Permalänk
Medlem

ELEGOO Jupiter 6k 3d printer

Såg nu att elgeoo har sin nya 3d printer på kickstarter . https://www.kickstarter.com/projects/elegooofficial/elegoo-ju...

Någon som funderar på skaffa en? Man blir lätt sugen

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kommenterar inte på skrivaren, det överlåter jag tll andra Däremot kommenterar jag på tekniken kring Resinprinting. Rätt mycket bök kring det och det sprider en frän doft i hela rummet den står i. Utöver det så har du allt arbete efter att printen är klar där den blandannat ska tvättas i sprit eller vatten sedan ska det härdas i UV-ljus. Sen är resin en såndär magisk vätska som hamnar ÖVERALLT. Jag tror man måste ha labb-erfarenhet för att inte råka få detdär på sig

Nah, för min del var det ingen höjdare men jag förstår varför det är en nödvändighet om man pysslar med mycket småpilliga grejer, så är du änn fast vid just en resinprinter så får vi hoppas någon annan medlem kan tala för ELEGOO printern.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommenterar inte på skrivaren, det överlåter jag tll andra Däremot kommenterar jag på tekniken kring Resinprinting. Rätt mycket bök kring det och det sprider en frän doft i hela rummet den står i. Utöver det så har du allt arbete efter att printen är klar där den blandannat ska tvättas i sprit eller vatten sedan ska det härdas i UV-ljus. Sen är resin en såndär magisk vätska som hamnar ÖVERALLT. Jag tror man måste ha labb-erfarenhet för att inte råka få detdär på sig

Nah, för min del var det ingen höjdare men jag förstår varför det är en nödvändighet om man pysslar med mycket småpilliga grejer, så är du änn fast vid just en resinprinter så får vi hoppas någon annan medlem kan tala för ELEGOO printern.

//Pontus

Denna verkar ha air purifier vet dock ej hur mycket "doft" den kommer ta upp men enlig beskrivning " can be equipped with a mini air purifier, activated carbon can absorb and filter the irritant resin odor before they are ventilated throughout the cooling fan at a super adsorption rate, which gives you a fresh and safe user experience."

Blir nog inhandla en 2 i 1 maskin för tvätt/uv ljus för göra det lättast om man nu väljer köpa elegoon eller någon annan resin maskin:)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av confusedcake:

Denna verkar ha air purifier vet dock ej hur mycket "doft" den kommer ta upp men enlig beskrivning " can be equipped with a mini air purifier, activated carbon can absorb and filter the irritant resin odor before they are ventilated throughout the cooling fan at a super adsorption rate, which gives you a fresh and safe user experience."

Blir nog inhandla en 2 i 1 maskin för tvätt/uv ljus för göra det lättast om man nu väljer köpa elegoon eller någon annan resin maskin:)

Jag vet inte hur bra den fungerar, men mina försök med aktiverat kol gjorde aldrig någon märkbar skillnad tyvärr. Det är så mycket kylfläktar som vispar runt luften så resinlukten blev i vart fall inte jag av med.

Men ja, ska du ha den i exempelvis en lägenhet så rekommenderar jag starkt emot det. Du kanske står ut med lukten men du lär bli enemy numba 1 hos grannarna om ventilationen är so-so hos dig,haha

Men för att tala mot migsjälv lite så vet jag att det finns resins på marknaden som enligt info ska lukta mindre. Jag har inte provat dom själv då dom inte fanns när jag hade en resinprinter för något år sedan. Så med lite tur kan du kanske eliminera lukten i kombination med kolfiltret där och då blir det ju förstås mera attraktivt.

Nåja, jag överlämnar beslutet till dig. Jag förmedlar bara mina erfarenheter

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag vet inte hur bra den fungerar, men mina försök med aktiverat kol gjorde aldrig någon märkbar skillnad tyvärr. Det är så mycket kylfläktar som vispar runt luften så resinlukten blev i vart fall inte jag av med.

Men ja, ska du ha den i exempelvis en lägenhet så rekommenderar jag starkt emot det. Du kanske står ut med lukten men du lär bli enemy numba 1 hos grannarna om ventilationen är so-so hos dig,haha

Men för att tala mot migsjälv lite så vet jag att det finns resins på marknaden som enligt info ska lukta mindre. Jag har inte provat dom själv då dom inte fanns när jag hade en resinprinter för något år sedan. Så med lite tur kan du kanske eliminera lukten i kombination med kolfiltret där och då blir det ju förstås mera attraktivt.

Nåja, jag överlämnar beslutet till dig. Jag förmedlar bara mina erfarenheter

//Pontus

Bra info. Inväntar lite recensioner först för se vad folk tycker om den innan det blir något köp:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av confusedcake:

Såg nu att elgeoo har sin nya 3d printer på kickstarter . https://www.kickstarter.com/projects/elegooofficial/elegoo-ju...

