Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ne budgeten faller inte men värdekalkylen kan ju göra det. Ditt argument med budgeten gäller ju dessutom oavsett, om 70k gör att budgeten faller bör man inte köpa en splitterny bil för då har man inte råd med sådana lyxsaker.

Det är skillnad om det är 5% av bilens värde eller 15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är skillnad om det är 5% av bilens värde eller 15%.

Men du behöver kunna kvantifiera effekten av den skillnaden för att kunna säga något om hur det kommer slå på folks val. Och nej jag tycker för övrigt inte att någon vars budget står och faller med 70k bör köpa en ny bil oavsett ifall det är 15% av bilens pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Men du behöver kunna kvantifiera effekten av den skillnaden för att kunna säga något om hur det kommer slå på folks val. Och nej jag tycker för övrigt inte att någon vars budget står och faller med 70k bör köpa en ny bil oavsett ifall det är 15% av bilens pris.

Det är inte som att du skulle ändra dig vilka argument som än kommer upp. Så bo du i din bubbla. Du verkar trivas bäst där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är inte som att du skulle ändra dig vilka argument som än kommer upp. Så bo du i din bubbla. Du verkar trivas bäst där.

Jag hade helt klart ändrat mig om man presenterade en trovärdig analys som visade att detta totalt beräknas ge en signifikant bättre miljöeffekt per krona som betalas ut och att just 700k är den optimala punkten att sätta taket på. För då är det ju fullt rimligt att sätta ett tak, det är ju bara miljöaspekten som skall styra i detta fall.

Det verkar vara skillnaden mellan oss, jag vill att vi skall få bäst avkastning per skattekrona som betalas ut i subventioner och tycker helt enkelt att våra beslut skall styras av fakta och inte ideologi.

EDIT: Nu kanske det är så att de faktiskt gjort en sådan och då kommer jag få pudla, men jag har inte kunnat hitta några referenser till det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade helt klart ändrat mig om man presenterade en trovärdig analys som visade att detta totalt beräknas ge en signifikant bättre miljöeffekt per krona som betalas ut ...

Elbilssubventioner är nog det sämsta tänkbara sättet att använda våra skattepengar på. Vi hade fått oerhört mycket mer för våra pengar om de använts till att helt sonika köpa utsläppsrätter. Och vad alla dessa jordartmineraler med mera som bryts orsakar oss skall vi inte prata om.

Men allra mest hade vi fått om vi inte handlade mobilskal med mera från Kina, som drivs med kol. Det är helt absurt hur det har fått fortgå med att kinesiska tillverkare har kunnat sälja sitt med kolenergi tillverkade skräp och för inga pengar alls (t o m subventionerat) kunnat skicka det ända till slutkund i Sverige med flera länder.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske. Samtidigt om man tittar på bilpriserna i andra länder med högre skatt än här så är de ofta rätt mycket lägre, innan skatten förstås.

Sen kommer de förstås inte att sänka priserna så extremt mycket ändå, en Taycan för 1,5 miljoner kommer aldrig att gå under 700K förstås, men priskänsligheten är heller inte alls lika stor för den typen av bilar. Och olika tillverkare har förstås olika modeller och fokuserar på olika marknader och så, Tesla är ju ett amerikanskt bilmärke så de anpassar sig mycket efter krav och gränsvärden därifrån, medan europeiska tillverkare har en tendens att vara bättre på att segmentera sina modeller för att passa vår marknad. Samtidigt satsar ju Tesla här, mycket för att Europa ligger ganska långt fram i elbilsadaptionen vilket förstås hör ihop med att fossila bränslen är rätt mycket dyrare här än på många andra ställen.

Visst är man inte allt för priskänslig om man köper en Taycan. Men det innebär inte heller att man alltid kommer köpa en elbil, oavsett vad. Istället för att köpa en Taycan för 1.5 miljoner kanske man köper en Audi RS7 eller en BMW M5. Vad är skillnaden för staten om jag köper en Tesla Model 3 för 699k eller en Model S för 1,1M?

