Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Offscreen Terrain Pre-Caching finns inte i VR. Noooooooooooooooo!!!!111111
Undra om de medvetet valt att inte ha med det eller om de missat det.

Permalänk
Medlem

Verkligen skumt .. Har Fs2020 via MS store och får inte upp uppdateringen då spelet säger att det finns en mandatory update i store.

Har klickat på dem 3 prickarna o valt downloads and update och sen på get update..

Säger att allt är bra .. Testat med omstart av datorn med och de är lika ändå , vad kan man göra.. *sur*

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Verkligen skumt .. Har Fs2020 via MS store och får inte upp uppdateringen då spelet säger att det finns en mandatory update i store.

Har klickat på dem 3 prickarna o valt downloads and update och sen på get update..

Säger att allt är bra .. Testat med omstart av datorn med och de är lika ändå , vad kan man göra.. *sur*

Det har hänt mig ett par gånger också, slutade dessvärre med att jag fick avinstallera och installera om allt, lite surt med tanke på storleken men men. Sen funkade det iallfall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det har hänt mig ett par gånger också, slutade dessvärre med att jag fick avinstallera och installera om allt, lite surt med tanke på storleken men men. Sen funkade det iallfall

Får väl ta och fixa det under morgondagen så man inte blir sittande halva natten med allt som ska ner sen man har kommit in i spelet

Så tråkigt bara och installera om spelet

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Offscreen Terrain Pre-Caching finns inte i VR. Noooooooooooooooo!!!!111111
Undra om de medvetet valt att inte ha med det eller om de missat det.

Tycks vara en miss, men det verkar gå att fixa så länge! Jag har inte VR själv, så jag kan inte testa, men leta upp UserCfg.opt (i LocalCache-mappen) och leta reda på inställningen där.

Du vill ha

{OffscreenTerrainPreCaching Enabled 1 Quality 3 }

... under GraphicsVR.
Quality 3 = Ultra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycks vara en miss, men det verkar gå att fixa så länge! Jag har inte VR själv, så jag kan inte testa, men leta upp UserCfg.opt (i LocalCache-mappen) och leta reda på inställningen där.

Du vill ha

{OffscreenTerrainPreCaching Enabled 1 Quality 3 }

... under GraphicsVR.
Quality 3 = Ultra.

Stort tack. Sparade mig letande och speciellt eventuellt felsökande.
Får se om jag har tid efter jobbet imorgon och testa.

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet idag, efter en lång nedladdning så startar det, under den första konfigurationen (där man väljer handikappinställingar, online eller offline och grafik) så hängde sig spelet.
När jag nu startar det så kommer jag in i huvudmenyn. Men när jag klickar "options" och "general options" så visas bara en tom skärm, inga val alls. Samma sak om jag försöker starta en flygning via world map. Jag har avinstallerat och installerat igen, googlat runt men inte hittat något.
Någon som känner igen sig?

Edit: Lyckades lösa det genom att ta bort fs-base-ui mapparna som var nedladdade, när dom laddades ner igen visas menyerna igen.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "There is a mandatory update, please update in microsoft stopre before starting the game"!? Har alltid startat spelet och uppdateringen har gått igång. Är det annorlunda nu?

Edit: finns ju ingen uppdatering i microsoft store... vad är det här för skit?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad menas med "There is a mandatory update, please update in microsoft stopre before starting the game"!? Har alltid startat spelet och uppdateringen har gått igång. Är det annorlunda nu?

Edit: finns ju ingen uppdatering i microsoft store... vad är det här för skit?

