Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kör barbell-metoden själv. 90% på börsen och resten cash. Skitsamma om det rasar 50-70%. Man får fortsätta köpa. Det viktigaste är att man automatiserar processen. Skiter i kolla när domedagsnyheterna kommer. Ett motto som jag följer är att när aftonbladet skriver "så blir du också en daytrader"-då är det all time high. När aftonbladet skriver "nu går världen under och så räddar du pengar". Då kommer det någon sparekonom och säger "sälj häften"..bla bla bla. Det är då man förlorar pengar. Utan kööööööööööööööööp när andra är rädda och säljer. Då fyndar du. Det är de 10% jag använder när marknaden har krashat totalt och man mår så jävla dåligt. Då går man in.

Väl skrivet 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fyfan, vågat att kasta in en halv mille i det bolaget men lycka till, själv sålde jag min spekpost i uppgången i somras runt 3,60.

Men lycka till, den lär ju göra ett ryck på 100% i vanlig ordning för el senare frågan är bara från vilka nivåer.

Gick inte så bra men kommer nog köpa mer...

Får se om jag gör fel igen😂

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en sida eller har ni snickrat ihop egna Excel ark när ni jämför olika fonder?

Fonder har ju olika avgifter men det behöver ju ställas till hur stor värdeökning man tror fonden kommer att ha.
Eller om man gör det enkelt för sig så tittar man på sista x-månaderna och jämför.

Min tanke är ju att man tittar på värdeökningen i KR och minskar med avgiften i procent och får då fram värdeökning efter avgifter.

Eller jämför ni på annat sätt?

Efter några timmar på min banks sida, minpension.nu och min fondmäklares sida så tycker jag att några av mina fonder där pensionspengarna finns är lite dyra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är det någon som har en sida eller har ni snickrat ihop egna Excel ark när ni jämför olika fonder?

Fonder har ju olika avgifter men det behöver ju ställas till hur stor värdeökning man tror fonden kommer att ha.
Eller om man gör det enkelt för sig så tittar man på sista x-månaderna och jämför.

Min tanke är ju att man tittar på värdeökningen i KR och minskar med avgiften i procent och får då fram värdeökning efter avgifter.

Efter några timmar på min banks sida, minpension.nu och min fondmäklares sida så tycker jag att några av mina fonder där pensionspengarna finns är lite dyra.

Tittade senaste 10 åren på utvecklingen och flyttade hela min pension till avanza zero.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Morningstar har någonstans mellan väldigt många och alla fonder på svenska marknaden och möjligen mer.

https://www.morningstar.se/se/

alternativt Avanza som har mindre fonder men enkel hantering för filter etc.

Tänk dock bredare än endast avgift. Bästa exemplet är Avanza Zero som är gratis men är så smal (med gamla sega bolag) att den går sämre än en bredare indexfond.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller riktigt hypen kring Avanza Zero. Sedan 2013-06-11 (fondens startdatum) har Länsförsäkringar Global Indexnära med sina ~1500 innehav gått upp 219,87 % medan Avanza Zero med sina 30 innehav gått upp 152,47 %. Man har då både fått sämre avkastning med Avanza Zero och gjort det med en större risk.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Förstår inte heller riktigt hypen kring Avanza Zero. Sedan 2013-06-11 (fondens startdatum) har Länsförsäkringar Global Indexnära med sina ~1500 innehav gått upp 219,87 % medan Avanza Zero med sina 30 innehav gått upp 152,47 %. Man har då både fått sämre avkastning med Avanza Zero och gjort det med en större risk.

Håller med men den är helt ok om man inte har valt något alls.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Är det pengar man inte ska ha, är det bara att sitta kvar. Vet många som sålde av vid covi-19 feb 2020 se vad de fick ångra sig.

Japp, minns som det knappt gick att diskutera med folk, många som var övertygande om att det skulle ned "minst 40-50%", snart "kommer en andra våg" osv...

