Microsoft håller Surface-event den 22 september

Permalänk
Melding Plague

Microsoft håller Surface-event den 22 september

Operativsystemet Windows 11 får sällskap av en ny Surface Pro från Microsoft. Samtidigt talar rykten om än fler nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och snart kommer väl Intel släppa deras processorer? Så det innebär att det kommer nya surface som snart har gamla processorer eller?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och snart kommer väl Intel släppa deras processorer? Så det innebär att det kommer nya surface som snart har gamla processorer eller?

Tanken slog mig också! Alder Lake ska lanseras någon gång under hösten så det går inte utesluta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En surface duo 2 skulle jag vara spekulant på om jag inte satt i iPhone träsket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spännande med Surface Duo 2. Hoppas priset är mer tilltalande än dess föregångare..

Permalänk
Medlem

Surface duo är klart mest intressant för min del.

Permalänk
Medlem

Hoppas på något spännande runt Surface Pro X (ARM-varianten)!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är alla på att storma M$? Vi är ju inbjudna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hoppas på något spännande runt Surface Pro X (ARM-varianten)!

Vill också gärna se vad Microsoft hittar på för ARM64, samt om de börjar få fart på sin SoC. SQ3 lär inte bli i närheten av någon M1-dödare, men kanske kan få fler att upptäcka ARM för Windows.

Får bara Microsoft stödet för Android-appar på ARM64, så tror jag de kan norpa lite marknadsandelar från Android-plattorna. Men om de misslyckas på samma sätt som Surface RT, så är risken istället att det får fler att byta plattform.

Microsoft har tyvärr bränt många broar samtidigt som de bygger nya. Vad händer med deras egna ekosystem, då de nu flörtar mer med Linux (WSL2) och Android (Amazon-butiken)?

För egen del ligger en iPad Pro närmare till hands än en Surface Pro X. Speciellt då iPad Pro lätt kan köras som en extra skärm till min MacBook (som Sidecar).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vill också gärna se vad Microsoft hittar på för ARM64, samt om de börjar få fart på sin SoC. SQ3 lär inte bli i närheten av någon M1-dödare, men kanske kan få fler att upptäcka ARM för Windows.

Får bara Microsoft stödet för Android-appar på ARM64, så tror jag de kan norpa lite marknadsandelar från Android-plattorna. Men om de misslyckas på samma sätt som Surface RT, så är risken istället att det får fler att byta plattform.

Microsoft har tyvärr bränt många broar samtidigt som de bygger nya. Vad händer med deras egna ekosystem, då de nu flörtar mer med Linux (WSL2) och Android (Amazon-butiken)?

För egen del ligger en iPad Pro närmare till hands än en Surface Pro X. Speciellt då iPad Pro lätt kan köras som en extra skärm till min MacBook (som Sidecar).

Microsoft lär inte släppa en arm surface innan de har en bra windows arm. De kanske överaskar oss med en bra windows arm nu, man får hoppas.

Microsoft hade med Windows Phone planer på att byga ett riktigt stort ekosystem, de tänkte typ ta över världen. Det gick inte riktigt som de ville, men de inser att de kommer förlora att inte släppa in Android och linux.
Många personer använder mobilen ofta, de har speciella appar till denna. Att kunna köra apparna på deras dator går emot en självklarhet etc.

För oss användare är det skitbra att de olika samarbetar och man inte blir inlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft lär inte släppa en arm surface innan de har en bra windows arm.

Enligt mig så är Windows 10 ARM64 riktigt bra nu. Eller i alla fall den Insider Preview jag körde tidigare:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

Den stora utmaningen ligger i att få utvecklarna börja publicera sina applikationer för just ARM64. Sist jag kollade efter ARM64-appar i Windows Store så erbjöd inte ens Microsoft själva något av intresse.

Kör jag Windows for ARM64, så har jag däremot processorkraften att köra x86-appar snabbare på min MacBook än merparten av Windows-laptops, men Surface X Pro kommer inte att ha den lyxen.

På macOS finns redan appar som DaVinci Resolve, Adobe Lightroom Classic m.m. med fullt stöd för ARM64 och prestandalyftet jfm x86-arkitekturen är historisk.

https://petapixel.com/2021/06/08/adobe-launches-native-apple-...

Hade varit intressant att se vilken maskin som behövs med CPU från AMD och Intel för att knäcka den prestandan Tror inte att vi pratar en fläktlös laptop då

Det är därför jag hoppas att Microsoft börjar satsa på ARM64 ordentligt nu. Att enbart släppa Windows för ARM64 räcker inte!

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad. Blir nog att köpa en ny surface pro i år. 😊

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft lär inte släppa en arm surface innan de har en bra windows arm. De kanske överaskar oss med en bra windows arm nu, man får hoppas.

Varför inte? Windows 11 tar ett steg till framåt avseende arm:
https://www.google.com/amp/s/www.windowscentral.com/windows-1...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Varför inte? Windows 11 tar ett steg till framåt avseende arm:
https://www.google.com/amp/s/www.windowscentral.com/windows-1...

Jag skrev i slutet att de kanske överraskar oss med et bra windows arm..
Vissa säger dock att arm redan är bra för windows. Programutbudsmässigt så är det tufft och det är detta som jag tolkade var en av huvudorsakerna till att Windows Phone floppade.
Windows Phonemobilerna upplevde jag att många tyckte de var bra, operativsystemet inget större problem, men apputbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev i slutet att de kanske överraskar oss med et bra windows arm..
Vissa säger dock att arm redan är bra för windows. Programutbudsmässigt så är det tufft och det är detta som jag tolkade var en av huvudorsakerna till att Windows Phone floppade.
Windows Phonemobilerna upplevde jag att många tyckte de var bra, operativsystemet inget större problem, men apputbudet.

Windows on arm är inte problemet, det är 3dje part stöd som saknas, förändringarna i Windows 11 gör det enklare för utvecklarna, men det behövs fortfarande bra hårdvara som får folk motiverade att byta. Nuvarande Pro X med sin SQ2 får nog inte särskilt många att gå i spinn..., nice try, but no cigar typ, så med en rejäl oumph ökning och bra batteritid så kan vi komma igång på Windows-sidan också såsom Apple gjort, så jag håller tummarna för att en bra Pro X utannonseras!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ja, kom igen nu, våga släppa en mobil med Windows igen 🙂
Man kan ju alltid drömma!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jobbiga med Microsofts surfacecykel är att de ofta lanserar modellerna när nya cpu’er är
påväg ut. Annars hade man slagit till, stört bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jobbiga med Microsofts surfacecykel är att de ofta lanserar modellerna när nya cpu’er är
påväg ut. Annars hade man slagit till, stört bra kvalité.

Spelar ju inte någon roll när man ändå använder hårdvaran ett tag. Min är än så länge 4 år gammal och fungerar fortfarande bra men man är ju alltid sugen på något nytt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det är definitivt inte den ursprungliga Surface Pro på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jobbiga med Microsofts surfacecykel är att de ofta lanserar modellerna när nya cpu’er är
påväg ut. Annars hade man slagit till, stört bra kvalité.

Trodde jag missat ifall Microsoft gjort en AMD för en liten stund innan jag läste igen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Spelar ju inte någon roll när man ändå använder hårdvaran ett tag. Min är än så länge 4 år gammal och fungerar fortfarande bra men man är ju alltid sugen på något nytt.

De just du de spelar roll känner jag med så färsk hårdvara som möjligt.