Någon som funderar på skaffa en? Man blir lätt sugen

ELEGOO har ju ansetts leverera bra grejer men faktum är att de flesta Resin-skrivarna från Fjärranöster faktiskt bara regurgiterar samma OEM-design eller baserar sina maskiner på OEM-design från företaget som tillverkar kontroller, panel och lampa. Dvs, det är egentligen ingen större skillnad mellan maskinerna.

Att ett stort företag som ELEGOO som redan har pengar i kassan även startar en kickstarter sticker i mina ögon. Handlar väl bara om att det är billig marknadsföring, (se Oneplus crowd-campaign).

Om du nu inte har behovet av upplösningen eller redan har en maskin så finns det ju ett gäng maskiner på marknaden som kostar mellan 1000-2000 kr per maskin som troligen är bättre att börja med.

Att ha ett skåp + en rejäl fläkt med kolfilter gör nog större skillnad än den där lilla propritära luftrenaren. T ex Ikeas "FÖRNUFTIG":

Jag tänkte bygga in en sådan i lådan vi har kattlådan i för att slippa odörer och damm. 😁 Billig stomme, finns filter att köpa för hundralappen etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilket resin man använder påverkar lukten väldigt mycket, jag upplever vissa nästan luktfria medans andra får det att kännas som att man står i giftgas.

Permalänk
Medlem

En sådan stor resin skrivare verkar komma med sina egna unika problem, här är ett test av en annan skrivare, vissa problem verkar vara lite universala när det kommer till större skrivare.
Så om man inte verkligen behöver storleken skulle jag nog valt något mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=p6wljI-6EzI

Sedan gillar jag inte alls trenden att redan etablerade företag slänger upp en kickstarter när de ska släppa en ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ELEGOO har ju ansetts leverera bra grejer men faktum är att de flesta Resin-skrivarna från Fjärranöster faktiskt bara regurgiterar samma OEM-design eller baserar sina maskiner på OEM-design från företaget som tillverkar kontroller, panel och lampa. Dvs, det är egentligen ingen större skillnad mellan maskinerna.

Att ett stort företag som ELEGOO som redan har pengar i kassan även startar en kickstarter sticker i mina ögon. Handlar väl bara om att det är billig marknadsföring, (se Oneplus crowd-campaign).

Om du nu inte har behovet av upplösningen eller redan har en maskin så finns det ju ett gäng maskiner på marknaden som kostar mellan 1000-2000 kr per maskin som troligen är bättre att börja med.

Att ha ett skåp + en rejäl fläkt med kolfilter gör nog större skillnad än den där lilla propritära luftrenaren. T ex Ikeas "FÖRNUFTIG":
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/foernuftig-luftrenare-svart__0976369_pe813157_s5.jpg?f=s

Jag tänkte bygga in en sådan i lådan vi har kattlådan i för att slippa odörer och damm. 😁 Billig stomme, finns filter att köpa för hundralappen etc.

nice har en Coway Classic AP-1018F purifier sedan innan heh. Men har en liten 3d skrivare redan dock PLA. Hade varit nice testa på något annat och större

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag skriver på en gammal tråd men tänker att andra som hittar den senare får informationen jag skriver.
jag har väldigt länge sökt information för just resin skrivare och allt som innebär att man hoppar in i hobbyn, "lukten" man känner av från själva resin är bara en varning.
kolfilter kan ta bort lukten men själva molekylerna som resin släpper ut av sig själv är fortfarande kvar då kolfilter inte är tätta nog för att plocka upp det utan det behövs HEMA filter för att fånga upp de giftiga delarna.
Vilket är varför man bör ha bra ventilation när man printar samt ha gas mask med rätt sorts filter när man öppnar och flyttar sina utskrifter.
Efter som att man kan få problem med resin på hud så bör man ha handskar av nitril eller andra handskar som är klassade inom kemiska områden, då resin kan flytta genom vanliga latex handskar.
här är en länk till en video på youtube som visar luftföroreningen av resin. https://www.youtube.com/watch?v=fjhmXzvbyfA
här är en länk till en Ph.D. kemist som förklarar en hel del av vad resin är och gör: https://www.youtube.com/watch?v=ht4tbCiFxeM
Guide för Bra PPE : https://www.asianjoyco.com/resources-tutorials/resin-safety-1...
Guide för Bra Ventilation : https://www.asianjoyco.com/resources-tutorials/ventilation-up...

Lukten är en varning för fara som inte kan luktas, bra PPE utrustning behövs "personal protective equipment." Ventilation är ett måste för din hälsa på längden. försök lägga allt på silikon mattor eller brickor som inte används till något annat än detta för du kommer spilla resin vid något tillfälle.