När folk kapitulerar för rädsla och blodet flyter på börsen, KÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skillnaden i risk är inte så stor. Global har 0,85 i Sharpekvot och Zero har 0,87, så egentligen är Zero t.o.m. bättre ur ett riskjusterat avkastningsperspektiv. Jag kollade på värdet som finns på Avanza, det står tyvärr inte vilken period det gäller för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Skillnaden i risk är inte så stor. Global har 0,85 i Sharpekvot och Zero har 0,87, så egentligen är Zero t.o.m. bättre ur ett riskjusterat avkastningsperspektiv. Jag kollade på värdet som finns på Avanza, det står tyvärr inte vilken period det gäller för.

Med den logiken menar du att https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/589935/enter-smab... har hälften så hög risk som LF med tanke på att Sharpekvoten är på 1,7?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med den logiken menar du att https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/589935/enter-smab... har hälften så hög risk som LF med tanke på att Sharpekvoten är på 1,7?

Det är inte riktigt vad jag menar. Sharpekvoten är ett mått på riskjusterad avkastning där man antar att volatiliten är normalfördelad.
Småbolag har dragit iväg rejält det senaste året, så antagandet om att det är normalfördelat gäller nog inte alls här.
Börsen följer väl aldrig en normalfördelning egentligen men det gäller lite mer för innehaven i Zero och Global som domineras av stora bolag aktiva över hela världen, de är också mer lika varandra än en småbolagsfond och de är stabilare.
Bara för att det är många fler bolag betyder det inte att risken skiljer sig åt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vet inte vad du söker här men fondavgiften är ingenting som du betalar för vid sidan av. Istället så dras 1/365-del av avgiften automatiskt ur från fonden varje dag, innan fondens andelskurs beräknas.

Så när du tittar på en fonds historiska avkastning är avgiften redan inkluderad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Så när du tittar på en fonds historiska avkastning är avgiften redan inkluderad.

Ah - just detta visste jag inte att den historiska avkastningen är efter att avgiften är dragen.
Bra då är det en sak mindre att tänka på när jag ska välja fonder då det börjar bli dags att kanske ändra.

Har kört Lysa 12+ månader nu (snart) och tycker nog att det är en bra "sätta-in-pengar-och-glöm" lösning men samtidigt så skulle det gå att få 10-tals procentenheter bättre genom att ha valt andra fonder än bara att låta Lysa göra valen.
Tankar, tankar...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ah - just detta visste jag inte att den historiska avkastningen är efter att avgiften är dragen.
Bra då är det en sak mindre att tänka på när jag ska välja fonder då det börjar bli dags att kanske ändra.

Har kört Lysa 12+ månader nu (snart) och tycker nog att det är en bra "sätta-in-pengar-och-glöm" lösning men samtidigt så skulle det gå att få 10-tals procentenheter bättre genom att ha valt andra fonder än bara att låta Lysa göra valen.
Tankar, tankar...

Forskning visar dock att det är svårt att slå index över tid, du skulle ju kunna ha en "lekhink" där du investerar 10% av sparandet i aktiva fonder, men det finns ingen garanti att du kan överavkasta index på längre tidsperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tankar, tankar...

Sen är det väl lite svårt att välja fonder efter avkastning på kortare sikt eftersom att det som har gått bra under en tid tenderar att "korrigeras"/avta/prestera sämre då avkastningen i praktiken ej kan fortsätta för evigt med samma avkastning utan att företagen når orimliga värderingar.

Hade en kollega på en tidigare arbetsplats som tyckte det var bra att köpa fonder som gått bra de senaste tre månaderna enligt Avanza. Kan säga att han aldrig var först på den bollen och avkastningen var troligtvis därefter...

På tal om Avanzas "topp fonder de senaste x månaderna" så tenderar länder/branscher som påverkas av lokala valutor som gjort att värderingar ökat mycket på en kortare sikt att hamna på denna lista. Vet ej när men vet att Turkiet och andra sydamerikanska länder har var högt upp på listan ibland. Nackdelen? Fonderna har (relativt ofta) presterat sämre på längre sikt och "peakat" på kortare.

Nu blev det lite OT till inlägget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Forskning visar dock att det är svårt att slå index över tid, du skulle ju kunna ha en "lekhink" där du investerar 10% av sparandet i aktiva fonder, men det finns ingen garanti att du kan överavkasta index på längre tidsperioder.