Har exakt samma och funderar på att prova med en ominstallation under morfondagen

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Har exakt samma och funderar på att prova med en ominstallation under morfondagen

Jag har hittat en länk på Youtube som kanske löser problemet med uppdateringen i MS store :
https://m.youtube.com/watch?v=D0jsP1AdsBA&t=8s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Jag har hittat en länk på Youtube som kanske löser problemet med uppdateringen i MS store :
https://m.youtube.com/watch?v=D0jsP1AdsBA&t=8s

Fy va enkelt alltså .. Tackar för tipset

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Har exakt samma och funderar på att prova med en ominstallation under morfondagen

Suck..:(
Känns som att steams packetering är betydligt mer stabil.
Vet du hur en ominstallation påverkar all framsteg med buschtrips etc. Måste man börja om är ju detta skandal...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Suck..:(
Känns som att steams packetering är betydligt mer stabil.
Vet du hur en ominstallation påverkar all framsteg med buschtrips etc. Måste man börja om är ju detta skandal...

Så länge du är inloggad med samma konto så behålls allt ..

Annars så har du lösningen en bit upp med länk till ypitube

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Så länge du är inloggad med samma konto så behålls allt ..

Annars så har du lösningen en bit upp med länk till ypitube

Ah, får titta på den när jag kommer hem.
Men känns som en riktig miss från Microsoft. Har inte hör att Steam-användare fått detta problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan ang. helikoptrar är ju hur realismen är.
FlyInsides helikopter tror jag är bra på den punkten, de har ju egen simulering som går runt MSFS brist på helikopterstöd. Alla som inte gör samma sak skulle jag personligen inte lita på förrän MSFS har vettigt stöd, men jag är rätt noga med att realism trots att jag inte flyger nåt på riktigt.
Vill inte bara lära mig en massa låtsasgrejer; helikopter är svårt för nybörjare, så är det lätt lär det inte vara så bra simulation.

H135 tycker jag kändes rätt stel och simpel att flyga när jag testade kort nyligen. När jag kört bra helikoptrar i X-Plane har jag haft ett helvete att styra, ffa hovra/landa med precision, men det hade jag inte några större problem med i H135. Ställde på "svåraste" inställningarna men den kändes inte rätt alls. Är dock långt ifrån helikopterexpert!

Jag svarar mig själv efter att ha köpt fs2020 och flugit H135 ett tag. Skulle hålla med om att den är simpel att flyga, den har väldigt enkel flygmodell, inte helt olik ARMA 3. Jag har flugit mycket i DCS och det är helt annan känsla i dom helikoptrarna, jag har aldrig flugit på riktigt men de flesta som har gjort det verkar tycka att DCS har väldig bra helikopterfysik.

Det är dock väldigt kul att flyga runt i fs2020 ändå, att flyga på riktiga ställen ger det en helt annan dimension, även om själva flygmodellen inte är helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det funkar hur bra som helst att backupa C:\Users\Ludde72\AppData\Roaming\Microsoft Flight Simulator till en annan HD, den är ju 272GB och efter Update 6, lite mer..
Efter ny installation låter jag den installera till steg 2/99999999 sen fimpar jag steam och kopierar över mappen till rätt ställe och, har aldrig behövt röra verity integrity

Permalänk
Hedersmedlem

@Ludde72 272? Hur har du fått den så stor?
Jag har iofs MS Store-versionen men min tar upp 175 GB, varav Community-mappen är drygt 15. Det är med alla world updates installerade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Ludde72 272? Hur har du fått den så stor?
Jag har iofs MS Store-versionen men min tar upp 175 GB, varav Community-mappen är drygt 15. Det är med alla world updates installerade.

Jag har deluxe/premium så MSFS2020>properties>DLC visar DLC2 och MSFS Deluxe, uppe i 282 GB nu..
Steam versionen här och bara den där microsoft flight simulator mappen jag räknar nu.

Permalänk

Undrar när Marcus ska släppa Orbx Bromma/Stockholm
Har väntat snart i 8 månader?
Edit: såg att det låg en video på Youtube om orbx Bromma/Stockholm:
https://m.youtube.com/watch?v=qjLtaDOPRAU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Undrar när Marcus ska släppa Orbx Bromma/Stockholm
Har väntat snart i 8 månader?
Edit: såg att det låg en video på Youtube om orbx Bromma/Stockholm:
https://m.youtube.com/watch?v=qjLtaDOPRAU

Det är näääära nu... *kreditkortet redo*
https://forum.orbxdirect.com/topic/209963-essb-stockholm-brom...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hmm är det nåt strul bara för mig eller vad .. Varje gång jag flyger ifr så får jag inte cleread to land . som nu senast så slulle jag ligga på 8000ft och typ 3nm kvar så skulle jag ner på 6500ft .. Slutade med att jag fick en go around och skulle göra om exakt samma sak.

