Pricerunner: "Iphone prissänks blott tre procent efter Apple-event"

Permalänk
Medlem

jag köper ny vid lansering.
Däremot förra telefonen hade jag drygt 4 år, varav 2 år med totalt spräck skärm. Denna är inte spräck och är nu 3 år gammal samt har ett funktionellt batteri jämfört med vad min gamla hade. Så kanske satsar på hela 5 år denna gång.

Fördelen med dessa långa byten är att man får verkligen dendära wow känslan när man köper ny tele

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ser flera som säger att de köper ny mobil när batteriet börjar bli kasst. Varför då inte göra sig själv och plånboken en tjänst och byta batteri istället?

Känner inte att det är värt mödan när man får en helt okej mobil för strax över tusenlappen idag. Hade det bara varit att öppna baksidan som det ofta var förut och slänga in ett nytt batteri hade jag däremot gjort det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Uppgraderar när det finns en anledning till att uppgradera, och då blir det per automatik det senaste som gäller.
aptX Lossless ser ut att bli nästa anledning, så P20 Pro:n får se till att klara sig tills dess

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Brukar köpa förra generationens grejer. 10% lägre prestanda mot ett 40% lägre pris- ja tack!

Permalänk
Medlem

Nytt men inte toppmodell.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

förr köpte jag alltid S-modellen, har nu en 11 Pro Max & känner inget större behov att uppgradera... så länge batteritiden är acceptabel väntar jag att köpa ny

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Köper helt nytt <2000kr

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Skaffar ny var 24e månad. Då kollar jag alla tillverkares nyaste och ser vilken som har de roligaste nyheterna/bäst kamera...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skaffar nytt, men inte toppmodellerna utan mellanklass, För tillfället en Samsung A71 som skaffades förra året..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nope. Köper något jag kan trivas med, som är bättre begagnat, vilket jag känner räcker för mig både när det gäller funktioner och ekonomi. Förstår ju att om man lever "hela sitt liv" i mobilen, eller bara råkar ha råd att prioritera - så kanske man lutar mot nytt så fort det blir möjligt. För mig har det aldrig funnits någon "killer-funktion" riktigt med en mobil som jag kan komma på, men uppgraderade nu senast för att få en lite bättre kamera (S5-> S9) eftersom jag inte använder min systemkamera så ofta som jag borde... Satsar hellre mer pengar på t.ex. dyra vattentäta skal, shyssta trådlösa lurar, nytt batteri än köper nytt i första hand.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag köpte egen telefon någon gång tidigt 2000 men sedan dess har jag jobbat och därmed fått telefon genom jobbet. Senast det var läge för ny telefon så tog jag en iphone 8 trots att den var äldre redan då för att jag ville ha en med fysisk hemknapp och att den var den minsta man då kunde få tag på.
Har inget intresse av senaste telefonerna. Jag kör telefon/mail/sms/whatsapp i den ordningen och ytterst lite annat så vad ska jag med latest & greatest till?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Skulle det släppas en ny Windows telefon så skulle jag starkt överväga att köpa nytt vid lansering. Annars duger det med tidigare generationer.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej, aldrig. Det är lite som med spel, bättre att vänta 6-12 månader och få ett bättre pris samt uppdateringar/patcher.

Vilket sällan sker om man köper telefonen utanför ett abonnemang.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa någon högre flaggskeppsmodell med 2-3 års mellanrum. Ibland har det blivit strax innan nya generationer kommit, nu senast precis efter. Föregående telefon återbrukas av tanten, och senast var det att hennes (min förrförra) telefon började ge upp både gällande batteri och laddkontakt som triggade ett uppbyte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har inte en susning om vad som är nytt eller inte, haha. Total telefonanalfabet. Använder den endast till samtal, sms och eventuellt kolla väder. Så länge den fungerar så är jag nöjd!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Köper alltid nyaste vid lanseering då jag känner att det är dags för ny.

Gör så med all hårdvara förutom tv apparater. Där köper jag på black friday rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vilket sällan sker om man köper telefonen utanför ett abonnemang.

Jaså? Tycker det händer rätt ofta. Köpte häromdagen Oneplus 8t för 4000kr till min mor, enormt mycket telefon för pengarna. För ett år sedan när den lanserades kostade den 6000kr och hade lite buggar som nu är lösta.

