Apple förser Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, notchen är 20% mindre

Det är däremot lite högre/djupare men kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fattar inte att detta kommer upp fortfarande. Status i en telefon. Kanske för barn på sin höjd.

Det handlar om att köpa sin identitet. Väldigt vanligt i vuxenvärlden.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Fått höra från andra att det har att göra med OLED panelen. Ipad Pro har inte OLED-panel. Hur mycket sanning i det kan jag inte svara på

Aha – bra spaning där med LED kontra OLED gällande det. Låter rimligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Vet inte om man kan se det som status då varenda kotte går runt med en ny iPhone numera?

Hursomhelst så är stats irrelevant i flesta fallen med mobiler då det är mjukvaran och hur den optimerats och använder hårdvaran som spelar roll i praktiken.

Precis, och ser man inte det är man förblindad av hat mot Apple.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Får ju drygt 8k för sin 12pro på swappie så uppgradera blir ju inte så dyr

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar också vikt. Men något negativt med detta är rörelseenergin. Tappar man en tung mobil från en hög höjd blir det en rejäl smäll.
Dumphones efter runt år 2000 höll att tappa från höga höjder och det var inget speciellt med dem. De vägde dock väldigt lite som resulterade i att rörelseenergin de utsattes för inte blev så hög och vanligt plasthölje höll.

Tappar aldrig telefonen så inget problem inte pajat en telefon på 11 år ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Purgatory:

Det gör inte dom klena magsafe magneterna på baksidan

Tycker magsafe inte är klen för 5 öre.*
Då kör jag 4x Magesafe tillbehör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Vet inte om man kan se det som status då varenda kotte går runt med en ny iPhone numera?

Hursomhelst så är stats irrelevant i flesta fallen med mobiler då det är mjukvaran och hur den optimerats och använder hårdvaran som spelar roll i praktiken.

Status är en samlingsterm för att beskriva ett fenomen. Men om väldigt många har en viss produkt och någon har något enklare så kan folk se ner på den som har enklare.
Bara ta en sådan sak som laptop. De flesta jag träffar har en Lenovo dator av något slag. Men rätt som det är så träffar man en person från en väldigt liten firma som kommer med en dator direkt från El-Giganten som har alla klisterlappar överallt med specifikationen. Och folk tittar lite snett ner på denna. Det ser inte seriöst ut och jag hade inte kommit till en kund med en sådan och säga att jag är en senior utvecklare som kostar över 1500kr/h. Samma sak gäller mobil, det är bara det att kund inte ser enkelt hur exklusive den är.

Men i telefonsammahanget så ser de ej vikbara telefonerna i princip likadana ut. Om någon har en iPhone13 eller 12, så är det knappt någon som ser detta. Dock skillnad att ha en 13 000kr mobil eller en 999kr mobil. Vilket innebär att det finns ett visst grupptryck att köpa dyrare mobiler.

Permalänk
Avstängd

Äntligen 120 Hz, nu blev man ju bra sugen ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bra twist på slutet Man kan ju faktiskt använda en Ipad Mini som en riktigt stor telefon

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mrqaffe:

Nä, det är status man vill köpa.

Det känns inte alls som status tycker jag, det är en bra/prisvärd telefon och har aldrig upplevt "status" när min familj och vänner köper en

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det handlar om att köpa sin identitet. Väldigt vanligt i vuxenvärlden.

Jo, jag förstår konceptet. Men ser inte att det längre är någon som bryr sig speciellt mycket om iPhones som livstilsmarkör. För några år sedan var det fortfarande en grej, men jag ser inte detta längre varken i min bekantskapskrets eller hos dom kunder jag hjälper som IT-chef.

För några år sedan kunde det verkligen vara blodigt allvar. Har själv nekat en anställning av en person som hade som krav att alltid ha senaste iPhone som jobbtelefon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Geeks Gaming

Bara skönt att se en som gillar Apple vara kritisk xD

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Vart gör man det på ipad?

Det hittar du lätt med hjälp av Google

Svaret finns här.

https://www.youtube.com/watch?v=lwE6UmpJgyY

Vet man svaret på frågan så ger man det eller hoppar över att skriva inlägg som bara leder till trams // Dino - Moderator
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Haha alla är så jäkla positiva till iPhone och Apple i kommentarerna numera så jag känner ändå att lite ris är på sin plats; va många modeller de är ändå! Och jag fattar att det suttit 300 ultra experter med 24 venndiagram och 755 PowerPoints som visar varför dessa modeller perfekt når varenda potentiell köpare, men det är väl ändå lite o-Apple att ha massa modeller. Älskar dock att man kan vara maximalt pro! Men bort med iPhone Pro och kalla Pro Max för Pro så känns de direkt bättre!

Permalänk
Skrivet av Pettor:

Haha alla är så jäkla positiva till iPhone och Apple i kommentarerna numera så jag känner ändå att lite ris är på sin plats; va många modeller de är ändå! Och jag fattar att det suttit 300 ultra experter med 24 venndiagram och 755 PowerPoints som visar varför dessa modeller perfekt når varenda potentiell köpare, men det är väl ändå lite o-Apple att ha massa modeller. Älskar dock att man kan vara maximalt pro! Men bort med iPhone Pro och kalla Pro Max för Pro så känns de direkt bättre!

