Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cyberbrottslighet och ransomware-attacken mot Coop skildras i radioreportage

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jag läser Genusvetenskap på Södertörns Högskola och vet därmed att berätta att allt är patriarkatets fel.

.

Inte alla män...men definitivt mest män bakom eländet

Skrivet av anon56869:

men jösses... ja då får man väl märka ut alla varor på coop forum då som man gjorde för en ~15 år sedan. Hur svårt ska det vara? Minns de hade kataloger med priser i kassorna förr och det är ju inte brist på arbetskraft i sverige direkt. I vartfall outbildad arbetskraft. Vill man inte se någon lösning så får man väl hungra ihjäl då när det kommer en större it attack eller solstorm som slår ut de såbara datasystemen någon gång i framtiden.

Är ex handlare för inte så många år sedan och man skulle inte märka alla varor med priser idag för priserna ändrar sig rätt ofta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Tycker nog personalen om, att gå tillbaka till att märka upp alla varor och slå in det manuellt i kassan.

De lär ju föredra det framför att butiken stänger och de inte får lön?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Teval:

Samma gäller kryptering och internet. Att kalla de 200 miljoner kryptoanvändarna som finns idag för att huvudsakligen vara brottslingar är magstarkt dock.

Det är ju dock inte riktigt samma sak: Jag har inga illusioner om att stark kryptering på nätet så som de flesta använder den skyddar min identitet: den är till för att göra det jobbigt för elaka aktörer att stjäla mina inloggningsuppgifter, manipulera sidan jag tittar på, eller utge sig för att vara en sida de inte är. Detta har 100% av användarna på Internet reell nytta av. Likheten med kryptovaluta är att du inte kan få dessa fördelar utan att elaka element använder teknikens fördelar för att ställa till med ofog för andra: Du har negativa aspekter av något som har en positiv nettoeffekt.

Skillnaden i fallet kryptovaluta är att den - åtminstone idag - snarare verkar vara en teknologi med vissa positiva aspekter av något som huvudsakligen har en negativ nettoeffekt:
- Sättet valutorna utvinns leder till en snedvridning av hela marknaden för den hårdvara som används för proof-of-work; om det nu gäller CPU, GPU eller lagring.
- Folk spekulerar i en värdeökning i något som är oerhört svårt att se som något annat än ett pyramidspel: är du tidig nog kan du göra dig en rejäl hacka på det jobb som utförs av dem som kom in efter dig, och målet är att inte vara den som sitter på Svarte Petter när leken är slut.
- Jag skulle vilka gå så långt som att säga att även om majoriteten av dem som har kryptovaluta inte är brottslingar, och även om det finns en (liten) minoritet av journalister eller liknande som kanske har behov av att skydda sin identitet till den grad att de bara använder reda pengar och kryptovaluta, så är troligen huvuddelen av betalningar i kryptovaluta relaterad till brottslighet; hela vägen från Kalle som "bara" cashar ut men inte skattar sin lilla vinst, till organiserade (och ibland statssanktionerade) ligor som kräver lösensummor av sjukhus vars journalsystem och röntgenmaskiner de krypterat.

Jag brukade tycka om tanken på full individuell autonomi, men verkligheten visar tyvärr att det - precis som kommunism, och av liknande orsaker - inte funkar särskilt bra som samhällsstruktur i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju dock inte riktigt samma sak: Jag har inga illusioner om att stark kryptering på nätet så som de flesta använder den skyddar min identitet: den är till för att göra det jobbigt för elaka aktörer att stjäla mina inloggningsuppgifter, manipulera sidan jag tittar på, eller utge sig för att vara en sida de inte är. Detta har 100% av användarna på Internet reell nytta av. Likheten med kryptovaluta är att du inte kan få dessa fördelar utan att elaka element använder teknikens fördelar för att ställa till med ofog för andra: Du har negativa aspekter av något som har en positiv nettoeffekt.

Det är precis samma sak, kryptering har väldigt mycket positiva applikationer, men också väldigt många negativa som nyttjas av brottslingar. Om nettoeffekten är positiv eller negativ kan ju debatteras i oändlighet men faktum kvarstår att det ses så farligt med kryptering så att de flesta stater lägger sig i.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

- Sättet valutorna utvinns leder till en snedvridning av hela marknaden för den hårdvara som används för proof-of-work; om det nu gäller CPU, GPU eller lagring.