Permalänk

Aldrig. Har köpt en dyring en gång (i mitt tycke) och det var en galaxy S8 kort tid före släppet av S9. Man ska i princip aldrig köpa nylanserat, ty losade pengar är för evigt och den senaste teknikprylen modern blott under ett ögonblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Tycker det händer rätt ofta. Köpte häromdagen Oneplus 8t för 4000kr till min mor, enormt mycket telefon för pengarna. För ett år sedan när den lanserades kostade den 6000kr och hade lite buggar som nu är lösta.

Ja androider sjunker i pris. Trodde du syftade på Apples lurar.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att jag köper aktuell generation sent. Om en telefon släpps tidigt under året så slår jag till under Black Friday eller julrean.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Känner inte att det är värt mödan när man får en helt okej mobil för strax över tusenlappen idag. Hade det bara varit att öppna baksidan som det ofta var förut och slänga in ett nytt batteri hade jag däremot gjort det.

Då förstår jag och håller delvis med. Men för argumentets skull vet dock inte om jag håller med om att det är någon större möda, det är bara lämna in den någon timme på närmsta butik som sysslar med sånt. De finns väl på var och varannat köpcentra numera, plus lite överallt i städerna.

Permalänk
Inaktiv

Kör 12 PRO Max 128GB. Blir ett år till med den minst. Tipset är att hänga på låset och ta 3Svar kampanj. 750kr/månad, 3 obegränsad och AirPods pro ingick.

Permalänk
Medlem

Senaste mobil jag köpte ny var Nexus 6p, haft min OnePlus 6 sedan när den var drygt halvåret gammal på marknaden, i dag orkar jag inte då dels koster dom för mycket, sedan vad använder jag mobilen egentligen till, jo ett kort då o då, sedan meddellanden, och lite slö surf vid lunch på tidninger o.l.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Köper ny när det behövs (planerat åldrande) och då blir det senaste modellen av den tillverkare som jag då tycker har trevligast mobil. Jag må vara lite av en tekniknörd och skulle vilja ha senaste hela tiden. Men det är för dyrt och för mycket jobb. Dessutom så räcker prestanden länge.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Får telefonen via jobbet. Vartannat år så sitter just med en IPhone 12 Pro så det blir nog att hålla fast vid den till iPhone 14.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Alltid nytt, men alltid förra årets lite aningen högre segment på något erbjudande. Denna gång blev det en Samsung S20 FE 5G, tickade alla boxarna på min lista i princip.

*Bra prislapp
*Hyffsat snabb
*Hygglig trippel-kamera
*Qi-laddning
*Platt skärm
*Bra batteritid
*100Hz+ Skärm
*AMOLED

Den ersatte en Huawei P30, som i sin tur ersatte en Mate 10 Pro...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Skulle behövas ett till val för de som inte gör likadant varje gång. Denna gång köpte jag ny-ny telefon (Flip 3) men annars brukar jag generellt sett inte köpa det senaste men det beror också på att jag klarat mig länge på ersättningstelefon om min nuvarande gått sönder. Brukar ha samma telefon åtminstone 2-3 år.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

När jag ska köpa ny hårdvara väntar jag alltid på bra recensioner att läsa innan jag bestämmer mig: därför blir det nästan aldrig köp precis vid lansering.

Jag hade under många år samma enklare feature phone som var hållbar och inte behövde uppgraderas, en separat platta för web och appar, och en separat kamera. Var och en var länge bättre på sin grej än en smartphone som försöker vara alla tre.

Jag köpte min första smartphone förra året: en Google Pixel 4a. Det var lite speciellt då den rejält försenad och redan ordentligt recenserad när den väl kom.
Jag valde den inte för att den var bäst men för att den var minst dålig av alternativen: Den skulle få tre Android-versioner och därför beräknad att hålla i 3½ år. Men eftersom den var så försenad så fick jag nästa Android-version redan från början.

De flesta telefoner jag köpt har annars varit vintage-telefoner på loppisar. :-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jodå, det händer. Men så byter jag inte ut min mobil förrän det faktiskt behövs heller.

Permalänk
Medlem

Köper ny när gamla går sönder eller börjar bli olidligt långsam - självklart föregående generation. Men aldrig en Apple-produkt. Sitter på en Zenfone 5z:a just nu med några år på nacken och upplever den fullt tillräcklig för mina behov.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo