AMD AM4 med GPU (Athlon 200GE, Ryzen 3 3200G eller liknande)

Permalänk
Medlem

AMD AM4 med GPU (Athlon 200GE, Ryzen 3 3200G eller liknande)

Jag behöver få tag i en så enkel AMD AM4-processor med inbyggd GPU som möjligt enbart för att kunna uppdatera BIOS på ett moderkort i ett barebone-chassi.

Har testat att lämna in datorn till Inet för service, men de hade inga kompatibla processorer liggandes. Därför behöver jag nu köpa eller låna en så enkel kompatibel processor som möjligt bara för att kunna uppdatera BIOS och sen installera den riktiga processorn (Ryzen 5 5600G). Jag skulle till och med kunna åka iväg och ta med mig datorn bara för att låna en kompatibel CPU och genomföra uppdateringen på plats.

Har provat att beställa en Athlon 200GE för 600 kr från Webhallen - får se om de kan vaska fram en sån. Men det hade ju varit trevligt att komma undan billigare för något som bara ska användas en enda gång. Så priset på den här annonsen varierar beroende på produkt.

De enklaste kompatibla jag tittat på är:

  • AMD Athlon 200GE (600 kr beställningsvara från Webhallen - oklart om den levereras)

  • AMD Athlon 220GE (700 kr beställningsvara från Webhallen - på väg till lager)

  • AMD Athlon 240GE (900 kr beställningsvara från Proshop)

  • AMD Ryzen 3 3200G (1000 kr beställningsvara från Webhallen - på väg till lager)

Komplett lista med kompatibla processorer: https://imgur.com/a/SFZEUt4.jpg

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Hade det varit kring Malmö hade jag haft en 3200G i någon dag till innan den ska in i en dator till barnen.
Den panikköptes på Tradera för 1250 kr när jag fick min X300 och 5600G:n inte POSTade..

Håller tummarna för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

Hade det varit kring Malmö hade jag haft en 3200G i någon dag till innan den ska in i en dator till barnen.
Den panikköptes på Tradera för 1250 kr när jag fick min X300 och 5600G:n inte POSTade..

Håller tummarna för dig!

Då har vi exakt samma problem Tack för omtanken och tummarna i alla fall!

Permalänk
Medlem

Finns på Aliexpress, men tar ett par veckor att få hem. Köpte nyligen en Athlon 3000G därifrån

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Har samma problem. Får du tag i en så vill jag gärna ärva den till vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrilleDa:

Har samma problem. Får du tag i en så vill jag gärna ärva den till vettigt pris.

Har fått tag i en bekant som sitter på en 4700G i sin dator som vi ska prova plocka ut enbart för BIOS-installationen. Så den går tyvärr inte att ärva. Men har som sagt en fortsatt liggande beställning hos Webhallen på deras 220GE (det står att de har <10 på väg in, så det återstår att se huruvida det går att lita på). Så om 4700G-operationen misslyckas och jag faktiskt köper en 220GE går det nog att lösa något

Permalänk
Medlem

😭

Samma problem har även skrivit till gigabyte om vilken bios jag skall uppdatera till, låg på athlon x4 950 byta till en 3600x, dom skrev för säkrast uppdatering är att köra från F6-F31-F40-F60 men nu när man inte har en mellan CPU som 2xxGE så kommer man ingen vart efter F31, tack vare deras support blir man utan fungerande dator, this sucks.

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att det löst sig för mig. Fick som sagt tag i en kompis med 4700G och det gick utmärkt att använda för att uppdatera mitt BIOS. Så om någon säljare dyker upp här är jag inte längre intresserad, men det finns ju gott om andra köpare här i tråden istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan uppdatera med att det löst sig för mig. Fick som sagt tag i en kompis med 4700G och det gick utmärkt att använda för att uppdatera mitt BIOS. Så om någon säljare dyker upp här är jag inte längre intresserad, men det finns ju gott om andra köpare här i tråden istället

Vilken version av biosen uppdaterade du i från ? Sitter själv fast i F31.

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av croniks:

Vilken version av biosen uppdaterade du i från ? Sitter själv fast i F31.

Det gäller en ASRock X300 Deskmini barebone med tillhörande moderkort och dess BIOS uppdaterades från 1.4 till 1.7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det gäller en ASRock X300 Deskmini barebone med tillhörande moderkort och dess BIOS uppdaterades från 1.4 till 1.7.

okej, jag trodde att det var en gigabyte ....

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|