Skrivet av HenrikM:

Ska du köpa en s/x så är 70000 kr i miljöbonus inte en dealbreaker. Medan 70 000 kr på en 450 000 kr bil kan göra hela skillnaden.
Jag tycker inte skatten skall subventionera lyxvaror som bilar över miljonen är.
En i4a går för 625000 i grundutförande.

Det kan den mycket väl vara. Om du leasar din bil över 24 månader så blir skillnaden nästan 3000:-/månad. Tror du på allvar att det är en helt oväsentligt kostnadsökning bara för att man köper en Tesla Model S (eller en Audi, en Polestar eller en Mercedes)? Å nåde dig om du vill ha någon extrautrustning på biljäveln, då ska du fan inte ha en krona i bonus din överklassnobb! Ja, en Tesla Model Y och andra elbilar i den prisklassen är riktiga lyxbilar som bara körs av börs-VD:ar. Framförallt om man vill ha den i en annan färg eller utrusta den med vinterdäck eller dragkrok...

Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är problemet här? Har ni samma åsikt gällande andra subventioner/skattesatser?
Om du planerar att bygga en uteplats eller anlita städhjälp till din Djurgårdsvilla ska du inte ha nå jäkla ROT/RUT-avdrag, men samma sak i lägenhet i Bagarmossen går givetvis bra?
Varför ska vi ens stanna här, vi kanske borde höja restaurangmomsen till 25% om det är en finare restaurang, eftersom den som har råd att äta där givetvis har råd att betala mer i skatt?
Har man råd att köpa ett grafikkort för 12 lax kanske man också ska bre på lite mer skatt, man har ju uppenbart råd, eller?

Tror ni båda på fullaste allvar att alla som idag köper en elbil för över 700k kommer att köpa exakt samma bil om subventionen försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Tror ni båda på fullaste allvar att alla som idag köper en elbil för över 700k kommer att köpa exakt samma bil om subventionen försvinner?

Mer eller mindre?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Japp om dom är nöjda med den

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Japp om dom är nöjda med den

Så du menar att man ska köpa bilen först, sedan avgöra om man tycker den är tillräckligt bra trots avsaknad av bonusen, annars så vad, lämnar man tillbaka den?

Skrivet av tJev:

Mer eller mindre?

Jag vågar lova att så inte är fallet. Av de jag känner som kör elbil idag (mig själv inkluderat) så hade ingen köpt samma bil om bonusen skulle försvinna, de flesta hade inte köpt en ren elbil.

En elbil kostar betydligt mer än en motsvarande fossilbil. Det som gör att kalkylen för elbilen går ihop är det faktum att den har låga driftskostnader jämfört med den fossila bilen. Men om du då höjer månadskostnaden för elbilen med 2000-3000 kronor, så försvinner med råge hela den marginalen och fossilbilen blir därmed billigare.

Om du tittar på privatleasing av en Polestar som precis överstiger 700k så ökar månadskostnaden med 30% om bonusen inte skulle betalas ut.

Det verkar som att många här tittar på listpriset och säger att bonusen endast är 10% av inköpspriset och därmed inte påverkar kalkylen något. Men inköpspriset är inte kostnaden. Om vi för enkelhetens skull ponerar att elbilens värde minskar med 50% på 3 år (vilket är väääldigt högt räknat), så blir värdeminskningen på ovan bil 350k, eller 9700:-/månad. Om nu istället staten återbetalar 70k, så behöver jag "bara" betala 280k för värdeminskningen, eller 7700:-/månad. Skillnaden i min kostnad för värdeminskningen är över 25%. Med 30% i värdeminskning över 3 år (antagligen lite lågt räknat) blir den värdeminskning jag själv ska betala 5800:-/månad utan bonus och 3800:- med (alltså över 50% högre).