Gav upp och valde att avbryta ifr för att landa och det var inga problem alls att få clear to land..

Började efter uppdateringen och jag har inte sett nån annan ha samma strul..

Kommer länk på när jag får reda på att jag ska hålla höjd o riktning o då är jag så gott som rakt över runway

https://www.youtube.com/watch?v=U6df8S0z5LU

La till länk till youtube
Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ny preview Bromma/Stockholm. Fredagen 17:e september släpps Bromma från orbx enl. videon.Pris okänt
https://m.youtube.com/watch?v=Z97PAA8Kquc&t=17s

Permalänk

Är det någon som har råkat ut för det här problemet, jag startar från Bromma bana 12 med en Cessna cj4 flyger över Stockholm mot Nacka och Gustavsberg vänder mot Globen, inflygning över södermalm och kungsholmen NÄSTAN ALLT ÄR PLATT p.o.i är okej. Landar på Bromma bana 30, inga byggnader bara parkerade bilar. jag har rensat cachen, Bing-data för världsgrafik är på, bandbredd obegränsad, rullande cache av, återställt till standardinställnignar, tömt Community foldern, installerat om nordic. Inget hjälpte, allt okej när man startar från Bromma. någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

@Flightmanone Menar du platt som i bara texturer, eller platt som i detta?
https://forums.flightsimulator.com/t/stockholm-horrible-even-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Flightmanone Menar du platt som i bara texturer, eller platt som i detta?
https://forums.flightsimulator.com/t/stockholm-horrible-even-...

som bara texturer inget 3D. Inga byggnader alls på bromma flygplats. Verkar vara något med autogen som inte stämmer

Permalänk
Medlem

Hänger det inte ihop med kvalitén på bings karta?

Personen i den där tråden jämförde Geneve och Stockholm. Geneve har väldigt hög upplösning på kartan medan Stockholm är horribelt dålig när man zoomar in maximalt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Hänger det inte ihop med kvalitén på bings karta?

Personen i den där tråden jämförde Geneve och Stockholm. Geneve har väldigt hög upplösning på kartan medan Stockholm är horribelt dålig när man zoomar in maximalt.

Jag har kommit på hur man gör för att det ska funka, antingen tar man bort hela nordic i innehållshanteraren eller ännu bättre tar man bara bort "Nordic-procedural buildings" då funkar allt igen. (i alla fall över Stockholm och Bromma) Jag håller med om att Stockholm och även det förhatliga gröna skimmret på t.ex vägarna ser sämre ut än andra städer och länder. man får vänta till fredag då orbx släpper Bromma/Stockholm och se hur det blir.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Flightmanone Menar du platt som i bara texturer, eller platt som i detta?
https://forums.flightsimulator.com/t/stockholm-horrible-even-...

Tack för länken det hjälpte, tog bort "procedural buildings" i nordic mappen.
Laddade ner detta freeware scenery över Stockholm blev MYCKET BÄTTRE än default:
https://sv.flightsim.to/file/11500/stockholm

Permalänk
Hedersmedlem

@Flightmanone Trevligt! La in den själv (utan att behöva ändra något annat). Blev väldigt trevligt att flyga runt Stockholm nu!

Här har ni som väntar på ORBX Bromma

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Flightmanone Trevligt! La in den själv (utan att behöva ändra något annat). Blev väldigt trevligt att flyga runt Stockholm nu!

Här har ni som väntar på ORBX Bromma

PzQNECotKG0

Kul!

Jag bor några hundra meter bort och går förbi en del när jag ska till Blocks. Så rätt familjär är man med området!