Sambons telefon tar över min bluetooth-anslutning

Permalänk
Medlem

Sambons telefon tar över min bluetooth-anslutning

Jag har sökt runt efter ett svar på detta men hittills inte lyckats hitta någon vettig förklaring. Närhelst jag ska ansluta min telefon med bluetooth till trådlösa högtalaren, hörlurarna eller i bilen och min sambo har bluetooth igång på sin telefon ansluter den alltid till hennes först. Även om min telefon är först i listan och är första enhet att ansluta från början. Det är som att hennes lur har någon slags override eller helt enkelt en mycket starkare signal på något vis. Finns det något sätt att kringgå detta irriterande bekymmer? Jag har en Samsung Galaxy A52 5G och hon har en Samsung Galaxy A71. De är specade med samma bluetooth version.

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Vila i frid

Jag är väldigt lycklig över att min grannes LG-TV går att "tysta" genom att ansluta till dess BT när han får fylledamp och spelar svensk gangstarapp, högt. Har du provat att inaktivera och sen återaktivera BT mot era BT-prylar i hemmet? Sista enhet att ansluta verkar få "tjing" på en oskyddad BT-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vachyro:

Jag har sökt runt efter ett svar på detta men hittills inte lyckats hitta någon vettig förklaring. Närhelst jag ska ansluta min telefon med bluetooth till trådlösa högtalaren, hörlurarna eller i bilen och min sambo har bluetooth igång på sin telefon ansluter den alltid till hennes först. Även om min telefon är först i listan och är första enhet att ansluta från början. Det är som att hennes lur har någon slags override eller helt enkelt en mycket starkare signal på något vis. Finns det något sätt att kringgå detta irriterande bekymmer? Jag har en Samsung Galaxy A52 5G och hon har en Samsung Galaxy A71. De är specade med samma bluetooth version.

Bluetooth har mig veterligen inga prioriteringsfunktioner på protokollnivå. Det är upp till varje enhet att sköta det som den vill, t ex genom att prioritera enheter högre upp i listan. Det du beskriver bör inte kunna hända av andra orsaker än länkproblem.

Blir din telefon "utsparkad" om du redan har den ansluten, och din sambos telefon vill ansluta?

Hur funkar det när sambons telefon inte är i närheten, eller har BT avstängt? Inga konstigheter/dropouts/etc?

Antar du håller telefonen uppdaterad och så?

Skrivet av hasenfrasen:

Jag är väldigt lycklig över att min grannes LG-TV går att "tysta" genom att ansluta till dess BT när han får fylledamp och spelar svensk gangstarapp, högt. Har du provat att inaktivera och sen återaktivera BT mot era BT-prylar i hemmet? Sista enhet att ansluta verkar få "tjing" på en oskyddad BT-anslutning.

Tack för garvet, ibland ler teknikgudarna mot en

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kaput:

Bluetooth har mig veterligen inga prioriteringsfunktioner på protokollnivå. Det är upp till varje enhet att sköta det som den vill, t ex genom att prioritera enheter högre upp i listan. Det du beskriver bör inte kunna hända av andra orsaker än länkproblem.

Blir din telefon "utsparkad" om du redan har den ansluten, och din sambos telefon vill ansluta?

Om jag har min Bose Soundlink M2 på trucken och påslagen medans jag går med hörlurar och lyssnar på musik i en korridor ovanför lagret tycker telefonen att det är en skitbra idé att byta audio output till sagda högtalare..

Ren jävla idioti och denne som kom på att det ska vara så borde skjutas på fläcken.

Permalänk
Inaktiv

Bluetooth och hur den ansluter, eller ofta inte ansluter, är det absolut sämsta med Bluetooth. Försöker använda mina BT-lurar med det mesta här hemma men fungerar egentligen bara om den enhet jag ska använda de till är den enda som har BT aktiverat.

Permalänk
Medlem

Ibland tar den över men för det mesta går den helt enkelt före min om vi båda har bluetooth igång. Om jag t.ex står bredvid högtalaren med bluetooth igång och sätter igång högtalaren tar den ändå min sambos anslutning först, även om hon är på andra våningen eller flera rum bort. Den vill gärna även ansluta fast hon redan är ansluten till sina hörlurar.

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem

Har liknande problematik. Kör mindre BT-högtalare på hemmakontoret. Njuter av musiken. Helt plötsligt tystnar musiken och sen märker jag att den kör på förstärkaren i köket istället. Fullständig anarki. Måste se till att kökshögtalaren är helt avstängd, absolut inte i viloläge, trots att jag manuellt ansluter till min kontorshögtalare.

Nån får lösa det här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det här där saker bara tar över, då blåtanden i en bil ofelbart kidnappat telefonen, även om jag haft telefonen kopplad till något annat redan. Enda sättet har varit att tillfälligt fimpa blåtanden i bilen.

Och som nämns ovan har vi också fenomenet när prylarna plötsligt inte har lust att ansluta. En äldre telefon jag hade kraschade ihop med en viss blåtandsenhet också. Fast jag tycker att just detta har blivit lite bättre över tid, så det var i alla fall värre förr, men kunde vara bättre nu...