Skrivet av Blomman90:
Visst är man inte allt för priskänslig om man köper en Taycan. Men det innebär inte heller att man alltid kommer köpa en elbil, oavsett vad. Istället för att köpa en Taycan för 1.5 miljoner kanske man köper en Audi RS7 eller en BMW M5. Vad är skillnaden för staten om jag köper en Tesla Model 3 för 699k eller en Model S för 1,1M?
Jag säger inte att 700000 nödvändigtvis är det optimala, men på något sätt känns det rätt logiskt då det är ungefär dubbla vad en "vanlig" bil kostar ny. Alltså en så stor bil som är vanlig här tack vare förmånsbils-systemet, som en Passat, V60 eller RAV4. Staten har en tendens att betrakta typ dubbla medel eller median som lyx eller vad man ska kalla det. Som värnskatten exempelvis.
Sen kan man förstås diskutera om det över huvud taget behövs ett tak. Från ett perspektiv så behövs det ju inte, som du framhåller så är det ju egentligen ingen skillnad för staten om du köper en bil för en halv miljon eller fem miljoner liksom, du får inte mer stöd ändå och det är ju en elbil oavsett vad den kostar liksom (och de får ju in mer moms från en dyrare bil). Men från ett annat perspektiv så är det lite problematiskt att ge dessa rätt stora bidrag till de som redan har mest för att bidra till deras lyxkonsumtion. Det är exempelvis rätt mycket mer än vad en socialbidragstagare får att leva på ett helt år, utöver deras boende.
Ett annat perspektiv igen får man ju om man tänker på syftet med dessa bidrag, att kompensera en del av den ökade kostnaden det innebär att köpa en elbil över en fossilbil. Frågan är då om den merkostnaden finns på den delen av marknaden? För det ser inte riktigt ut som den gör det, en E-Tron är exempelvis billigare än motsvarande Q8, eller E-Tron GT är billigare än motsvarande RS7. Tesla Model S har förstås inga motsvarande modeller men LR-modellen är rätt dyr om man jämför med exempelvis en E-klass, Plaid däremot är inte dyr jämfört med exempelvis en AMG E63 och dessutom får man typ 400 hästar mer. Och det är ju bara inköpspriset fortfarande, alla andra kostnader är ju lägre för en elbil liksom.
Citat:
Det kan den mycket väl vara. Om du leasar din bil över 24 månader så blir skillnaden nästan 3000:-/månad. Tror du på allvar att det är en helt oväsentligt kostnadsökning bara för att man köper en Tesla Model S (eller en Audi, en Polestar eller en Mercedes)? Å nåde dig om du vill ha någon extrautrustning på biljäveln, då ska du fan inte ha en krona i bonus din överklassnobb!
Jag tror inte det är oväsentligt på något sätt, men jag tror inte heller det är det som avgör vägningen mellan elbil eller fossilbil när vi pratar bilar på dessa kostnadsnivåer. Behöver du en stor Audi SUV exempelvis och blir sur för att du inte får klimatbonusen och istället kör på en Q8, så får du betala en del mer i inköpspris och 16000 per år i skatt istället för 360, plus förstås bränslekostnaden över tiden. Elbilar har ju i allmänhet rätt mycket lägre driftskostnader än fossilbilar.
Citat:
Ja, en Tesla Model Y och andra elbilar i den prisklassen är riktiga lyxbilar som bara körs av börs-VD:ar. Framförallt om man vill ha den i en annan färg eller utrusta den med vinterdäck eller dragkrok...
Tesla lär anpassa sina priser och utrustningspaket så att du kan få en Model Y under taket, sannolikt även med olika färger och dragkrok. Allt annat vore dumt av dem.
Men det handlar inte om "börs-VD:ar" utan om personer som har förhållandevis mycket pengar. Och tittar du på en ny Model S, E-Tron eller liknande så har du det ganska gott ställt helt enkelt. Det finns inget som de bilarna gör som billigare elbilar inte klarar av liksom, även om du exempelvis "måste" ha en Tesla för att du ska snabbladda varje dag där det bara finns superchargers så finns Model 3. Möjligtvis är det svårt att hitta en sjusitsig elbil under taket, men det är ändå ett ganska specifikt behov och det finns ju ändå alternativ (Maxus Euniq 5 exempelvis) men det är förstås en kompromiss.
Citat:
Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är problemet här? Har ni samma åsikt gällande andra subventioner/skattesatser?
Om du planerar att bygga en uteplats eller anlita städhjälp till din Djurgårdsvilla ska du inte ha nå jäkla ROT/RUT-avdrag, men samma sak i lägenhet i Bagarmossen går givetvis bra?
RUT/ROT anser jag absolut vara ett slöseri med skattepengar, det är en ineffektiv lösning som belönar branscher som tidigare fuskade med en massa offentliga pengar, att de nästan uteslutande används av höginkomsttagare är ett symptom på missriktningen men inte riktigt ett problem i sig. ROT framför allt är ju rätt konstigt fördelningspolitiskt, folk som äger sina bostäder, vilket i sig är extremt fördelaktigt ekonomiskt jämfört med att hyra, får pengar av staten för att öka värdet på sina bostäder än mer.
Citat:
Varför ska vi ens stanna här, vi kanske borde höja restaurangmomsen till 25% om det är en finare restaurang, eftersom den som har råd att äta där givetvis har råd att betala mer i skatt?
Nja, jag tycker det är bra att matmomsen är 12% men det hade ju inte varit konstigt om man hade undantag, men då kanske mer för ohälsosam mat än dyr mat. Samtidigt vet jag inte om det är så lätt eller bra att försöka detaljstyra folks konsumtion på det sättet, mer än vad som redan görs.
Citat:
Har man råd att köpa ett grafikkort för 12 lax kanske man också ska bre på lite mer skatt, man har ju uppenbart råd, eller?
Det handlar inte om att "bre på" mer skatt utan att inte ge bidrag till lyxkonsumtion. Skulle vi ha någon form av avdrag/bidrag för datorinköp för att exempelvis höja nivån på datorkunskaper bland skolelever eller något så hade det däremot varit ganska rimligt att det inte gäller feta grafikkort.
Citat:
Tror ni båda på fullaste allvar att alla som idag köper en elbil för över 700k kommer att köpa exakt samma bil om subventionen försvinner?
Kanske eller kanske inte, det som spelar roll är ju ifall personen väljer en elbil eller ej och där tror jag att effekten av bidraget faller bort allt mer ju högre pris bilen har eller ju högre budget man har.