Permalänk
Medlem

Tales of Arise

Jag undrar hur bra språket och hur bra ett spel kan vara som heter "Sagor om att Stiga upp".
Det kan ju vara jobbigt vissa mornar hehe, det stora 'A' måste ju tyda på att de tycker det är riktigt jobbigt att stiga upp.

https://www.bandainamcoent.com/games/tales-of-arise

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara spelat ca 11 timmar men detta är bland de bättre JRPG jag spelat på sistone, och det är minst lika bra, om inte bättre, än Tales of Vesperia / Symphonia(som är bland de bästa tales-spelen).

Permalänk
Medlem

Blev 21 timmar i helgen. Aldrig lirat ett spel så här mycket vid ett släpp.
Mitt första JRPG och Tales spel.
Är helt såld

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Trevligt att det låter som ni är nöjda, titeln gjorde att jag fick ett skrattanfall hehe
Har de fått till dialogerna i spelet?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

"Tales of ..." är en väldigt populär japansk spelserie och japanska spel har ju ibland lite konstiga titlar. Men just att det är ett stort A i titeln är ju helt korrekt stilmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag undrar hur bra språket och hur bra ett spel kan vara som heter "Sagor om att Stiga upp".
Det kan ju vara jobbigt vissa mornar hehe, det stora 'A' måste ju tyda på att de tycker det är riktigt jobbigt att stiga upp.

https://www.bandainamcoent.com/games/tales-of-arise

Ja det handlar det ju inte om utan eftersom det är ett stort A är det ett namn på något vilket man förstår även av titeln i övrigt. JRPG är just JRPG, allt kan inte översättas perfekt till engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

"Tales of ..." är en väldigt populär japansk spelserie och japanska spel har ju ibland lite konstiga titlar. Men just att det är ett stort A i titeln är ju helt korrekt stilmässigt.

Stil och korrekt språk är helt olika saker. De flesta som kan engelska tänker jag borde skrattat till och sen fundera hur seriöst bolaget bakom är.

Jag hoppas spelet håller, behövs fler ordentliga lir i changern.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Stil och korrekt språk är helt olika saker. De flesta som kan engelska tänker jag borde skrattat till och sen fundera hur seriöst bolaget bakom är.

Jag hoppas spelet håller, behövs fler ordentliga lir i changern.

Det är ju lite av det som är grejen med humor och varför det är lite av en konstform. Många gånger skrattar vi åt en tanke vi fick eller något vi såg, men när vi delar med oss av det möts vi av oförstående blickar.

Korrekt språk är ju dessutom inte något som kan jämföras med exempelvis naturlagar. Släpper jag en sten faller den till marken, medan språk styrs av pekpinnar och kan ändras med tiden. Ser inget konstigt med titeln Tales of Arise. Stora bokstäver där de ska vara.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är ju lite av det som är grejen med humor och varför det är lite av en konstform. Många gånger skrattar vi åt en tanke vi fick eller något vi såg, men när vi delar med oss av det möts vi av oförstående blickar.

Korrekt språk är ju dessutom inte något som kan jämföras med exempelvis naturlagar. Släpper jag en sten faller den till marken, medan språk styrs av pekpinnar och kan ändras med tiden. Ser inget konstigt med titeln Tales of Arise. Stora bokstäver där de ska vara.

Du ser inget konstigt med att ta ett verb och försöka göra om det till ett substantiv?
Roligast jämförelse blir om du försöker döpa en person till ett verb, exempel: God morgon herr Stig upp. 🤣

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Spelet var soooo dåligt! Jag kunde bara spelar 15 timmar och sen jag måste slutar.
Story och characters är mycket tråkig, så jag inte kännede mej att spelar mer. 4/10
Eternal Sonata var bara det andra spelet jag inte kunde avsluta i mitt liv!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bortsett från quake så har jag nästan uteslutande spelat JRPG de senaste 20 åren. Vill inte påstå att jag gett spelet någon ärlig chans. Har väl lirat en timme typ. Men jag tål verlkligen inte tales of-serien. Det enda spel jag klarat av att lägga några timmar på är tales of phantasia till snes. Har svårt att sätta fingret på varför jag hatar serien. Samtidigt finns det en massa fans där ute och jag tänker väl att jag ska bli positivt överraskad men nej.
Det måste vara berättandet/karaktärerna och möjligen hjärndöda stridssystemet som jag inte gillar. Om jag ska stå ut med actionbaserat stridssystem så måste det vara bättre kanske? Tyckte stridssystemen i final fantasy 15 och final fantasy 7 remake var hästlängder bättre än tales of. Till alla som är nya JRPG-spelare kan jag rekommendera Dragon Quest XI. Riktigt kass musik som vanligt, men trots det är det ett fantastiskt spel. Inte minst ställt mot tales of...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...