nepp
J: Det är typ inte alls bra
J: Snarare jättedåligt
V: Varför då?
J: För på ett vanligt sparkonto betalar du skatt på räntan (som du sannolikt är 0% om du har det på handelsbanken (men bästa du kan få just nu är typ 1,25%)) du får. På isk betalar du skatt på alla insättningar plus på alla pengar du har på kontot. Utöver det har du ingen ränta alls på isk.
V: Okej

Allt ovan är saxat från sms.
Sedan sa jag att jag kan hjälpa att placera pengarna efter önskad riskprofil vilket min vän var intresserad av men lät det sedan bara rinna ut i sanden.
Som sagt man kan inte tvinga någon att lyssna.

J: hej kompis, genom att flytta pengarna till bunden ränta får du 1750 kr efter skatt varje år. Just nu betalar du 23:76 utan att få en spänn för det.

V: cool, varför sade du inte det. Här är mitt bankid.

J: sweet. Nu drar jag till Bahamas.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag tror egentligen ingenting för uppgången i uran aktier styrs kraftigt at spotspriset som börjat vandra uppåt, och varför det börjat vandra uppåt kan du läsa om i denna tråd

https://borssnack.di.se/#/borssnack/2462601

Det är dok väldigt mycket spekulationer i det hela och uppgången kan ta slut lika fort som den startar, 2005-2007 steg spotpriset från 10USD till 135USD sedan small det i Fukushima och det hela var över. Fanns många som förlorade stora summor i krashen och många uranbolag finns inte ens kvar idag.

Finns massor att läsa om du googlar lite. Och om du ska in i bolagen så gå bara in med pengar du inte behöver och är beredd att förlora, för som jag sa, det kan varar över på en natt.

Vad jag kan se var priset som högst (ca 140 dollar som du skriver) vid juni 2007, sedan kraschade det ner till ca 45 dollar vid årsskiftet 2008-2009. Vad jag kan googla mig till verkar Fukushima-olyckan ha skett i mars 2011. Jag ställer mig alltså tveksam till att den kraschen 2007-2009 berodde på Fukushima

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör all in på bara kryptovaluta? Känns som det är väldigt liten risk att det inte skulle löna sig över några år...?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det någon som kör all in på bara kryptovaluta? Känns som det är väldigt liten risk att det inte skulle löna sig över några år...?

Kryptovalutor har högre risk än aktier generellt, och det finns ingenting som backar värdet i kryptovalutor som det gör med aktier, så man kan inte ens försöka att sätta sig in hur kryptovalutorna kan tänkas gå. Det är alltså rent lotteri, med andra ord.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Tvärt om. Det är en jätterisk att gå all in på krypto.

Men tror du på det så kör! Om man tror på nåt och går efter devisen att aldrig satsa det man inte har råd att förlora, så varför inte? Man blir aldrig särskilt jätterik på säkra investeringar som indexfonder etc. Om man har nåt man tror kan mångdubblas över några år ska man följa sin övertygelse.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Glöm ej risken med att det förbjuds och/eller att vi får olika statligt backade kryptovalutor som urholkar värdet på dagens kryptovalutor.

Jag hade verkligen inte gått all in på krypto!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det inte också så att det är lite tullpanlökskänsla över det hela, en ändlig resurs där kurserna automatiskt kommer stiga i takt med att fler och fler vill betala högre pris i tron att dom ska kunna sälja för ett ännu högre pris men där det egentligen inte finns något "garanterat värde" bakom?

Och ja, jag är väl medveten om att detsamma kan sägas om många andra tillgångsslag aktier osv men där kanske det ändå finns någon slags koppling till ett bakomliggande värde, även om det också i många fall är tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, låter allt ligga. Använder dock pengarna lite titt som tätt because I'm worth it utan större eftertanke.
Iallafall mitt fondsparande är mycket långsiktigt och fram tills att pengarna ska användas så är det köpläge varje dag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte också så att det är lite tullpanlökskänsla över det hela, en ändlig resurs där kurserna automatiskt kommer stiga i takt med att fler och fler vill betala högre pris i tron att dom ska kunna sälja för ett ännu högre pris men där det egentligen inte finns något "garanterat värde" bakom?

Och ja, jag är väl medveten om att detsamma kan sägas om många andra tillgångsslag aktier osv men där kanske det ändå finns någon slags koppling till ett bakomliggande värde, även om det också i många fall är tveksamt.

Jo risken finns ju att det är som tulpanerna. Kanske bäst att köra som jag gör nu, där krypto bara är en del av min portfölj, med aktier i fonder. Spridning är ju ändå bäst ändå.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Inte all in, men exponentiell ökning i värde jämfört med mina fonder och aktier har lett till att värdet jag har i krypto ligger på >90%.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

All in kanske är dumt, men tror det är lika dumt att inte vara inne i det alls. Känns som att krypto är här för att stanna och det blir bara större och större varje år.

Känns som väldigt få är pålästa och likställer krypto med Bitcoin. Kollar man mer övergripande och lär sig mer om DEFI och Smart Contracts så tror jag man kan inse storheten i det.

Permalänk
Medlem

Köpte lite mer Apple idag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Tre portföljer:
50% i diverse fonder
30% börsnoterade bolag
20% privatägda/icke listade bolag.

Sätter av runt 25k per månad, fonderna är uppsatta att köpas enligt förangivna vikter på nordnet, aktierna är mest på känsla lol. Jämförelseindex SPY och Nasdaq composite (finns säkert mer relevanta), har slagit båda med ca 5-15% senaste 5 åren så jag är nöjd.

Fonder, blandning av passiva index samt aktivt förvaltade fonder:
Tech: 56%
Investmentbolag: 13%
Global: 12%
Asien: 12%
Sverige: 4%
Global-Småbolag: 4%

Börsnoterat:
Mestadels amerikanska spacs, en näve value stocks och lite boalg i cannabisbranschen. Har dock sedan i februari trimmat ner mina innehav i spacs och sakta men säkert skiftat till value.

Privatägda:
En blandning av fin och foodtech bolag.

Vad kör du för tech-fonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Köpte lite mer Apple idag.

Klokt beslut! Apple är en aktie jag aldrig blivit riktigt besviken på, nästan sugen på fylla på mer själv. Fast igår blev det Nvidia och Tesla så jag måste lugna mig. Önskar bara jag inte köpt in mig i alla förbaskade större svenska investmentbolag, eller rättare sagt legat kvar när det började basuneras ut i börspressen att kursena där borde ner och reaktionerna inte lät vänta på sig. Nåja, lär väl återgå, så småningom...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Klokt beslut! Apple är en aktie jag aldrig blivit riktigt besviken på, nästan sugen på fylla på mer själv. Fast igår blev det Nvidia och Tesla så jag måste lugna mig. Önskar bara jag inte köpt in mig i alla förbaskade större svenska investmentbolag, eller rättare sagt legat kvar när det började basuneras ut i börspressen att kursena där borde ner och reaktionerna inte lät vänta på sig. Nåja, lär väl återgå, så småningom...

Haft mina ögon på Telsa och Nvidia, men de är inga bolag för oss som köper smått hela tiden
Investmentbolagen är jag glad att jag köpte på mig tidigt. De har gått väldigt bra senaste året. En sättning är helt naturlig nu tycker jag.
Bara att återinvestera utdelningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har väl lite väl hög risk för mitt eget bästa men:

Aktier (Mest investmentbolag):
Castellum
Cloetta (Köper endast för pantpengar, plojprojekt)
Evolution
Investor
Latour
SBB (Plöjer oftast in det jag har kvar varje månad vid löning i SBB)
Sandvik (Gillar deras verktyg)
Svolder

Fonder (Månadssparar runt 2000kr i dessa). Vissa bolag förekommer såklart flera gånger i fonderna:
Avanza Zero
LF Global
Spiltan
SPP Europa
SPP Usa
SPP Emerging markets
SPP Global
TIN Ny Teknik

Håller på att spara ihop till Alphabet och Tesla och köpa via KF.
Köper även BitCoin- och ETH via certifikat som jag tänker "växla" till riktiga köp.

Köp bara det du tror på, läs på och orkar du inte kan du alltid, köra fonder via SAVR (billigare än de flesta banker) eller fondrobotar som Opti eller Fundler, i robotarna väljer du risk gör en engångsinsättning och väljer hur mycket du vill månadsspara. Så slipper du bry dig om att vara aktiv på börsen.

Man måste ge pengarna tid och själv ha tålamod när det kommer till att investering.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haft mina ögon på Telsa och Nvidia, men de är inga bolag för oss som köper smått hela tiden
Investmentbolagen är jag glad att jag köpte på mig tidigt. De har gått väldigt bra senaste året. En sättning är helt naturlig nu tycker jag.
Bara att återinvestera utdelningen!

Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gått upp 616,75 % på knappt tio år så investmentbolag verkar ha gått bra ganska länge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Håller på att spara ihop till Alphabet och Tesla och köpa via KF.
Köper även BitCoin- och ETH via certifikat som jag tänker "växla" till riktiga köp.

Varför kapital försäkring?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför kapital försäkring?

Varför inte?

När det gäller utländska företag (med utdelning tex) ska du absolut handla dessa i KF.
KF hanterar utländsk källskatt annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gått upp 616,75 % på knappt tio år så investmentbolag verkar ha gått bra ganska länge.

Jo men precis. Det har presterat riktigt bra de senaste åren och slagit många index! Men, jag tycket det går för bra nu så jag sålde idag faktiskt 90% av mitt innehav i spiltan aktiefond investmentbolag och investerar mer i räntefonder nu när marknaden är värderar riktigt högt, så får jag se hur det ser ut fram emot hösten igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför inte?

När det gäller utländska företag (med utdelning tex) ska du absolut handla dessa i KF.
KF hanterar utländsk källskatt annorlunda.

Vad går kapital försäkring ut på? fundera köpa nvidia aktie och investera etherum/celsius senare.