Japp, men det finns undantag som alltid, medallion fund, hedgefond har avkastat 66% årligen sedan 1988-2018. Inget som erbjuds för vanligt dödliga dock.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag har en del buffert pengar på vanligt bankkonto just nu. För mycket tycker jag. Sparar redan i några olika fonder men vill sprida risken lite. Funderar lite på p2p utlåning via lendify eller savslend. Någon som har testat det här under en längre tid?
Tänker investera i ungefär 10 % i det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corner:

Jag har en del buffert pengar på vanligt bankkonto just nu. För mycket tycker jag. Sparar redan i några olika fonder men vill sprida risken lite. Funderar lite på p2p utlåning via lendify eller savslend. Någon som har testat det här under en längre tid?

Den största nackdelen med Lendify och andra P2P är att det inte finns någon garanti för att du kommer kunna ta ut pengarna när du behöver det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den största nackdelen med Lendify och andra P2P är att det inte finns någon garanti för att du kommer kunna ta ut pengarna när du behöver det.

Från Lendifys sida:

Citat:

Investerare bär kreditrisken och omfattas ej av den statliga insättningsgarantin

Tja... Så för att väga upp kreditrisken måste man låna ut i en hel hög lån.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Corner:

Att kalla P2P lånebolag fintechbolag är en skam mot alla seriösa bolag

Vilka är deras kunder jo folk och företag som inte lyckas för lån hos blancobankerna och då är det illa. Loanland med Peter Settman var väl först ut och dom stängde sin verksamhet 2010 redan tror inget annat P2P bolag har gått bra senaste 10 åren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Från Lendifys sida:

Tja... Så för att väga upp kreditrisken måste man låna ut i en hel hög lån.

Menar du att risken att förlora pengarna är en större nackdel än den jag nämnde? Absolut är det en stor nackdel, framförallt är det så att hela det investerade kapitalet kan gå förlorat. Något som exempelvis i praktiken inte gäller globalfonder.

Det kan dock nämnas att Lendify automatiskt fördelar det investerade kapitalet hos en rad olika låntagare. Så hela ens kapital ligger aldrig hos en enskild låntagare. Oavsett hur stor det investerade kapitalet är. (500kr är minimum)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att risken att förlora pengarna är en större nackdel än den jag nämnde? Absolut är det en stor nackdel, framförallt är det så att hela det investerade kapitalet kan gå förlorat. Något som exempelvis i praktiken inte gäller globalfonder.

Det kan dock nämnas att Lendify automatiskt fördelar det investerade kapitalet hos en rad olika låntagare. Så hela ens kapital ligger aldrig hos en enskild låntagare. Oavsett hur stor det investerade kapitalet är. (500kr är minimum)

Det är olika slags risker. Fast jag såg nu att deras angivna räntor på inlåningen är efter att kreditrisken är avdragen.

Jag antar att jag tänker på en annan sådan här tjänst som någon bekant hade investerat i. Där låg det mycket mer risk på den som lånade ut pengar och avkastningen var sådär när man tittade på räntorna på utlåningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag har ett lendify konto.
Jag har satt in pengar och lånat ut, det tickar ständigt in.
Pengarna man tjänar "återinvesteras" i nya lån.
Vill man kliva ur tidigare kan man sälja sina lån på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har ett lendify konto.
Jag har satt in pengar och lånat ut, det tickar ständigt in.
Pengarna man tjänar "återinvesteras" i nya lån.
Vill man kliva ur tidigare kan man sälja sina lån på andrahandsmarknaden.