Att kryptovalutor driver upp CPU och lagringspriser i dagsläget känns inte så troligt, och GPU-mining kommer ta sig en rejäl törn när Ethereum går över till proof-of-stake. Hela diskussionen om vem som har rätt till hårdvaran och om saker ska öronmärkas till vissa konsumenter känns som en annan debatt dock.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

- Folk spekulerar i en värdeökning i något som är oerhört svårt att se som något annat än ett pyramidspel: är du tidig nog kan du göra dig en rejäl hacka på det jobb som utförs av dem som kom in efter dig, och målet är att inte vara den som sitter på Svarte Petter när leken är slut.

Då är jag definitivt svarte petter i detta pyramidspel, har inga ambitioner på att sälja av mina Bitcoin eller Ethereum. Pyramidspelet företag med samma incitament(tidiga investerare tar pengar av de senare investerarna) kommer jag dock sälja med åren.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

- Jag skulle vilka gå så långt som att säga att även om majoriteten av dem som har kryptovaluta inte är brottslingar, och även om det finns en (liten) minoritet av journalister eller liknande som kanske har behov av att skydda sin identitet till den grad att de bara använder reda pengar och kryptovaluta, så är troligen huvuddelen av betalningar i kryptovaluta relaterad till brottslighet; hela vägen från Kalle som "bara" cashar ut men inte skattar sin lilla vinst, till organiserade (och ibland statssanktionerade) ligor som kräver lösensummor av sjukhus vars journalsystem och röntgenmaskiner de krypterat.

Jag förstår dig absolut att du har den bilden, helst om det du läser om kryptotillgångarna är det som står i vanlig media.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Frågan är, om man bortser från alla som bara spekulationsinvesterar i krypto.

Hur stor är andelen "riktiga användare" vs bedragare?

99% lär ha ett ekonomiskt motiv när dom köper en kryptovaluta.
Varför skulle man inte anses vara en "riktig användare" om man använder krypto för att tjäna pengar?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

99% lär ha ett ekonomiskt motiv när dom köper en kryptovaluta.
Varför skulle man inte anses vara en "riktig användare" om man använder krypto för att tjäna pengar?

Jag tycker det finns en skillnad i att tro på konceptet och använda "valutan" som betalmedel för en vara eller tjänst, och att bara valutaspekulera eller vad man ska kalla det.

Jag undrar väl egentligen om det stämmer att det finns en "riktig" vit krypto-marknad utanför darkwebb, förutom all spekulation.
Det kanske är en fråga man kan ställa i krypto forumet.
"Vad har du köpt för dina bitcoins idag?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

då är det bara att märka upp alla varor eller göra en liten katalog man har i kassan ifall det är anställda som inte kan priserna.

Funkat hur bra som helst i alla tider även utan miniräknare.

Jag har arbetat i butik och där beställdes varor automatiskt när det behövdes och det var tack vare streckkoder som det fungerade. Det hade rasat om kassapersonalen skulle slå in priserna själv när systemet inte fungerade under längre tid.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har arbetat i butik och där beställdes varor automatiskt när det behövdes och det var tack vare streckkoder som det fungerade. Det hade rasat om kassapersonalen skulle slå in priserna själv när systemet inte fungerade under längre tid.

Man kan väl i teorin räkna i andra änden istället och hålla koll på hur mycket som packas upp (och när/hur ofta) och få iaf en del av önskat resultat.

Men ja, dagens system fyller ju helt klart ett större syfte än att bara ta fram priset.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det är precis samma sak, kryptering har väldigt mycket positiva applikationer, men också väldigt många negativa som nyttjas av brottslingar. Om nettoeffekten är positiv eller negativ kan ju debatteras i oändlighet men faktum kvarstår att det ses så farligt med kryptering så att de flesta stater lägger sig i.

Om man ser sakligt på det tror jag inte det finns någon seriös debatt om huruvida kryptering i sig är nödvändig - däremot har stater en tendens att falla för magiskt tänkande och tro att det finns ett sätt att ge "de snälla" en huvudnyckel utan att "de stygga" också kan få tag på den.

Skrivet av Teval:

Att kryptovalutor driver upp CPU och lagringspriser i dagsläget känns inte så troligt, och GPU-mining kommer ta sig en rejäl törn när Ethereum går över till proof-of-stake. Hela diskussionen om vem som har rätt till hårdvaran och om saker ska öronmärkas till vissa konsumenter känns som en annan debatt dock.

Sorry: Vad jag ville ha sagt var att kryptovalutor driver upp priserna på det verktyg som används för att bryta dem, oavsett vad detta råkar vara. Detta drabbar alla negativt utom dem som har råd att göra så stora investeringar att de går med vinst. Sättet valutan ökar i värde på - huvudsakligen bokstavligt talat onödigt arbete (det fyller ingen funktion utom att göra så det blir svårare att "hitta" nästa coin) och ren spekulation - representerar inte heller direkt vad man förväntar av eliten av etiskt drivna personer.

Skrivet av Teval:

Då är jag definitivt svarte petter i detta pyramidspel, har inga ambitioner på att sälja av mina Bitcoin eller Ethereum.

Pyramidspelet företag med samma incitament(tidiga investerare tar pengar av de senare investerarna) kommer jag dock sälja med åren.

Som med alla investeringar är värdet inte användbart för dig förrän du realiserar det på ett eller annat sätt, och alla kommer inte att göra klipp.

Skrivet av Teval:

Jag förstår dig absolut att du har den bilden, helst om det du läser om kryptotillgångarna är det som står i vanlig media.

Det är fritt fram att demonstrera var jag har fel - jag gillar att bli rättad när det är befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om man ser sakligt på det tror jag inte det finns någon seriös debatt om huruvida kryptering i sig är nödvändig - däremot har stater en tendens att falla för magiskt tänkande och tro att det finns ett sätt att ge "de snälla" en huvudnyckel utan att "de stygga" också kan få tag på den.

Jag håller med dig, kryptering tror jag de flesta idag tycker är väldigt positivt för gemene man, trots att det är ett verktyg i stor del av all världens kriminalitet idag.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som med alla investeringar är värdet inte användbart för dig förrän du realiserar det på ett eller annat sätt, och alla kommer inte att göra klipp.

Du kan få ut likviditet utan att sälja dina tillgånger genom att låna ut tillgångar eller låna med dina tillgångar som säkerhet. Men jag förstår fortfarande inte varför Bitcoin är ett pyramidspel och t.ex investeringsguld inte skulle vara det?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är fritt fram att demonstrera var jag har fel - jag gillar att bli rättad när det är befogat.

Det finns studier som pekar åt olika håll, den jag personligen tycker är bäst är chainalysis som kom fram till att 0,34% av volymen var av illegal karaktär, men jag är partisk.

https://www.cnbc.com/2021/01/24/overall-bitcoin-related-crime...

Det finns också data som visar betydligt högre andel:

https://academic.oup.com/rfs/article/32/5/1798/5427781#133641...

Denna datan är gammal och inte alls lika djupgående som chainalysis, utan bygger mycket mer på antaganden och modeller. Dom erkänner också att när antalet användare växer i nätverket så går procenten av illegala transaktioner ner.

Ingen av dom visar någon majoritet på illegala transaktioner dock, men har du nån sådan data så läser jag den gärna.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Men jag förstår fortfarande inte varför Bitcoin är ett pyramidspel och t.ex investeringsguld inte skulle vara det?

Jag är inte en ekonom, men min mentala modell har varit att guld är något du växlar dina pengar till när din valuta är labil för att - så länge du inte blir tvungen att sälja akut - bevara ett värde. Naturligtvis: Som med allt annat kan man också investera i guld, men det är knappast ett get rich quick scheme annat än i korta perioder när folk är galna..
Sättet som Bitcoin och andra kryptovalutor är uppbyggt på, innebär åtminstone i uppbyggnadsfasen att de som investerat tidigt får ut en oproportionerlig vinst och att det finns ett egenintresse hos dem att fler köper och "bryter" valutan. Någon gång kommer - förhoppningsvis - vissa kryptovalutor att stabilisera sig, bli mindre känsliga för påverkanskampanjer och fungera mer som vilken valuta som helst, att man kan förvänta sig att veta att en bitcoin motsvarar mer eller mindre så här många kronor, men tills dess kategoriserar jag dem åtminstone för egen del som en blandning av hasard- och pyramidspel.

Skrivet av Teval:

Det finns studier som pekar åt olika håll, den jag personligen tycker är bäst är chainalysis som kom fram till att 0,34% av volymen var av illegal karaktär, men jag är partisk.

https://www.cnbc.com/2021/01/24/overall-bitcoin-related-crime...

Det finns också data som visar betydligt högre andel:

https://academic.oup.com/rfs/article/32/5/1798/5427781#133641...

Denna datan är gammal och inte alls lika djupgående som chainalysis, utan bygger mycket mer på antaganden och modeller. Dom erkänner också att när antalet användare växer i nätverket så går procenten av illegala transaktioner ner.

Ingen av dom visar någon majoritet på illegala transaktioner dock, men har du nån sådan data så läser jag den gärna.

Otroligt intressant! Tack för länkarna!