Håller ej med. De har försökt att visa att de har förbättra det mesta så bra som de bara kan. Jag tyckte inte det var något större fokus på att påstå att den passar alla, då detta är en motsägelse.. Vissa vill ha det allra senaste och betala mycket, andra nöjer sig med budget.
Däremot är Webbhallens reklam för Macobbok pro här på sweclockers helt galen, men det är en annan femma. -Macbook pro: Skräddarsydd efter dina behov. Gamers och vi som kör kraftfulla workstations håller kanske inte precis med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Du tror inte det har att göra med att Apple gör....ehm vad heter det...BRA PRODUKTER?
Som någon annan sa, det är väl bara barn eller vääääldigt osäkra personer som förknippar sin status med sin telefon.

Sen som du säger, vill man ha bäst prestanda per krona köper man en billig android och det är inget fel med det. Men vill man ha top end så är man tvungen att betala mer och där hittar du Apple men också Samsung, till viss del Oneplus mfl.

Nu spekulerar jag bara: möjligen är det så att "statusbiten" är delvis kopplad till mobbning där både barn och vuxna "mobbar" folk som INTE har Apple på grund av "ekonomiska orsaker" och att de då inte är "inne med tiden" där man ska ha en Apple-telefon och inte från något annat märke. Särskilt om de inte har allra senaste nya årliga upplagan för "det har väl vem som helst råd med eftersom alla ändå har en".

Men det kanske också är åt motsatta hållet: Androidanvändare "mobbar" folk som inte verkade ha råd med Android-mobiler.

Personligen tycker jag att man får mindre för pengarna med Apple på grund av hur "ekolåsta" de är och hur "förenklade" de är i inställningar så att du aldrig kan trixa och joxa för att få det exakt som du vill vilket är åtminstone lättare att komma igång med när du kör Android.

Det skall förtydligas att jag är för det mesta emot mobiltelefoner (ja, jag har två mobiltelefoner, båda Android) på grund av att de används nästan till annat än faktiska "TELEFONER" per pragmatisk definition (vilket visar sig i vilka slags "features" som kommer vid varje nya årliga upplaga av "smartphones").

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller ej med. De har försökt att visa att de har förbättra det mesta så bra som de bara kan. Jag tyckte inte det var något större fokus på att påstå att den passar alla, då detta är en motsägelse.. Vissa vill ha det allra senaste och betala mycket, andra nöjer sig med budget.
Däremot är Webbhallens reklam för Macobbok pro här på sweclockers helt galen, men det är en annan femma. -Macbook pro: Skräddarsydd efter dina behov. Gamers och vi som kör kraftfulla workstations håller kanske inte precis med.

Budget? iPhone Pro eller iPhone Pro Max är ju båda väldigt dyra telefoner. Sen är det självklart så att man bara kan kolla på grafikkort med sina 3090, 3080, 3070 osv, alltså ett segment för varje köpare, men det skiljer ofta många tusenlappar mellan dom. Men mellan Pro och Pro Max så skiljer det 1000kr vilket för en så dyr telefon känns som en meningslös summa pengar. Speciellt när vi inte snackar om budget segmentet. Den som köper iPhone Pro eller Pro Max har en hel del pengar att lägga på en telefon ändå.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Det handlar om att köpa sin identitet. Väldigt vanligt i vuxenvärlden.

Vad för identitet får man om man köper en iPhone? Behöver veta inför ett eventuellt köp, vore jobbigt om jag helt plötsligt blev någon jättekonstig (kanske snarare ännu mer jättekonstig än idag...) människa

Tycker överlag det är en konstig diskussion om status, har någon på riktigt varit med om att en person som är över 12 år gammal baserar någons status på deras val av mobil? Eller tror ni bara att det finns folk som gör det någon annanstans än där ni är?
90%+ av de som har iPhone har väl ändå tagit den med ett abonnemang för en femhundring i månaden i 2 år eller liknande. Visst, inte gratis men ingen summa man behöver vara en börs-vd som extraknäcker som bankdirektör för att ha råd med direkt.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Status med Iphone? Njae... förr kanske när de var dubbelt så dyra jämfört med Androidlurar.
Idag förknippas Iphones med användare som använder mobilen för att ringa/facetima med eller kanske surfa/spela utan att vilja göra något annat.
Alltså användare som inte är intresserade av alla andra möjligheter en Androidlur har.
En kommentar från en kompis "Jag väljer Apple igen för det är så enkelt" och så är det nog för de flesta Iphoneanvändarna.

Är det status? Absolut inte. Enkelt o bra? Absolut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En kommentar från en kompis "Jag väljer Apple igen för det är så enkelt" och så är det nog för de flesta Iphoneanvändarna.