Läste på lite och det ser ut som ett bra alternativ att ha en liten summa pengar på. ~10-20% av sitt sparkapital.
Skulle aldrig lägga hela mitt innehav på detta eftersom de saknar insättningsgaranti.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

På tal om att investera i lån finns också svenska Trine där man lånar ut pengar till mestadels solcellsprojekt i fattigare länder och får avkastning på det. Förenar investeringen med lite nytta. SIDA garanterar 60% av pengarna i många projekt. Har själv investerat i ett projekt för några år sedan och fått tillbaka hela summan+avkastningen.

https://trine.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

På tal om att investera i lån finns också svenska Trine där man lånar ut pengar till mestadels solcellsprojekt i fattigare länder och får avkastning på det. Förenar investeringen med lite nytta. SIDA garanterar 60% av pengarna i många projekt. Har själv investerat i ett projekt för några år sedan och fått tillbaka hela summan+avkastningen.

https://trine.com/

Till min förvåning så såg jag att Rika Tillsammans gjort ett program om/med företaget. Ger betydligt bättre bild än en hemsida...
https://www.youtube.com/watch?v=g8dv6BjHaSM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om du är fullinvesterad på börsen så har du ingen buffert med likvida medel, inte ens på lönekontot

Håller inte med. Fullinvesterad på börsen borde betyda att man investerat alla resurser som är investerbara, vilket inte alla ens pengar är. Är ju väldigt opraktiskt att investera hela lönen när man får den, och sedan behöva sälja av lite för att kunna köpa lunch lite senare, eller vad första bästa utgift blir. Vem skulle någonsin göra så? Om ingen gör det rent praktiskt, saknar också begreppet betydelse.

Jag skulle istället ställa det mot att investera i annat, hålla en del cash på sitt isk (t.ex. som Auris nämnt 10% cash), eller helt enkelt sitta med onödigt stora summor på sitt vanliga bankkonto (dvs. långt utöver vad som kan betraktas som ens i närheten av en rimlig buffert, och som inte är öronmärkt för t.ex. kommande stort inköp).

Skrivet av anon333222:

Kör barbell-metoden själv. 90% på börsen och resten cash. Skitsamma om det rasar 50-70%. Man får fortsätta köpa. Det viktigaste är att man automatiserar processen. Skiter i kolla när domedagsnyheterna kommer. Ett motto som jag följer är att när aftonbladet skriver "så blir du också en daytrader"-då är det all time high. När aftonbladet skriver "nu går världen under och så räddar du pengar". Då kommer det någon sparekonom och säger "sälj häften"..bla bla bla. Det är då man förlorar pengar. Utan kööööööööööööööööp när andra är rädda och säljer. Då fyndar du. Det är de 10% jag använder när marknaden har krashat totalt och man mår så jävla dåligt. Då går man in.

Du kan ju inte automatisera dina handlingar för ett domedagsscenario, eftersom du manuellt måste hantera timingen om när du använder de där 10% du har i cash.

Skrivet av Gustav-P:

Enda gången jag gjort något dylikt var när jag skulle flytta fonder till savr, då i form av en "tabellformad" textfil för alla mina dåvarande fonder. Men som redan sagts är ju avgiften redan avräknad om man kollar grafer eller utveckling under en viss tid. Morningstar är också bra om man vill jämföra olika fonder.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ångrar jag sålde stillfront men är rätt tung i evo sinch sbb embracer. Funderar på att gå in i zaptec snart.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Jag skulle istället ställa det mot att investera i annat, hålla en del cash på sitt isk (t.ex. som Auris nämnt 10% cash), eller helt enkelt sitta med onödigt stora summor på sitt vanliga bankkonto (dvs. långt utöver vad som kan betraktas som ens i närheten av en rimlig buffert, och som inte är öronmärkt för t.ex. kommande stort inköp).

Du kan ju inte automatisera dina handlingar för ett domedagsscenario, eftersom du manuellt måste hantera timingen om när du använder de där 10% du har i cash.

Jag har ju ett jobb där månadsinkomsten kan variera och tanken är att vid ett domedagsscenario så tar jag en del av de 10% jag har i buffert. För varje 10% det går ned, så dubblar jag insättning från det som blir över varje månad. Dvs, om jag kan sätta in 5K kommande månad och börsen dyker 10%. Då hämtar jag 5K från de 10%. Går det ned 20% och jag bara kan sätta in 3K månaden efter, då blir det 6K från de 10%. Men vi får nog testa och se.

Min sparhorisont är för nästa generation. Pengar kan jag ändå inte ta med mig när jag dör.

Permalänk
Medlem

Äger:

Investor
Byggpartner
TIN Ny Teknik
mer Kindred
SBB

Planerar att köpa:

Volvo

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077