Försöker ni nu säga till mig att INGEN som köper en bil som ovan har något emot om kostnaden för värdeminskningen är exempelvis 4k eller 6k i månaden? Att de allra flesta skulle ha råd att betala det är en sak, men väldigt många hade inte genomfört köpet överhuvudtaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att man ska köpa bilen först, sedan avgöra om man tycker den är tillräckligt bra trots avsaknad av bonusen, annars så vad, lämnar man tillbaka den?

Jag vågar lova att så inte är fallet. Av de jag känner som kör elbil idag (mig själv inkluderat) så hade ingen köpt samma bil om bonusen skulle försvinna, de flesta hade inte köpt en ren elbil.

En elbil kostar betydligt mer än en motsvarande fossilbil. Det som gör att kalkylen för elbilen går ihop är det faktum att den har låga driftskostnader jämfört med den fossila bilen. Men om du då höjer månadskostnaden för elbilen med 2000-3000 kronor, så försvinner med råge hela den marginalen och fossilbilen blir därmed billigare.

Om du tittar på privatleasing av en Polestar som precis överstiger 700k så ökar månadskostnaden med 30% om bonusen inte skulle betalas ut.

Det verkar som att många här tittar på listpriset och säger att bonusen endast är 10% av inköpspriset och därmed inte påverkar kalkylen något. Men inköpspriset är inte kostnaden. Om vi för enkelhetens skull ponerar att elbilens värde minskar med 50% på 3 år (vilket är väääldigt högt räknat), så blir värdeminskningen på ovan bil 350k, eller 9700:-/månad. Om nu istället staten återbetalar 70k, så behöver jag "bara" betala 280k för värdeminskningen, eller 7700:-/månad. Skillnaden i min kostnad för värdeminskningen är över 25%. Med 30% i värdeminskning över 3 år (antagligen lite lågt räknat) blir den värdeminskning jag själv ska betala 5800:-/månad utan bonus och 3800:- med (alltså över 50% högre).

Försöker ni nu säga till mig att INGEN som köper en bil som ovan har något emot om kostnaden för värdeminskningen är exempelvis 4k eller 6k i månaden? Att de allra flesta skulle ha råd att betala det är en sak, men väldigt många hade inte genomfört köpet överhuvudtaget!

Det är ju dock värt att tillägga att de "löser" det här problemet genom att höja skatten ännu mer på motsvarande fossilbil, så över tre år kan de hamna på en total straffskatt motsvarande 90k(höjt från 60k). Piska ist för morot helt enkelt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det är ju dock värt att tillägga att de "löser" det här problemet genom att höja skatten ännu mer på motsvarande fossilbil, så över tre år kan de hamna på en total straffskatt motsvarande 90k(höjt från 60k). Piska ist för morot helt enkelt.

Du kan hamna ja, men det är ju endast i yttersta fall man har 30k i skatt per år. Så länge nybilsförsäljningen av fossilbilar är så pass hög som den är så kommer det ju vara skatten från flera fossilbilar som finansierar en elbil.

Från mitt exempel så kan jag ju också välja en laddhybrid med en törstig bensinmotor, även om den inte skulle ge någon bonus att tala om, så är det nästintill ingen skatt.

Jag förstår helt enkelt inte varför vi ska ta bort moroten för de som vill köra en Tesla, Mercedes, Audi, BMW, Volvo eller Polestar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Själv skrev jag mer eller mindre, självklart tror jag inte att alla skulle stå fast med sitt val. Jag tror att om bonusen skulle försvinna skulle andrahandsvärdet reflektera den förändringen. Du säger att bonus minskar din kostnad för värdeminskning men andrahandsvärdet tar ju hänsyn till bonusen (förutsätter jag).

Sen vill jag tro att inte alla elbilsägare väljer elbil för att spara pengar utan tänker på buller och lokal miljöpåverkan.