Jag tror att det är precis likadant för t ex Samsung-användarna. Man skall inte underskatta folks behov av igenkänning och enkelhet.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min iPhone 11 Pro men detta är ju jättebra nyheter, och det känns skönt att dessa nyheter och mer väntas när jag köper nästa lur (kanske iPhone 14 eller 15 om man har flyt med nuvarande).
Förstår inte varför folk klagar över att nya modeller kommer årligen - det är ju inte direkt så att majoriteten av användare uppgraderar varje år, och de som gör det säljer ju vidare gamla prylar… så de fortsätter ju användas ändå.

Status? Skulle jag inte säga. Jag bryr mig verkligen inte vad folk tycker om vad jag äger, eller vad de äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Undra om iPhone 13 nu klarar 160MHz kanalbredd på 5GHz bandet?

På tal om nätverk, tyvärr ingen WiFi 6e.

Permalänk
Medlem

Bastelefonerna fick förra årets pro-funktioner (OIS, 128GB), nya pro fick ännu bättre kamera och 120Hz

Det var väl en duglig sammanfattning

Permalänk
Medlem

Tycker variabel refresh rate är en av de bästa nyheterna på senare tid i telefonerna från 10Hz vid stillbild (sparar batteri, märkering ingen skillnad) till 120Hz vid rörelser, bästa av båda världar. Hoppas det smyger ner till mera vanliga Android telefoner i fortsättningen och inte endast top segmentet. Vill jätte gärna ha den funktionen i en lagom prissatt telefon när jag byter ut min Samsung S10e, helst i något som är mindre än 6.4" förstås.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker variabel refresh rate är en av de bästa nyheterna på senare tid i telefonerna från 10Hz vid stillbild (sparar batteri, märkering ingen skillnad) till 120Hz vid rörelser, bästa av båda världar. Hoppas det smyger ner till mera vanliga Android telefoner i fortsättningen och inte endast top segmentet. Vill jätte gärna ha den funktionen i en lagom prissatt telefon när jag byter ut min Samsung S10e, helst i något som är mindre än 6.4" förstås.

Kommer många olika alternativ på Android fronten som har precis det du efterfrågar. Inget jag tänker nämna här så tråden spårar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Vet inte om man kan se det som status då varenda kotte går runt med en ny iPhone numera?

Hursomhelst så är stats irrelevant i flesta fallen med mobiler då det är mjukvaran och hur den optimerats och använder hårdvaran som spelar roll i praktiken.

Det är statusen som säljer 9 av 10 Appleprodukter. Så har det alltid varit. Precis som t.ex. Mercedes i bilvärlden. Eller som jag läste någonstans. Det ger "streetcred", vilket egentligen bara är ett annat ord för status.
Idag har Apple också blivit en typ normstatus i vissa kretsar och det är egentligen ännu värre. Lite som när vissa klädesmärken är moderna och ALLA ska ha dem.
Det har också blivit lite som i utlandet här hemma. Man ska visa att man har råd. Förr skulle man inte skryta men idag är det tvärtom. Att de flesta köper sina Appleprodukter på avbetalning och inte kan betala den kontant är egentligen ganska lustigt eftersom de flesta som vill visa att de har råd inte har råd egentligen. Fast det gäller inte bara Apple. Det gäller i lika hög grad Samsung också, som också är överprisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är statusen som säljer 9 av 10 Appleprodukter. Så har det alltid varit. Precis som t.ex. Mercedes i bilvärlden. Eller som jag läste någonstans. Det ger "streetcred", vilket egentligen bara är ett annat ord för status.
Idag har Apple också blivit en typ normstatus i vissa kretsar och det är egentligen ännu värre. Lite som när vissa klädesmärken är moderna och ALLA ska ha dem.
Det har också blivit lite som i utlandet här hemma. Man ska visa att man har råd. Förr skulle man inte skryta men idag är det tvärtom. Att de flesta köper sina Appleprodukter på avbetalning och inte kan betala den kontant är egentligen ganska lustigt eftersom de flesta som vill visa att de har råd inte har råd egentligen. Fast det gäller inte bara Apple. Det gäller i lika hög grad Samsung också, som också är överprisade.

Eller så har man Apple-produkter för att man gillar telefonen och tycker den är bra, samt att man kan synka den med andra produkter. En Samsung-telefon är ju till å med dyrare än en iPhone så de är inte ens dyrast i klassen längre. Sen är det inte speciellt status att ha en iPhone längre, det har väl typ de allra flesta? Inte speciellt svårt att äga en iPhone. Å delbetalar sin telefon gör väl de flesta, via ett abbonemang? För att de är smidigt osv, ingen ränta etc.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

Apple visar hur man gör som vanligt när det gäller batteritid.
Känns som S21 ultra 120hz ger ungefär 50% sämre batteritid vs 60hz.
Kommer nog gå över till iphone, efter att ha körs samsung sedan s2.
Hjälpe min mamma att sätta igång hennes iphone, var tvungen att ringa support och jäklar så bra dom är.
Medans samsungs support är en total kaos, kan inte ens kalla det support verkar som dom har fått ett standard svar att ge ut (när du lyckas få kontakt) "återställ telefon".
Och sedan får du info hur du gör detta, vilket jag förmodar 99% av alla redan vet.

Permalänk
Medlem

Råvideoformatet prores, det är inte prores raw det. Handlar om utan prores som inte är ett RAW-format