AMD Ryzen "Raphael" med Zen 4 ger kylare jämnare fläktkurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på om du är i desperat behov av en ny dator eler vill bränna pengar, om inte väntar man på DDR 5 och helst ska man inte hoppa på det direkt utan vänta ut barnsjukdomarna.

Så du menar om ca 2 år? Då köper jag ju isåfall en zen 3 nu och köper nytt om 2 år igen

Permalänk
Medlem

Min ryzen 3600 och 5600x var anledning till att jag gick tillbaka till AIO kylning över luft.

Ryzen är så bra på idla med extremt låg spänning så när du surfar och belastningen varierar så hoppar cpun i temp mellan 30 - 60c. Vilket ger dig en extremt störande fläkt, varvar upp och ner hela tiden.

Efter att ha testat det mesta så byte jag till Freezer II AIO som jag kör kostant på 55% fläkt ~1100rpm.
Knäpptyst och ingen variationer i fläktarna alls, både generationerna ligger under 60c på max.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Levandebild:

Så AMD kommer vara över ett år efter med DDR5-plattform? Kanske tekniken mognat lite tills dess iofs.

Så du menar att Intel redan har detta eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att Intel redan har detta eller?

Inte exakt i dagsläget nej, men den ska ju släppas om typ två månader så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tittade in nya läckta resultat där 12900KF har 25% snabbare IPC än 5800X i Cinebench r23 singeltrådat. Så stor ökning pratade väl inte Intel om och det är uppenbart det är Golden Cove kärnorna som testas här? Hur ska Zen 4 någonsin slå detta?

AMD har sagt att skillnaderna i prestanda mellan Zen 3 och Zen 4 kommer vara något större än hoppet mellan Zen 2 och Zen 3. Vilket skulle innebära att den ökar ungefär till vad 12900KF ryktas hamna. Med andra ord.. det är så AMD kommer att konkurrera. Sedan skall man ju ta dessa uttalanden med en nypa salt självfallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD har sagt att skillnaderna i prestanda mellan Zen 3 och Zen 4 kommer vara något större än hoppet mellan Zen 2 och Zen 3. Vilket skulle innebära att den ökar ungefär till vad 12900KF ryktas hamna. Med andra ord.. det är så AMD kommer att konkurrera. Sedan skall man ju ta dessa uttalanden med en nypa salt självfallet.

Zen 4 kommer dock främst konkurrera med 13000-serien som likt Zen 4 ska lanseras i slutet av nästa år. Men även om Intel tar över prestandatronen så kan AMD förstås konkurrera prismässigt istället.

Permalänk

Jag kör delay på mina fläktar. 8 sek på CPU. Problemet löst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag sätter en kurva där fläktarna inte börjar varva när CPU håller sig under 55 grader. Även det löser problemet.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Jag sätter en kurva där fläktarna inte börjar varva när CPU håller sig under 55 grader. Även det löser problemet.

Du har ju fortfarande spikar som bara kan lösas med delay. Min kan hoppa från runt 30 till över 60 i Windows. Jag har mina fläktar så lågt det går till 75c sen går dom max vid 85 med delay 8 sek.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du har ju fortfarande spikar som bara kan lösas med delay. Min kan hoppa från runt 30 till över 60 i Windows. Jag har mina fläktar så lågt det går till 75c sen går dom max vid 85 med delay 8 sek.

Alla CPUer pga variation når olika temperaturer. Spikarna på min 5900X håller sig under 55 grader med min NH-D15 med fläktarna på ca 300rpm (ljudlöst) så då funkar det bra.

Min förra 3700X "spikade" upp till ca 58 grader så då hade jag andra värden.

Permalänk
Hjälpsam

Finns en historia om en man som oroas av konstiga ljud från motorn och ber bilmeken att testa bilen.
Rådet blev att skaffa bättre bilradio och höja ljudet.

Folk kissar ned sig av rädsla när sensorerna blir bättre, titta bara på AMD:s GPU:s "hotspot", tempen är inte högre, men rapporteringen har blivit bättre.
Lösningen på dagen problem är enkel, aktivera fördröjning av fläkten i UEFI och ge fan i att oroa dig i onödan.

Jo! köpte ett R9 290 med originalkylaren när det släpptes 2013, här på forumet skrek folk att det gick så jävla varmt, det nådde nästan 90 grader, kommer omöjligt att hålla!
Det kortet snurrar fortfarande i min systersons dator och han spelar mycket.

Har ditt barn har 80 grader feber finns det5 anledning att oroa sig, men inte om kislet ligger på samma temp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Finns en historia om en man som oroas av konstiga ljud från motorn och ber bilmeken att testa bilen.
Rådet blev att skaffa bättre bilradio och höja ljudet.

Folk kissar ned sig av rädsla när sensorerna blir bättre, titta bara på AMD:s GPU:s "hotspot", tempen är inte högre, men rapporteringen har blivit bättre.
Lösningen på dagen problem är enkel, aktivera fördröjning av fläkten i UEFI och ge fan i att oroa dig i onödan.

Mitt 3080 har oxå hotspot via HW info.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Mitt 3080 har oxå hotspot via HW info.


Bra! och det skall givetvis inte jämföras med den vanliga tempereraturen där heller!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:


Bra! och det skall givetvis inte jämföras med den vanliga tempereraturen där heller!

Frågan är om GPU Boost jobbar mot det sensorn. Mitt går inte högre än 2145 fast det inte ligger på mycket mer än 75c. I somras när alla 3 datorerna snurrade så låg rumstemperaturen på 34c, då visade hotspot 102c. Då slet jag bort fronten på mitt NZXT H700.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Frågan är om GPU Boost jobbar mot det sensorn. Mitt går inte högre än 2145 fast det inte ligger på mycket mer än 75c. I somras när alla 3 datorerna snurrade så låg rumstemperaturen på 34c, då visade hotspot 102c. Då slet jag bort fronten på mitt NZXT H700.

Skaffa bättre bilradio!
Nvidia designar inte kort som dör innan garantin gått ut, misstänker att kortet klockar ned sig om det blir för varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skaffa bättre bilradio!
Nvidia designar inte kort som dör innan garantin gått ut, misstänker att kortet klockar ned sig om det blir för varmt.

*EVGA has entered the chat*

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Skaffa bättre bilradio!
Nvidia designar inte kort som dör innan garantin gått ut, misstänker att kortet klockar ned sig om det blir för varmt.

Jo men det borde klättar högre än 2145 tycker jag men tanke på temperaturen. Den borde ju trycka på ända till 83 grader innan den stryper. Men får väl vara nöjd med 2145 när det är specat för 1905.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jo men det borde klättar högre än 2145 tycker jag men tanke på temperaturen. Den borde ju trycka på ända till 83 grader innan den stryper. Men får väl vara nöjd med 2145 när det är specat för 1905.

Det är gpu-boost 3.0 som är det som händer; kortet har en "max-clock", som är högre än kortets specade boost klock, dit gpu-boost kommer boosta den.
Vid 60° kommer den dock börja sänka boosten i steg om bins, så vid 79° är du utt par bins ner.
Med evga vet jag att man kan aktivera k-boost som tvingar kortet att köra i högsta binnen hela tiden, men vilket givetvis drar mer ström.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Varför kör de inte bara med PID?

Tycker att det borde fixa de flesta problem, sedan har ju kylaren en massa som måste bli värm innan fläkten behövs varvas upp.

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning är verkligen ett intrikat problem. Helst ska fläktens varvtal öka innan kylbehovet går upp, så att ökningen kan göras långsammare och maximal kyleffekt blir lägre vid kortare värmetoppar.
När sedan kylbehovet går ner så ska fläktens varvtal också sjunka sakta.

Skrivet av cyklonen:

... när senaste generationen kort och lagringsenheter precis tagit steget till v4, så är det sannolikt att v5 ligger flera år in i framtiden. ...

Specifikt gällande PCIe så har det tagit lång tid mellan fastslagningarna av version 3 och 4. Däremot gick det väldigt kort tid mellan 4 och 5, så det har spekulerats en hel del kring att många tillverkare helt enkelt hoppar över PCIe 4 och går direkt på PCIe 5.
Om spekulationerna stämmer så kommer vi se en hel del produkter som nyttjar PCIe 5 redan inom "ett fåtal" snarare än "flera" år.