Mina 2 cent

Edit: vill förtydliga att jag inte tar någon ställning till det föreslagna taket. Har inte läst något underlag för förslaget ännu.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Visst är man inte allt för priskänslig om man köper en Taycan. Men det innebär inte heller att man alltid kommer köpa en elbil, oavsett vad. Istället för att köpa en Taycan för 1.5 miljoner kanske man köper en Audi RS7 eller en BMW M5. Vad är skillnaden för staten om jag köper en Tesla Model 3 för 699k eller en Model S för 1,1M?

Jag säger inte att 700000 nödvändigtvis är det optimala, men på något sätt känns det rätt logiskt då det är ungefär dubbla vad en "vanlig" bil kostar ny. Alltså en så stor bil som är vanlig här tack vare förmånsbils-systemet, som en Passat, V60 eller RAV4. Staten har en tendens att betrakta typ dubbla medel eller median som lyx eller vad man ska kalla det. Som värnskatten exempelvis.

Sen kan man förstås diskutera om det över huvud taget behövs ett tak. Från ett perspektiv så behövs det ju inte, som du framhåller så är det ju egentligen ingen skillnad för staten om du köper en bil för en halv miljon eller fem miljoner liksom, du får inte mer stöd ändå och det är ju en elbil oavsett vad den kostar liksom (och de får ju in mer moms från en dyrare bil). Men från ett annat perspektiv så är det lite problematiskt att ge dessa rätt stora bidrag till de som redan har mest för att bidra till deras lyxkonsumtion. Det är exempelvis rätt mycket mer än vad en socialbidragstagare får att leva på ett helt år, utöver deras boende.

Ett annat perspektiv igen får man ju om man tänker på syftet med dessa bidrag, att kompensera en del av den ökade kostnaden det innebär att köpa en elbil över en fossilbil. Frågan är då om den merkostnaden finns på den delen av marknaden? För det ser inte riktigt ut som den gör det, en E-Tron är exempelvis billigare än motsvarande Q8, eller E-Tron GT är billigare än motsvarande RS7. Tesla Model S har förstås inga motsvarande modeller men LR-modellen är rätt dyr om man jämför med exempelvis en E-klass, Plaid däremot är inte dyr jämfört med exempelvis en AMG E63 och dessutom får man typ 400 hästar mer. Och det är ju bara inköpspriset fortfarande, alla andra kostnader är ju lägre för en elbil liksom.

Citat:

Det kan den mycket väl vara. Om du leasar din bil över 24 månader så blir skillnaden nästan 3000:-/månad. Tror du på allvar att det är en helt oväsentligt kostnadsökning bara för att man köper en Tesla Model S (eller en Audi, en Polestar eller en Mercedes)? Å nåde dig om du vill ha någon extrautrustning på biljäveln, då ska du fan inte ha en krona i bonus din överklassnobb!

Jag tror inte det är oväsentligt på något sätt, men jag tror inte heller det är det som avgör vägningen mellan elbil eller fossilbil när vi pratar bilar på dessa kostnadsnivåer. Behöver du en stor Audi SUV exempelvis och blir sur för att du inte får klimatbonusen och istället kör på en Q8, så får du betala en del mer i inköpspris och 16000 per år i skatt istället för 360, plus förstås bränslekostnaden över tiden. Elbilar har ju i allmänhet rätt mycket lägre driftskostnader än fossilbilar.

Citat:

Ja, en Tesla Model Y och andra elbilar i den prisklassen är riktiga lyxbilar som bara körs av börs-VD:ar. Framförallt om man vill ha den i en annan färg eller utrusta den med vinterdäck eller dragkrok...

Tesla lär anpassa sina priser och utrustningspaket så att du kan få en Model Y under taket, sannolikt även med olika färger och dragkrok. Allt annat vore dumt av dem.

Men det handlar inte om "börs-VD:ar" utan om personer som har förhållandevis mycket pengar. Och tittar du på en ny Model S, E-Tron eller liknande så har du det ganska gott ställt helt enkelt. Det finns inget som de bilarna gör som billigare elbilar inte klarar av liksom, även om du exempelvis "måste" ha en Tesla för att du ska snabbladda varje dag där det bara finns superchargers så finns Model 3. Möjligtvis är det svårt att hitta en sjusitsig elbil under taket, men det är ändå ett ganska specifikt behov och det finns ju ändå alternativ (Maxus Euniq 5 exempelvis) men det är förstås en kompromiss.

Citat:

Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är problemet här? Har ni samma åsikt gällande andra subventioner/skattesatser?
Om du planerar att bygga en uteplats eller anlita städhjälp till din Djurgårdsvilla ska du inte ha nå jäkla ROT/RUT-avdrag, men samma sak i lägenhet i Bagarmossen går givetvis bra?

RUT/ROT anser jag absolut vara ett slöseri med skattepengar, det är en ineffektiv lösning som belönar branscher som tidigare fuskade med en massa offentliga pengar, att de nästan uteslutande används av höginkomsttagare är ett symptom på missriktningen men inte riktigt ett problem i sig. ROT framför allt är ju rätt konstigt fördelningspolitiskt, folk som äger sina bostäder, vilket i sig är extremt fördelaktigt ekonomiskt jämfört med att hyra, får pengar av staten för att öka värdet på sina bostäder än mer.

Citat:

Varför ska vi ens stanna här, vi kanske borde höja restaurangmomsen till 25% om det är en finare restaurang, eftersom den som har råd att äta där givetvis har råd att betala mer i skatt?

Nja, jag tycker det är bra att matmomsen är 12% men det hade ju inte varit konstigt om man hade undantag, men då kanske mer för ohälsosam mat än dyr mat. Samtidigt vet jag inte om det är så lätt eller bra att försöka detaljstyra folks konsumtion på det sättet, mer än vad som redan görs.

Citat:

Har man råd att köpa ett grafikkort för 12 lax kanske man också ska bre på lite mer skatt, man har ju uppenbart råd, eller?

Det handlar inte om att "bre på" mer skatt utan att inte ge bidrag till lyxkonsumtion. Skulle vi ha någon form av avdrag/bidrag för datorinköp för att exempelvis höja nivån på datorkunskaper bland skolelever eller något så hade det däremot varit ganska rimligt att det inte gäller feta grafikkort.

Citat:

Kanske eller kanske inte, det som spelar roll är ju ifall personen väljer en elbil eller ej och där tror jag att effekten av bidraget faller bort allt mer ju högre pris bilen har eller ju högre budget man har.

Permalänk
Medlem

Ju mer man tittar på det nya förslaget ju mer förvirrande blir det vad dom verkligen menar.
Läser man texten så skulle den lika bra kunna mena att taket gäller företag bara eftersom det står i samma mening som slopandet av 35% regel för företag.

Sen iom det finns ett bonustak så varför sätta tak på kostnaden för bilen?
Hur mycket bilen än kostar kan man inte få mer än 70.000 i bonus, eller?

Men jag säger det igen, sittande regering är inkompetenta och underlättar inte övergången till elfordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Man kan väl provköra bilen innan man köper den?

Vet att när vi köpte en ny Volvo S60 2001 så sa jag att jag måste ta hem den och se om jag får in en barnvagn i den vilket vi fick, så då beställde vi en bil som vi fick 3 månader senare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Man kan väl provköra bilen innan man köper den?

Vet att när vi köpte en ny Volvo S60 2001 så sa jag att jag måste ta hem den och se om jag får in en barnvagn i den vilket vi fick, så då beställde vi en bil som vi fick 3 månader senare.

Ja vem tusan provkör inte den modell av bil man är intresserad av innan köp? O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja vem tusan provkör inte den modell av bil man är intresserad av innan köp? O.o

På tal om det, skall provköra Ioniq 5 imorgon 🙂

Skall bli skoj! Vet inte vilken version de har dock. Fast är mest intresserad av long range single motor, då jag tänkt leasa.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

På tal om det, skall provköra Ioniq 5 imorgon 🙂

Skall bli skoj! Vet inte vilken version de har dock. Fast är mest intresserad av long range single motor, då jag tänkt leasa.

Vilken handlare?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Vilken handlare?

Hyundai Arlöv (Malmö)
Skall ut och testa den en sväng nu innan lunch.

Har grottat ner mig lite mer i detaljerna om bilen, och personligen är det endast en grej som är riktigt dålig enligt mig. Det är att den inbyggda navigationen inte föreslår charge stops, när du knappar in en längre resa än vad batteriet räcker för, du måste själv gå in och lägga till manuella charging stops. Det känns ju inte helt modernt 2021.

Är det någon som har det problemet i befintliga bilar och löst det via Android Auto t.ex. ? testade googla lite, verkar som man kan köra 2 program EVNotify och A better route planner (ABRP) ihopa för att lösa denna typ av problem?

kräver att man köper till en Bluetooth modul som man pluggar in i bilens OBD2 utag för att få ut livedata ifrån bilen (bilens nuvarande laddning, förbrukning, etc) som sen har en integration till programmet "A better route planner" (som förnärvarande har en beta app för android auto).

Detta är inget man skulle köra jämnt, men om man är ute på långtur så hade det varit ett alternativ. Vad säger ni andra?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Hyundai Arlöv (Malmö)
Skall ut och testa den en sväng nu innan lunch.

Har grottat ner mig lite mer i detaljerna om bilen, och personligen är det endast en grej som är riktigt dålig enligt mig. Det är att den inbyggda navigationen inte föreslår charge stops, när du knappar in en längre resa än vad batteriet räcker för, du måste själv gå in och lägga till manuella charging stops. Det känns ju inte helt modernt 2021.

Är det någon som har det problemet i befintliga bilar och löst det via Android Auto t.ex. ? testade googla lite, verkar som man kan köra 2 program EVNotify och A better route planner (ABRP) ihopa för att lösa denna typ av problem?

kräver att man köper till en Bluetooth modul som man pluggar in i bilens OBD2 utag för att få ut livedata ifrån bilen (bilens nuvarande laddning, förbrukning, etc) som sen har en integration till programmet "A better route planner" (som förnärvarande har en beta app för android auto).

Detta är inget man skulle köra jämnt, men om man är ute på långtur så hade det varit ett alternativ. Vad säger ni andra?

Har inte testat alls något sådant, men jag hade en ODB-BT-adapter i min förra bil som jag använde för att släcka någon felkod från besiktningen, och den funkade utmärkt att lämna i. Så jag misstänker att det är lite mekigt att sätta upp det men när du gjort det en gång så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Har nu vart ute och provkört Ioniq 5 RWD med stora batteriet.

First impressions; Kvalitetsmässigt helt klart ett step up från deras förra elbil (Kona). Kvaliteten i design, inredning och kör egenskaperna var verkligen topnotch. Vad det gäller fartresurser så kändes 217hk versionen mer än tillräcklig, både vid acceleration ifrån stillastående och ifrån 90 och uppåt. (körde i ungefär 40 min, så jag han med både lite stadskörning och landsväg).

Jag provkörde essential i utrustningsnivå, den kändes också tillräcklig, även om det finns en heldel lullull i advanced versionen.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har nu vart ute och provkört Ioniq 5 RWD med stora batteriet.

First impressions; Kvalitetsmässigt helt klart ett step up från deras förra elbil (Kona). Kvaliteten i design, inredning och kör egenskaperna var verkligen topnotch. Vad det gäller fartresurser så kändes 217hk versionen mer än tillräcklig, både vid acceleration ifrån stillastående och ifrån 90 och uppåt. (körde i ungefär 40 min, så jag han med både lite stadskörning och landsväg).

Jag provkörde essential i utrustningsnivå, den kändes också tillräcklig, även om det finns en heldel lullull i advanced versionen.

Idag var jag också iväg och provkörde Ioniq 5, en Essential med stora batteriet. Gillar verkligen designen, både utvändigt och invändigt. Kunde varit lite trevligare materialval i inredningen, kändes lite plastig men inte så att det störde tycker jag. Har varit med om värre men inte i en bil för nästan 500k. Jag upplevde den som väldigt rymlig i kupén. Vägegenskaperna var jättebra och helt i linje med vad jag söker. Har inte jättemånga elbilar att jämföra med men jag tyckte att den var helt sjukt tyst när man körde. Bra klipp i motorn. Gillar att man kan ändra regen-inställningarna med paddlarna.

Jag och frun ska fundera över helgen men som det lutar åt nu så tar vi en på privatleasing. Tyvärr jättelång leveranstid, kanske upp mot 10 månader i värsta fall.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Idag var jag också iväg och provkörde Ioniq 5, en Essential med stora batteriet. Gillar verkligen designen, både utvändigt och invändigt. Kunde varit lite trevligare materialval i inredningen, kändes lite plastig men inte så att det störde tycker jag. Har varit med om värre men inte i en bil för nästan 500k. Jag upplevde den som väldigt rymlig i kupén. Vägegenskaperna var jättebra och helt i linje med vad jag söker. Har inte jättemånga elbilar att jämföra med men jag tyckte att den var helt sjukt tyst när man körde. Bra klipp i motorn. Gillar att man kan ändra regen-inställningarna med paddlarna.

Jag och frun ska fundera över helgen men som det lutar åt nu så tar vi en på privatleasing. Tyvärr jättelång leveranstid, kanske upp mot 10 månader i värsta fall.

Själv lutar det nog åt EV6, Sverige premiären är i början av november, just för att Kia satsat på leasing med denna lansering. Annars gillar jag ioniq 5 stylingen mer. Önskar dock de gett köparen ett val angående bezel färgen runt skärmarna (då de i menyerna kan ändra bakgrundsfärgen till svart)

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpt en Golf R auto utan att provköra. Hade dock samma modell fast GT manuell innan.

Hade bara suttit i en Model 3 hos ÅF innan jag tog hem en sådan performance.

Och jag har inte provkört Model S men en sådan är på G med!

Däremot när jag skulle införskaffa en BMW (G30 540i m-performance) så var jag nog hos handlarn 20 gånger. För mycket färger och tillval… men nöjd blev jag tillslut!

Motorcyklar brukar jag köra i 10min innan köp dock!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag beställde min ID.3 utan att ha provkört innan.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

För er som inte lyckades få tag i en MG ZS EV tidigare så öppnar Hedin bil en ny anläggning i haninge idag kl 11.00 där de kommer ha ett antal sådana för försäljning!

https://www.hedinbil.se/anlaggningar/stockholm-haninge

Permalänk
Medlem

Lånat hem en Enyaq för att få en känsla för hur den passar vår familj, drog en repa på 13 mil på vägen hem. Mest landsväg och hade en snittförbrukning på 16.8, bra för en provkörning med lite omkörningar och hårda accelerationer. Imorgon ska vi ta den på en tur till en Hyundai handlare för att provköra Ioniq 5

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpte min Model S utan att ens ha suttit i den innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Finns ju ett antal som köper villor/bostadsrätter utan att ha varit på visning.

Då rör det sig om många gånger större belopp en en vanlig bil. Så att köpa en bil utan att ha provat den kanske inte är så konstigt då i jämförelse.

Men jo, man vill ju gärna veta vad det är man köper INNAN man skriver på något avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är inte så ovanligt, helt nya modeller man förhandsbeställer så är det inte alltid man har möjlighet till provkörning en av förseriebilarna, oftast får den nordiska marknaden ett fåtal förseriebilar som åker på turné under några veckor i storstäderna.

Många tillverkare har ju även bra erbjudande eller unik utrustning på förhandsbeställningar med limited edition, first, founders etc och allt vad de kan heta och ibland till ett mycket bra pris. Beställde en ID.4 1st edition utan att ens sett den i verkligheten, den visade sig vara rätt bra prisad också.